En käftsmäll till undergångsprofeterna
Min poäng är att det ju bevisligen blir fel ibland när myndigheter uttalar sig och att journalister därför bör granska påståenden från myndigheter och ställa kritiska frågor. Det är det som är journalisternas jobb.
I fallet som jag tog upp undrar jag varför det bara var den kristna tidningen Dagen och inte Sveriges Radio som klarade av att granska det märkliga påståendet från polisen om kristen extremism i förorterna. Vad tror du?
Hursomhelst. Du vill att jag ska kommentera uttalandet om att kristen extremism kan vara ett problem i förorterna.
I så fall får du länka till intervjun i SR med Mats Löfving, jag behöver ju veta vad han svarade på och vad han sa.
Har du t ex hört talas om hedersmordet på Maria Barin? Vad tror du hennes familj hade för religiös tillhörighet? Tycker du inte att det är något begrändande att bli mördad?
All extremism behöver inte nödvändigtvis ha en koppling till terrorism, det kan handla om extremism som begränsar livet för dem som tvingas leva efter olika medeltida sedvänjor som har en mer eller mindre tydlig koppling till en religion.
Ett citat från Dagen: "Enligt polisen finns också ett starkt fundamentalistiskt inflytande som begränsar människors fri- och rättigheter i vissa bostadsområden" där Löfving svarar jakande på frågan om detta även kan gälla kristna.