Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Polyrytm skrev 2023-06-08 21:09:34 följande:
    I en diskussion om politik, privatpersoner emellan, så är man självklart färgad av sina åsikter.
    Du och jag tycker såklart inte exakt samma om saker, det gör nog ingen.

Tror du att du själv framstår som opartisk? Helt objektiv och balanserad här i tråden angående Socialdemokraterna?

😁

Statlig, skattefinansierad media som SKA vara objektiv och opartisk och ska representera HELA folket, oberoende på vad man röstar på,är ju en helt annan sak.

Det blir ju då jättekonstigt (och odemokratiskt) om journalisterna har kraftig slagsida åt ena hållet. Det är ju sådant man kan förvänta sig av Ryssland, Ukraina, Kina, Nordkorea och andra korrupta stater.
    Jo, det är så obalanserat och subjektivt att sticka hål på desinformation och lögner just för att det är om S det ljugs.

Det mest partiska och subjektiva är visst att framhålla att ingen i tråden hittills kunnat motbevisa de undersökningar som gjorts och görs som visar att PS inte har någon partipolitisk bias utan att PS styrs av redaktionella nyhetsvärderingar som i stort bygger på allmänhetens intresse för nyheter. 

De i tråden som om och om mot bättre vetande upprepar att PS är partiskt drivs av det som jag uppfattat du önskar. Att PS ska vara politiserad istället för opolitiserad. 

PS behöver inte sprida dyngan, desinformationen, konspirationsteorier, rasism och lögner som riks, nyheter idag och andra radikaliserade alternativmedier sprider. PS har att förhålla sig till demokratiparagrafen och är inget heller partiska för att foliehattar och plattjordare inte har sin stund i medierna.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-06-08 23:24:16 följande:
    Och du har naturligtvis exempel på alla dessa dumheter som du påstår att folk här efterfrågar?

Jag väntar här medans du redogör för alla dessa tomma påståenden. 🙄
    Du får läsa tråden, eller så kanske det är en sån där spekulativ 'sanning' som en del vill att andra ska motbevisa för att inte vara sann  

Du känner säkert till just det

Men, visst efterfrågas det en hel del av smörjan jag radade upp.  Så som SDs försvarare ylar om etnisk profilering alternativhögern gastar om pandemihantering och vaccinkonspirationer och så alla dessa som vill ha politisk profilering och statlig kontroll och makt över enskilda anställa i PS. Du hittar allt detta i trådarna här.
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-06-22 18:43:16 följande:

Tar man mer SVT vridet.

Den Gröna kapplöpningen som sändes i SVT.  Jan Moström( LKAB) Henrik Henriksson (Green steel) och Svante Axelsson (fossil fritt Sverige)

Programledare Camilla Kvartoft (Svt)

Dessa ledare sitter och berömmer varandra hur duktiga dom är, men ingen har en endaste aning eller ens ett svar hur vis ska uppnå mer elproduktion i landet, men allt ska vara i princip från vindkraft.

Camilla sitter och tindrar med ögonen och fullkomligt lyser av beundran av dessa företagsledare som i grund o botten inte har en blekaste aning hur det ska genomföras, men statliga bidrag till omställning vill dom ha över allt annat.

Detta är ännu ett sätt hur SVT är opartisk, man framför det som positivt, Camilla tindrar med ögonen o bokstavligen lyser, men ingen kan berätta hur det ska genomföras, man är bara intresserad av statliga bidrag. 

På detta sätt håller SVT på med i sin S partiska sändnings tid.

www.svtplay.se/klipp/K5d7kAp/samtal-om-den-grona-kapplopningen

Se där, du menar att SVT år opartiskt och beklagar dig över att det framförs som positivt.

"Detta är ännu ett sätt hur SVT är opartisk"

En del raljerar ju över att vänstern vill ge skattepengar till människor och att högern vill ge skattepengar till företagen - så om det du skriver om att företagarna i programmet bara vill ha skattestöd (när H2s representant berättar att marknadskrafterna är satta ur spel med att franska och tyska satsningar får 40-60% stöd och de själva får 5%)....och att Kvartoft tindrar med ögonen... hur är det S-partiskt tänkte du?    tillsammans med  Detta är ännu ett sätt hur SVT är opartisk och att et framförs som positivt.

Gillar du inte ett opartiskt SVT? 

• Padirac
    Rataxes skrev 2023-08-29 10:18:04 följande:

Leninpriset är något som (S)(V)T kulturnyheterna ska uppmärksammas.

Det handlar alltså om Lenin, som hör till samma gäng som Stalin, Mao, Pol Pot, hitler, Mussolini  och andra massmördare.

I ett normalt land hade detta ansetts som skamligt.

Då får PS sluta rapportera om Kreml, Putin, Trump, Jomshof  m.fl.. då?
  • Padirac
    Mentat skrev 2023-09-10 21:52:34 följande:
    Absolut inte. Jag läser regelbundet deras kultursidor och det är ont om borgerliga synpunkter där men gott om vänsterinriktade!
    Spännande. Kan DU berätta vad som är vänsterinriktade synpunkter på deras kultursidor. 

Uppriktigt intresserad vad du menar än väster respektive högersynpunkter på kultursidorna. 

Jag kommer också att fråga dig hur den eller de artiklar du refererar till skulle varit skrivna om de skulle varit högerinriktade eller neutrala.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-09-12 17:56:27 följande:
    Det där var en väldigt konstigt respons på mitt tidigare inlägg. Missförstånd måste ha uppstått. Låt mig korta ner och vara mer konkret.

Det ÄR opartisk när Public Service bara utreder ena parten i en pågående twist.

Det ÄR opartiskt när Public Service lyfter fram Christan Peterson som en extremist - för ett års medlemskap i NMR som 16-åring - medans Tobias Hübinette inte lyfts fram som något dylikt efter att ha spenderat ungefär halva sitt liv i våldsvänsterns miljöer och att sådana bakgrunder uteblir helt och hållet för enbart ena parten. 

Det ÄR opartisk (liksom ingen fråga om vinkling) när Public Service meddelar läsaren om att Christian Peterson är en känd person men uteblir med sådan information i Tobias Hübinette fall.

Det ÄR opartiskt (liksom ingen fråga om vinkling) när Public Service uteblir med information som att kursen var digital och så att folk kan få för sig att Christian Peterson skapade ett obehag fysiskt på plats och var således besvärligare att omedelbart beivra samt värja sig från (jämfört med att enkelt kunna stänga ner vederbörandes videosamtal eller sätta det på ljudlös).

Det är såhär vi VILL att viktiga samhällsinstanser som Public Service, rättsväsendet - samt övriga instanser vars uppgift bland annat är att vara opartiska - ska arbeta. Det är det ständigt självklara målet att arbeta mot:

Att de som arbetar i viktiga samhällsinstanser och med uppgiften att vara opartiska SKA hanterar befolkningen olika på eget bevåg.

Det är en så viktig samhällsprincip att om man inte har något intresse eller någon annan orsak till att särbehandla någon part så kan man låta känsla eller till och med slumpen avgöra - BARA det blir gjort.

Är vi alltså inte överens om det här? 😳
    Vad är det du säger människa?

Om någon trakasserar en eller fler personer så är det enda opartiska att inte bara redogöra för vad den trakasserande personen gör och motiveras av, utan du menar att även de trakasserades bakgrund och tidigare göromål skall belysas?

Får mig att tänka på hur det var förr när våldtagna kvinnors liv och tidigare leverne, kläder, språk, nykterhet osv en gång i tiden skulle tas upp och vara relevant för brottet de utsatts för Kräks

Fy fan, säger jag.
  • Padirac

Du kan ju förklara dina inlägg och vad du försöker säga i klartext 

En del tycker å andra sidan att det är lättare att skriva/säga vad man inte menar. Hur är det för dig?

Vad vill du faktiskt säga med dina inlägg här? 

Digestive skrev 2023-09-12 22:13:01 följande:
    Hur lyckades du komma fram till raka motsatsen till vad som står i inlägget som du precis har läst?

Berätta för mig vart det står i det aktuella inlägget att fler än en part ska granskas.

Digestive skrev 2023-09-11 20:11:29 följande:
    Själv undrar jag vad en uttalat aktivistisk forskare med tillhörande kurs har i något lärosäte att göra överhuvudtaget.

Tobias Hübinette beskriver sig som en antirasistisk forskare och aktivist, det vill säga han kombinerar rollen som forskare med den som politisk aktivist.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tobias_H%C3%BCbinette#cite_note-sv%C3%A5r-12

https://www.tobiashubinette.se/antirasistisk_forskare_2.pdf

Kanske är det en exotisk jämställdhetsplan som praktiseras vid Karlstads Universitet - för varje objektiv forskare så ska det även finnas en aktivistisk sådan?

Aja, orka.

SVT och Sveriges Radio tog enbart upp Christian Petersons tidigare tveksamheter medan det för Tobias Hübinettes del - som hade kunnat fylla en spalt med blott lagförda gärningar - uteblev helt och hållet, även om det är ytterst relevant för att överhuvudtaget kunna förstå situationen korrekt.

Det nämns inte ens att kursen var digital - så att många går runt och tror att de helt substanslösa otrevligheterna utspelade sig på plats fysiskt.

Något annat som är bisarrt att se är att efter SVTs artikeluppdatering den 8:e september så har det kommit in mer bakgrundinformation. Om vem? Om Christian Peterson såklart! De lade till följande:

[...] driver i dag ett högerradikalt projekt där han kallar sig Förtalsombudsmannen. I projektet hjälper han bland annat radikala nationalister att driva förtalsmål mot meningsmotståndare.

Samtidigt får alltså en man som har spenderat halva sitt 52-åriga liv i vänstervåldsbejakande miljöer - under längre tid än Christian Peterson överhuvudtaget har existerat - inte ett enda extremistiskt epitet efter sig.

Absolut ingenting framkommer om Tobias Hübinette i SVTs artikel. INGENTING! Det framkommer inte ens att han är minst lika känd som Christian Peterson.

Aja, risken fanns väl att läsare skulle börja söka på vad Tobias Hübinette är känd för. 💀

Sådant här är att ta parti och att forma ett narrativ därefter - så övertydligt utfört, att man kan undra om Public Service inte har längtat efter att få bekänna färg, med ett slas magnum opus på hur partiska de kan vara, och om den kreativa produktionsådran slutligen brast för Rino Rotevatn.

Han sover väl gott som ett urladdat batteri efter att fått skapa sitt pièce de résistance av partisk och vinklad journalistik. Det går nog inte att göra det mycket värre utan att också ljuga om Christian Peterson. Rino Rotevatn borde kanske ha tänkt på det? Förvisso så kanske dessa uppdateringen fungerar som akter i ett pågående verk, som jag inte borde döma på förhand.

Jaja, tack och lov så tvingas jag redan att betala för inträdet till den här fantastiska konstutställning, så jag missar ingenting.

Värdesämst journalistisk.
    Padirac skrev 2023-09-12 21:59:23 följande:
    Vad är det du säger människa?

Om någon trakasserar en eller fler personer så är det enda opartiska att inte bara redogöra för vad den trakasserande personen gör och motiveras av, utan du menar att även de trakasserades bakgrund och tidigare göromål skall belysas?

Får mig att tänka på hur det var förr när våldtagna kvinnors liv och tidigare leverne, kläder, språk, nykterhet osv en gång i tiden skulle tas upp och vara relevant för brottet de utsatts för Kräks

Fy fan, säger jag.

• Padirac
    nattuw skrev 2023-09-12 22:30:05 följande:
    Så för att sammanfatta: Kursledaren (Hubinette) och Peterson är av samma skrot och korn. Men Peterson är höger och kursledaren är vänster så därför skall det lagstiftas mot Peterson medan Hubinette skall tröstas. Klart som korvspad.
    Menar du att hubinette har gjort samma saker med videomaterialet och kursdeltagarna på video som Peterson gjort?  

Menar du att Peterson ska bedömas enbart på vad hubinette gjort eller inte gjort, inte på vad hsn själv gjort?

Hur får du detta till att handla om vänster eller höger?  Är det inte ditt inlägg som politiserar snarare än att se att Peterson är ansvarig för det han gör, hubinette för det han gör och andra kursdeltagare för det de gör. Vad har förresten de andra kursdeltagarna gjort för att hängas ut av peterson?

www.dn.se/sverige/avhopp-och-sjukskrivning-nar-hogerradikal-aktivist-gor-content-av-universitetskurs/

'Den högerradikala aktivisten Christian Peterson, med bakgrund i nazistiska NMR, är numera student vid Karlstads universitet. I sociala medier skriver han nedsättande om kurskamrater och lärare.

...

Prefekten har under sina 20 år vid universitetet aldrig varit med om en liknande situation. Han uppfattar att Christian Peterson försöker ?göra kursen osökbar?. Nyström har fått indikationer på att Peterson spelade in den första digitala föreläsningen, när hans kurskamrater och Tobias Hübinette syntes i bild, vilket inte är tillåtet.
    ? Om någon spelar in kan det hämma diskussionen. Studenterna kanske inte vill eller vågar vara öppna med sina tankar.
    Men Andreas Nyström har inga säkra bevis för att någon inspelning skett, och prefekten har inte funnit skäl att stänga av Christian Peterson.
    Lärare och studenter blir i en högerextrem nätmiljö hånade av en annan student. Läraren häcklas på grund av sitt ursprung. Är det rimligt?
    ? Frågar du mig som privatperson så säger jag nej. Men vi har lagar och regler att förhålla oss till, och våra jurister har tittat på det här. Christian Peterson balanserar på gränsen, men håller sig på rätt sida.

...

? För mig har det viktigaste varit att skydda de andra studenterna från Christian Peterson, mot bakgrund av att han är ökänd för att kartlägga, förfölja och hänga ut människor som han uppfattar som sina meningsmotståndare, säger Tobias Hübinette."
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-09-12 22:35:27 följande:

Är det bara jag som blir heligt förbannad när polisen anländer till en mordplats, griper gärningsmannen, kommer fram till att gärningsmannen är medlem i ett kriminellt gäng - och sedan undersöker om även OFFRET har koppling till något kriminellt gäng?! Det kan man väl för fan inte göra?

Eller i domstolen när även målsägande - alltså OFFRET - granskas och hörs i rättegången och eventuellt får bakgrundshistoria publicerad i media för dem som perverst nog vill ha koll på vad som är sant eller inte. Vi har alltså någon som påstår att ett brott har begåtts mot denna - ett OFFER - och så vill folk undersöka om det är sant eller inte. Vad fan har sådant det med saken att göra?

Att det överhuvudtaget finns rättsprocesser i det här landet som att undersöka om ett våldsbrott var gjort i självförsvar eller inte, får det att koka i mig. Det innebär för helvete att man måste granska OFFRET också. Bestialiskt!

Helt sjukt. Varje gång sådant här händer så börjar jag direkt tänka på våldtagna kvinnors liv och tidigare leverne, kläder, språk, nykterhet osv en gång i tiden. 🤢 Fy fan säger jag bara!

Enbart fascister kan stå upp för sådant här.

Det verkar inte som att du gjort en korrekt analys av fascism. Det finns mycket material på nätet eller på biblioteket för förkovran. Det skulle stärka de argument du lägger fram. 

Det verkar inte som att du gjort en korrekt analys av vad en en brottsutredning ska klarlägga.

Ingen bedöms ha gjort ett mindre brott för att brottsoffret var kriminell eller inblandad i en konflikt med gärningsmannen om det inte handlar om andra omständigheter.

En del i tråden vill mena att Peterson skall bedömas annorlunda i fråga vad han gör mot kursledaren och kursdeltagare pga hubinettes göranden eller inte göranden.
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-09-12 22:55:46 följande:

Folk är så lättlurade - jag var dock nyligen där själv, kan tilläggas.

Det finns ingen som helst anledning att undersöka och informera någonting om Tobias Hübinette.

Som om det skulle finnas någon relevant koppling mellan Tobias Hübinettes våldsaktivism mot högerextrema i decennier och att högerextrema krafter nu ger sig på Tobias Hübinette på dylika vis.

Enbart fascister vill ha klarhet och förstå en situation genom att även granska ett offer. Se inlägg #7028 ovan! Det är någon form av blodvittring som sådana människor drivs av.

Det finns fortfarande inte någon korrekt analys eller klarhet i ditt inlägg i fråga om fascism.

Är ditt påstående om och tro på fascim grundat på egen erfarenhet av fascistiska övertygelser som du tidigare hade  som grund för att du då menade att hubinettes göranden rättfärdigar Petersons agerande?

Jag menar att ev tidigare fascistiska övertygelser inte alls är kopplad till detta då fascistisk ideologi handlar om andra saker, som iofs fascister också kan omfatta.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?