Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
En viss urskiljning bör nog finnas gällande public service men här är jag inte så kunnig i vad som kan vara brukligt.
Alarmismen är väl det jag anser är en av de mest skadliga fenomenen gällande spridning till allmänheten. Att sänka den allmänna tilliten för mycket gör mer skada än nytta i en demokrati. Det drabbar även de som tänkt sig bygga upp en ny regim.
Frågan är om man inte kan skärpa kraven på nyheter en del även för alternativa medier men det kanske är svårt.
Jag såg att Padirac redan svarat på din fråga - men jag kan ju besvara den lite annorlunda.
Någonstans i "dialogen" oss emellan här i tråden så berättade jag om vårt första möte med ett grannpar när vi bodde i norrländsk glesbygd. Hur jag beskrev en företeelse/aktivitet föraktfullt och det visade sig att aktiviteten var ett av grannparets främsta intressen. Vi bodde rätt länge i Norrland och det här paret kom att bli mycket goda vänner till oss. Efter att vi flyttade till Stockholm har kontakten blivit mer sporadisk - men i somras sov vi över hos dem i samband med att vi var på besök i våra gamla hemtrakter.
Jag blev inte särskilt förvånad när mannen i paret berättade att han skulle rösta på SD, det förändrade inte min bild av honom som en godhjärtad praktiker utan en tillstymmelse till invandrarhat eller för den delen kvinnoförakt eller "jorden är plattsyn" på klimatvetenskap. Nationalist? Inte mer än någon annan.
Jag vet att han inte precis är ensam bland sverigedemokrater. Det finns gott om folk i alla partier som anser att man ska anpassa sig dit man kommer och om man inte har vett eller lust att göra detta så ska man ställas inför ultimativa krav. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man kapar sina rötter men att man respekterar Sverige och svenska förhållningssätt. Eller som min forna granne alltid brukar säga: "Det är bara att ta sig för".
Fullt så enkelt är det kanske inte alltid. Men det är heller inte så enkelt att man kan klassa alla sverigedemokrater som rasister, nationalister, klimatskeptiker med mera.
Jag tror inte på dina mallar för nationalism, rasim och annat. Människor är så komplexa att de inte låter sig fångas av någon som försöker teckna dem genom att enbart rita raka streck.
Det som sänds i SVT ska vara opartiskt och när konservativa och nationalistiska åsikter kommer till tals i TV eller radio (det sker i princip varje vecka i nyhets- och debattprogram) så får någon annan politisk ståndpunkt oftast komma till tals vid samma tillfälle. Jag tycker att det är en bra ordning.
När det gäller religion så har det under decennier funnits program i radio och TV med religiöst innehåll t.ex, Människor och tro, helgmålsbön(även program om mindre religioner såsom islam och judendom förekommer ibland).
Public Service ska präglas av mångfald och ett mångsidigt utbud, vara opartiskt och objektivt och spegla förhållanden och intressen i hela landet i frågor om allt från kultur, idrott, religion, samhälle, barn och ungas situation etc.
Jag tycker att det är en befängd tanke att public service borde sända 30% konservativ, nationalistiskt eller religiös TV. Att politisera PS skulle vara vansinnigt.
En del forskare anser att upplysningen startade år 1687. Det året utgav den engelske vetenskapsmannen Isaac Newton sin bok Principia, ett av alla tiders viktigaste vetenskapliga verk.
Nya upptäckter under 1500- och 1600-talen hade redan raserat kyrkans världsbild för gott. Vetenskapsmän som Kopernikus, Kepler och Galilei hade bevisat att kyrkan hade fel. Jorden är inte solsystemets orörliga centrum. Jorden cirkulerar runt solen och månen cirkulerar i sin tur runt jorden.
Galilei och andra vetenskapsmän hade alltså visat hur himlakropparna rör sig. Newton förklarade varför de rör sig. Han kunde visa att gravitationen är den kraft som driver solsystemet. Gravitationen får planeterna att gå runt i sina banor runt solen och månen i sin bana runt jorden.
En viss urskiljning bör nog finnas gällande public service men här är jag inte så kunnig i vad som kan vara brukligt.
Alarmismen är väl det jag anser är en av de mest skadliga fenomenen gällande spridning till allmänheten. Att sänka den allmänna tilliten för mycket gör mer skada än nytta i en demokrati. Det drabbar även de som tänkt sig bygga upp en ny regim.
Frågan är om man inte kan skärpa kraven på nyheter en del även för alternativa medier men det kanske är svårt.
Då förstår jag inte vad du menar. Varje vecka kommer ju nationalister, konservativa och religiösa tills tals i PS. Vad är problemet?
Tja, jag tycker mig minnas att du kallade mig rasist vid ett flertal tillfällen igår i tråden. Hade jag varit nyauktoritär så hade jag väl anmält dina inlägg, det är ganska grovt att kalla någon rasist utan att sen kunna belägga det rasistiska
Jag trodde det bottnade i att du inte förstått det jag skrivet - men du kanske menar att du inte har något kriterium för rasim, utan att du drar fram rasistkortet när det börjar rycka i armen.
Om det bara handlade om att du inte förstod, så kan du ju gå tillbaka och läsa mina inlägg och fundera var någoonstans du drabbades av dikeskörning.