S c h n a skrev 2016-01-10 21:51:00 följande:
Jo fast artiklarna har ju uppstått just för att många spelar på detta, och använder kvinnors utsatthet och förlust av frihet som argument för att minska invandringen, samtidigt som de i nästa andetag skuldlägger kvinnor för vad de röstat på. Dels hycklar de och dels är det felaktigt att påstå att vi har den där friheten de anser att vi kommer bli av med, och felaktigheter kommer alla alltid att dementera, därav artiklarna. Orsak-verkan.
Men visst kan man kika lite på vad som skiljer olika kulturer åt. Men då måste man jämföra rätt fenomen här, t ex förhållningssätt till utländska kvinnor man tror är lättillgängliga. Vad säger statistiken om sexuella övergrepp på svenska kvinnor från Asien? Sexuella övergrepp mot asiatiska kvinnor i Asien? Dito där svenska (och västerländska) män varit förövarna ställt mot övergrepp på svenska kvinnor i Sverige där utomeuropeiska män varit förövarna?
Sen är statistik en sak och konsekvenser en annan. Även om vi säger att det är färre svenska män än män från andra kulturer som ger sig på svenska kvinnor, så kan det vara tillräckligt många svenskar för att det ska begränsa kvinnors frihet.
I övrigt väntar vi väl med spänning på just fakta om vad som egentligen hänt, det är ju oerhört relevant att veta om det är organiserat eller om det är, som så många antyder, "bara" är gäng med primitiva unga sexuellt och ekonomiskt frustrerade (utländska) vildar. Jag lovar att det lär skrivas så tangentborden glöder så fort det finns något att skriva om.
Och spekulera kring åtgärder kan vi väl göra i någon av de andra trådarna, här undrar TS om han hemsk på grund av sin kvinnosyn och då diskuterar vi väl det? Och till svar har han fått att den liknar den kvinnosyn han inte vill ha här i landet, och att han delar den med fler svenskar som dessutom anslutit sig till tråden vartefter här. Tror du de själva vill diskutera hur vi får bukt med kvinnosynen de har? Vill du bidra?
Det är en bra poäng du gör. Givetvis är båda sidor beroende av varandra. Extremism föder extremism. Jag kan dock fortfarande känna att media bör ha förmågan att stå över detta löjliga pajkstande som kommer från extremhögern. Det gör dem inte, vilket också på sätt och vis legitimerar extremhögern. Många av dem som tycker saker och ting, är livrädda att ge extremhögern rätt på en endaste liten punkt, vilket får effekten att de inte ser verkligheten nyanserat. Därav får vi också dessa trams artiklar där vi blandar hejvilt med begreppen.
Jag håller med om det andra du beskriver. Jag anser att du har helt rätt tänk. Vi ska naturligtvis inte blunda för svenskars förtryck av ex asiater, om det nu ligger till så. Jag har inte sett någon statistik på det, men det kan ligga något i att många svenska män tar sig friheter på asiater, som de inte gör med svenska tjejer. Det är en intressant diskussion. Jag känner dock att jag måste läsa på lite först, då jag inte har en aning om detta är en realitet eller något fabricerat.
Att svenska mäns förtryck av svenska kvinnor begränsar svenska kvinnors frihet är inte heller något jag förnekar. Jag håller med dig. Men vi måste också vara öppna för alternativet, att utlandsföddas förtryck av kvinnor även eventuellt kan förvärra svenska kvinnors frihet ytterligare. Jag vill nog mena att vi måste hålla diskussionerna isär. Låt oss redogöra för vad vi kan göra för att minimera svenska mäns förtryck mot svenska kvinnor, utan att blanda in andra nationaliteter. Jag tror inte att vi gör det genom att ex dra paralleller till det som skedde i Köln. Det är inte där problematiken ligger.
Förslag? Yes, har massor givetvis. Grunden i det hela är att skapa jobb. Jag tror även mycket på livskvalite och mening. En man med en mening i livet, våldtar inte sin kvinna. Att ha en god diskussion är viktigt. Idag är kommunikationen sällan tvådelad. Jag tror även att det hade gjort mycket gott med att exempelvis försöka få ned alkholkonsumtionen något. Åtminstone hos dem som ligger i farozonen. Detta kan vi åstadkomma exempelvis genom att legalisera marijuana och andra ofarliga droger då det fungerar som ett alldeles utmärkt substitut för alkohol för många. Vi ser det ex i de delstater i USA som legaliserat dessa substanser. Det ger en oerhört positiv effekt!