Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Digestive skrev 2023-09-16 17:35:05 följande:
    Nej, jag kunde inte ha meddelat om saker innan jag kände till dem.

Visst kunde jag ha gjort det men vad hade det tillfört i ett diskussionsforum? Mina spekulationer är det som ska diskuteras/ifrågasättas men gärna utan orimliga inslag som kräver tidsresor/att jag vet saker innan jag får reda på dem och slutligen landar i att jag har oärliga uppsåt.

Inte heller kräver jag någon slags offentlig avbön även om dina tankevurpor var direkt riktade mot mitt förtroende som skribent.

De flesta förstår ditt övertramp och att mina spekulationer blev (utöver statusen som blott spekulationer i sig) problematiska i och med Sveriges Radios uppdatering - övriga viftas bort för min del. Några offentliga avböner behövs inte och om vi skulle lyfta ett sådant behov så börjar det knappast med det här.
    Så vi är överens om att 'dina spekulationer blev problematiska' iom SRs uppdatering och att det var 'blott spekulationer'??
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-09-16 17:35:05 följande:
    Nej, jag kunde inte ha meddelat om saker innan jag kände till dem.

Visst kunde jag ha gjort det men vad hade det tillfört i ett diskussionsforum? Mina spekulationer är det som ska diskuteras/ifrågasättas men gärna utan orimliga inslag som kräver tidsresor/att jag vet saker innan jag får reda på dem och slutligen landar i att jag har oärliga uppsåt.

Inte heller kräver jag någon slags offentlig avbön även om dina tankevurpor var direkt riktade mot mitt förtroende som skribent.

De flesta förstår ditt övertramp och att mina spekulationer blev (utöver statusen som blott spekulationer i sig) problematiska i och med Sveriges Radios uppdatering - övriga viftas bort för min del. Några offentliga avböner behövs inte och om vi skulle lyfta ett sådant behov så börjar det knappast med det här.
    Men meddela om andra saker ( det du kallar blott spekulationer) kunde du.. ogrundade spekulationer och övertygelser om att SR 'väljer att inte informera allmänheten om ytterligare brottsligheter kring ett brott' ... det kunde du meddela trots att du inte kände till om det var så?
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-09-16 19:06:32 följande:
    Ja? - någonting annat än spekulationer hade krävts stöd.
    Padirac skrev 2023-09-16 17:45:00 följande:
    Men meddela om andra saker ( det du kallar blott spekulationer) kunde du.. ogrundade spekulationer och övertygelser om att SR 'väljer att inte informera allmänheten om ytterligare brottsligheter kring ett brott' ... det kunde du meddela trots att du inte kände till om det var så?
    Det gick lika bra att göra som dina "bortom tid och rum"-spekulationer kring min agenda. Du blir inte större än någon annan när du använder dubbla måttstockar som styltor.

Frågan är snarare varför du spekulerar kring min person när jag spekulerar kring statsfinansierad media. Längtar du bort från demokratier så kan jag rekommendera länder där man både värderar och agerar likadant.
    Jag anser inte att det handlar om personer i sig, det handlar istället om att belysa att det läggs fram ogrundade spekulationer som sprider desinformation och de försvaras med att verkligheten ännu inte var känd, trots att spekulationerna inte heller var kända eftersom de inte ens var sanna eller verkliga.

Där finns också en dubbel måttstock
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-09-16 21:09:13 följande:
    Det förklarar saken. Du tror alltså att misstänkliggöra avsändare är att diskutera sak? Nåväl...
     Stalins approval - kanske finns propaganda- och desinformationsådern att finna där Förvånad
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-09-16 21:52:51 följande:
    Det är möjligt men en åderlåtning vore då att du diskuterar sak eller åtminstone struttar runt här på en lagom hög häst. Vilket som fungerar för min del.

Tänk vilket grepp du hade haft om du bara hade ställt frågan "- Och hur vet du det?" efter en så svag öppning från mitt håll. Kvarlämnad på pottkanten hade jag fått välja mellan att gräva hålet djupare eller helt enkelt svara...

Men visst är det lätt att vara efterklok även för min del.
    Kanske gör vi det bättre nästa gång 
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-12-16 13:58:26 följande:

Världen idag har gjorde en genomgång av inslagen i SVT för att se om det var sant att SVT:s bevakning missgynnade konservativa. För personer som är konservativa lär resultatet inte komma som en överraskning medan vänstern som vanligt lär förneka allt. Med det sagt, här kommer inslaget:

Värden idag: Börjar tittarna nu genomskåda SVT:s vänsterlutning? | Veckans nyheter | Julspecial

Världen idag är en kristen publikation som knappast gör opartiska bedömningar av de saker de tar upp. Välrlden idag säger sig rapportera om händelser och nyheter med kristen värdegrund.

Vad denna krista värdegrund egentligen omfattar är en radikal nationalskonservatism, högerpopulism främlingsfientighet,

Världen idag kan inte anses kunna göra neutrala och opartiska bedömningar, det är partsilägg

www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1643499/FULLTEXT01.pdf

" I en ledare undertecknad Världen idag (2021) beskrivs hoten: Mitt i den snabba befolkningstillväxten, med i dag över 30 procent av de boende i landet med rötter utanför Sveriges gränser, har inte den sammanhållning och trygghet Sverige så länge haft som sin styrka, lyckats fortplantas till nya generationer, personer och grupper. Vad stort sker, sker tyst ? och tar lång tid innan alla vill inse, och erkänna, vad som inträffat. Tysta, och utan att ta ansvar för det inträffade, är i dag de personer och grupperingar som hånade gångna tiders kyrkoledare för vad dessa såg var på väg att bryta ned vårt land"

"Världen idag menar att den politiska och mediala eliten har drivit på ideologiska agendor utan folklig legitimitet. Folkviljan ges den en hög legitimitet, även om man medger att den kan vara problematisk. De frågor eliten drivit rör invandring, traditionella värderingar, kriminaliteten och ett förflyttande av makten till EU. Stefan Gustavsson (2021d) i en ledare: ?folkviljan kan också vara uttryck för en rättmätig frustration över att överheten ? i det här fallet de etablerade partierna och de etablerade medierna ? inte längre lyssnar till breda befolkningsgrupper och inte fångar upp växande oro och besvikelse, utan i stället möter den med hån och förakt. [...] Här har elit och etablissemang en hemläxa att göra. I en mängd frågor ? allt från invandringspolitik och genusfrågor till vilka frågor som ska beslutas på EU-nivå ? har samhället under decennier drivits i en riktning som saknar brett folkligt stöd. Sådant straffar sig i längden."
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-12-16 14:37:17 följande:
    Jag utgår att du som vanligt inte brytt dig om att se inslaget. Världen idag är noga med att upplyser tittarna om att de är en kristen konservativ kanal. De presenterar även sin undersökning som visar att SVT inte är den opartiska källa som SVT själva påstår.
    Du får lägga upp dessa referenser om du vill diskutera dem.  

Att länka till random videor som påstår det ena eller ändra utan källkritiskt förhållningssätt är mycket svag argumentation.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-12-22 14:18:02 följande:
    Ämnet är inte hur många gånger klyban kan upprepa en ståndpunkt och undvika frågor.
    OlManH skrev 2023-12-22 12:32:55 följande:

klyban är som en NPC. Han har några få meningar han repeterar om och om igen 😂

Bara en av flera som ser på friheten i öppna debatter som ett tillfälle att kväva meningsmotståndares utrymme.
    Ja, SD, deras vurmare och alternativhögern brukar skrika om att de är tystade när någon ifrågasätter eller sätter ljus på deras påståenden.

Varför vill de inte ta debatten? Varför bemöter de inte argumenten istället för att gnälla om att debatten inte är fri?
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-12-23 13:57:07 följande:
    Jag vet inte hur jag ska bemöta det här. Du tror alltså att sakfrågan närmar sig omöjligheter som att bevisa icke existens. Oh, boy.

Jag lämnar den första sökträffen här: 

https://fof.se/artikel/2022/7/rapport-public-service-ar-inte-partiska/
    Se där - något som det tjatats och tydligen behlver fortsätta tjatas om

"En genomgång av svenska studier av valrörelsenyheter från 1960-talet till i dag, inkluderat partiledarintervjuer från de senaste femtio åren, ger inget stöd för att public service skulle luta åt något håll politiskt i sin bevakning. Underlaget avser både hur mycket ett parti förekommer och om det är negativ eller positiv uppmärksamhet.
    Medielogisk partiskhet

? Nyhetssändningarna styrs inte av journalisternas åsikter och värderingar. Däremot finns det en medielogisk partiskhet, alltså att mediernas sätt att arbeta gör att vissa partier får mer utrymme än andra, säger Bengt Johansson, professor vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet och författare till kapitlet ?Är public service-medierna partiska?? i Public service: En svensk kunskapsöversikt."

• Padirac
    Digestive skrev 2023-12-23 14:44:52 följande:
    Ja, vart fjärde år så kan konservativa ta del av ett lite mindre partiskt Public Service. Absolut.
    Kan du förtydliga?

Vilka opartiska saker tas inte upp så att du vart 4e år får ett PS som faller dina konservativa preferenser på läppen? 

Det som händer vart 4e år är väl OS eller partiledardebatt och valvaka. OS är kanske inte så konservativt om man inte röknar vissa sportegrenar kanske, på pattiledardebatten får Åkesson nyförtiden spy ut sin rasism utan att sägas emot och valvakan är väl inte så konservativ? 

Från din länk

"En genomgång av svenska studier av valrörelsenyheter från 1960-talet till i dag, inkluderat partiledarintervjuer från de senaste femtio åren, ger inget stöd för att public service skulle luta åt något håll politiskt i sin bevakning. Underlaget avser både hur mycket ett parti förekommer och om det är negativ eller positiv uppmärksamhet.

...

Om ett parti exempelvis har en gynnsam trend i opinionsundersökningarna betraktas det som en nyhet, vilket gör att partiet uppmärksammas på ett positivt sätt. Socialdemokraternas stadigt mindre gynnsamma behandling i public service-mediernas nyhetssändningar är därmed en konsekvens av att partiet har gått från att historiskt ligga omkring 45 procent till att snarare ligga omkring 30 procent,

...
    ? Det som inte syns i undersökningen är vilka nyheter man tar upp. Nyhetsämnen i sig kan gynna olika partier. Moderaterna var till exempel kritiska mot mediernas fokus på torka under den ovanligt torra sommaren innan valet 2018  ? det ansågs kunna gynna Miljöpartiet. Men slutsatsen där är att nyhetsvärderingen styr vad medierna tar upp, säger Bengt Johansson.

Sverigedemokraterna har fått en mer kritisk behandling i valbevakningen än andra partier, enligt Bengt Johansson. Det ligger i linje med hur traditionella nyhetsmedier i länder som England, Italien och Grekland skildrar populistiska partier: De får mycket uppmärksamhet men också mycket kritik. En vanlig förklaring är att populistiska partier utmanar rådande normer och samhällsordning, samt att de andra partierna markerar avstånd."

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?