happylife skrev 2016-11-18 15:44:40 följande:
Nån här som åkt på urinvägsinfektion under grav?
Misstänker att jag har de, får de rätt ofta, så lämnade urinprov igår. Så kom svar idag, nåt i stil med att de hittat bakterier men misstänker att det är från "yttre", ej från urinen. Ändå kissade jag i toan först, sen i röret... Nu e de helg = stängt, så först på måndag får jag lämna urinprov igen, suck, gick o köpte tranbärsjuice sålänge...
Frågade bm om de va farligt för fostret att vänta med ev behandling, men hon sa att en vecka är ingen fara. De farliga är att föda med en streptokock infektion som är aktiv. Och det är ju ett tag dit =P dessutom är de restriktiva med antibiotika pga resistens.
Så man ska ha högs nivåer av bakterier för att få antibiotika.
Får skåla med tranbär i helgen!
Tog de ingen odling?
Du får alltid Antibiotika för uvi när du är gravid (och alla andra infektioner), osvsett resistensrisk, då det är prio och farligt för fostret att gå med infektion. Det är ju dock inte någon fara att vänta några få dagar, du hsr inte hög feber eller utslag på crp räknar jag med?. Drick överdrivet mycket hela helgen (tranbärsjuice om du vill men vatten funkar lika bra, det är mängden som avgör inte vad du dricker) så kanske du kissat ut det till måndag :)