Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-11-06 16:32:59 följande:

Har så svårt att få ut förhand så blir väl pump att köpa. Är det något som rättar till sig snart eller är det lönt att köpa en pump tro? :)

Köpte en pump och tror det är värt det men hatar att handmjölka och vill gärna kunna lämna nån matning till mannen och så. Eftersom vi fick mata med kopp på sjukhuset visste vi också att det funkade att mata innan vi köpte pump så kanske testa först om han tar kopp eller flaska. Fast man ska väl vänts några veckor med flaska helst för stt inte störa amningen.
  • Loppan84

Och när jag säger kopp är det ju inte en kaffekopp Vi använder såna här medicinkoppar från Apoteket - drömt mjuka så man kan trycka ihop dem lite lätt upp mot bebisens överläpp/gom och så dricker han därifrån med sitt sug/vakum. De visade oss på sjukhuset men var väldigt lätt. Men man ska inte hälla i dem som vanlig dricka då sväljer de nog mycket luft och så stör det kanske sugreflexen.

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-11-06 17:31:05 följande:

Hittade en manuell pump på jollyroom som var nedsatt till typ 250kr och hade kostat 500. Borde man slå till? Eller är det något speciellt man bör tänka på gällande pumpar? :P

Vet inte. Köpte den som vi hade på sjukhuset. Den heter medela swing oh kostade runt 1500 på Apoteket men köpte en begagnad på finn (typ norska blocket) för 300 och så köpte vi nya flaskor och slangar för 390. Men som sagt vi planerar att använda den här en del då pappa ska kunna va själv hemma med plutten även om jag jelammar. Så den där pumpen ska komma till användning mer än att bara lätta på trycket nu i början. Ska du bara ha det för att lätta på trycket borde en manuell verkligen räcka!
  • Loppan84

Åh ja kul med före och efter. Då känner man åtminstone att det går framåt 2 dagar innan förlossning vs 8 dagar efter.

Kan inte några fler lägga upp före o efter? Bra för motivationen ju!

Symetrical skrev 2016-11-06 15:26:10 följande:

Hahaha. Ni är för roliga! :'-D

Hoppas att du varit noga med att ta före och efter-bilder, gästen!? Sjukt kul att kolla på i efterhand!

Som sagt kände jag att min livmoder var förstorad tills för typ bara en vecka sedan, loppan. Med andra ord tog det ca två månader för den att gå tillbaka. Vet inte vad normen är, dock..!? Tycker för övrigt att du är superfin! :-*

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-11-06 19:01:27 följande:

Mycket tänkvärt. Vi kommer ju att pumpa ur sen så sambon kan hjälpa till. Så kanske värt att lägga lite pengar på en ordentlig pump istället. :) Vill dock vänta ett tag till för en kompis till mig gjorde det ganska tidigt och hennes bebis ville inte ta bröstet sen.. är det vanligt ens? :S

Ja det är därför de varnar för att introducera flaska för tidigt - de kan förlora sugteniken. Enligt sjukhuset kan det dock inte hända med kopp och efter 3-4 veckor sa det att flaska inte heller borde störa amningen.
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-11-06 21:41:54 följande:

Åh vad bra :) här sa de 3 månader. Men då tror jag många barn vägrar flaskan ist. Tvillingarna fick flaska dag 3 och det gick superbra att köra både och. Men denna gång har jag fortfarande inte vågat testa.

Ok hoppas inte jag sprider felaktig information nu bara men det va det vi fick höra. Eftersom det funkat så bra med kopp och inte stört amningen alls kör vi på med det till han är 1-1,5 månad tänker jag så får vi se med flaskan sen. Men känns skönt stt veta att vi har en nödlösning om jag skulle behöva gå iväg en timme eller så.

Förresten - angående livmodern så löste jag att det är bra att ligga på mage. Har pallrat upp mig med amningskudde så de sprängda brösten inte blir klämda och ligger på mage nu och känner hur livmodern jobbar. Kom tom eftervärkar igen.
  • Loppan84
    Sajocawa skrev 2016-11-06 23:29:16 följande:

Är förresten nyfiken på gissningslistan på iskristall nu när det är på gång! Vill minnas att min gissning ligger bra till faktiskt ;)

Är det på g? Åkt in? Heja Iskristall
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-11-06 19:15:51 följande:

Har ingen bild precis innan förlossningen på mobilen. Men stor som ett hus var jag. Haha. Men här är idag. 6 dagar efter hennes ankomst. Syns inte på bild men har skaffat mig kärlekshandtag som stör mig...

Är det bara jag som inte ser bilder här? Hur har det gått med allt vatten du samlade på dig? Du måste gått ner riktigt många kilon?
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend