• dreamz

Vi som planerar äggdonation 2016

Lavisen skrev 2016-02-25 19:06:43 följande:

Tulpa, har haft precis samma resa...
    Förra graviditeten massa symtom tidigt  (inkl ont i brösten ) från dag 3-4 o blev gravid, denna gång lite symtom dag 3-4 som sen försvunnit sista 3 dgrn o skulle kunna gå en boxningsrond med brösten, så oömma är de. 
    Tog oxå de billiga testerna man kissar på som blev ett svagt streck som stegrades för varje dag ( o har hela tiden trott att det inte växer längre för jag har nästan inga symtom förutom längre) o idag har jag tagit blodprov o är GRAVID :)
    Så grattis till dig med, tror du kan utgå från att allt stämmer :)
    Mitt HCG värde idag, 12 dgr efter ET är 958 vilket ev. indikerar fler än 1 bebbe...
    Men eftersom jag förlorade bägge förra ggn, så är jag nu glad om fler fastnar så här tidigt för mig. Bästa födelsedagspresenten ever ;)

åh grattis!!! vad underbart att höra för er båda! kraam tulpa och lavisen! <3

• dreamz
    NinaCamilla skrev 2016-02-25 14:10:58 följande:

dreamz: Lagen har ändrats så att de kan endast sätta in 2 st. Därför vill Serum helst att frysa in i en rör 2 st blastos. Om du fryser in 3 st i en rör och alla klarar upptiningen, är det synd att man måste kasta ett embryo. Vi var tvungen att göra det - tyvärr och den sved. Man kan har återfrysa en blasto men det är så dyrt att det blev billigare att kasta än ta risken att den inte klarar sig.  Så då kan du räkna på kostnad - typ 7-8 st blasto och dela den med 2 st i en rör för att få en kostnad. Om du vill köra ET, sparar in lite pengar att ni får 2 st färska, resten till frysen. 

Tackar för lyckoönskningar! Jag är rastlös men tänker på att det är onödigt att sätta in 2 st toppen blastos om de inte kan fästa sig. Några månader går ändå så snabbt när man har väntat på 5 år Kram tillbaka!

ah okej då är jag med!
    Tack så jättemycket för att du har tagit dig tid att svara!

men en fråga till..

Spelar det någon roll om man gör ET eller FET på Serum? tänkte på att dem e så duktiga att FET är lika bra som ET?

• dreamz
    trex2013 skrev 2016-02-29 13:44:09 följande:
    Allt såg bra ut, så otroligt lättad! såg en liten ärta på 7.3 mm med ett litet pickande/fladdrande hjärta! ? <3
    Åh vad underbart att höra! <3
  • dreamz

Måste fråga!
    Ni alla som har lyckats å plussat åt/ äter ni typ specialkost som tex glutenfritt/mjölkfritt/sockerfritt å hur länge åt ni det?

Tänkte kolla om man kanske skulle börja med sånt för att maximera chanserna nästa gång.

• dreamz
    Uptomeism skrev 2016-03-01 07:56:16 följande:

Jag tror att det är risk att sådana här trådar stressar dem som inte lyckas bli gravida och får dem att lasta sig själva för att de inte har skött sig tillräckligt bra. Jag vill därför påminna om att det finns massor med kvinnor som blivit gravida trots att de åt gluten och mejeriprodukter och unnade sig en kaka till kaffet.

Det finns ingen exakt vetenskap kring vad man ska äta för att lyckas. På min klinik sade de t.ex. att jag måste äta kefir regelbundet! Ni som kämpar med detta år ut och år in måste försöka hitta er väg, äta det ni mår bra av och försöka att inte stressa upp er. Annars blir ju hela livet en plåga.

Jag vet att många här är pålästa, men det går att hitta belägg för i princip vad man vill om man letar tillräckligt.

Jag har själv ätit prednisolon i nio år och risken finns att jag utvecklar diabetes någon gång i framtiden. Mina läkare anser dock inte att risken ökar tillräckligt mycket med socker och salt för att de ska avråda mig från att äta det. Risken att utveckla diabetes under några veckors prednisolonbehandling får nog räknas som obefintlig.

kan hända, men jag har läst att om man har någon autoimmun sjukdom så ska man undvika gluten och laktos å socker för att lugna ner immunförsvaret.

Sen är det som du säger man måste själv hitta en balans mellan vad man själv tycker funkar å inte stressa över allt. :)

• dreamz
    NinaCamilla skrev 2016-03-01 09:02:58 följande:

Ang maten kan jag säga att jag har testat alllt. Jag har haft nolltolerans mot alkohol, kaffe, salt och socker, blev inte gravid. Sedan testade jag glutenfritt sist men blev inte gravid heller. Jag har t o m tagit ett glas rött efter insättningen och Penny sa att det var helt okej. Vårt liv har varit i paus nu i 5 år med olika behandlingar och vill inte stressa ytterligare med maten men förstås kollar jag vad jag stoppar in i mig lite mer när jag mitt i behandlingen. Livet fortsätter ändå.  När jag kör glutenfritt märker jag att magen är mindre svullen - många mår bättre glutenfritt när man har endometrios. Vi är alla olika så att man ska köra det som känns bäst. 

Min moster har svår endomitrios och hon kör glutenfritt och laktosfritt
     det tog nog ca 1 år för henne att bli någorlunda ok. fast nu har det flyttat sig så hon har besvär med tarmarna.
  • dreamz

En fråga till! ;)

TSH kollar serum det noga?

Mitt TSH ligger på 2,4 å den nya gränsen är juh satt 2,5...

ska till en privatläkare i slutet av mars för att försöka få hjälp med sköldkörteln.. men om hen vägrar hjälpa mig medicin så antar jag att serum kan skriva ut? för ett TSH på 2,4 är väl kanske inte det optimala om man vill lyckas med att bli gravid?

• dreamz

kan tillägga att jag har symptom på underfunktion men med min vanliga otur visar inte blodproverna något..

• dreamz
    Mooki skrev 2016-03-01 10:45:48 följande:
    Jag skulle absolut försöka få ner värdet. Det är möjligt att det finns en ny gräns på 2,5, men tidigare har man alltid haft 2,0 som gräns. Mitt värde låg på 1,8 och min läkare hade inte något emot att skriva ut Levaxin. Med lägsta dosen på 25 mg har jag fått ned värdet till 1,2. Det verkar som att många anser att ett värde under 1,5 är att rekommendera när man försöker bli gravid.
    Enligt Sahlgrenska ligger jag på normalt när jag då förra året hade 2,5..
  • dreamz
    längtar74 skrev 2016-03-02 08:00:25 följande:
    Japp, hade första mötet med Penny i förra veckan. Engagerad, empatisk och fantastiskt snabb på att svara på frågor via mail - känns bra så här långt.
    Håller nu alla tummar för din frysis - det här kommer att gå bra!
    Håller alla tummar å tår för att det ska lyckas! <3
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016