Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Bitter Lemon skrev 2023-06-03 15:03:51 följande:
    Ja, för SVT vill inte att folk ska förknippa muslimer med något dåligt. Det är också precis av denna anledning som Aftonbladet höll på att vitpixla utländska gärningsmän tidigare.
    Du ska nog kolla upp de pressetiska reglerna så förstår du bättre vad media gör och inte gör.

Om jag förstår dig rätt så menar du att svt skulle vara opartiska om de ville att folk skulle förknippa muslimer med något dåligt?

Med en sådan partisk neutralitesuppfattning är det lätt att förstå varför SVTs opartiskhet uppfattas om partisk.
  • Padirac
    Bitter Lemon skrev 2023-06-03 15:36:22 följande:
    Har bra koll på de pressetiska reglerna, men grejen är att de handlar om subjektivt tyckande och tolkande. Olika medier tolkar dagligen reglerna på olika sätt. Till exempel om namnpublicering har allmänintresse, eller om det kan utgöra fara för en kriminells familjemedlemmar. Det är i praktiken varje redaktion som sitter och tycker till vilket beslut som fattas. SVT kan göra på ett sätt och Aftonbladet kan göra på ett annat. Så de pressetiska reglerna ger jag inte mycket för.

Nej, jag menar att SVT inte har några problem att alltid nämna män när män har begått kriminella handlingar. De har inga problem att generalisera män som grupp. Däremot har de stora problem att göra samma sak med gruppen muslimer.

Hela narrativet i traditionell media i samband med korankravallerna var för övrigt att försöka lägga skulden på provokatören istället för på de som använde våldet. En konkret exempel var då SVT ville få det till att det var Paludan som kostade mångmiljonbelopp i polisutgifter, och inte de muslimer som försökte döda poliserna och som ägnade sig åt skadegörelse.
    Du tycker att det handlar om subjektivt tyckande, du håller kanske på med subjektivt tyckande? Eller att PS ska ägna sig mer år subjektivt tyckande för att du vill hänga ut muslimer som grupp?
  • Padirac
    Bitter Lemon skrev 2023-06-03 15:51:41 följande:
    Varför börjar du prata om något helt annat när du inte kan svara på mina argument? Hade SVT benämnt alla som "personer" hade jag inte sagt något. Då hade det varit samma behandling av alla grupper. Men man är vanligtvis väldigt snabba med att upplysa läsaren om kön och ålder, men undviker konstant etnicitet och/eller religion.

Enligt pressetiken ska man inte lyfta fram uppgifter som inte är relevanta. Med den logiken kan jag köpa att man inte avslöjar etniciteten. Men hur är i sådana fall kön och ålder relevant att avslöja på brottslingar? Det finns liksom ingen logik i det de gör, utan det handlar om ideologiska vinklingar.
    I så fall är det alltså köns-ism och ålder-ism som PS kan anklagas för enlingt ditt resonemang, detta då det enligt dig är irrelevanta uppgifter.

Att du utifrån det menar att etnicitet ska vara relevanta uppgifter pekar mota att du har partiska uppfattningar om just etnicitet och vill att PS ska vara partiska.

Med en sådan partisk neutralitesuppfattning är det lätt att förstå varför SVTs opartiskhet uppfattas om partisk.
  • Padirac
    Bitter Lemon skrev 2023-06-03 16:11:50 följande:
    Varför upprepar du dig? Dessutom läser du inte vad jag skriver, utan tolkar fel med flit eftersom det är det enda du har att komma med.

Jag skrev att de inte är konsekventa när de redogör kön och ålder, men inte etnicitet. Antingen redogör du alla tre, eller så skriver man "personer". Det SVT gör är att de själva sitter och väljer ut vad som är relevant baserat på deras vänsterideologi, och då försvinner naturligtvis etniciteten.
    jag skriver att om du anser att ålder oh kön är irrelvant så är det just ålder och kön, inget annat.

om du skriver att etnicitet och religion är relevant så ör det en fråga om att du är partisk och vill att PS ska vara partiska

Du kan inte blanda ihop ålder/kön med etnicitet/religion på det sättet du gör, det är irrationella osammanhängande argument.

• Padirac
    Bitter Lemon skrev 2023-06-03 16:31:36 följande:
    Logik är inte din starka sida ser jag. Ålder,kön och etnicitet är alla faktorer som identifierar personen. Det finns ingen skillnad mellan de tre i detta sammanhang.
    Logik och argumentationsanalys är faktiskt någonting som jag studerat på universitet och inte utan viss framgång.

Visst finns det skillnader och likheter.  Några andra, bland många fler, saker som identifierar personer är längd, hårfärg, skostorlek, politisk övertygelse, favoritlag i engelska ligan, plats i syskonskara, civilstånd, utbildningsnivå, iq, eq, mental stabilitet, neurotypism eller inte,  intressen, musiksmak, mognad, bostadens läge, aebetsstatus.

Att olika saker identifierar en person betyder inte nödvändigtvis att dessa är relevanta för det ena eller andra. Precis som du själv säger.

Med det sagt så måste etnicitet och religion ha med saken media rapporterar om att göra för att det ska vara relevant att rapportera om detta. 

Att du menar att etnicitet/religions ska redovisas pekar på att du vill att det ska höras oberoende på om det är relevant eller inte.  Jag menar att det är en partiskhet och bias du har.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-06-03 17:26:25 följande:
    Yes, självklart är du alltid centrumet i mina samtal, Padirac. 🥰

Prova att läsa inlägget som om du och övriga är i åtanke först när ni nämns.

Vilket du nästan klarar av - då du inte tolkar meningen precis under som Lina på Katthult tolkar marknadsbråk. 👏

Aja, vem vet, du kanske kommer ut som Norrlands-queer och självklart tar jag andras personliga pronomen på allvar.

Queer: hen/den.

Norrlands-queer: folk.

(Observera att det ska uttalas "fÖ-l-k" med ett mycket generöst luftflöde genom hela ordet så att "l" och "k" kommer fram som hinder under en pågående suck. Beroende på situationen så är sucken lång och jämrande eller väldigt kort som om avbruten av en lätt hostning - i det senare fallet blir "l" och "k" i stort sett obefintliga hinder medan "k" nästan hanteras som en egen stavelse när sucken är riktigt lång.)

I sådana här situationer vore det dock klädsamt om du meddelade dina personliga pronomen för omvärlden i en fotnot.

fÖ-l---k. 🙄
    Det spelar väl ingen roll vem du sagt det till, du påstår att du inte dragit folk över en kam, med att påstå att de menar att alla konservativa har nazistiska åsikter.

Ändå är det väl precis det du skrivit?

Jag kan citera det igen, eller så kan du förklara vad du egentligen menade om du nu inte menade det du skrev.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-06-03 22:24:11 följande:
    No worries, I gotcha:

Det är bedrövligt att folk inte klarar av att nyansera omkring 25% av befolkning bättre än att likställa deras åsikter med nazism.

Varför ordet "folk" skulle involvera någon som inte besitter nämnd egenskap - inte klarar av att nyansera omkring 25% av befolkning bättre än att likställa deras åsikter med nazism - är en gåta som du själv får lösa.

Vilka är det som har och inte har den här egenskapen samtidigt, Padirac?
    Folk är väl en generalisering , en spekulation?  

Eller har du några data eller argument som stödjer din generalisering?

Du vet förhoppningsvis bäst själv vilka du avser, vilka du generaliserar om.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-06-03 23:40:37 följande:
    Är det generaliserande att peka ut en specifik grupp? 🙄

Jag vet exakt vilka jag avser och kan demonstrera det med ett enda ord - folk som inte klarar av att nyansera omkring 25% av befolkning bättre än att likställa deras åsikter med nazism. 🤷

Vilka avser du när du menar att jag drar andra över en kam? 🙄
    Att peka ut en grupp kan med goda skäl anses vara generaliserande, men det beror på vad som utgör gruppens gemensamma/delade karaktäristik.

SDs försvarare brukar använda det argumentet, att deras kritiker likställer deras väljares åsikter med nazism. Det är dessa kritiker SDs försvarare avser när de pekar på gruppen kritiker.   Allt för att förminska sitt eget arv och ideologiska grund och generalisera om sina kritiker.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-06-04 00:46:00 följande:
    Det är omöjligt att ha och inte ha en egenskap samtidigt. 🙄

Därmed omöjligt för Det är bedrövligt att folk inte klarar av att nyansera omkring 25% av befolkning bättre än att likställa deras åsikter med nazism. att vara generaliserande, det är helt enkelt en specifik grupp av folk. 🙄

Och därför kan du inte svara på vilka jag skulle ha dragit över en kam. 🙄

Folk som troligen borde sova använder dina argument.
    Det är fullt möjligt att den som generaliserar tillskriver de som inte har egenskaper vissa egenskaper.

Om du inte vill förklara dig så är det helt och hållet din sak. 

Hoppas du får sova gott.
  • Padirac
    Stjärnskottet skrev 2023-06-06 16:10:58 följande:

När regeringen lägger fram förslag som har med hårdare tag och strängare regler att göra bjuder SVT alltid in en expert som sågar förslaget:

www.svt.se/nyheter/inrikes/stramare-politik-moter-hard-kritik

När regeringen däremot lägger fram förslag som har med förebyggande arbete att göra (vänsterns favorit) bjuds det inte in några kritiska experter:

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/skr-om-statens-bidrag-till-det-brottsforebyggande-arbetet-det-ar-for-lite

Det finns en bred vetenskaplig samsyn om att förebyggande åtgärder har större effekt än hårdade tag för att minska brottslighet, kriminalitet etc. 

Till och med danskarna säger att 'visst, Sverige har kopierat våra hårdare tag, men svenskarna har missat de andra vi gjort som har gett den största påverkan, förebyggande arbete'

Om, det är så att det du kallar högeråsikter är oventskapliga och vänsteråsikter är vetenskapliga så är det inte av politiska skäl SVY presenterar en vetenskaplig syn på problematiken.

SVT ska inte i nyheter erbjuda en arena för politiserade åsikter, det finns debattinslag för det, utan presentera nuheter och belysa dem utifrån en opartisk och vetenskaplig syn inom ramen för demokratiparagrafen
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?