Inlägg från: LaFontaine |Visa alla inlägg
  • LaFontaine

Reuamtism

Jag är förvisso inte förälder, men väl reumatiker. Jag har nån typ av RA (möjligen psoriasisartit) med dragning mot SLE samt en sekundär Sjögrens. Jag behandlas med Humira (biologiskt) samt Imurel (cellgift). Knappt nåt smärtstillande och antiinflammatoriskt enbart vid behov.

Har jag förstått det rätt i att ni inte behandlas med hämmande läkemedel, utan enbart symptomlindrande?

Min ex-man hade för övrigt Bechterews. Hans läkare meddelade då att enda medicinen som fungerade var biologiska läkemedel. Cellgift har ingen verkan på den typen av reumatism. Dessutom är det oerhört viktigt att träna ordentligt, alltså tuff styrketräning.

Jag har sällan problem med leder, men väl med muskelfästen och senor. Mest problem har jag i händerna och ryggen, men höfterna är också påverkade. Tack vare mediciner lever jag ett tämligen normalt liv med heltidsjobb, träning och fritidssysselsättning. Men visst märka sjukdomen. Jag kan inte lyfta, saknar handstyrka pch börjar tappa viss finmotorik. Tröttheten i perioder ska vi inte prata om...

Vilka sjukhus går ni på?

• LaFontaine
    Milou14 skrev 2015-12-22 15:19:40 följande:

Låter jobbigt med flera typer av sjukdom/symtom samtidigt. Skönt att du fått bra mediciner. Hur fungerar det för dig?

Jag har också hört att biologiska mediciner ska vara bra och jag hoppas att jag kommer få prova det snart.. Men än så länge är det Orudis, i nödfall så tar jag extra starka alvedon som jag har kvar sen efter förlossningen... Men det hjälper inte mkt alls.

Vad underbart att höra att du arbetar och är så aktiv. Glad för din skull samt att det ger mig lite hopp inför framtiden. Hur stor skillnad har det varit för dig och din ex-man med Bechterew när ni fått börja med biologiska läkemedel? Har ni fått snabb effekt eller tar det flera månader?

Jag vågar inte säga vilket sjukhus jag är på för det är en liten stad.

Mina mediciner funkar kanon. Tyvärr kan man vänja kroppen vid biologiska läkemedel, men man kan komma runt det på olika sätt. Jag fick börja med att komplettera med en medicin som sen byttes mot ett cellgift som funkar kanon.

Orudis är riktigt elaka för magen. Både ex-maken och jag mådde riktigt dåligt när vi tog dem. Extra starka Alvedon är ju inte heller någonting som hämmar reumatismen. Vad ledsamt att höra att det är sådana skillnader i landet!

Biologiska läkemedel får väl full effekt efter 8-10 veckor eller så, men efter en månad kände jag en klar förbättring mot tidigare. Ex-maken hade samma effekt. Han är dock "friskförklarad" nu. Han har helt enkelt tränat sig så stark att han inte längre känner av sjukdomen och har så inte gjort på flera år. Nu tränar han extremt mycket, men det är ändå ett bevis på hur viktigt träning är för just den diagnosen.

Jag förstår att det är ett mindre sjukhus du går på. Går du ens på en reumatologmottagning eller hos allmänläkare? Annars bör du nog begär remiss till större sjukhus och större mottagning. Min erfarenhet är att man inte alltid vet hur man ska behandla den här typen av sjukdomar
  • LaFontaine
    Milou14 skrev 2015-12-22 19:51:32 följande:
    Härligt att medicinen funkar så bra. Hur lång tid tog det för dig från att du blev sjuk tills att du fick prova biologisk medicin? Har ditt ex alltså kunnat sluta med biologiska och bara tränar eller är det en kombination av både och som gör att han känner sig så frisk?

Jag går hos reumatologen. Jag tror att jag kommer få prova bättre medicin snart men det känns väldigt jobbigt att vänta. Jag vet ju inte säkert om det finns medicin som kommer hjälpa mig mer så det gör liksom väntan extra jobbig. Skönt att höra att biologisk medicin fungerar så pass bra på dig.
    Det tog väldigt lång tid. Jag blev sjuk när jag var 16 och fick medicin när jag var 23. Nu är jag 31 och har gått på biologisk medicin sen dess. Min ex-man har helt slutat med Humira och tränar enbart. Visst kan han få ont i andra leder ibland (Bechterews har ju en tendens att ge inflammation också i bl.a. knän) men mer än en kortisonspruta nån gång per år behövs inte.

Min variant är lite kinkigare. Jag blir bättre av att träna, men måste vara väldigt försiktig. Belastning ger nämligen inflammationer. Således kan jag inte träna särskilt tungt och måste vara noga med att göra rörelserna rätt.
  • LaFontaine
    Milou14 skrev 2015-12-22 21:17:06 följande:
    Jobbigt det måste varit för dig att vänta så länge på en medicin som fungerar, eller var det lindrigare för dig i början?
    Härligt för ditt ex att han kunnat sluta och ändå mår bra.
    Mina knän svullnar upp om jag går mkt så jag har också svårt att träna. Träning är ju tydligen väldigt viktigt när man har den här sjukdomen men när hela kroppen värker och man är helt slut redan innan man tränat så känner man sig ju inte så jättemotiverad. Förstår heller inte hur träning kan hjälpa mot inflammation? Tycker det verkar ologiskt. Jag tränade mkt innan jag blev sjuk men jag tror aldrig att jag kommer orka vara igång på det sättet igen.
    Jag fick inte min diagnos förrän jag var 23. Den varianten jag har är lite svår att upptäcka, varför jag fick gå från läkare till läkare innan nån tog mig på allvar.

Jag vet inte heller vad träningen gör. Det verkar ju inte riktigt klokt! Men det funkar ju i alla fall.

Jag tror att du måste börja med bra mediciner innan du orkar börja träna. Det är ju inte så att träningen botar för alla. Däremot lindrar det. Tillsammans med medicin kan man må riktigt bra (jag tror nämligen att min ex-man är lite unik, även om det säkert kan hända andra också).
  • LaFontaine
    Flisan79 skrev 2015-12-29 02:48:43 följande:
    Tänkte börja med att ringa KS Huddinge och se vad de själva säger.

Sen hade min mamma som förslag att kontakta tex psoriasisförbundet (pso) och ev gå den vägen.

Sen ska jag givetvis kolla upp detta med egen remiss. Att återvända till vc känns inte så aktuellt. Isf får jag nog be om en tid hos min husläkare men då måste jag troligen vänta 1-2 månader på en tid.
    Men då bor du i Stockholmsområdet förstår jag? Då har du dessutom en hel hop med vårdcentraler och privata reumatologer att testa hos också. Det är rent pinsamt att läkare säger att RA kan uteslutas om provet är negativt. Jag tillhör själv de tio procenten som inte visar på prover, ens vid aktivitet i kroppen.
  • LaFontaine
    cii skrev 2016-01-07 12:55:23 följande:

Läget tjejer?

Här går det verkligen inte framåt! Åkt på en kraftig inflammation i bröstryggen. Hur jag än vrider mig så gör det sjukt ont! Fick ny medicin, Arcoxia 90mg. Någon som haft den?

Väntar på remiss till röntgen. Ska se hur kotorna ser ut i nacken om det ev också kan röra sig om ett diskbråck i nacken. Inte så spännande start på det nya året. Ska till sjukgymnasten nästa vecka.

Jag har haft Arcoxia. Den var rätt bra, förutom att jag samlade väldigt mycket vätska. Däremot var den snäll mot magen, till skillnad från till exempel Orudis.
Svar på tråden Reuamtism