• Anonym (Anon)

Så vad är vitsen med att vara god??

Behöver bara skriva av mig. Tror inte jag har nån fråga mer än rubriken i sig.
    Bara skriva anonymt.

Mitt liv har gått ut på att vara god.
    2 huvuden längre än resten i skolan, gör ingen förnär, utnyttjar aldrig någonsin min storlek för att göra någon annan illa.
    Tvärtom, är alltid snäll, givmild, tar in och lyssnar på och respekterar alla oavsett social status osv.
    Hur slutade det, jo att mina skolkamrater blev rövhål och började mobba mig, till och med slå mig för dom visste att jag inte skulle slå tillbaka.
    Så efter många år i skolan blev det för jobbigt för själen så det var bara att lägga ner hela iden om att vilja vara snäll, bli ett arsle själv och börja dela ut slag.

Som ett exempel täcker detta alla livs situationer, i princip.

Låna pengar? Absolut varför skulle du inte få det.
    Tyvärr betalar många inte tillbaka om de märkar att man är en "god" person.
    Har lånat ut upp mot 40 lax i det här livet som jag aldrig sett röken av igen.
    Idioti absolut, men alla kan väl inte vara svin, var min tanke länge.

Ärlighet också. Fan vilken skit det är, vad man får lida för det.
    Utnyttjas mer än nåt annat.
    Så, hur ska jag respektera mig själv om jag ljuger om saker?
    Jag har inte sett att det går, så ärlighet har liksom blivit en röd tråd i allt.
    Ett löfte bryts ej, om jag så får lida ont pga det.
    Om jag råkat ställa till något, så står jag för det.
    Visst, ärlighet uppskattas många gånger, men mer än något verkar det reta människor helt galet mycket.
    Inte för att ärligheten har varit träffande, utan för att den representerar en godhet.
    Folk verkar inte tåla att nån sätter för starkt värde på en sån här moralisk sak.
    Min erfarenhet är att då ska jag "tas ner på jorden", så det blir extra mycket kritik mot mig om all möjlig skit, skitsnack bakom ryggen för att skapa en bild där jag är av dålig karaktär i stället.
    Man ska inte tro att man är bättre genom att springa runt och vara ärlig hela tiden.

Å så känslomässigt stöd, att vara en tröst.
    Det kan betyda så mycket för en människa att bara få luta sig mot nån en stund, lätta sitt hjärta, prata om det jobbiga.
    Detta uppskattas alltid, till en början.
    Sen blir det samma visa som med ärligheten.
    Vem tror jag att jag är som ska hjälpa å vara så snäll hela tiden.
    Antingen får man en dag en massa personliga påhopp som från ingenstans, eller så blir man fullkomligt utnyttjad genom sin snällhet och omtanke.

Att räkna med att sprida lycka genom att vara snäll verkar ju bara hopplöst.
    Om man själv vill vara glad också, ja då pekar allt på att man ska vara ett kräk så där rent allmänt.

Jag har flyttat och bytt beskantkaps krets flera gånger, det slutar alltid lika efter en tid.
    Vad hände med att förtjäna respekt, inte att skrämma sig till den?
    Jag ser bara att det sistnämnda fungerar i längden.

Helt omöjligt att samla en livshistoria så här.
    Men hela mitt liv liksom, över 30 år, samma jävla skit.

Släkt och familj, det har varit värst.
    Har fått klippa från en förälder, syskon, nån kusin, för att de gick för långt i sitt jävla utnyttjande och tyckte de kunde behandla mig som ingenting.
    Istället för att vara tacksamma över min godhet och hur mycket jag hjälper i deras liv, så trampar de på mig till slut.
    Mitt eget blod!
    Mina närmaste bröder har sakta utvecklat ett underliggande rent hat mot mig för att de har tyckt att de inte är lika "bra" som mig.
    Dom blåser och hustlar och ljuger i livet, jag gör det inte, så då har de gjort det till en livsstil att förtala allt jag är bakom ryggen, underminera varenda relation jag har, alla framsteg jag försöker ta i livet.
    Även om mina bröders mindervärdeskomplex blir mer extremt, är det samma princip som i alla andra livets situationer.

Idag är jag så jävla trött.
    Helt slut, och det känns som att jag måste göra en personlighets transplantation för att gå vidare i livet.
    Varför retar godhet gallfeber på människor, jag förstår det inte.

Sen finns dom här små sakerna, det som man gör för att det känns moraliskt rätt, men som ingen medvetet vinner på eller uppmärksammar.
    Skänka pengar till hjälporganisationer när man själv går på soc och har existens minimum.
    Släppa ut insekter istället för att mosa dom...
    Tala gott om folk och försöka hjälpa bakom deras rygg.
    Lämna in saker som människor tappat.
    Kommer inte på allt man kan ha för sig, men själva grejen att tro på det goda, göra det, och inte förvänta sig ett dugg tillbaka.
    Oavsiktligt blir ett sånt agerande som ett extra hugg i ryggen, när man inser hur mycket skit man får ta för den öppna godheten.

Och ja, jag lär ju låta som en riktigt "tro-att-jag-är-bättre-människa".
    Men det har varit av samma värde som allt annat, att inte uppmärksamma mina ansträngningar och skapa nån sliskig skuld i dom som jag ställt upp på.
    Ödmjukhet är minst lika viktigt som allt annat har det känts som, annars är det ju bara ett spel.

Tanken bakom allt sen barnsben är att jag har velat känna en självrespekt.
    Ge det jag skulle tycka om att få.
    Det kändes så vettigt från början, och gör det fortfarande på nåt motsägelsefullt sätt.
    Men jag blir bara blåst!

Kan ju säga att det är lika i kärleks relationer.
    Vill att tjejen känner sig respekterad, verkligen hörd och uppskattad, fixar och donar med blommor, diska å städa, aldrig vara elak i ord även om konflikter uppstår kring något, även om sex är bland det bästa som finns så skapa en viktig del i relationen som säger att det finns annat som är minst lika värdefullt hos henne.
    Aldrig slagit fel, allt utnyttjas till slut.

Kan se en slutsats som säger att det är mig det är fel på.
    Någon egenskap som tar fram det västa i varenda själ jag stöter på.
    Fruktansvärd tanke.

Men samtidigt ser jag hur sånt här pågår runt omkring mig, för andra med.
    Är du för god, vill väl, så snäll snäll, då utnyttjas det, trampas på, hånas, för det kan ju inte var något annat än självgodhet.

För min egen del har det gott så långt att jag kommer få ändra allt i mitt liv, den jag är och hur jag för mig, var jag bor och vilka jag umgås med.
    Kostat mig familj och släkt.
    Låter ju helt sjukt, men allt bottnar i en allt för brinnande tro på att göra gott och ha god moral.
    Största misstaget i mitt liv, inser jag nu när spenderat nära hälften av livet med dessa värderingar.

Anledningen till att jag skriver under Sorg, är just för att det gör så ont.
    Vill bara gråta ibland, när jag insett att ingen relation är för helig för att inte utnyttjas och förkastas.

• Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??
  • ella84ella

Kort svar: förstår exakt vad du menar. Ger tills man själv går sönder och förlorar sig själv, försöker leva rent och ärligt, men vad får man tillbaka? Har försökt bli 'elak', falsk och luras men klarar aldrig genomföra, kan inte med att leva med mig själv som sådan person....

• Anonym (K)
    MsFry skrev 2015-12-15 12:35:34 följande:
    Samma här... Var på en kurs nyligen där en av deltagarna hela tiden var tvungen att berätta vilken GOD människa han var och hur utnyttjad och illa behandlad han blivit pga det (kursen handlade dock inte om det men berörde delvis mänskliga relationer). Jag kände efter ca femton minuter att han nog var en av de mest självupptagna och irriterande människor jag träffat och lusten att ge honom en fet örfil var stundtals överväldigande.

Ibland kan det helt enkelt vara nyttigt för alla att bara backa och fundera på varför man gör vissa saker och för vem man egentligen gör dem....
    Sådana personer kan jag förstå. 

Men i mitt fall är det mer att jag vill inte knappt att folk ska veta vad jag gör. Tråden här blir ju ett undantag då ämnet diskuterades och jag var intresserad för att få info om det. 

Men i normala fall så är en stor önskedröm att liksom kunna betala en räkning åt en okänd person utan att den personen får reda på att det var jag som gjorde det. 
  • Anonym (K)
    MsFry skrev 2015-12-15 12:08:01 följande:
    Men hur ska personen veta att du är sliten om du inte berättar det?

Samhället blir inte bättre av att du sliter ut dig för andra som inte ger något tillbaka.
    Samhället blir bättre av att du ger och jobbar av det du kan till gränsen att slita ut sig. När du väl slitit ut dig så kan du ju inte göra något och då blir det motsatt effekt. Men om man gör det till gränsen att slita ut sig så har man ju bidragit maximalt med vad man kan i form av skatt, hjälp till andra m.m. 

Men många människor är inte ens i närheten av den gränsen när de ändå säger nej till att hjälpa andra. 
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 12:51:29 följande:

Men i mitt fall är det mer att jag vill inte knappt att folk ska veta vad jag gör. Tråden här blir ju ett undantag då ämnet diskuterades och jag var intresserad för att få info om det. 

Men i normala fall så är en stor önskedröm att liksom kunna betala en räkning åt en okänd person utan att den personen får reda på att det var jag som gjorde det. 
    Det är väl inget som hindrar dig från att vara snäll och hjälpsam OCH säga ifrån när folk missbrukar ditt förtroende med girighet och otacksamhet?
  • Daniel12

Problemet är väl att om man är snäll och hjälpsam så tycker folk att man nästan är lite korkad eller dum, och därmed lätt att lura och bedra.

Folk i gemen begriper kanske inte att man är snäll just för att man vill vara snäll, utan tror att man i själva verket är snäll för att man är rädd för konsekvenserna om man inte är snäll.

Människor överlag är ganska banala och falska och ser sällan saker i ett djupare perspektiv, tyvärr.

• MsFry
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 12:51:29 följande:

Men varför räknar du att det skulle hjälpa en person du inte ens känner? Du kan ju omöjligt veta varför räkningen inte betalats av personen själv eller vilka konsekvenser det skulle få att du gör det istället...
  • MsFry
    ella84ella skrev 2015-12-15 12:42:46 följande:

Kort svar: förstår exakt vad du menar. Ger tills man själv går sönder och förlorar sig själv, försöker leva rent och ärligt, men vad får man tillbaka? Har försökt bli 'elak', falsk och luras men klarar aldrig genomföra, kan inte med att leva med mig själv som sådan person....

Återigen: blanda inte ihop godhet med mesighet. Det finns inget gott i att ge tills man har sönder sig själv. Man kan hur lätt som helst leva rent och ärligt utan att bli en självuppoffrande martyr, och man behöver absolut inte vara elak och falsk bara för att man sätter gränser för vad man klarar av att ge andra. Snarare är det tvärtom: att ge mer än man har kapacitet till är falskt.
  • Anonym (K)
    MsFry skrev 2015-12-15 12:54:18 följande:
    Men varför räknar du att det skulle hjälpa en person du inte ens känner? Du kan ju omöjligt veta varför räkningen inte betalats av personen själv eller vilka konsekvenser det skulle få att du gör det istället...
    Nej jag vet inte konsekvenserna. Men i 9 fall av 10 så kommer konsekvensen bli något positivt. 

I värsta fallet så skulle inte räkningen betalas eller har betalats, ja då kommer pengarna bara betalas ut tillbaka till den som har räkningen och personen får gratis pengar. Så det är mycket svårt att det ska bli något negativt av det. 
  • Jesper f

Jag tror det är lite "farligt" att nyansiera alla utifrån enbart ett ont/gott perspektiv, dels för att det är så subjektivt, dels att det finns så många nyanser och parametrar däremellan.. Jag försöker leva efter måttot att det som gör mig glad gör förmodligen andra glada också, och kan jag hjälpa till med det när jag har möjlighet - gör jag gärna det. Men det får inte bli till nivån att man för den skull har SÖNDER sig själv - och det där gäller även personliga relationer - att inte lägga ut sig själv till 100% och räkna med att andra ska ta emot en. Sitt eget måste man stå för själv. Det går inte att förvänta sig av andra vad man inte förmår för sig själv. Och det beror på att vi ALLA lever i livets slagfält, och ska försöka klara oss med näsan över vattenytan. Vi vet egentligen välldigt välldigt lite om vad som försigår bakom drapperiet i varenda person vi möter.

Vad är vitsen med att vara "god"? Ja, framförallt att du själv blir gladare, har ett rent samvete och förmodligen också omger dig med människor som är ganska lika dig, som berikar ditt liv. Sen tror jag att antalet procent som lever enbart för att "djävlas" med andra är tack och lov förhållandevis liten, utan mer att det handlar om hur vi betraktar begrepp som "godhet" och uppfattningsförmåga och självuppfattningen - som tillsammans blir kontentan. Och ja... Det går inte att göra så mycket åt, annat än att ändra sitt förhållningssätt till det själv :)

• Anonym (orkar inte)

Har en syster som är sådär "god". Hon gör saker man inte bett om, ska alltid tycka synd om en och visa såå mycket medkänsla och empati. Hon pratar om hur synd det är om hennes kompisar, ska alltid verka så förstående. Notera att allt detta är helt utan att man bett om det.
    Hon kan fråga hur man mår och svarar man "tack bra fast lite trött" ger hon en lång harang om hur jobbigt det är att vara trött, och tillslut går hon in på sig själv och hur dåligt hon har det och det är så synd om henne. Och ingen orkar liksom klappa på huvudet hela tiden och tycka synd om, för det är så himla mycket hela tiden. Och då och då beklagar hon sig över hur mycket skit hon får av folk, undrar varför hon inte har pojkvän för alla springer åt andra hållet, att hon känner sig överkörd och utnyttjad. Gör man dock nåt snällt mot henne typ hjälper med flytt eller städa så har hon en helt annan attityd, typ "det är väl självklart att du ska hjälpa till" så hon märker inte det bra hon får tillbaka.

Det som stör mig mest är att hon typ vill skriva en på näsan att hon minsann är så väldigt förstående, det kan liksom inte hända nånting utan att hon får spel och kan gå på i evigheter om hur tragiskt nåt är. Det värsta är ändå när folk har dött, så har hon varenda gång vänt det till att det är henne det är mest synd om för hon förstår så mycket och är sååå ledsen, även om hon var ytligt bekant med personen och det faktiskt är mest synd om familjen. Hur hon stjäl uppmärksamhet från en tragedi.

Hon lånar också ut pengar av folk och ondgör sig över att många inte betalat tillbaka. Att hon kan sätta in pengar anonymt på deras konto eller mer eller mindre tvingar folk att låna pengar med orden "du betalar tillbaka när du kan, det är ingen fara!" ser hon inte som något problem. Hon är extremt gåpåig och tar inte ett nej.

Har några bekanta som också är väldigt "goda" men den här martyrgrejen gör att jag och väldigt många inte orkar vara mer än just bekanta med dem. Den värsta sorten är dessa skitsnälla själar som viker sig för allt och ber om ursäkt för allt och ska hjälpa till med allt, det är falskt för det ligger inte i människans natur att vara snäll och vän hela tiden. Dessutom är de väldigt tråkiga att umgås med, ibland vill man bara ut och supa ner sig och svära och göra hyss och kunna hålla en konversation med lite motstånd, om nån bara sitter och håller med vad man än säger kan man ju lika gärna prata med sig själv.

Nä fy för den lede för alla "snälla" människor, de inser ju inte varför de egentligen inte är snälla utan mest ett jobbigt hinder. Låt mig klara mig själv, liksom...

Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??