• Milou14

Reuamtism

Jag har nyss fått veta att jag har reumatism (bechterew). Värken och hela situationen med ovisshet mm gör att jag verkligen mår skit. Finns det några andra mammor med reumatism här som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Reuamtism
  • Milou14
    Flisan79 skrev 2015-12-21 20:52:24 följande:
    Jag vet inte om jag bör svara men jag har psoriasisartrit vilket ger liknande symtom.
    Jag går tex hos en reumatolog vilket jag antar att du gör med.

Vad är dins symtom? Vad får du för medicin?

Själv har jag ständigt ont i framförallt höfter, axlar och rygg. Eftersom att det värsta sitter i så stora leder, påverkar det hela armarna och benen. Känns som ständig träningsvärk och som att jag överansträngt mig. Det ger även myrkrypningar i ben och armar. Ibland har jag även ont i knän, armbågar, handleder och fotleder. Min artrit är dock i en form som sätter sig mer i själva musklerna och dess fästen mer än i själva leden. Eller så har jag iaf förstått det som. Brukar äta orudis retard som hjälper mot myrkrypningarna och en del av smärtan. Vid sämre skov hjälper det tyvärr inte. Har även fått kortisonsprutor i axlar och höfter vilket hjälpte bra. Skulle behöva nya nu. Spec i axlarna. Det jobbigaste är att man blir så trött samt att allt man gör känns "jobbigt". Som att ständigt röra sig med "motstånd".

Mina symtom är ont i ryggen, revbenen, knäna, händerna, huvudet ena axel och låren. Jag har alltså ont i princip överallt. Sjukdomen jag har är en slags reumatism i ryggen men det kan sprida sig till revben och andra leder också.
    Just nu får jag Orudis jag också. Men jag har så ont att jag i princip inte står ut.

Hur orkar du ut med smärtan?

Såg att du har myrkrypningar är det lite som domningar? Jag har nämligen domningar och jag trodde att det var pga reumatismen tills min läkare sa att så inte var fallet. Är dina myrkrypningar på grund av reumatismen enligt din läkare?
  • Milou14
    Flisan79 skrev 2015-12-21 21:28:53 följande:
    Nja, inte som domningar. Det är mer som en smärta som "rör sig". Som att det kryper i kroppen och gör det svårt att vara still. Kommer spec på kvällen när man ligger i soffan/sängen. Man vill liksom massera bort smärtan (svårt att beskriva). Den sitter i hela armarna/benen och ökar minskar i intensitet som vågor.

Jag äter ständigt smärtstillande. Skulle inte palla annars. Har ont ändå men det funkar. Känns dock lite jobbigt att ständigt äta smärtstillande. Inte så bra för levern. För mina värsta skov och vid infektion (då det kan bli så illa att jag bara ligger och kvider) fick jag tradolan utskrivet. De hjälper ju bra men är inget man vill ta för ofta.

Just nu hoppas jag på ny reumatolog och ev ny behandling. Forskningen går ju framåt. Vill dock helst slippa de starkaste läkemedel som används mycket nu. Någon form av cellgift. Effektivt men många biverkningar.

Låter jobbigt och obehagligt att inte kunna vara still. Får du någon hjälp mot det?
    Mina domningar är mer som en pirrande känsla. Om du vet hur Tens känns så är ungefär så mina domningar känns och ibland känns det som att  tex ena foten eller liknande varm.

Vilken medicin är det du vill ha? Har du provat/vill prova de som kallas biologiska mediciner? Är Tradolan smärtstillande endast? Är du inte nöjd med din läkare?

Jag har tvivlat på min reumatism och liksom inte velat att det ska stämma. Försökt leta efter andra förklaringar. Vissa dagar har det varit lite bättre och då har jag tänkt att nu är det snart borta. Men sen blir det värre igen nästa dag och nu har jag liksom börjat inse att det kanske faktiskt inte kommer försvinna helt plötsligt och det känns så himla tungt :( Känns lite som att mitt liv är förstört så jag skulle verkligen behöva höra från andra att det går att leva ett bra liv med reumatism?

Hur länge har du haft/vetat om din reumatism?

• Milou14
    Flisan79 skrev 2015-12-21 22:46:25 följande:
    Som sagt, för mig fungerar orudis bäst just mot myrkrypningarna. Tyvärr är min medicin slut just nu då jag håller på att byta reumatolog. Min gamla är väl duktig men för "tyst". Jag vill ha en läkare som det går att prata/diskutera med. Någon som kanske brinner lite mer för ämnet. Sen så har min gamla dr sin praktik inne i Stockholm c och jag orkar helt enkelt inte hålla på att åka dit hela tiden. Finns ingen parkering och att ta t-bana tar för mycket tid.

Ja tradolan är smärtstillande. Men det är en typ av opiat så den är ganska starkt vanebildande.

Jag har inte så bra koll på de biologiska medicinerna. Som sagt, min nuvarande läkare pratar inte så mycket. Något jag vill få ändring på.

Jag fick min diagnos för ca 3 år sedan. Jag har känt av lite smärta i handleder och fotleder tidigare men det var så lite att jag aldrig kände behov av hjälp. Efter mitt yngsta barn föddes för 4 år sedan blev det plötsligt mycket värre och min mamma kände genast igen symtomen.

Jag förstår precis vad du menar. Jag har svårt att greppa att detta är kroniskt och troligen kommer bli värre med tiden. Känns mindre kul att vara 36 och redan ha ont som en gammal tant ibland. Hur kommer det då inte vara när jag väl blir gammal?
    Det syns ju inte på mig så det känns som att folk har svårt att greppa. Det känns som att man kanske överdriver eller inbillar sig. Det blir ju också en del av vardagen och "normaltillståndet". Det är först när jag är bra smärtlindrad som jag verkligen fattar hur mycket det påverkar.

Jag tror att vårdcentralen också kan skriva ut Orudis om du har slut. Hoppas att din nya läkare är bättre.

Jag har också Orudis men inget smärtstillande, hade gärna haft det dock för jag har så ont. Jag tycker det är så jobbigt med smärtan men också själva kontakten med vården som är så himla stressande. Känns inte som att det bryr sig alls att jag har ont och man får tjata jättemycket för att få minsta lilla läkarsamtal eller recept.

Sen plågas jag verkligen av att inte kunna leka och busa med mitt barn så mycket som jag vill utan att ha ont. 

• Milou14
    cii skrev 2015-12-22 14:26:40 följande:

Hänger lite här då jag just nu utreds för reumatism.

Har fått diagnosen fibromyalgi. Men har psoriasis, RA och artrit i familjen.

Tråkigt att du också är sjuk men välkommen in i tråden. Får du bra hjälp/mediciner?
  • Milou14
    LaFontaine skrev 2015-12-22 14:37:18 följande:

Jag är förvisso inte förälder, men väl reumatiker. Jag har nån typ av RA (möjligen psoriasisartit) med dragning mot SLE samt en sekundär Sjögrens. Jag behandlas med Humira (biologiskt) samt Imurel (cellgift). Knappt nåt smärtstillande och antiinflammatoriskt enbart vid behov.

Har jag förstått det rätt i att ni inte behandlas med hämmande läkemedel, utan enbart symptomlindrande?

Min ex-man hade för övrigt Bechterews. Hans läkare meddelade då att enda medicinen som fungerade var biologiska läkemedel. Cellgift har ingen verkan på den typen av reumatism. Dessutom är det oerhört viktigt att träna ordentligt, alltså tuff styrketräning.

Jag har sällan problem med leder, men väl med muskelfästen och senor. Mest problem har jag i händerna och ryggen, men höfterna är också påverkade. Tack vare mediciner lever jag ett tämligen normalt liv med heltidsjobb, träning och fritidssysselsättning. Men visst märka sjukdomen. Jag kan inte lyfta, saknar handstyrka pch börjar tappa viss finmotorik. Tröttheten i perioder ska vi inte prata om...

Vilka sjukhus går ni på?

Låter jobbigt med flera typer av sjukdom/symtom samtidigt. Skönt att du fått bra mediciner. Hur fungerar det för dig?

Jag har också hört att biologiska mediciner ska vara bra och jag hoppas att jag kommer få prova det snart.. Men än så länge är det Orudis, i nödfall så tar jag extra starka alvedon som jag har kvar sen efter förlossningen... Men det hjälper inte mkt alls.

Vad underbart att höra att du arbetar och är så aktiv. Glad för din skull samt att det ger mig lite hopp inför framtiden. Hur stor skillnad har det varit för dig och din ex-man med Bechterew när ni fått börja med biologiska läkemedel? Har ni fått snabb effekt eller tar det flera månader?

Jag vågar inte säga vilket sjukhus jag är på för det är en liten stad.

• Milou14
    LaFontaine skrev 2015-12-22 16:37:04 följande:
    Mina mediciner funkar kanon. Tyvärr kan man vänja kroppen vid biologiska läkemedel, men man kan komma runt det på olika sätt. Jag fick börja med att komplettera med en medicin som sen byttes mot ett cellgift som funkar kanon.

Orudis är riktigt elaka för magen. Både ex-maken och jag mådde riktigt dåligt när vi tog dem. Extra starka Alvedon är ju inte heller någonting som hämmar reumatismen. Vad ledsamt att höra att det är sådana skillnader i landet!

Biologiska läkemedel får väl full effekt efter 8-10 veckor eller så, men efter en månad kände jag en klar förbättring mot tidigare. Ex-maken hade samma effekt. Han är dock "friskförklarad" nu. Han har helt enkelt tränat sig så stark att han inte längre känner av sjukdomen och har så inte gjort på flera år. Nu tränar han extremt mycket, men det är ändå ett bevis på hur viktigt träning är för just den diagnosen.

Jag förstår att det är ett mindre sjukhus du går på. Går du ens på en reumatologmottagning eller hos allmänläkare? Annars bör du nog begär remiss till större sjukhus och större mottagning. Min erfarenhet är att man inte alltid vet hur man ska behandla den här typen av sjukdomar
    Härligt att medicinen funkar så bra. Hur lång tid tog det för dig från att du blev sjuk tills att du fick prova biologisk medicin? Har ditt ex alltså kunnat sluta med biologiska och bara tränar eller är det en kombination av både och som gör att han känner sig så frisk?

Jag går hos reumatologen. Jag tror att jag kommer få prova bättre medicin snart men det känns väldigt jobbigt att vänta. Jag vet ju inte säkert om det finns medicin som kommer hjälpa mig mer så det gör liksom väntan extra jobbig. Skönt att höra att biologisk medicin fungerar så pass bra på dig.
  • Milou14
    cii skrev 2015-12-22 17:51:12 följande:

Eftersom jag fortfarande är under utredning så är inte hjälpen så stor som jag önskar.

Det är mycket att gräva i då jag även har PCO, hormoner ur balans och ett något förhöjt sköldkörtelvärde..

Röntgade ländryggen förra vintern då jag hade så himla ont. Visade att kotan längst ner inte var i sin helhet.

Vet inte i vilken ände man ska börja.

Jag jobbar annars heltid men har för ett par veckor sedan för första gången gått ner till 75%. Vet inte hur det blir framöver.

Jag svarar inte på vanliga värktabletter.. Inte heller narkos. Vet inte vad det beror på. Så när jag har som väst ont får jag ta Ketogan som smärtstillande.

Ok, förstår att det blir svårare med flera sjukdomar samtidigt. Vad säger din läkaren är planen eller vet de inte alls hur de ska medicinera dig?

Låter fruktansvärt jobbigt att inte svara på värktabletter allt.

• Milou14
    LaFontaine skrev 2015-12-22 20:22:11 följande:
    Det tog väldigt lång tid. Jag blev sjuk när jag var 16 och fick medicin när jag var 23. Nu är jag 31 och har gått på biologisk medicin sen dess. Min ex-man har helt slutat med Humira och tränar enbart. Visst kan han få ont i andra leder ibland (Bechterews har ju en tendens att ge inflammation också i bl.a. knän) men mer än en kortisonspruta nån gång per år behövs inte.

Min variant är lite kinkigare. Jag blir bättre av att träna, men måste vara väldigt försiktig. Belastning ger nämligen inflammationer. Således kan jag inte träna särskilt tungt och måste vara noga med att göra rörelserna rätt.
    Jobbigt det måste varit för dig att vänta så länge på en medicin som fungerar, eller var det lindrigare för dig i början?
    Härligt för ditt ex att han kunnat sluta och ändå mår bra.
    Mina knän svullnar upp om jag går mkt så jag har också svårt att träna. Träning är ju tydligen väldigt viktigt när man har den här sjukdomen men när hela kroppen värker och man är helt slut redan innan man tränat så känner man sig ju inte så jättemotiverad. Förstår heller inte hur träning kan hjälpa mot inflammation? Tycker det verkar ologiskt. Jag tränade mkt innan jag blev sjuk men jag tror aldrig att jag kommer orka vara igång på det sättet igen.
  • Milou14
    Jenita659 skrev 2015-12-22 20:24:50 följande:

Jag har haft MB becterew sedan -94 och testade då de flesta medicinerna. Orudis Retard är inte så bra för magen, bra för inflammation men efter 4 år m den fick jag magsår. Sedan många år tillbaka äter jag Brufen Retard och ibland losec för att hålla magen nöjd. Jag får inte gå hos reumatologen utan får medicin på Vårdcentralen.

Ok vad är Brufen? Är det liknande Orudis?

Räcker det med vårdcentralen för dig? Klarar du dig på den medicin du får där?

• Milou14
    cii skrev 2015-12-22 22:23:56 följande:
    Nej, jag fick ett namn till en sjukgymnast till att börja med.

Några av blodproverna jag tog blev fördärvade (koagulerade och hemolys? i dem) men jag har ett normalt värde för provet på ledgångsreumatism.

Så jag ska in och ta om ett par prover. Jag tror ju att jag har psoriasisatrit. Har typiska randiga naglar, bakgrund med mycket eksem, sneda fingrar, svullnar i tid och otid, blåsor på händerna, kroniska muskelinflammationer.

Fått kortisonsprutor ibland.

Är mest trött på alltihopa :(
    Ok, hoppas det går snabbt för dig att få rätt diagnos. Tydligen så kan man ha negativt på det där reuma faktor provet även om man har någon typ av reumatism. Läkarna berättar ju inte det så risken är att man kan gå länge och lida i onödan.
    Förstår att du är trött på det, det är jag också. Det är så himla segt i sjukvården, förstår ju att dom har supermycket att göra men jag hade nog trott att jag skulle få mer hjälp om man blev svårt sjuk. Jag har tex inte fått någon information alls om min diagnos utan jag har fått googla. Socialstyrelsen, reumatikerförbundet och Svensk reumatologisk förening har en del väldigt bra information på sina hemsidor. Men jag tycker ändå att det är konstigt att det inte är sjukvårdens uppgift att iallafall förklara lite grundläggande vad för sjukdom man har.  Speciellt som att det tar ett tag att hitta till sidor med bra info, den första informationen jag läste var typ att man dör i förtid, hela ryggen kommer bli förbenad osv. Väldigt negativt med andra ord.
  • Milou14
    cii skrev 2015-12-22 23:03:25 följande:
    Jag går tack och lov till en privat läkarmottagning. Känns ändå som att dem vill bena ut problemet. Han nämnde att alla reumatism-varianter inte syns på provet. Men att vi kunde utesluta ledgångsreumatism.

Det kändes ju skönt. Men han ville att jag skulle forska vad vi har för problem i familjen då jag egentligen inte hade någon koll alls.

Visade sig att vi har fibromyalgi, reumatism, psoriasis och psoriasisatrit!

Jag var med nollad om dessa sjukdomar och blev ombedd att googla lite tills nästa gång vi ses.

Har tagit lite bilder på mina händer nu när jag fått blåsor och tradiga naglar (även svullnad av fingrar).

Ja, uppgivenheten bara flyger på en ibland :( När man vet att det inte finns någon mirakelkur och att man kommer att dras med skiten tills man dör.

Funderat på smärtklinik. Något du funderat på?

Låter som att du har en bra läkare.
    Jag hoppas också lite på en mirakelkur. Tänker att om några år kanske det kommer nya biologiska mediciner som i princip botar sjukdomen. Det hade ju varit bra.

Jag vet inte om jag skulle vilja till någon smärtklinik utan jag hoppas fortfarande på att läkarna ska kunna stoppa själva sjukdomen. Svårt att ta en massa starka smärtstillande också när man har småbarn och måste ha snabb reaktionsförmåga. Jag vågar typ inte ta något som inte är godkänt  att köra bil på, tänker ifall mitt barn tex skulle klättra, riskera att ramla och jag inte hinner reagera.

Har din läkare rekommenderat smärtklinik?

• Milou14
    cii skrev 2015-12-22 23:38:57 följande:
    Ja, det hade ju varit fantastiskt!

Jag undviker smärtstillande i största grad. Men så är jag ju den som lider i tystnad istället. Tänker också på barnen. Var själv en hel vecka med barnen när mannen jobbade borta. Hade självklart ett skov och mådde skit. Fick vackert härda ut tills han kom hem innan jag kunde ta några tabletter!

Jag tänker att smärtkliniken kan hjälpa till med alternativa metoder mot smärta. Akupressur eller tens kanske? Värme och massage hjälper mig en del.
    Hoppas jag inte lät för hård angående smärtstillande, menade mest att det är klurigt och har sina nackdelar.

Jag har fått prova Tens och jag trodde verkligen inte att det skulle hjälpa. Sjukgymnasten som erbjöd mig att prova är så himla snäll och gullig så jag kunde liksom inte tacka nej trots att jag tyckte det var en värdelös idé. Men, när jag väl provat så ändrade jag mig så det kan jag absolut rekommendera om du inte provat det. Det känns ungefär som massage.
    Massage och akupressur är för dyrt privat så det har jag inte råd att gå på men annars lindrar det nog också. Eller finns det på smärtkliniken?
  • Milou14
    LaFontaine skrev 2015-12-23 07:43:20 följande:
    Jag fick inte min diagnos förrän jag var 23. Den varianten jag har är lite svår att upptäcka, varför jag fick gå från läkare till läkare innan nån tog mig på allvar.

Jag vet inte heller vad träningen gör. Det verkar ju inte riktigt klokt! Men det funkar ju i alla fall.

Jag tror att du måste börja med bra mediciner innan du orkar börja träna. Det är ju inte så att träningen botar för alla. Däremot lindrar det. Tillsammans med medicin kan man må riktigt bra (jag tror nämligen att min ex-man är lite unik, även om det säkert kan hända andra också).

Jobbigt att inte bli tagen på allvar :( Men nu när du har rätt medicin så mår du helt eller nästan helt bra?
    Orkar du med allt sm du tror du hade orkat om du inte varit sjuk eller känner du att du måste prioritera bort en massa i livet?

Angående träningen så är det ju lite så jag tänker. Jag är i så himla dåligt skick nu så jag orkar inte göra mer än lite sjukgymnastik hemma då och då. Jag känner ibland att det låter som en ursäkt när jag inte orkar men samtidigt så har jag alltid gillat att träna och tränade regelbundet innan jag blev sjuk. 

Jag har massvis med saker som jag drömmer om och vill göra och jag är så orolig för hur det kommer att bli nu med allt. Jag hoppas ju verkligen att om jag får medicin att det ska bli mkt bättre. Min läkare som remitterade mig till reumatologen verkade tycka att jag ska vänja mig vid att ha ont men det känns ju inte så kul.. jag hoppas fortfarande.

cii skrev 2015-12-23 14:03:09 följande:
    Nej då! :) Jag undviker det i största mån då jag vet att det inte är bra för kroppen i det långa loppet.

Innan tog jag diklofenak var och varannan vecka. Men magen tog stryk.

Jag vet inte så mycket om smärtkliniker, men vad jag hört så ska det handla mycket om alternativa behandlingar/tips/råd som inte innebär smärtstillande tabletter. Jag är sugen på att testa tens iaf. Vi har en jacuzzi som vi köpte pga mina besvär innan jag ens hade en diagnos. Den nyttjar jag flera gånger i veckan!

Mår mycket sämre på vinterhalvåret. Precis som att hela kroppen stänger av sig, varken leder, muskler eller orken samarbetar. Sådär dödligt trött idag när man har 1000 saker att ordna inför julafton ;)

Vad härligt med Jacuzzi :D

Förstår att du är trött med allt fix inför julafton. Här hemma är det en hel del saker som inte blivit av som planerat men min man hjälper till så det mesta är fixat iallafall. Hade jag inte haft honom hade jag inte överlevt den här hösten.

Hoppas att ni får en jättetrevlig jul imorgon allihopa! :)

• Milou14
    Jenita659 skrev 2015-12-23 21:24:27 följande:

Brufen Retard är också en långtidsverkande antiinflammatorisk medicin som Orudis retard. Men mer skonsam mot magen. Jag äter 2X800 mg sen ett år tillbaka och 1 till på morgonen om jag är riktigt illa. Förut har jag klarat mig med att medicinera på bara vinterhalvåret . När jag blev sjuk så fick jag sjukbidrag i 2 år pga mkt mkt ont och svullna leder i händer och fötter liksom inflammerad käkleder. Var mkt sjuk mellan jag var 21-23 år , FK ville sjukpensionera mig. Jag började plugga istället och kastade mina citodon för de gjorde mig mkt okoncentrerad. Tar panodil ibland men ingen starkare tabletter det vill jag inte. Har varit gravid 2 ggr och slutat då m antiinflammatoriska tabletter långt innan.

Hur klarar du dig nu? Har det blivit bättre sedan du var som sämst vid 21-23? Varför vill du inte prova starkare medicin?
  • Milou14
    Jenita659 skrev 2015-12-27 21:55:19 följande:

Jag var rätt beroende av citodon förut när jag var yngre för att kunna somna och kunde inte läsa en sida i en bok utan att tappa uppmärksamheten. Så jag vägrar knapra värktabletter igen, har rätt ont ofta men har vant mig. När jag pluggade tränade jag mkt, fick akupunktur och tens hos sjukgymnast .blev bättre då. Jag har två barn varav ett med många npf-diagnoser som kräver mkt tid, tränar knappt nu fast jag borde. Jobbar inte heltid dock.

Förstår att du inte vill bli beroende. Det är nog ganska lätt hänt om man har långvarig värk. Men har du övervägt biologisk medicin? Jag har inte provat själv, väntar fortfarande på att min läkare ska låta mig prova men jag har hört att de olika biologiska läkemedlen är väldigt effektiva.

Själv har jag bara ett barn och det är mkt jobb när man har ont. Vill ha ett till men som det är nu så klarar min kropp inte det. Förstår att du inte kan jobba heltid med dels värk och sedan två barn som behöver mkt tid och engagemang.

• Milou14
    Flisan79 skrev 2015-12-28 15:54:34 följande:

Ska ta mig tid att läsa och svara/kommentera men just nu är jag vara såååå irriterad.

Jag ville som tidigare nämnt, byta reumatolog. Så jag gick till vc för en remiss. De tog blodprov och röntgade. Givetvis utan resultat. Vilket nästan alltid är fallet vid psoa. Pga antagligen klantig formulering av vc-läkaren (vilket inte förvånar alla då han inte visste någonting om min diagnos) samt prover som inte visade någonting så blev remissen nekad.
    Vad gör man? Funderar på att ringa dit själv men vet inte om det funkar eller om man bara kommer till någon form av telefonist som inte kan svara på saken.

Några tips??

Jag tycker också du ska kolla upp egen remiss. Jag har kommit till läkare på egenremiss efter att ha blivit nekad på vc remiss. Ibland skriver de för dåliga remisser.

Annars får du be din vc läkare att skriva en ny remiss. Be hen välja mellan att skriva en ny eller att själv hjälpa dig med din reumatism. Då blir det ju tydligt för hen att det är lättare att skriva en remiss.

Sedan när du fått remissen skriven så ring till reumatologen och följ upp att den kommit fram, blivit bedömd och att de ska kalla dig osv.  Tyvärr måste man vara tjatig och jobbig. Det är det värsta med att vara sjuk tycker jag, att man hela tiden måste tjata på sjukvården. Att de glömmer bort en, skickar dåliga remissen, inte talar om att den blivit nekad, ställer in besök, låter bli att ringa på telefontid osv osv. Man känner verkligen hur man är ett extremt stort besvär för dem trots att de själva valt att utbilda sig till att arbeta med sjuka människor.
  • Milou14
    Flisan79 skrev 2015-12-29 02:48:43 följande:
    Tänkte börja med att ringa KS Huddinge och se vad de själva säger.

Sen hade min mamma som förslag att kontakta tex psoriasisförbundet (pso) och ev gå den vägen.

Sen ska jag givetvis kolla upp detta med egen remiss. Att återvända till vc känns inte så aktuellt. Isf får jag nog be om en tid hos min husläkare men då måste jag troligen vänta 1-2 månader på en tid.
    Låter som en bra idé att ringa direkt, KS måste ju veta vilka regler de har kring inremittering.

• Milou14
    cii skrev 2016-01-07 12:55:23 följande:

Läget tjejer?

Här går det verkligen inte framåt! Åkt på en kraftig inflammation i bröstryggen. Hur jag än vrider mig så gör det sjukt ont! Fick ny medicin, Arcoxia 90mg. Någon som haft den?

Väntar på remiss till röntgen. Ska se hur kotorna ser ut i nacken om det ev också kan röra sig om ett diskbråck i nacken. Inte så spännande start på det nya året. Ska till sjukgymnasten nästa vecka.

Det låter inte som en särskilt kul start på året!

Jag har ingen erfarenhet av Arcoxia. Hoppas du får komma snabbt till röntgen så du får veta hur det ligger till.

• Milou14
    cii skrev 2016-01-08 01:08:35 följande:
    Verkligen inte.. :( men har bestämt mig för att jag ska komma starkare ur skiten denna gången.

Jag ska suga åt mig allt av vad sjukgymnasten har att erbjuda. Lyssna på min kropp. Sluta ställa en massa dumma krav på mig själv och på hemmet. Prioritera rätt.

Har jag inte hälsan med mig så kommer jag ingenstans.

Nu har jag iallafall fått något som kan kallas medicin och inte bara smärtlindring.

Hur går det för dig Milou14?

Det låter som att du har en bra plan. Låter klokt att försöka sänka kraven lite, iallafall tills du förhoppningsvis mår bättre.

Hur snabbt ska Arcoxia börja ge effekt? Berätta gärna hur det går med den nya medicinen.

För mig är det samma. Är så trött på att ha ont. Julen har var ganska jobbig eftersom jag varit så himla trött. Jag har börjat få mer ont i händerna vilket jag egentligen inte "ska" ha med min sjukdom så jag vet inte riktigt vad det beror på.

Svar på tråden Reuamtism