Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-29 23:38:25 följande:
    Det finns absolut  inget egenvärde i att människor ska bli räddare nej, det håller jag med om men de som bor i ett område där det skjutits eller har någon närstående som gör det känner ju helt naturligt rädsla och obehag oavsett om andra sprider skrämselpropaganda eller inte. Att skjutningarna tidigare inte behandlats som det allvarliga samhällsproblem vi verkar helt eniga om att de är är beror säkert mycket på att de tidigare till absolut största del varit begränsade till vissa geografiska områden. Områden där det blivit mer eller mindre normaliserat även för resten av Sverige att våldet och gängkriminaliteten härskar och där det visserligen bor många "vanliga" ej gängkriminella människor men däremot inte  särskilt många personer med reellt inflytande i samhället.

Och ja: De kriminella subkulturerna handlar om mycket mer än själva skjutningarna. Det är ju väldigt sällan så att en dödsskjutning är den första allvarliga våldshandling en ung människa begår.
    Varje gång vi haft en dialog - vilket iofs inte är så många gånger - får jag känslan att det inte skiljer särskilt mycket i våra synsätt på samhället och dess problem - men att vi uttrycker oss väldig olika.

För övrigt så ser jag inte någon motsättning mellan att relatera till verkliga risker och att ändå ta människors oro på allvar, i synnerhet som det inte bara handlar om skjutningar och sprängningar utan framförallt om det gamla talesättet att det krävs en by för att fostra ett barn.

Vad blir det av de barn som växer upp i "byn" där kriminella ungdomar tillåts agera som de vill medan vuxenvärlden ängsligt tittar bort.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-09-18 11:19:31 följande:
    Varför försöker du få det till att jag och andra inte ser problemen? Det är inte sant. Jag tycker däremot att det är intressant att du verkar bli så provocerad av positiv statistik, det finns faktiskt sådan också. Får man inte nämna det i din åsiktskorridor?
    Åksjuka, dvs åsiktskorridorsjuka kan lätt drabba den som vistas i en mycket trång åsiktskorridor.

Symptom på åksjuka brukar kunna yttra sig som att man inte är mottaglig för annat än det som anses stämma med det gemensamma politiska paradigmet i korridoren.

Det är säkert därför påståenden om att riskerna för utomstående är mycket små vid gängskjutningar omtolkas till att världen utanför den egna åsiktskorridoren förnekar problemen.

Åksjuka brukar ofta vara en företelse som försvårar omvärldens försök till kontakt med folk som befinner sig i den högerpopulistiska åsiktskorridoren.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-09-19 00:37:35 följande:

Elfenbenstornskulturskribenten Jens Liljestrand har nu anslutit sig till Skrik- och fiskmåshögern:

www.expressen.se/kronikorer/jens-liljestrand/vanstern-ar-oformogen-att-ta-kriminaliteten-pa-allvar/

Vänstern är oförmögen att ta kriminaliteten på allvar

Nu skakas landet av grova våldsdåd och problem som i årtionden har sopats under mattan av en vänster som är oförmögen att behandla kriminaliteten som ett allvarligt samhällsproblem ligger i öppen dager. Och samma vänster har alltså avfärdat de som har ropat på hårda tag som "batongliberaler" och konservativa, och jag undrar varför?

Hm, vänstern är ju bara åsiktskorridorpolitiskt korrekt.

Det vet ju alla att vänstern har haft den politiska makten i årtionden i Sverige, åtminstone känner alla tomtar till dettaSkrattande
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-09-19 14:20:19 följande:

Regeringen Löfvens kriminalpolitik betygsätts av polisen:

www.svt.se/nyheter/inrikes/rinkebypolisen-de-kriminella-skrattar-at-vara-lagar

Rinkebypolisen: De kriminella skrattar åt våra lagar

Polisförbundet har gjort en undersökning som visar hur landets poliser vill bekämpa gängbrottsligheten. Bland förslagen i undersökningen finns slopandet av mängdrabatten och straffrabatten för unga.

- Har man jobbat lång tid med att lagföra personer och ser att det inte blir konsekvenser, att de kriminella till och med skrattar åt oss, det är klart att det är frustrerande, säger Hanif Azizi som är områdespolis i Rinkeby.

Fast det är ju bara åsiktskorridorpolitiskt korrekt att påstå att regeringen Löfven stiftar och har stiftat våra lagar.

Det är riksdagen som stiftar lagar och detta är allmän kännedom utanför åsiktskorridorenSkrattande
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-09-22 07:30:23 följande:

Det är inte Regeringen som har misslyckats, det var M och KD som inte vill 
    bli överens med regeringen om hårdare tag gällande kriminaliteten. Det visar ju om inte annat det faktum att Ebba Busch Thor och Ulf Kristersson tyckte att det var viktigare att delta på en Se&Hör-fest  i Tel Aviv än att finnas på plats hemma i Sverige för att finna en lösning i en för så viktig Sverige fråga.

Det där är nästan obegripligt - alltså att M,KD och L låter politisk taktik gå före betydelsen av en partigemensam överenskommelse kring hur man ska effektivt ska kunna motverka gängkriminaliteten.

Kanske partiledarna för de tre partierna hade egna överläggningar i Israel med Bindefeld och Carola där man kom fram till att en sådan överenskommelse skulle försvåra ett kommande samarbete med SD.
  • FDFMGA

Och Sverige toppar för andra året i rad undersökningen om vilket som som är världens mest ansedda - baserat på uppfattningen hos 58.000 tillfrågade i USA, Ryssland, Storbritannien, Tyskland, Japan, Italien, Kanada och Frankrike.

Märkligt att svensk media nästan helt förtiger detta - konspiration skulle jag kvacka om jag vore lagd åt konspiratioriskt tänkande - en tillfällighet skulle jag tro eller också har jag inte letat ordentligtSkrattande

Nåväl - det är inte odumt att leva i det lands som anses vara världens bästa - och jag hoppas det ska förbli så, inte för att jag tänker flytta, utan min farhåga utgår från hotet att den nyauktoritära rörelsen ska lyckas förvanla Sverige till bara ett av bland de nyauktoritära länderna.

Andra problem som gängkriminalitet, bitvis illa fungerande välfärd med mera kommer vi att komma tillrätta med om vi fimpar de galnaste nyliberala influenserna.

Jag tänker t ex på dem som fått sina operationer inställda för att Region Uppsala valde en leverantör som visserligen var billigast men samtidigt hade en dokumenterad oförmåga att kunna leverera. Och jag tänker på det triumfatoriska presssmeddelandet från regionen efter att upphandlingen var klar: "Nu har vi säkersställt att leveransen av sjukvårdsmateriel kommer att fungera", typ.Tomte

Just ja, undersökningen där Sverige koras till världens mest ansedda land:

https://www.reputationinstitute.com/about-ri/press-release/sweden-repeats-worlds-most-reputable-country-while-worlds-superpowers-suffer

• FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-10-20 10:00:00 följande:

Det var tydligen en såsse som skrev under avtalet med apotekstjänst...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3k4v6/godkande-apotekstjanst-inte-enkelt-att-veta-att-foretag-ska-fallera

Ja, S har en del att jobba med  - inte minst nu när regeringen för en tydligt nyliberal politik.

Så visst, det handlar inte bara om att det är moderater som låter sig imponeras av CMB och annat lika kostsamt som effektivitetshämmande snömos.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-10-20 10:40:15 följande:

Offentlig verksamhet har att förhålla sig till lagar om offentlig upphandling och det är svårt att gardera sig mot företag som inte lever upp till det som garanteras av de som deltar i en upphandling. 

Styrelseordförande i Familjeföretaget som har orsakat kaoset som resulterat i hundratals inställda operationer är Kristdemokrat.

Leverantören är den verkliga skurken i det som inträffat.

https://www.allabolag.se/5565774097/befattningar

http://wp.kristdemokraterna.se/lidingo/378-2/

Bönsoppa är sällan rätt medicin för svensk sjukvård och i och med att det kristdemokratiska familjeföretaget sedan tidigare var känt för att leverera just bönsoppa så tycker jag att även upphandlarna har ett ansvar för att fem regioner fått stora problem med leveranser av sjukvårdsmateriel med katastrofala följder.

Men det intressanta i mitt inlägg tycker jag är skillnaden i bilden av Sverige. Jag är övertygad om att många inom den nyauktoritära rörelsen har fått för sig att allmänheten globalt har samma bild av Sverige som ges i den nyauktoritära filterbubblan: Alltså att Sverige slits sönder av gängkriminalitet, islamism, våldtäkter och annat elände allt medan pk-samhället sysslar med feministisk batikmagi och tapetserar åsiktskorridoren med menskonst.

Just därför kan det vara välgörande att få ta del av en allmän bild av Sverige i åtta viktiga länder, Tyskland, Ryssland, USA; Storbritannien, Frankrike; Japan, kanada och Italen - en bild som skulle göra den del av nyhögerns åsiktskorridor där den sattes upp till en no-go-zon.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-10-20 12:22:14 följande:
    Trots att deras egen riskanalys pekat ut just förseningar och brister som en stor risk.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7322084

"Analysen visade att det var hög risk för förseningar, för fel antal levererade varor och för felaktiga lagersaldon."
    Ja, ett krisidemokratiskt företag med dokumenterad oförmåga att kunna leverera.

Det är faktiskt upprörande när man tänker på detta. Nåja, att kaos är granne till gud känner man ju redan till.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-10-20 12:44:16 följande:

Leverantören Apoteksbolaget med en kristdemokratisk styrelseordförande har enligt årsredovisningar omsatt apoteksvaror för 3,5 miljarder de senaste fem åren. Möjligheten att diskvalificera leverantören för bristande erfarenhet bör ha varit begränsade.

Vad tror du  skrikhögern hade sagt om politikerna hade diskvalificerat kristdemokratens anbud?

Inte Apoteksbolaget väl, det är ju resterna av den en gång reglerade apoteksmarknaden och ett statligt bolag.

Men väl Apotekstjänst som är en del i ett kristdemokratiskt familjeföretag.

Nej, jag vet inte vad Lagen om offentlig upphandling säger mer än att man inte måste ta det billigaste anbudet om det är uppenbart att anbudet inte är seriöst.

Men visst - det hade blivit ett jävla liv om man valt bort det kristdemokratiska företaget - men här tycker jag att man borde ha sett till patientsäkerheten och valt en pålitlig leverantör.

Trots allt är sjukvåden till för patienterna, inte för kristdemokratiska familjeföretag.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna