Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

columbus skrev 2016-11-15 20:24:50 följande:

Men gud så obehagligt. För din man också, haha. Sjukt ändå hur påverkad man kan bli av drömmar. Jag brukar väcka min sambo av att jag störtgråter i sömnen. Brukar ta ett tag även om han väcker mig sen innan jag förstår att det är en dröm och kan sluta gråta, haha. Lite lugn och ro på nätterna hade man ju föredragit! :D

Haha ja var helt galet. Det där med vänster sida tror jag som sajocawa att det löser skg när det blir ett problem. Det är ju först när magen blir tung nog för att trycka ganska ordentligt som det är ett problem. Sover alltid på höger sida eller ryggen och gjorde det til runt vecka 35 då var det som att jag bara kunde ligga bekvämt på vänster sida och så fort jag vände mig i sömnen vaknade jag av att jag låg obekvämt. Så det löser sig nog.
  • Loppan84
    misslina skrev 2016-11-15 23:29:05 följande:

Ja hur ska jag förklara...

Hade en ganska tung graviditet förra gången. Med illamående, kräkningar osv. Var sjukskriven ungefär hela grav. Ca 2 månader innan fick jag också hepatos med höga värden. Så det blev kontroller med ctg varannan vecka och medicinering. Hepatosen gjorde att jag sov knappt något och detta tillsammans med illamående så var min kropp ganska sliten. Fick träffa läkare som verkligen förstod, och vi diskutera en igpngsättning och även att jag skulle få ett snitt om det blev för jobbig och utdragen förlossning. Detta fanns både i mina journaler och i mitt förlossningsbrev. Så jag blev i gångsatt vid 37 fullgångna veckor. För att göra en lång historia kort så när jag hade hållit på i 10 timmar och när det inte hände något, jag stod och stampade på 3 cm, bm gav mer väekstimulerande dropp. Värkarna blev helt okontrollerade. Fanns ingen paus någonstans! Epiduralen tog inte! Så bad jag om att bli snittad för jag orkade inte. Men bm vägrade! Jag fick nästan panik för det var verkligen bara värkar hela tiden. Och till sist då så började Elias må dåligt! Och jag skrek att ni måste plocka ut honom! Han mår inte bra! Och efter en stund kom en läkare in och sa att det blir snitt för Elias mådde inte bra! Och när rummet fylls med folk och jag står och hänger över sängens huvudände så kommer den där bm och viskar i mitt öra... jaha du fick som du ville! Och sen såg jag henne inte mer! Blev så otroligt chockad! Frågade min man om han hade hört men det hade han inte.

Så otroligt besviken och arg var jag. Som inte blev tagen på allvar. Och jag har ändå gått igenom en vaginal förlossning innan och känt på smärta! Med första barnet så höll värkarna på i tre dagar... fick åka in på sovdoser så jag är inte någon som ger upp i första taget heller! Men jag tycker ändå att har man träffat en läkare som gjort bedömningen om en igångsättning och ett snitt om jag inte orkar... då borde bm ta det på allvar. Och läkaren som snittade mig pratade med mig någon dag efter och han sa att även om Elias hade mått bra så hade det blivit snitt i slutändan ändå för han låg så otroligt högt upp i magen så han hade inte kunnat födas vaginalt ändå...

Detta blev långt :)

Fy fan vilken upplevelse. Herregud låter som en maktgalen sadist - är ju inte bm som sks besluta om snitt och det måste hon ju såklart vetat. Hoppas verkligen du får en bättee upplevelse denna gången <3
  • Loppan84

På tal om halsbränna - hade ju sån djävulusisk halsbränna som höll i sig helt till ungen var ute. Men 5 min efter försvann den helt och hsr aldrig kommit tillbaka. Fascinerande att det kunde gå så snabbt. Samma med snarkningen

• Loppan84
    mamalolo skrev 2016-11-16 15:20:25 följande:

Hej alla! Vill bara säga att vi nu, efter bekräftad trisomi 13, har avslutat graviditeten i vecka 17. Jag sörjde massor innan ingreppet så jag kände mig förvånansvärt "stark" och fokuserad under förlossningen. Det blev till slut ganska fint och värdigt.

Vi lutar åt att vilja försöka igen men vi vet inte säkert. Så kanske, kanske ses vi i någon temp-tråd igen framöver. Hoppas det gått bra för alla er andra med NIPT och kub och RUL etc. Stor kram!

Vad otroligt tråkigt. Önskar dig massa lycka till i framtiden vad ni än bestämmer er för och hoppas du mår bra. efter omständigheterna. Stor kram <3
  • Loppan84
    happylife skrev 2016-11-18 15:44:40 följande:

Nån här som åkt på urinvägsinfektion under grav?

Misstänker att jag har de, får de rätt ofta, så lämnade urinprov igår. Så kom svar idag, nåt i stil med att de hittat bakterier men misstänker att det är från "yttre", ej från urinen. Ändå kissade jag i toan först, sen i röret... Nu e de helg = stängt, så först på måndag får jag lämna urinprov igen, suck, gick o köpte tranbärsjuice sålänge...

Frågade bm om de va farligt för fostret att vänta med ev behandling, men hon sa att en vecka är ingen fara. De farliga är att föda med en streptokock infektion som är aktiv. Och det är ju ett tag dit =P dessutom är de restriktiva med antibiotika pga resistens.

Så man ska ha högs nivåer av bakterier för att få antibiotika.

Får skåla med tranbär i helgen!

Tog de ingen odling?

Du får alltid Antibiotika för uvi när du är gravid (och alla andra infektioner), osvsett resistensrisk, då det är prio och farligt för fostret att gå med infektion. Det är ju dock inte någon fara att vänta några få dagar, du hsr inte hög feber eller utslag på crp räknar jag med?. Drick överdrivet mycket hela helgen (tranbärsjuice om du vill men vatten funkar lika bra, det är mängden som avgör inte vad du dricker) så kanske du kissat ut det till måndag :)
  • Loppan84
    misslina skrev 2016-11-20 17:45:46 följande:

Tog mig faktiskt och kikade på barnvagn idag! Helt otroligt!

Valet kommer nog att stå mellan bugaboo Buffalo och Emmaljunga super Viking. Babyproffsen hade dessutom en ganska bra deal på Emmaljunga. Men svårt!

Någon som har några erfarenheter av dessa två?

Har bugaboo buffalo och kunde inte va mer nöjd. Vi bor centralt i Oslo så behövde vagn som är lätt och smidig i stan (särskilt kollektivtrafik) men också funkade med mycket snö och is. Dessutom bor vi överst på en kulle så ville inte ha en för tung vagn. Emmaljunga var också ett alternativ vi såg på länge men den valde vi bort då den var ganska mycket tyngre.
    Beebii skrev 2016-11-20 17:26:15 följande:

Hur många ska få bebis nästa sommar här?

Är själv bara i v.7 (6+4) och alla ni verkar vara mycket längre gångna!

Någon av er som fått bebis som har blödit under graviditeten? fick liten blödning för en vecka sen och har efter det kommit lite brunt blod vid varje torkning... ska försöka ringa om vul i nästa vecka så får vi se men man undrar ju lite om allt är helt ok där inne :-/

Flera som haft det här, bl.a. Eagle. Så länge det inte gör ont ska det inte va nån fara - särskilt om det är brunt och inte färskt. Säkert ingen fara alltså men förstår om du blir orolig.
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2016-11-23 23:06:21 följande:

Jodå det gick bra, han hade lagt på sig lite så är nu strax över nedersta linjen :) beräknas väga 1350g nu.

Vätskeutrymmet i hjärnan är fortfarande olika på höger/vänster sida men inom normalvärden.

Ny tillväxtkoll om 3-4v.

Så bra <3 slipper du alla extrakontroller nu då? Vilken vecka ör du i nu?
  • Loppan84

Hej allihop! Tänkte bara kolla läget och säga god fortsättning här inne. Hoppas allt går bra med alla och ni sluppit allt illamående?

Här är det mesta bra, börjar komma in i bebislunken ordentligt mysigt med lite mer rutiner igen tycker jag.

Ang etnicitet och kub som jag ser att sista inläggen omhandlar så är det inte en faktor i testen, utan det är bara för att måtten (näsben) för normalen varierar mes etnicitet så det är olika normalspann där.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend