• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-11-02 23:55:07 följande:
    Och du känner att det relaterar till vadå? Uttryck gärna din poäng istället för att ta den för given och när du kommunicerar med människor som inte ligger exakt i linje med dina egna tankar.

När du missförstår mig väldigt ofta finns det en stor risk för att även jag missförstår dig, försöker jag säga. Så berätta vad du vill ha sagt och som relaterar till diskursen.
    Det relaterar naturligtvis till de 30% av befolkningen som du säger inte är representerade av PS innehåll.

Hur har du kommit fram till siffran 30%?
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-03 00:03:57 följande:

Tja, därför att han inte kan.

Inte så mycket att bry sig om, tycker jag.

Naturligtvis är det inte rasistiskt att påstå att de som är för kvinnlig könsstympning inte ska få ha public service som en plattform för sina åsikter (Min gissning är att han i sitt upprörda tillstånd har fått för sig att jag påstått att alla muslimer är för könsstympning). Det är heller inte rasistiskt att påstå att den auktoritära högern har feminism/jämställdhet, klimatvetenskap och invandring som speciella hatobjekt.

i och med att jag av yrkesmässiga skäl har mycket bra koll på public service så bedömer jag tjafset om vänstervridning som ett försök att nagga svenska folkets förtroende för public service i kanten. Och i den kampen är alla medel inklusive rena lögner och fantasier ett givet inslag.

Rent personligt kan jag tycka att public service har en tendens att dra åt höger, men där kan det faktum att jag själv politiskt står något till vänster om mitten påverka mig.

Anser du att av Sveriges befolkning ska representeras proportionerligt i Public Service sett till deras storlek som samhällsgrupper - det vill säga även grupperna nationalister, konservativa och religiösa (~3/10 av befolkningen)?

Observera att det handlar om grupper och inte några subgrupper.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-11-03 00:11:48 följande:

Det relaterar naturligtvis till de 30% av befolkningen som du säger inte är representerade av PS innehåll.

Hur har du kommit fram till siffran 30%?

På vilket vis då? Som påpekat flera gånger så ska Public Service företräda >>grundläggande svenska värderingar<< liksom stimulera dessa för befolkningen.

Har inte kommit fram till siffran 30% utan ~30%.

För religiösas del: Jag räknade på antalet människor som identifierar sig som muslimer (810 000 året 2016), på antalet betjänade i frikyrkorna (331 343 året 2013), på antalet medlemmar i Svenska Kyrkan som regelbundet besöker församlingar/kyrkor (vilket uppskattas till 4% av medlemmarna = strax under 240 000), på antalet kristna ortodoxa (63 429 enligt Nämnden för statligt stöd till trossamfund) respektive på antalet medlemmar i de katolska kyrkorna (115 000). Här har vi alltså omkring 1,5 miljoner svenskar.

För nationalisters del: räknade enbart på SD:s väljare det senaste valet = 1 135 627. Det ger nog en hygglig bild allt som allt - omkring en miljon svenskar. En svår grupp att räkna på.

Konservativa: Den svåraste gruppen att uppskatta antalet för. Det kan landa på allt ifrån en miljon till över två beroende på vad som ska ingå i ett så ohyggligt brett begrepp.

Helt enkelt ~3/10 av befolkningen. Tror du själv att ett land skulle hade polariseras så kraftigt som dagens Sverige om vi hade pratat om grupper i obetydliga storlekar sett till den övriga befolkningen?
    Skriver i E-Prime.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-11-03 01:18:14 följande:
    På vilket vis då? Som påpekat flera gånger så ska Public Service företräda >>grundläggande svenska värderingar<< liksom stimulera dessa för befolkningen.

Har inte kommit fram till siffran 30% utan ~30%.

För religiösas del: Jag räknade på antalet människor som identifierar sig som muslimer (810 000 året 2016), på antalet betjänade i frikyrkorna (331 343 året 2013), på antalet medlemmar i Svenska Kyrkan som regelbundet besöker församlingar/kyrkor (vilket uppskattas till 4% av medlemmarna = strax under 240 000), på antalet kristna ortodoxa (63 429 enligt Nämnden för statligt stöd till trossamfund) respektive på antalet medlemmar i de katolska kyrkorna (115 000). Här har vi alltså omkring 1,5 miljoner svenskar.

För nationalisters del: räknade enbart på SD:s väljare det senaste valet = 1 135 627. Det ger nog en hygglig bild allt som allt - omkring en miljon svenskar. En svår grupp att räkna på.

Konservativa: Den svåraste gruppen att uppskatta antalet för. Det kan landa på allt ifrån en miljon till över två beroende på vad som ska ingå i ett så ohyggligt brett begrepp.

Helt enkelt ~3/10 av befolkningen. Tror du själv att ett land skulle hade polariseras så kraftigt som dagens Sverige om vi hade pratat om grupper i obetydliga storlekar sett till den övriga befolkningen?
    Nu är ju 30% inte nödvändigtvis exakt 30% - det beror på med vilken noggrannhet talet anges

https://www.naturvetenskap.org/matematik/matematikens-roll-i-naturvetenskapen/matetal/

så 30% eller ~30% torde vara hyfsat lika,  eller i alla fall inte helt olika. 

Hur som helst så tror jag inte att du kan räkna alla SD-sympatisörer som nationalister, SD har en stor skara missnöjesröstare.

Om du skulle räkna på det viset du vill göra så skulle väl antalet nyssnazister vara lite över miljonen - och det varken rimligt eller troligt. Men om du vill hålla räkningen på det sättet så är det inte rimligt att dessa nyssnazister får repsesentation i public service enligt dig själv, liksom pedofiler och terrorister inte skulle denna representation.

Poängen är att SDs stödtrupper är svårkategoriserade och av varierande tillhörighet, allt från rasister och nazister till missnöjesröstare.och etablissemangsskeptiker. 

Konservativa.. ja de är inte mindre lätta att sätta fingret på 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism#Liberal-_och_socialkonservatism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism#Neo-_och_paleokonservatism

KD, delar av SD, delar av M kan räkna in, men där räknas delar in i de andra kategorierna.

Jag tror du kan minst halvera din siffra på ~30% för att komma närmare verkligheten. - 10--15% kanske är rimligt. Trots att de låter mycket är det inte hur högt de skriker som avgör hur många de är.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-11-03 02:09:25 följande:

Nu är ju 30% inte nödvändigtvis exakt 30% - det beror på med vilken noggrannhet talet anges

www.naturvetenskap.org/matematik/matematikens-roll-i-naturvetenskapen/matetal/

så 30% eller ~30% torde vara hyfsat lika,  eller i alla fall inte helt olika. 

Hur som helst så tror jag inte att du kan räkna alla SD-sympatisörer som nationalister, SD har en stor skara missnöjesröstare.

Om du skulle räkna på det viset du vill göra så skulle väl antalet nyssnazister vara lite över miljonen - och det varken rimligt eller troligt. Men om du vill hålla räkningen på det sättet så är det inte rimligt att dessa nyssnazister får repsesentation i public service enligt dig själv, liksom pedofiler och terrorister inte skulle denna representation.

Poängen är att SDs stödtrupper är svårkategoriserade och av varierande tillhörighet, allt från rasister och nazister till missnöjesröstare.och etablissemangsskeptiker. 

Konservativa.. ja de är inte mindre lätta att sätta fingret på 

sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism

sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism

KD, delar av SD, delar av M kan räkna in, men där räknas delar in i de andra kategorierna.

Jag tror du kan minst halvera din siffra på ~30% för att komma närmare verkligheten. - 10--15% kanske är rimligt. Trots att de låter mycket är det inte hur högt de skriker som avgör hur många de är.

Någonstans mellan 2-4/10 eller då 20-40% ville jag uttrycka med symbolen ~ framför.

Eh, du har högst troligt 15% redan vid gruppen religiösa. Sedan går givetvis grupperna in i varandra.

KD, SD och M? Du får nog sluta utgå från att människor från kulturer som inte har upplevt den västerländska Upplysningen - det vill säga på samma vis som västerlänningar har gjort - skulle utgöra nämnvärt progressiva grupper bara för att de röstar på S och i viss mån på V och MP (och även på andra partier såklart, men det berör inte min poäng angående progressivitet och konservatism). Och relativt för gemene svensk, eller då det svenska etablissemanget/rådande paradigm, så räknas större delen av Europa som konservativa. Det gäller även mellanting, angående relationen till den västerländska Upplysningen, som människor från Sydamerika.

Om man hårdrar det så skulle säkert ~4 miljoner svenskar kunna klassas som konservativa i relation till rådande etablissemang/paradigm. För du inser väl att någonting så smått som att se på våra könsroller som biologiskt betingade, handlar om ett uttryck för en konservativ världsbild? - och redan där på en känslig punkt i sammanhanget.

Turkar, kurder med flera folkgrupper har en väldigt stark och levande nationalism rent generellt. Nationalism som ideologisk pendel har slagit över väldigt sent (ur vårt perspektiv som västerlänningar) i många av de länder som vi har tagit emot betydande mängder immigranter ifrån. För exempelvis kurders del så startade pendeln överhuvudtaget att slå i början av 1900-talet och tog ordentlig fart så sent som på 70-talet. De lever i princip i kulmen av en nationalistisk strömning, även om det såklart inte anbelangar alla kurder. Även många från Afrikas kontinent har en nutida och högst levande relation med nationalism, där det faktiskt har inneburit en form av fredsrörelse på sina håll men även av uppenbara skäl (som att deras gränser har ritats med linjal av oförstående främlingar samt av kolonisation och imperialism överlag).

Ta Syren och syrier som ett exempel - då de i nutid ökar allra mest som folkgrupp här i Sverige - som har vävt ihop den nationalism som uppstod mot slutet av 1800-talet med sina kulturella rötter anno 1500-tal. De har alltså gjort någonting kulturellt med nationalism som vi västerlänningar inte ens kan förstå på ett intellektuellt eller emotionellt plan. Någonting som bisarrt nog kan reflekteras mot Tysklands nationalromantik under våra mörkaste epoker - fast i en, på sitt håll, god kamp för frigörelse men också med snarlika imperialistiska förtecken. Nationalism har spelat en väldigt viktig roll i Syrens konflikter/kamp med/mot arabiska, israeliska och franska intressen - ända in i modern tid and beyond. Den näst största politiska rörelsen i Syrien går under socialnationalistiskt flagg med imperialistiska ambitioner, medan den största enbart går under socialnationalistiskt flagg. Jag har tyvärr inga syrianska vänner än men som grupp, här i Sverige, kan de säkert kvala in bland landets mest nationalistiska grupper.

Du får nog redigera din bild av konservativa, nationalister och religiösa något - för nej, du hamnar knappast på 10-15% av befolkningen i dagens Sverige. Och påtagligt långt ifrån 10-15% i morgondagens Sverige... för dessa tre grupper växer högst troligt fortast här i Sverige. Genom immigrationen (på i stort sett alla punkter men främst religion och konservatism) och när missnöjet romantiseras tillsammans frontfigurernas propaganda (nationalism, konservatism och i viss mån religion).

Har du ens bekantat dig med folket i den så kallade orten och med deras (för svenska västerlänningar) exotiska idéhistorier? Du verkar inte veta mycket om folkgrupperna som ökar allra mest här i Sverige... som hänvisar till svensk partipolitik i sammanhanget. Låt mig invänta kallsupen.

Personligen kan jag många gånger trivas som fisken i vattnet bland dessa grupper till skillnad från dig, KillBill, nihka och FDFMGA - som knappt verkar vilja ta i konservativa, nationalister och religiösa med tång... då ni gestaltar dem som blekfisar ute på vishan som gillar att säga N-ordet, skrika >>FITTA!!!<< med E och hajla till Eddie Medusa. God morgon liksom.
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-03 00:15:55 följande:
    Anser du att av Sveriges befolkning ska representeras proportionerligt i Public Service sett till deras storlek som samhällsgrupper - det vill säga även grupperna nationalister, konservativa och religiösa (~3/10 av befolkningen)?

Jag såg att Padirac redan svarat på din fråga - men jag kan ju besvara den lite annorlunda.

Någonstans i "dialogen" oss emellan här i tråden så berättade jag om vårt första möte med ett grannpar när vi bodde i norrländsk glesbygd. Hur jag beskrev en företeelse/aktivitet föraktfullt och det visade sig att aktiviteten var ett av grannparets främsta intressen. Vi bodde rätt länge i Norrland och det här paret kom att bli mycket goda vänner till oss. Efter att vi flyttade till Stockholm har kontakten blivit mer sporadisk - men i somras sov vi över hos dem i samband med att vi var på besök i våra gamla hemtrakter.

Jag blev inte särskilt förvånad när mannen i paret berättade att han skulle rösta på SD, det förändrade inte min bild av honom som en godhjärtad praktiker utan en tillstymmelse till invandrarhat eller för den delen kvinnoförakt eller "jorden är plattsyn" på klimatvetenskap. Nationalist? Inte mer än någon annan.

Jag vet att han inte precis är ensam bland sverigedemokrater. Det finns gott om folk i alla partier som anser att man ska anpassa sig dit man kommer och om man inte har vett eller lust att göra detta så ska man ställas inför ultimativa krav. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man kapar sina rötter men att man respekterar Sverige och svenska förhållningssätt. Eller som min forna granne alltid brukar säga: "Det är bara att ta sig för".

Fullt så enkelt är det kanske inte alltid. Men det är heller inte så enkelt att man kan klassa alla sverigedemokrater som rasister, nationalister, klimatskeptiker med mera. 

Jag tror inte på dina mallar för nationalism, rasim och annat. Människor är så komplexa att de inte låter sig fångas av någon som försöker teckna dem genom att enbart rita raka streck.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2019-11-03 00:03:57 följande:
    Tja, därför att han inte kan.

Inte så mycket att bry sig om, tycker jag.

Naturligtvis är det inte rasistiskt att påstå att de som är för kvinnlig könsstympning inte ska få ha public service som en plattform för sina åsikter (Min gissning är att han i sitt upprörda tillstånd har fått för sig att jag påstått att alla muslimer är för könsstympning). Det är heller inte rasistiskt att påstå att den auktoritära högern har feminism/jämställdhet, klimatvetenskap och invandring som speciella hatobjekt.

i och med att jag av yrkesmässiga skäl har mycket bra koll på public service så bedömer jag tjafset om vänstervridning som ett försök att nagga svenska folkets förtroende för public service i kanten. Och i den kampen är alla medel inklusive rena lögner och fantasier ett givet inslag.

Rent personligt kan jag tycka att public service har en tendens att dra åt höger, men där kan det faktum att jag själv politiskt står något till vänster om mitten påverka mig.

Nej jag förstår att han inte kommer kunna peka på något rasistiskt inlägg så jag retades bara lite. 

Jag har också känslan av att public service drar åt höger, framförallt samhällsprogram/debattprogram men mest troligt är det just en känsla.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-02 22:36:37 följande:
    Jag måste ha fått för mycket av det där kontaktlimmet som Rataxes nämnde, för jag ser inte var han skrivit att muslimer är olämpliga att ta plats i public service.

För det är väl denna meningen du syftar på eller har jag missat något?

"Alltså, hela åsiktsspektrat kan och bör diskuteras inom public service - men i vissa fall bör inte företrädarna för åsikterna nödvändigtvis beredas plats, t ex rasister, nazister, terrorister, pedofiler, folk som förespråkar kvinnlig könsstympning, med mera, med mera."

Jag tycker inte det är ett dugg rasistiskt men om jag nu förstår honom rätt så tycker jag det är en aningens mycket censurerande för att rymmas inom ett liberalt begrepp av ordet yttrandefrihet.
    Notera gärna att jag skrev "nödvändigtvis".

Jag är inte så liberal att jag anser att public service ska ha en policy som innebär att t ex terrorister alltid ska komma till tals om terrorism diskuteras - eller vetenskapsförnekare om t ex klimatförändringarna berörs.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-11-02 22:13:37 följande:
    Lägg ifrån dig plastpåsen med kontaktlim...
    Hmm, jag tycker du borde sörja för god ventilation när du pysslar med din hobby.

Äpple
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-11-03 00:15:55 följande:

Det som sänds i SVT ska vara opartiskt och när konservativa och nationalistiska åsikter kommer till tals i  TV eller radio (det sker i princip  varje vecka i nyhets- och debattprogram) så får någon annan politisk ståndpunkt oftast komma till tals vid samma tillfälle. Jag tycker att det är en bra ordning.

När det gäller religion så har det under decennier funnits program i radio och TV med religiöst innehåll t.ex, Människor och tro, helgmålsbön(även program om mindre religioner såsom islam och judendom förekommer ibland).

Public Service ska präglas av mångfald och ett mångsidigt utbud, vara opartiskt och objektivt och spegla förhållanden och intressen i hela landet i frågor om allt från kultur, idrott, religion, samhälle, barn och ungas situation etc.

Jag tycker att det är en befängd tanke att  public service borde sända 30% konservativ, nationalistiskt eller religiös TV. Att politisera PS skulle vara vansinnigt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?