Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

En käftsmäll till undergångsprofeterna

K Markatta skrev 2019-06-09 10:38:31 följande:
    Det är naturligtvis bra att man rättar fel.

Min poäng är att det ju bevisligen blir fel ibland när myndigheter uttalar sig och att journalister därför bör granska påståenden från myndigheter och ställa kritiska frågor. Det är det som är journalisternas jobb.

I fallet som jag tog upp undrar jag varför det bara var den kristna tidningen Dagen och inte Sveriges Radio som klarade av att granska det märkliga påståendet från polisen om kristen extremism i förorterna. Vad tror du?
    Nu tillhör jag inte dem som tror att poliser aldrig kan ha fel och din koppling där ett påstående från en polis korrigerats av en annan saknar för mig relevans när jag tar del av ett påstående från en tredje polis.

Hursomhelst. Du vill att jag ska kommentera uttalandet om att kristen extremism kan vara ett problem i förorterna.

I så fall får du länka till intervjun i SR med Mats Löfving, jag behöver ju veta vad han svarade på och vad han sa.

Har du t ex hört talas om hedersmordet på Maria Barin? Vad tror du hennes familj hade för religiös tillhörighet? Tycker du inte att det är något begrändande att bli mördad?

All extremism behöver inte nödvändigtvis ha en koppling till terrorism, det kan handla om extremism som begränsar livet för dem som tvingas leva efter olika medeltida sedvänjor som har en mer eller mindre tydlig koppling till en religion.

Ett citat från Dagen: "Enligt polisen finns också ett starkt fundamentalistiskt inflytande som begränsar människors fri- och rättigheter i vissa bostadsområden" där Löfving svarar jakande på frågan om detta även kan gälla kristna.

• FDFMGA

Hm, jag förstår inte riktigt varför allt alltid ska handla om Israel-Palestinakonflikten. Man vill ju gärna kunna känna sympati för någon sida i en konflikt - eller åtminstone inte enbart en begynnande likgiltighet.

Nåja, det var väl Parland som skrev om likgiltighet som en positiv kraft - som svalkande likgiltighet.

"En mor kom till mig:
    säg
    vad är det som fattas
    i min kärlek?
    mina barn älska mig ej
    som jag dem.

Jag sade:
    likgiltighet,
    litet svalkande likgiltighet
    fattas i din kärlek
    - då gick hon bort
    seende mot jorden."

• FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-10 10:22:52 följande:
    Det är väl mycket bättre när allt handlar om SD och annan "skrikhöger?
    Nja, högerpopulism i Sverige har stor relevans för en tråd som delvis handlar om högerpopulismens bild av Sverige.

Israel och Palestina ligger inte bara långt, långt bort geografiskt utan också sett till relevans för svenska förhållanden. Möjligen kan man finna att många inom nyhögern är Israelvänner medan många av dem som sympatiserar med Palestina återfinns på vänsterkanten.

Själv är jag rätt likgiltig - och föredrar precis som S att förhålla mig neutral till konflikten.

Det senare hindrar inte att jag tror att antisionistiska skrän i Sverige ofta bottnar i judehat och att jag kan förstå att du som vuxit upp i Malmö kan ha en annan syn . på hur konflikten påverkat oss i Sverige än jag - men jag kan å andra sidan förstå att en person som vuxit upp i skuggan av en ockupationsmakt kan ha en annan syn på Israel än jag.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-06-10 21:00:26 följande:
    "S" neutral i konflikten....!!!

Herre jävlar....det är tamejfan nåt av det mest sjuka jag läst på den här sk sajten. Makalöst skitsnack...

Jösses Amalia.

Å nu väntar vi alla med spänning på vilken författare, diktare.....vi får se citat av ikväll. För det är ju OERHÖRT spännande och intressant att......läsa.

Eller nåt.
    Aha, du är oppi orra igen, som man säger i Jämtland.

Nja, man kan inte veta vad alla förväntar sig eller inte förväntar sig. 

Själv har jag tagit intryck av min gamla mormor som alltid hade en syrlig kommentar till personer som var så jagsvaga att de var tvungna att dölja sitt jag bakom ett vi eller någon liknande variant

Parland är intressant - om än inte något för alla. Men det finns ju alternativ, t ex gamla filmer som Rambo, Åsa-Nisse eller Anton Chigurh. Den förtstnämnda har jag faktiskt sett en gång på tiden - men Åsa-Nisse och Anton Chigurh kommer jag nog aldrig att bekanta mig med.
    Crash Man skrev 2019-06-10 22:00:07 följande:
    Ja, jävlar vad neutrala sossarna är i frågan. När Stefan Löfvén varit statsminister i typ en vecka valde han att rita om världskartan och erkänna Palestina som en nation.

Javisst. Sverige har erkänt såväl Israel som Palestina. Men visst lär det finnas sossar som känner större sympati för Israel eller vice versa sossar som tagit ställning för Palestina.

Fast partiet S står neutralt i konflikten, vilket jag själv anser vara helt rätt.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-06-11 07:53:51 följande:
    Självbilden ...
    Rätt vanligt med skrikiga inlägg inom den subkulturen.

Tycker inte att man vare sig ska anpassa sig nämnvärt till den kulturens språkbruk, men därmed inte sagt att inte ska bemöta det politiska budskapet.

Inom nyhögern finns det ju också en David mot Goliat-bild av Israel där Israel är David.  Men bland Palestinaanhängarna är ju bilden den omvända.

Nåja, romantik kan ju vara på sin plats i vissa sammanhang, men kopplat till en konflikter länder och religioner emellan så är S och partiets nyktra och pragmatiska inställning klart att föredra framför knallpulverskytte så överspänt att en voltmeter skulle få allvarliga utslagSkrattande
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-06-11 10:58:45 följande:
    Precis. Tragiskt, oerhört tragiskt, men sant. Mer behöver inte sägas.
    Mm, självinsiktSkrattande

Hoppas du får en synnerligen behaglig fortsättning på dagenSolig
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-06-18 12:39:34 följande:

Senaste avsnittet av Inga Oskyldiga Drabbas:

www.kristianstadsbladet.se/nyheter/flicka-skadad-nar-sten-kastades-mot-polis/

Flicka skadad när sten kastades mot polis

Händelsen inträffade strax innan klockan 20.30 längs Göingegatan. En polispatrull fanns på adressen i ett annat ärende då två okända personer på moped kastade en stor sten i riktning mot poliserna.

- I och med att det fanns mycket barn på platsen träffar stenen, som väger 1,7 kilo, istället en 11-årig flicka, säger Peter Frostlund, inre befäl hos polisen i Kristianstad, och fortsätter:

- Skadeläget är okänt men hon behövde uppsöka sjukvård. Som tur var träffade stenen inte huvudet, utan kroppen. Med tanke på tyngden vågar jag inte ens spekulera i vad som kunde ha hänt om stenen hade träffat henne i huvudet.

Mopeden ska dessutom ha återkommit till platsen och personerna ska ha kastat mer sten i riktning mot polisen.

Fast ingen har påstått att inga "oskyldiga" kan drabbas.

Efter vad jag har sett så har riskerna för "oskyldiga" diskuterats.

Och i den skärningspunkten hamnar traditionell riskbedömning i konflikt med vurmarnas metod att leta rätt på ett exempel som stämmer med deras uppfattning och utifrån detta börja tuta.
  • FDFMGA
    Arnes mirakel skrev 2019-06-18 18:45:04 följande:
    Tycker du det är bra när risken att bli skjuten är i samma storleksordning som att bli dödad i trafiken?

Men vänta nu...oskyldiga sade du. Ja, hur stor är egentligen risken för en oskyldig att dödas i trafiken? Den som kör bil, håller fartgränserna, kör nykter, inte tar självmord och följer trafikregler löper en försvinnande liten risk att dödas i trafiken. Betydligt större risk att bli skjuten.
    Nej, det är klart att den som inte åker bil inte utsätts för samma risker i trafiken som t ex jag som kör rätt mycket.

Men jag förstår inte varifrån du fått uppgiften att lika många skjuts till döds i Sverige som det dödas personer i trafiken. 

Märkligt nog är du inte först med påståendet. Den där navelskådaren som ständigt är kränkt och anser att FL är ett kommunistforum brukar också påstå detta.Tomte
  • FDFMGA
    Arnes mirakel skrev 2019-06-18 23:52:29 följande:
    Talade om personer som blir skjutna, med eller utan dödlig utgång, vilket är fler än de som skjuts till döds. Jag vet att det kan vara svårt för en del att förstå.
    Jo, jag har noterat att du inte är ensam om att ha drabbats av distortion på relevanskontrollen.

I Sverige är det är alltså ungefär fem gånger fler som dödas i trafiken än det skjuts folk till döds.

Inkluderar man däremot också skadade i jämförelsen de båda företeelserna emellan så blir skillnaden betydligt större.

Osökt drar jag mig till minnes KDSD-aktivisten "Mammaförsörjd" eller vad det nu var hen kallade sig som vid sidan om att ge stöd till sina likasinnade här på FL hade permanent distorsion på relevanskontrollenGlad
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna