Reuamtism
Jag har nyss fått veta att jag har reumatism (bechterew). Värken och hela situationen med ovisshet mm gör att jag verkligen mår skit. Finns det några andra mammor med reumatism här som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag har nyss fått veta att jag har reumatism (bechterew). Värken och hela situationen med ovisshet mm gör att jag verkligen mår skit. Finns det några andra mammor med reumatism här som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Mina symtom är ont i ryggen, revbenen, knäna, händerna, huvudet ena axel och låren. Jag har alltså ont i princip överallt. Sjukdomen jag har är en slags reumatism i ryggen men det kan sprida sig till revben och andra leder också.
Just nu får jag Orudis jag också. Men jag har så ont att jag i princip inte står ut.
Hur orkar du ut med smärtan?
Mina symtom är ont i ryggen, revbenen, knäna, händerna, huvudet ena axel och låren. Jag har alltså ont i princip överallt. Sjukdomen jag har är en slags reumatism i ryggen men det kan sprida sig till revben och andra leder också.
Just nu får jag Orudis jag också. Men jag har så ont att jag i princip inte står ut.
Hur orkar du ut med smärtan?
Psoriasisartrit är svårt av den anledningen att prover oftast ser bra ut och det sällan syns något på röntgen. Man går ofta helt efter symtom och sjukdomshistoria i släkten. Jag har även vanlig psoriasis så det tillsammans med att min mamma har ledde till ganska snabb diagnos.
Min mamma har exakt samma symtom som mig så antar att myrkrypningarna är ganska vanliga.
Låter jobbigt och obehagligt att inte kunna vara still. Får du någon hjälp mot det?
Mina domningar är mer som en pirrande känsla. Om du vet hur Tens känns så är ungefär så mina domningar känns och ibland känns det som att tex ena foten eller liknande varm.
Vilken medicin är det du vill ha? Har du provat/vill prova de som kallas biologiska mediciner? Är Tradolan smärtstillande endast? Är du inte nöjd med din läkare?
Jag har tvivlat på min reumatism och liksom inte velat att det ska stämma. Försökt leta efter andra förklaringar. Vissa dagar har det varit lite bättre och då har jag tänkt att nu är det snart borta. Men sen blir det värre igen nästa dag och nu har jag liksom börjat inse att det kanske faktiskt inte kommer försvinna helt plötsligt och det känns så himla tungt :( Känns lite som att mitt liv är förstört så jag skulle verkligen behöva höra från andra att det går att leva ett bra liv med reumatism?
Hur länge har du haft/vetat om din reumatism?
Låter jobbigt och obehagligt att inte kunna vara still. Får du någon hjälp mot det?
Mina domningar är mer som en pirrande känsla. Om du vet hur Tens känns så är ungefär så mina domningar känns och ibland känns det som att tex ena foten eller liknande varm.
Vilken medicin är det du vill ha? Har du provat/vill prova de som kallas biologiska mediciner? Är Tradolan smärtstillande endast? Är du inte nöjd med din läkare?
Jag har tvivlat på min reumatism och liksom inte velat att det ska stämma. Försökt leta efter andra förklaringar. Vissa dagar har det varit lite bättre och då har jag tänkt att nu är det snart borta. Men sen blir det värre igen nästa dag och nu har jag liksom börjat inse att det kanske faktiskt inte kommer försvinna helt plötsligt och det känns så himla tungt :( Känns lite som att mitt liv är förstört så jag skulle verkligen behöva höra från andra att det går att leva ett bra liv med reumatism?
Hur länge har du haft/vetat om din reumatism?
Jag tror att vårdcentralen också kan skriva ut Orudis om du har slut. Hoppas att din nya läkare är bättre.
Jag har också Orudis men inget smärtstillande, hade gärna haft det dock för jag har så ont. Jag tycker det är så jobbigt med smärtan men också själva kontakten med vården som är så himla stressande. Känns inte som att det bryr sig alls att jag har ont och man får tjata jättemycket för att få minsta lilla läkarsamtal eller recept.
Sen plågas jag verkligen av att inte kunna leka och busa med mitt barn så mycket som jag vill utan att ha ont.
Hänger lite här då jag just nu utreds för reumatism.
Har fått diagnosen fibromyalgi. Men har psoriasis, RA och artrit i familjen.
Jag är förvisso inte förälder, men väl reumatiker. Jag har nån typ av RA (möjligen psoriasisartit) med dragning mot SLE samt en sekundär Sjögrens. Jag behandlas med Humira (biologiskt) samt Imurel (cellgift). Knappt nåt smärtstillande och antiinflammatoriskt enbart vid behov.
Har jag förstått det rätt i att ni inte behandlas med hämmande läkemedel, utan enbart symptomlindrande?
Min ex-man hade för övrigt Bechterews. Hans läkare meddelade då att enda medicinen som fungerade var biologiska läkemedel. Cellgift har ingen verkan på den typen av reumatism. Dessutom är det oerhört viktigt att träna ordentligt, alltså tuff styrketräning.
Jag har sällan problem med leder, men väl med muskelfästen och senor. Mest problem har jag i händerna och ryggen, men höfterna är också påverkade. Tack vare mediciner lever jag ett tämligen normalt liv med heltidsjobb, träning och fritidssysselsättning. Men visst märka sjukdomen. Jag kan inte lyfta, saknar handstyrka pch börjar tappa viss finmotorik. Tröttheten i perioder ska vi inte prata om...
Vilka sjukhus går ni på?
Hänger lite här då jag just nu utreds för reumatism.
Har fått diagnosen fibromyalgi. Men har psoriasis, RA och artrit i familjen.