Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-06 16:15:26 följande:

Suck,

Måste man verkligen uttrycka  sig  som om man  vore  avlönad ambassadör för Sverige bara för att man inte delar SD.s världsbild?

Tror man på riktigt att det är en konstruktiv strategi?

Tror man att det får någon enda människa att välja ett annat parti?

Själv har jag ingenting till övers för SD och det vore det sista parti jag skulle rösta på. Jag delar inte deras människosyn, inte deras kvinnosyn, inte deras syn på nationella minoriteter, inte deras syn på invandrare, inte deras demokratisyn, inte deras syn på EU och så vidare och så vidare i all oändlighet.

Men det betyder inte att jag förnekar helt uppenbara och stora problem i samhället.

Det är bara det att jag inte ensidigt  beskyller invandrare , eller invandringspolitiken, som för övrigt är kraftigt reglerad sedan flera år tillbaka för alla dessa problem.

Att polisen öppet säger att de inte hinner utreda våldtäkter för att de har fullt upp med mord och mordförsök ÄR ett jätteproblem.

Att kriminella gäng mer eller mindre tagit makten och skrämt slag på både boende och näringsidkare i vissa stadsdelar och förorter ÄR ett jätteproblem.

Att så många pojkar och unga män skjutits till döds i Sverige de senaste åren ÄR ett jätteproblem.

Att sjukvården är oerhört bristfällig på vissa områden  och i vissa delar av landet ÄR ett jätteproblem.

Att funktionshindrade inte får den stöd och hjälp de borde ha en självklar rätt till ÄR ett jätteproblem.

Allt detta går utmärkt att inse och erkänna utan att köpa SD:s världsbild.

Att tjata om Sveriges BNP är ingen som helst tröst eller hjälp för kvinnor som lever  stympade liv med ständig smärta  för att de inte får adekvat vård för endometrios eller förlossningsskador , för familjemedlemmar som sörjer sin ihjjälskjutne bror och son, för föräldrar som tvingas avveckla sitt företag för att de blir nekade LSS eller för rädda människor som inte vågar vistas ensamma i sitt eget stadsdelscentrum ens under dagtid.

Suck.

Första inlägget i den här tråden är många år gammalt. Förändringen av debattklimatet i Sverige sen 2015 får andra klimatförändringar att framstå som modesta.

Jag gissar att ts startade tråden som en motbild till alla de undergångsskildringar som postats av forumets invandrarkritiker.

Då, 2015, var det fortafarande möjligt att påstå att Sverige är ett bra land att leva i utan att samtidigt ängsligt vifta med en mängd brasklappar. 
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-07 13:00:00 följande:
    Det spelar ingen roll om det första inlägget i tråden är flera år gammalt eftersom den här ickefungerande strategin jag skriver om  är minst lika vanlig idag som då.

Ett väldigt talande exempel : Socialminister Annika Strandhälls twittrande för något år sedan om att allt annat än att Sverige har en sjukvård i världsklass  " är faktaresistens , eller alternative facts som en del säger". 

Har du mage att klaga på  svensk sjukvård, som faktiskt ÄR rent ut sagt skitdålig på vissa områden, som förlossningsskador och på att identifiera ovanligare åkommor som Addison, ja då måste du vara en Trumpsympatisör blir andemeningen.

Antingen rättar du in dig i ledet och pratar som en oavlönad Sverigeambassadör eler så måste du vara en Trumpanhängare (!) Tydligen finns bara dessa två alternativ. Och sedan har samma ministers  regering mage att gnälla över den allt mer ökande polariseringen i samhället!

Jag tycker själv att Sverige på många plan är ett bra land att leva i jämfört med många andra länder.

Däremot ser jag ingen  som helst anledning att gå omkring och vara "tacksam" för helt självklara saker politiker gärna skryter om, som att vi har en mycket låg spädbarns- och mödradödlighet.Det är  något som borde vara fullständigt självklart och man faktiskt borde kunna ta för givet i ett land som har ett progressivt skattesystem, är rikt på naturtillgångar och inte har varit i krig på flera hundra år.

Jag tvivlar inte alls på att tråden startades som en motbild till invandringskritikers undergångsskildringar, det är ju liksom just att det är en icke konstruktiv strategi att bemöta Sverigedemokrater i allmänhet och invandringskritik i synnerhet som hela mitt resonemang går ut på.
    Jag blir lite nyfiken på sista delen av ditt inlägg. Vad är i så fall ett kunstruktivt sätt att på FL  bemöta undergångsskildringar där invandring/invandrare anges som orsaken till den kommande undergången, det kommande inbördeskriget eller den snart upprättade shariastaten Swerabia?

För min egen del så är det en oerhörd skillnad mellan nätdiskussioner och samtal i verkligheten. I verkligheten blir samtalen som mest intressanta när vi förhåller oss kritiska till delar av det land Sverige har blivit - medan det på Familjeliv är ett närmast bombsäkert sätt att få en tråd att dö när t ex jag avviker från den åsiktsmall FL:s högerpopulister så gärna vill att jag ska passa in i.

Kan du ge exempel från någon tråd här på FL då du lyckats etablera en nyanserad dialog om invandring eller om t ex svensk sjukvårds brister och förtjänster?
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-08 12:37:08 följande:
    Ja, det måste ju vara någon form av beröringsskräck som gör att människor som annars tar krafigt avstånd mot "vi och dom"-tänkande mer eller mindre bagatelliserar pojkars och unga mäns död med något man inte behöver bekymra sig så mycket om ifall man själv inte är en del av de kriminella gängen.

Vad är det om inte "vi och dom"-tänkande och vad är det för jävla människosyn överhuvudtaget?

Till att börja med stämmer det inte ens att man kan känna sig säker om man inte själv tillhör ett kriminellt gäng. 16-åringen som blev mer eller mindre avrättad när han stod och väntade på bussen i Rosengård var en helt vanlig 16-åring som var totalt okänd för polisen , aldrig dömts för något brott, inte fanns i några misstankeregister överhuvudtaget. Han läste det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet och drömde om att bli läkare. I det fallet skulle det kunna vara så enkelt som att någon helt enkelt har förväxlat honom med en annan person.

Av de skjutna unga män som på något sätt HAR varit inblandade i kriminella gäng skulle flera säkert kunna ha rehabiliterats och fått ett normalt liv om polisen haft mer resurser och insatser satts in i tid. Långt ifrån alla var någon slags totalt samvetslösa och hjärntvättade Spetsnaz-typer.Jag är verkligen ingen flummande  "daltare" som tror att fler ungdomsgårdar lösar allting, men man är fortfarande en människa med ett människovärde trots att man varit inblandad i t.e.x drogförsäljning som konflikterna ofta handlar om. De skjutna unga männen  var någons son, bror, bästa vän, pojkvän , make och i en del fall pappa.

Jag köper inte snacket om att det "bara" är gängkriminella som drabbas.

Dessutom påverkar det förstås på sikt hela samhället, även människor som aldrig varit inblandade i kriminella gäng om vi har parallella rättssystem i Sverige. Likaså påverkar det oss alla på sikt att en mängd illegala vapen är i omlopp.
    Jag för min del tror inte att det bästa sättet att argumentera mot populistiska överdrifter med fokus på hur illa vissa invandrare beter sig är att köpa populisternas verklighetsbeskrivning.

Jag har följt den här tråden sen den startades, den senaste tiden har Padirac argumenterat emot bilden av gängkriminalitet som ett stort och direkt fysiskt hot mot oss alla. Jag kan inte se att han förringat problemet som sådant, även om trådens högerpopulister anser att han skymfar offren för gängkriminalitet genom att presentera statistik över hur stor andel av oss som drabbas.

Innan dess var det under en period vanligt med propaganda som gick ut på att vi måste beväpna oss inför det tilltagande hotet att utsättas för (invandrar)-våld.

Andra teman har varit att Sverige är på väg att islamiseras, att vi kommer att bli ett muslimskt land.

Det är en vacker tanke med en tredje ståndpunkt i teorin - i praktiken blir det ofta som i ditt fall att du påstår att någon som inte på något sätt förnekat problem funkar som en Sverigeambassadör som viftar med en glättad Sverigebild.

Ja, man kan diskutera sjukvårdens problem, men knappast nyanserat  i ett propagandasammanhang där allt alltid är invandringens fel.

Idag finns det en artikel i DN om en multisjuk kvinna som är på väg att ge upp som en konsekvens av att man i Stockholm har infört konsultprodukten Värdebaserad vård. Vi får ut ganska lite sjukvård per satsad skattekrona i Sverige. Jag skulle kunna bli djupt oense med en moderat om orsakerna där hen förmodligen skulle kunna anse att den offentliga sektorn är ineffektiv och bör konkurrensutsättas i betydligt större utsträckning än idag medan jag skulle påstå att den är överorganiserad och konsultparasiterad, alldeles oavsett om den drivs privat eller offentligt.

Men en sån diskussion fungerar inte särskilt väl i ett forum som FL, det vill säga i ett .ständigt brus av påståenden som i grunden säger att allt alltid är invandringens fel.

Fast inget nytt under solen. För ett antal år sen fanns det en annan skribent på Familjeliv som hade samma tankar som du. Hon startade en tråd där politiskt korrekta och politiskt inkorrekta kunde mötas i syfte att gapet dem emellan skulle kunna krympa en smula.

Jag tror dock inte att tråden blev särskilt lyckad i deta avseende

http://www.familjeliv.se/forum/thread/58733820-den-stora-ot-traden-dar-pk-och-pi-kan-motas
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-08 22:15:28 följande:
    Men exakt varför är det inte ett alternativ att till exempel peka på Karolinskafiaskot där 47 miljarder gick till svarta löner, skatteparadis och undermåligheter i själva bygget som ledde till att mycket fick göras om när någon påstår att bristerna i vården är invandrarnas fel?

Vad händer om man gör det? Att skribenten försvinner från tråden eller byter ämne? Är det något självklart negativt isåfall eller kan det verkligen aldrig vara så att han eller hon rentav börja fundera på om det ligger någonting i det man säger?

Eller om man  påpekar hur otroligt mycket hyrpersonalen på sjukhusen kostar i olika regioner och att det är en betydligt mer direkt  orsak till besparingskrav än vad invandring är ? Det handlar ju om saker som går mycket lätt att bevisa och att de höga kostnaderna för hyrpersonal är ett problem är inte ens någon partipolitisk fråga , just  det är något de politiska partierna är rörande eniga om i många regioner.

Du kan väl inte på fullaste  allvar mena att det skulle vara en bättre och mer effektiv strategi att likt Annika Strandhäll skryta om vilken världsklass vi har på vården och misstänkliggöra de som tycker annorlunda genom att insinuera att de är Trumpanhängare?

Jag tror inte att t.e.x den skribent du nämner är någon ond människa med dunkla syften, absolut inte, men det ÄR ett djupt problematiskt  "vi och dom"-tänkande att bagatellisera dödsskjutningarna  med att det inte är något vanliga människor behöver oroa sig för. Dessutom är det inte sant. "Imorgon kan det vara din son", sade pappan till den ostraffade 16-åringen som avrättades vid busshållplatsen.

Att ens kunna avfärda dödsskjutningarna med att det drabbar bara "dom" kan man nog bara göra om man själv har vissa privilegier. Jag har ganska svårt för hur det uttrycket, privilegier ständigt används i tid och otid i alla möjliga debatter men i det här fallet tycker jag faktiskt att det är befogat.

Man bor nog inte själv i ett av de drabbade områdena och har nog ingen son eller bror som skulle kunna förväxlas med den som gänget egentligen ville skjuta om man kan kosta på sig att bagatellisera dödsskjutningarna och hävda att det bara drabbar en viss grupp (som en själv och ens närmaste underförstått självklart inte tillhör).

Men att uppröras och oroas av dödsskjutningarna även om man nu inte skulle ha någon närstående i riskzonen är en fullständigt normal reaktion. De allra flesta svenskar blev nog mer eller mindre berörda av skottlossningarna i Knutby 2004 trots att de drabbade en minoritet, eller snarare än minoritet inom minoriteten eftersom den väldigt udda församlingen blivit utesluten ur pingströrelsen en tid innan händelsen.

Jag minns också att många i samband med Knutby  reagerade på hur lätt det var för en ung människa från landet  utan tidigare vapenvana att få tag på en revolver.

En sund reaktion enligt mig. Det är betydligt mer osunt att bli så avtrubbad att man börjar bagatellisera dödligt skjutande , hur goda syften man än har.
    Problemet är att vi ser helt olika på dödsskjutningarna, i likhet med forumets högerpopulister och den person som skapar ett par nya nick om dagen anser du tydligen att Padirac bagatelliserar dödsskjutningarna.

Jag har läst det han skrivit - och min uppfattning är att han inte alls bagatelliserar dem. Har du läst hans inlägg och bildat dig en egen uppfattning - eller har du köpt trollets och högerpopulisternas version rakt av?

I övrigt så anser jag att det pågår en slags metadiskussion, en diskussion om vems version av diskussionen i sig som är korrekt. Där har du samma uppfattning som många sverigedemokrater och andra högerpopulister.

Jag har genom åren här på FL noterat att det inte finns något annat sätt som är mer effektivt för mig att döda en tråd en att förklara att jag t ex anser att det är de som kommer hit som ska anpassa sig till Sverige, inte tvärtom eller att vi ska mötas på halva vägen - eller att jag tycker att det är helt oacceptabelt att det utrymme som finns för kvinnor att vara dem de är eller bli vad de skulle vilja vara är så oerhört begränsat.

Så jag köper inte din och högerpopulisternas version av att det lilla fåtal personer här på FL som orkar reagera på propagandan har en motbild där Sverige tecknas i rosenskimmer utan minsta lilla tagg.

Jag köper heller inte versionen där det påstås att SD har växt så mycket tack vare att andra partier vägrat samarbeta med dem. Högerpopulismens framväxt är global och i länder där andra partier har tävlat om de högerpopulistiska partiernas och deras väljares gunst har förändringen mot ett omänskligare klimat närmast gått fortare än i Sverige - och det utan att populistpartierna förlorat väljare.

Vi lever i en värld där hoten mot vår möjlighet att överleva är reella. När fåglar utsätts för en fara de inte kan hantera har de en tendens att börja putsa fjädrarna.

Högerpopulismen erbjuder lättköpt kollektiv fjäderputsning.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-05-08 22:31:53 följande:
    Om du menar att de som ingår i gängen och nätverken som tar kål på varandra så menar jag att det är de själva som är inblandade i deras konflikter.

Men om du menar att jag säger att oskyldiga som råkar illa ut pga gängens och nätverkens våld så har du inte förstått det jag skrivit eller så är det en sån där 'underförstådd' grej igen som vi diskuterat så många gånger. Du  kan inte påstå att andra menar saker som du tycker att de anser, det blir fel då.

Ja, det lär vara dig personen syftar på.

Och uppfattningen om vad du har skrivit har personen säkert grundat på exempelvis inlägg från forumets ihärdiga SD-aktivist som skapar ett par inlägg om dagen, nu senast tydligen som "pk regerar"

Tja, vad säger man. Det går ju att klicka på visa endast Padirac, om man vill bilda sig en egen uppfattning.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-05-08 23:05:31 följande:
    Det lär inte hjälpa dem om de teoretiserar i navelludden om enskilda meningar eller delar av meningar som en del vurmare gjort hittills.
    Nej, men samtidigt är det obehagligt att den massiva propagandan om godhetsapostlar utan verklighetskontakt faktiskt börjar få effekt.

Även Ebba Busch Thor har ju börjat fiska i det här träsket med uttalanden om helgskinkor som ett uttryck för PK-värderingar.

Jag köpte faktiskt en helgskinka på Ica häromveckan, man ska väl kunna gynna svensk grisproduktion även om det inte är julTomte
  • FDFMGA
    Godhetsaposteln skrev 2019-05-08 23:50:51 följande:
    Du köper ingenting eftersom du är intellektuellt fattig.

Hur kan man se olika på en dödsskjutning. Padirac fattar uppenbart inte hur hemskt det är när en ung invandrare med hela livet framför sig blir skjuten till döds. Nä, det gör inget för han var ju med i ett gäng. Vidrig inställning.
    Godhetsaposteln skrev 2019-05-08 23:52:24 följande:
    Ja, visst är det obehagligt att vissa godhetsapostlar är vurmare och saknar verklighetsförankring.

Att gynna den smutsiga köttindustrin verkar ju vara hål i huvudet, men det kanske är vanligt i vurmarträsket, vad vet jag?

Mm, det tycks ha blivit en vana under de mer än 10 år du som bannad sprutat ut nya nick här på FL aoch i synnerhet när du möter respons - och det fick du ju verkligen här, visserligen var två av dem gamla följare, men en var ju helt ny.

På tal om grisar så har jag inget emot grisbönder och äter gärna svenskt fläskkött.

Däremot kan man väl tycka att det finns en del vildsvin som bökar runt lite väl mycket i den bruna myllan, men det finns ju folk till allt och somliga låter sig förföras av påståenden om att vildsvinen skulle vara grymt förföljda.
  • FDFMGA
    themia skrev 2019-05-09 09:05:55 följande:
    ja, jag ser med dagligt stigande förvåning att min tråd från "den gamla goda tiden" fortfarande lever.
    Lite kul, men med en aning smolk i bägaren. Flört
    Haha, under förutsättning att Familjeliv har ett långt livaktigt liv framför sig så kommer säkert din tråd att överleva dig. 

Du har skapat ett monument, din alldeles egna Keopspyramid.

Dels utgör trådstarten en oemotståndlig lockelse för alla de propagandister som kräver att Sverige ska ses som ett katastrofområde och dels lockar den alla de som anser att man iofs får påstå att Sverige är ett bra land att leva i - men inte utan ett rejält reservationsspäckat efterföljande men.

Ungefär som det vanligt förekommande påståendet "Jag är inte rasist - men..."

Solig
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-09 12:41:18 följande:
    Vad har de andra partiernas vägran att samarbeta med SD med någonting jag har skrivit att göra?

Jag tycker det är enbart POSITIVT att inget av de andra partierna vill samarbeta med  SD, jag upprepar : ENBART positivt.

SD har bland annat  en människosyn och en demokratisyn som skiljer sig väldigt mycket från alla andra riksdagspartier så det är inte ett dugg märkligt att alla hittills vägrat samarbeta med dem.

Det enda jag har skrivit som man ens med en rejäl portion fantasi möjligtvis skulle kunna tolka som att jag tycker att andra partier borde samarbeta med SD är ett kort  svar till en annan skribent som gillade ett av mina inlägg och som skrev att han  trodde att SD vuxit och växer på grund av att andra inte tagit de problem jag skrivit om  på tillräckligt stort allvar. Att hålla med om det är en helt annan sak än att anse att andra partier borde samarbeta med SD.

Och för att vara ännu tydligare och förebygga eventuella missförstånd  kan jag understryka att jag tror inte  att SD som parti (enskilda människor i partiet undantagna) egentligen bryr sig särskilt mycket om offren för dödsskjutningarna.

Lika lite tror jag att SD som parti (åter igen, enskilda människor i partiet undantagna) egentligen bryr sig särskilt mycket om offren för hedersrelaterat våld och hedersrelaterat förtryck.

Du verkar ju ha uppenbara problem med att diskutera med människor du inte omedelbart kan sortera in i ett fack.

Att du försöker klumpa ihop mig med högerpopulister för att jag reagerar på andra skribenters sätt att skriva om dödsskjutningarna har du ingenting för. Lars Ohly uttryckte ungefär samma kritik som jag gjorde i en radiointervju för inte så länge sedan. Han köper inte heller inställningen att "det är inget stort problem eller något vanliga människor behöver oroa sig så mycket för eftersom det "bara" är kriminella som drabbas". Helt oavsettvad man tycker om Lars Ohly i övrigt så är han knappast någon högerpopulist.
    Du har helt rätt.

Vi har ju använt oss av precis samma retoriska grepp. I ditt fall handlar det om den skönmålning av gängskjutningarna du påstår att Padirac gjort sig skyldig till.

Har du ens läst vad han har skrivit om dessa eller har du tagit aktivisttrollets och högerpopulisternas tolkning av hans inlägg för given?

Just dina inlägg är "goda" exempel på varför det är svårt att föra ett normalt samtal på Familjelivs samhällsavdelningar.

Vill du börja om. Vad är det i Padiracs inlägg som får dig att anse att han skönmålar i den här tråden?
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-09 12:41:18 följande:
    Vad har de andra partiernas vägran att samarbeta med SD med någonting jag har skrivit att göra?

Jag tycker det är enbart POSITIVT att inget av de andra partierna vill samarbeta med  SD, jag upprepar : ENBART positivt.

SD har bland annat  en människosyn och en demokratisyn som skiljer sig väldigt mycket från alla andra riksdagspartier så det är inte ett dugg märkligt att alla hittills vägrat samarbeta med dem.

Det enda jag har skrivit som man ens med en rejäl portion fantasi möjligtvis skulle kunna tolka som att jag tycker att andra partier borde samarbeta med SD är ett kort  svar till en annan skribent som gillade ett av mina inlägg och som skrev att han  trodde att SD vuxit och växer på grund av att andra inte tagit de problem jag skrivit om  på tillräckligt stort allvar. Att hålla med om det är en helt annan sak än att anse att andra partier borde samarbeta med SD.

Och för att vara ännu tydligare och förebygga eventuella missförstånd  kan jag understryka att jag tror inte  att SD som parti (enskilda människor i partiet undantagna) egentligen bryr sig särskilt mycket om offren för dödsskjutningarna.

Lika lite tror jag att SD som parti (åter igen, enskilda människor i partiet undantagna) egentligen bryr sig särskilt mycket om offren för hedersrelaterat våld och hedersrelaterat förtryck.

Du verkar ju ha uppenbara problem med att diskutera med människor du inte omedelbart kan sortera in i ett fack.

Att du försöker klumpa ihop mig med högerpopulister för att jag reagerar på andra skribenters sätt att skriva om dödsskjutningarna har du ingenting för. Lars Ohly uttryckte ungefär samma kritik som jag gjorde i en radiointervju för inte så länge sedan. Han köper inte heller inställningen att "det är inget stort problem eller något vanliga människor behöver oroa sig så mycket för eftersom det "bara" är kriminella som drabbas". Helt oavsettvad man tycker om Lars Ohly i övrigt så är han knappast någon högerpopulist.
    Jag kanske ska tillägga att jag gissar att din och min syn på gängskjutningarna förmodligen överensstämmer till stora delar.

Jag anser att de utgör ett stort samhällsproblem - men då för att de verkar demoraliserande på Sverige som helhet, att de inskränker möjligheterna för de som bor i områden där gängskjutningarna är vanliga - men ser man till risken för en utomstående att bli skjuten är den närmast försumbar.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna