Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Widar Andersson (socialdemokrat) visar på problemet. Hur journalistiken vinklaas utan att journalisterna ens märker, eller tycker, att de vinklar. Om än det gäller DN i detta fall:
http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/vinkeln-som-dn-inte-vill-se/?blog=2518025&entry=9137267
DN: s vinkel är solklar. De ”snälla” utgörs av Anne Ramberg och Jan Guillou och av en ung kvinna som hoppade av det moderata ungdomsförbundet för dess ”SD-vänlighet”. Allt som de ”dumma” säger tillrättaläggs av experter av olika slag. Det som de ”snälla” säger problematiseras eller tillrättaläggs inte alls.
...
Mediernas schablonmässiga indelning av snälla och dumma är så självklar för många journalister att de inte ens förstår kritiken utan viftar bort den som SD-gnäll. Det maktgranskande underifrånperspektivet styr stereotypt vinkeln.
...
Jag minns tydligt när Janne Josefsson bröt mönstret och i ett antal program av Uppdrag Granskning i SVT vände på vinkeln och granskade påståenden från ”snälla” barnorganisationer av olika slag. Och när han frågade en fattig kvinna som intervjuades om hon inte borde tänka på att sluta röka för att få mer pengar över till mat till barnen. Jag minns det så tydligt eftersom det är så sällsynt.
[min fetning och understrykning]
.
Alltså precis samma insikt som visats på tidigare i tråden. Journalistiken blir automatisk vinklad (till vänster) då den så gott som alltid görs utifrån ett "underifrån-perspektiv".
Widar Andersson (socialdemokrat) visar på problemet. Hur journalistiken vinklaas utan att journalisterna ens märker, eller tycker, att de vinklar. Om än det gäller DN i detta fall:
http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/vinkeln-som-dn-inte-vill-se/?blog=2518025&entry=9137267
DN: s vinkel är solklar. De ?snälla? utgörs av Anne Ramberg och Jan Guillou och av en ung kvinna som hoppade av det moderata ungdomsförbundet för dess ?SD-vänlighet?. Allt som de ?dumma? säger tillrättaläggs av experter av olika slag. Det som de ?snälla? säger problematiseras eller tillrättaläggs inte alls.
...
Mediernas schablonmässiga indelning av snälla och dumma är så självklar för många journalister att de inte ens förstår kritiken utan viftar bort den som SD-gnäll. Det maktgranskande underifrånperspektivet styr stereotypt vinkeln.
...
Jag minns tydligt när Janne Josefsson bröt mönstret och i ett antal program av Uppdrag Granskning i SVT vände på vinkeln och granskade påståenden från ?snälla? barnorganisationer av olika slag. Och när han frågade en fattig kvinna som intervjuades om hon inte borde tänka på att sluta röka för att få mer pengar över till mat till barnen. Jag minns det så tydligt eftersom det är så sällsynt.
[min fetning och understrykning]
.
Alltså precis samma insikt som visats på tidigare i tråden. Journalistiken blir automatisk vinklad (till vänster) då den så gott som alltid görs utifrån ett "underifrån-perspektiv".
En mycket klargörande artikel:
www.journalisten.se/nyheter/de-forstar-inte-hur-journalistik-gar-till
En mycket klargörande artikel:
www.journalisten.se/nyheter/de-forstar-inte-hur-journalistik-gar-till
Har du läst artikeln eller baserar du bara ditt inlägg på Tinos kritik?
Jag tycker att Jesper Strömbäcks framför kloka tankar och att den kritik som Tino Sanandaji framför är mycket märkligt.
Menar Tino Sanandaji att Jesper Strömbäck, professor i journalistik, media och kommunikationsvetenskap saknar trovärdighet att uttala sig om huruvida media är vänstervriden, högervriden eller mörkar fakta pga att Jesper var huvudsekreterare i Alliansregeringens framtidskommission eller pga att Jesper har varit engagerad av en organisation som är kopplad till Svenskt näringsliv?
Jag håller inte med om detta utan tycker att Jesper resonerar på ett objektivt sätt. Däremot ifrågasätter jag starkt den
akademiska trovärdigheten hos Tino Sanandaji som så tydligt, gång på gång visar att han inte klarar av att förhålla sig neutral i debatten om invandring.