• Anonym (Lina)

Har ni upplevt något oförklarligt? Berätta!

Ja som rubriken lyder. Har du någonsin upplevt något oförklarligt? Stort eller litet spelar ingen roll. Tell me! Älskar att läsa om sådant :)

Folk som enbart är här för att argumentera huruvida det finns energier, spöken, medium etc kan gärna vandra ut. Tråden är inte en diskussionstråd om vad som finns eller inte finns.

Jag är själv skeptiker till mycket. Men i DENNA TRÅD ska vi bara fascineras, skrämmas, rysa, skratta eller bli lite fundersamma av det ni upplevt så.. Låt mig få höra lite spännande spökhistorier eller märkliga händelser. Vad som helst inom spannet övernaturligt.

Kram!

• Svar på tråden Har ni upplevt något oförklarligt? Berätta!
  • Anilo

Var på sportlovsläger när jag var 14 och eftersom det var med en kyrka var vi tvungna att gå på samlingar. Under en av dessa samlingar börjar jag gråta hejdlöst och längta efter min mormor. På eftermiddagen ringer min mamma och berättar att mormor dött den förmiddagen. Hon hade ju ALS så vi visste att hon skulle dö men inte att det skulle ske just då, då hade jag aldrig åkt.

• Rafael90

Avlivade min ena katt i tisdags och var såklart förkrossad när jag kom hem. Sov oroligt men precis när jag höll på att vakna hörde jag någon kurra och trampa runt försiktigt  runt huvudändan, så kände jag en kall liten blöt nos mot ansiktet. Trodde såklart det var den andra katten som väckte mig, men när jag gick upp hittade jag både katten och sambon i köket med dörren stängd.

En sak som hände för flera år sen var när jag flyttade runt en massa och väntade på att få flytta in i en andrahandslägenhet med min dåvarande kille. Under tiden stod vi utan bostad så vi fick hyra ett gästrum som bostadsföreningen hade, där det fanns ett rum med toalett och ett kök med porslin och sånt en liten bit bort. Vi och hyresvärden var de enda som hade nyckel dit, och vi brukade inte använda köket utan mikrade bara frysmat i sovrummet, även fast vi ju hade varit i köket och tittat och sett att allt såg normalt ut. Efter några dagar hörde vi världens krasch och gick till köket, och där hade ALLT porslin åkt ner på golvet och gått sönder. Hyllorna var intakta, det vara bara skåpen som var öppna. Det var som att nån bara hade tagit och slängt ner allt på golvet.

Sen berättade min klasskompis om en grej som hände hennes bästa vän som jag tyckte var väldigt spännande. Hon hade nyligen förlorat ett barn och hon jobbade själv på bårhus eller liknande och förberedde kropparna inför begravning. Hon stod i ett rum som hade en stor tung dörr som hon hade lämnat öppen när hon gick in i rummet. Medan hon stod och pysslade med sitt så gled dörren igen gång på gång och hon gick och öppnade den. Sista gången hon gick för att öppna den och kom tillbaka så låg det en liten pärlplatta precis där hon nyss hållit på och arbetat. När hon var färdig och skulle gå därifrån så kunde hon inte få igen dörren efter sig, den vägrade röra på sig, så hon gick och frågade vaktmästaren vad hon skulle göra, och han sa "den dörren måste man stänga genom att trycka på en knapp".

• Tuggben
    lindalicious skrev 2015-11-22 00:58:57 följande:

Jag är trådstartaren. Ville inte vara anonym men nu verkar det fungera att va sig själv igen :)

Wow vad många svar det droppat in, kul! Tack för att ni vill dela med er! Så himla spännande att få läsa. Nu ska jag bädda ner mig och läsa alla inlägg.

Förresten jag upplevde en lite märklig grej

en gång. Var ensam hemma och pratade i mobilen då jag ser något röra sig i ögonvrån. Man tittar ju dit direkt per automatik och då ser jag hur min handgjorda tavla som står på en hylla ovanför soffan liksom "hoppar upp/ åker upp" och över en pinne som står framför tavlan, för att sen åka ner i soffan. Som att nån lyfte upp den, lyfte den över sakerna, och sen släppte den. Jag blev så chockad men har nu efteråt nästan tänkt att jag såg fel.

En annan gång åkte min datastol (sån med hjul) över HELA rummet. Inte nån cm utan från ett hörn till ett annat/tills bordskanten slog i nån meter bort. Det fanns ingen vind, och en stol flyttar sig inte sådär rakt och bestämt även OM det hade varit vind. Sakta men bestämt typ.

Detta är många år sen nu men jag gick ut direkt och ringde mamma för jag blev så rädd och vågade inte vara ensam. I'm a real wimp, haha.

Mycket sånahär mindre saker har hänt mig. Men inget större liksom.

Jo en gång!!! Vi såg en fågel med ett skitstort typ eldklot i magen (?!). Det är det konstigaste jag sett. Hade bortförklarat det för längesen om det inte var för att vi var två

nyktra vuxna människor som såg samma sak. Jag fattar ingenting av den grejen. Det var så TYDLIGT det vi såg. Letade info i flera år efter händelsen men hittade knappt nåt ens i gamla sagoväsen och sånt.

Denna upplevelse kommer jag fundera över tills jag dör. Vad var det vi såg egentligen?!! Ingen Aning.

Ha en härlig helg alla!

Åh berätta mer om fågeln! Jag har aldrig hört nåt liknande. Hur såg det ut exakt, vad var det för fågel och var såg ni den osv? Spännande.

Själv har jag sett exakt samma "ufo" 2ggr. Ett stort trekantigt objekt som rörde sig i cirklar rakt uppåt mitt i dagsljus båda gångerna. Det flög så högt upp att det till sist försvann ur synfältet...
  • Lord Hans
    040kille skrev 2015-11-21 16:37:27 följande:

Flera gånger, jag är på något vis mottaglig för det övernaturliga.

Men när jag höll på att tömma lägenheten efter att min far hade avlidit tog jag hem familjeklockan. Den låg fint inpackad i lakan och handdukar i en flyttkartong. Första gången den slog reagerade jag inte, men när den dagen därpå fick fullständig fnatt fattade jag att det var en hälsning från andra sidan. Klockan hade inte blivit uppdragen på rätt många månader...

Eller så kan det möjligtvis ha berott på att en mekanisk klocka som vanligtvis står upprätt hade transporterats liggande. Antingen det eller så var det några tomtar och troll som hälsade på ifrån andra sidan.
  • Lord Hans

Det mest oförklarliga jag har varit med om är insynen att så många ännu i dagens upplysta samhälle tror på spöken. Det kan räcka med att hus byggda av organiska material rör på sig för att vissa ska tro att de är hemsökta. Att informationssamhället och utbildningssektorn misslyckats så kapitalt är nästan helt oförklarligt. Det visar att en stor del människor verkar sakna förmågan till rationellt tänkande överhuvudtaget, vilket ju måste ses som något totalt oförklarligt bland de som anser att människan föds med någon form av intelligens.

• PennyLane
    Lord Hans skrev 2015-11-22 14:26:09 följande:

Det mest oförklarliga jag har varit med om är insynen att så många ännu i dagens upplysta samhälle tror på spöken. Det kan räcka med att hus byggda av organiska material rör på sig för att vissa ska tro att de är hemsökta. Att informationssamhället och utbildningssektorn misslyckats så kapitalt är nästan helt oförklarligt. Det visar att en stor del människor verkar sakna förmågan till rationellt tänkande överhuvudtaget, vilket ju måste ses som något totalt oförklarligt bland de som anser att människan föds med någon form av intelligens.

Eller så finns vi som inte bara har en förmåga att tänka rationellt, utan också har kontakt med de delar av som själva som faktiskt kan vara mottagliga för andra energier.

Du vet, även om du anser att du är intelligent så finns det andra som skulle tycka tvärtom :)
  • Daniel12
    Lord Hans skrev 2015-11-22 14:26:09 följande:

En upplyst människa vet att det finns något mer utöver det rent fysiska och kemiska. Människan är en andlig, själslig varelse. Vi är mer än bara vår kropp, mer än det vi ser i spegeln. Det finns många som har insett det.

Bakåtsträvande och ologiskt är istället att tro att precis allt kan förklaras med fysik och kemi, att allt har en, enligt vetenskapen, "naturlig" förklaring. Det är trångsynt.

• PennyLane
    Daniel12 skrev 2015-11-22 14:54:33 följande:

En upplyst människa vet att det finns något mer utöver det rent fysiska och kemiska. Människan är en andlig, själslig varelse. Vi är mer än bara vår kropp, mer än det vi ser i spegeln. Det finns många som har insett det.

Bakåtsträvande och ologiskt är istället att tro att precis allt kan förklaras med fysik och kemi, att allt har en, enligt vetenskapen, "naturlig" förklaring. Det är trångsynt.

Tack! Du sa det bättre än mig :)
  • Furienna

Ja, det är mycket trångsynt att inte ens se det som en möjlighet att det övernaturliga finns.

Jag har nog inte varit med om något själv, men min bror hade några affischer i sitt rum som tonåring, och de föll ner från väggen vid precis samma tidpunkt varje natt. Han lär också ha sett en varulvsliknande varelse hoppa över vägen en gång, när han körde bil på en väg i trakten en mörk kväll.

Även min syster var med om något, som nog kanske inte var övernaturligt, men hon tyckte ändå att det var märkligt. Hon gick då sista året i gymnasiet, hade nyss fått körkort och körde bil till skolan. Men en morgon såg hon en ensam yngre kille stå vid vägen och se mycket ledsen ut. Han hade missat bussen, och eftersom hans högstadieskola låg bredvid syrrans gymnasieskola, så bestämde hon sig för att hon kunde skjutsa honom. Hon brukar inte ta upp liftare, men hon tyckte så synd om den här killen att hon gjorde ett undantag. Och där skulle det inte ha slutat, om inte syrran sedan insåg att hon hade låst in sina nycklar i bilen. Hon blev rädd, för nu visste hon inte hur hon skulle komma hem senare. Men så kom hon ju ihåg att killen hade suttit bredvid henne i bilen, så att den dörren borde vara olåst? Så var det, och syrran fick med andra ord belöning för att hon för en gångs skulle tog upp en liftare. Hon brukar kalla den där okände killen för "Änglapojken", när vi pratar om den här händelsen. 

• Daniel12
    PennyLane skrev 2015-11-22 15:02:32 följande:
    Tack! Du sa det bättre än mig :)
    Jag har upplevt en del saker som gjort mig övertygad om att vi är mer än bara våra kroppar, och att världen består av mer än bara det fysiskt och kemiskt förklarbara.

Vill inte gå in på det nu, eftersom det skulle bli för mycket text, men funderar på att skriva ett huvudinlägg om det snart med följdfrågor..

Svar på tråden Har ni upplevt något oförklarligt? Berätta!