Inlägg från: Daniel12 |Visa alla inlägg
  • Daniel12

Har ni upplevt något oförklarligt? Berätta!

Ni som upplevt att gamla döda släktingar och vänner gått igen, tror ni det spelar någon roll om kroppen kremeras efter begravningen om en person ska kunna komma åter från andra sidan på besök? Menar om kroppen har bränts så finns ju stor risk att även själen bränts upp..

Kanske lite konstig fråga, men..

• Daniel12
    Lord Hans skrev 2015-11-22 14:26:09 följande:

Det mest oförklarliga jag har varit med om är insynen att så många ännu i dagens upplysta samhälle tror på spöken. Det kan räcka med att hus byggda av organiska material rör på sig för att vissa ska tro att de är hemsökta. Att informationssamhället och utbildningssektorn misslyckats så kapitalt är nästan helt oförklarligt. Det visar att en stor del människor verkar sakna förmågan till rationellt tänkande överhuvudtaget, vilket ju måste ses som något totalt oförklarligt bland de som anser att människan föds med någon form av intelligens.

En upplyst människa vet att det finns något mer utöver det rent fysiska och kemiska. Människan är en andlig, själslig varelse. Vi är mer än bara vår kropp, mer än det vi ser i spegeln. Det finns många som har insett det.

Bakåtsträvande och ologiskt är istället att tro att precis allt kan förklaras med fysik och kemi, att allt har en, enligt vetenskapen, "naturlig" förklaring. Det är trångsynt.

• Daniel12
    PennyLane skrev 2015-11-22 15:02:32 följande:
    Tack! Du sa det bättre än mig :)
    Jag har upplevt en del saker som gjort mig övertygad om att vi är mer än bara våra kroppar, och att världen består av mer än bara det fysiskt och kemiskt förklarbara.

Vill inte gå in på det nu, eftersom det skulle bli för mycket text, men funderar på att skriva ett huvudinlägg om det snart med följdfrågor..

• Daniel12
    PennyLane skrev 2015-11-22 16:06:30 följande:
    Jag håller med dig, jag har också upplevt alldeles för många saker för att kunna avfärda det som " trams " eller liknande, och jag är en högst rationell människa, men med stor kontakt med det emotionella inom människan. Ser fram emot att läsa ditt tilltänkta huvudinlägg :)
    Tror att vissa är mer mottagliga för att uppleva övernaturliga saker än andra. Ateister och andra skeptiker skär ju medvetet av sig från möjligheten att få uppleva sådant. Det är lite som att man ser det när man tror det. Tror man inte så ser man inte. Folk är överlag mycket selektiva och det finns säkert ateister och skeptiker som faktiskt har upplevt något udda, men som inte vill erkänna det ens för sig själva, för det skulle rasera deras världsbild och de vill inte medge något som skulle kunna rubba deras fasta övertygelse.

• Daniel12
    Lord Hans skrev 2015-11-22 16:22:12 följande:
    Din avatar visar att just du är en sannerligen upplyst människa som utstrålar intelligens.
    Min avatar är är mest "for fun. Jag ser mig lite som en rebell. ;)

• Daniel12
    slirren skrev 2015-11-22 20:55:56 följande:
    Det känns ju späckat med fakta det här inlägget. En upplyst människa vet att det finns exakt noll belägg för det du skriver. Att du personligen har haft en "upplevelse" under oklara omständigheter betyder absolut ingenting.
    Så om du själv upplever att en boll studsar upp och ner, betyder det heller ingenting? För en upplevelse betyder inget, säger du.

Svar på tråden Har ni upplevt något oförklarligt? Berätta!