Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Tja, därför att han inte kan.
Inte så mycket att bry sig om, tycker jag.
Naturligtvis är det inte rasistiskt att påstå att de som är för kvinnlig könsstympning inte ska få ha public service som en plattform för sina åsikter (Min gissning är att han i sitt upprörda tillstånd har fått för sig att jag påstått att alla muslimer är för könsstympning). Det är heller inte rasistiskt att påstå att den auktoritära högern har feminism/jämställdhet, klimatvetenskap och invandring som speciella hatobjekt.
i och med att jag av yrkesmässiga skäl har mycket bra koll på public service så bedömer jag tjafset om vänstervridning som ett försök att nagga svenska folkets förtroende för public service i kanten. Och i den kampen är alla medel inklusive rena lögner och fantasier ett givet inslag.
Rent personligt kan jag tycka att public service har en tendens att dra åt höger, men där kan det faktum att jag själv politiskt står något till vänster om mitten påverka mig.
Det relaterar naturligtvis till de 30% av befolkningen som du säger inte är representerade av PS innehåll.
Hur har du kommit fram till siffran 30%?
Nu är ju 30% inte nödvändigtvis exakt 30% - det beror på med vilken noggrannhet talet anges
www.naturvetenskap.org/matematik/matematikens-roll-i-naturvetenskapen/matetal/
så 30% eller ~30% torde vara hyfsat lika, eller i alla fall inte helt olika.
Hur som helst så tror jag inte att du kan räkna alla SD-sympatisörer som nationalister, SD har en stor skara missnöjesröstare.
Om du skulle räkna på det viset du vill göra så skulle väl antalet nyssnazister vara lite över miljonen - och det varken rimligt eller troligt. Men om du vill hålla räkningen på det sättet så är det inte rimligt att dessa nyssnazister får repsesentation i public service enligt dig själv, liksom pedofiler och terrorister inte skulle denna representation.
Poängen är att SDs stödtrupper är svårkategoriserade och av varierande tillhörighet, allt från rasister och nazister till missnöjesröstare.och etablissemangsskeptiker.
Konservativa.. ja de är inte mindre lätta att sätta fingret på
sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism
sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism
KD, delar av SD, delar av M kan räkna in, men där räknas delar in i de andra kategorierna.
Jag tror du kan minst halvera din siffra på ~30% för att komma närmare verkligheten. - 10--15% kanske är rimligt. Trots att de låter mycket är det inte hur högt de skriker som avgör hur många de är.
Nej jag förstår att han inte kommer kunna peka på något rasistiskt inlägg så jag retades bara lite.
Jag har också känslan av att public service drar åt höger, framförallt samhällsprogram/debattprogram men mest troligt är det just en känsla.
Det som sänds i SVT ska vara opartiskt och när konservativa och nationalistiska åsikter kommer till tals i TV eller radio (det sker i princip varje vecka i nyhets- och debattprogram) så får någon annan politisk ståndpunkt oftast komma till tals vid samma tillfälle. Jag tycker att det är en bra ordning.
När det gäller religion så har det under decennier funnits program i radio och TV med religiöst innehåll t.ex, Människor och tro, helgmålsbön(även program om mindre religioner såsom islam och judendom förekommer ibland).
Public Service ska präglas av mångfald och ett mångsidigt utbud, vara opartiskt och objektivt och spegla förhållanden och intressen i hela landet i frågor om allt från kultur, idrott, religion, samhälle, barn och ungas situation etc.
Jag tycker att det är en befängd tanke att public service borde sända 30% konservativ, nationalistiskt eller religiös TV. Att politisera PS skulle vara vansinnigt.