• HenryIronstead

MAMMOR & PAPPOR till barn som delar skola med asylsökande - varför så TYST från er?

Vad den här tråden löst ska handla om: asylkrisen

Vad den här tråden specifikt ska handla om: vad föräldrar* till barn som går i skola där asyl. sover i gymnastikhallen tycker om saken.

* samt nära släktingar/bekanta till barn osv.

Vad som också avhandlas: politik, främst inrikespolitiken.

Min åsikt i grund och botten: Löfven sätter hela vår framtid på spel när han tar bort en naturlig del av barnens naturliga område och byter ut den mot en totalt okänd skara människor som man inte ens kalkylerat farlighetsgrad på. Dessutom undrar man vad Folkhälsoinstitutet anser om gympalektioner som dras in eftersom de inte kan duscha efteråt. De lär bytas ut mot en rask promenad i vinterluften eller kanske fotboll på gårdsplanen. Vore de smarta skulle de förlägga alla gymnastiklektioner sist på de dagarna så ungarna kunde duscha hemma alternativt gå hem utan att få frånvaro. (Fast då lär väl barnfetman öka...)

Men detta handlar om så mycket mer. Detta handlar om att sätta en sextio sjuttio vuxna besvikna, med en helt annan kultur och annat språk, på ett område som är BARNENS. Man tar alltså barnens område och trygghet. Vad efterverkningarna blir för det här sociala experimentet kommer vi bli varse i framtiden.

Föräldrar, släktingar på orter där detta experiment redan varit igång ett tag - berätta! Det fria ordwt gäller på Familjeliv. Ni kan skriva anonymt.

• Svar på tråden MAMMOR & PAPPOR till barn som delar skola med asylsökande - varför så TYST från er?
  • Nerfherder
    Anonym (Helena) skrev 2015-11-17 14:21:46 följande:

Mitt barn har länge gått i en skola där hen är i minoritet med svensk bakgrund. Och märk inte ord nu eller så, ni vet vad jag menar med svensk bakgrund.

Men av ca 20 elever i klassen är de fyra svenska, resten har invandrarbakgrund. Och det faktumet i sak säger jag inget om. Jag gillar pedagogerna i skolan och mitt barn trivs. Så mitt mål är att försöka ha koll så att min barn lär sig det som hen behöver och det går alldeles utmärkt.

Men av det jag sett hittills:

- de gör i princip aldrig läxor, inget är förberett, de har inte läst texterna i svenska tex. där uppgiften går ut på att ta ut svåra ord och reflektera  över dem (säg att det är 4-5 sidor text varje vecka) eftersom de inte har någon hemma som kan språket och som kan hjälpa dem

- de barn som är bra på språket ägnar mycket tid åt att hjälpa klasskamraterna med att ens förstå vad uppgiften är när de blir givna en stencil

- noll uppslutning på föräldramöten

- barnen har sällan rätt kläder för säsongen eller så har de brorsans thermobrallor från förra året som tar slut vid knäna - dvs det blir sällan några bra rastaktiviteter då de hellre hänger under taket vid skolbyggnaden (med sina mobiler) än att leka

- trist jargong, mycket svordomar och snack på annat språk än svenska som skapar trist stämning och de som inte förstår känner sig hotade

- även mitt barn har börjat bryta och talar inte rent efter en vanlig skoldag

-att många barn går iväg på modersmål och handledning säger jag inget om i sak, de har de absolut rätt till  (och skulle förmodligen behöva MER) men det skapar oreda i klassen när detta schemaläggs på ett så pass korkat sätt att dörrar öppnas och stängs och folk kommer och går hela tiden, under pågående lektion

Problemet för oss är att vi råkar bo i utkanten av ett väldigt hårt socialt belastat område av kommunen där vårt bostadsområde gränsar mot stora hyreskomplex, så även om vi skulle välja andra eller tredje eller till och med fjärde skolan bort geografiskt sett så skulle det se likadant ut. Och hur mycket jag än skulle vilja så har jag inte praktisk möjlighet att köra mitt barn längre bort än så. Det går inte.

Mer resurser till pedagoger i skolan, mindre klasser/grupper, fler lektioner med upplägg typ att en lärare är ämnespedagog och så har man resurser i klassen som kan tolka/förklara på modersmålet vad som är målet med skoluppgiften och så att detta inte behöver axlas av övriga elever. Några önskemål från mig.

Fin text
  • Anonym (...)

Gick faktiskt in och googlade gymnastiksal+asylboende. Det kommer upp massor av olika artiklar om vilka skolor det gäller i många olika städer. Dock är ju dom flesta länkarna från "friatider" men ändock, det måste ju ligga någon sanning i det ju? I en artikel står det ju om olika politiker och föräldrar som protesterat osv

• Anonym (...)
    Nerfherder skrev 2015-11-17 15:21:14 följande:
    Inressant, följer man din länk kommer man till en googlesökning som inte funkar...
    Jag tryckte på länken och kom in på den alldeles utmärkt
  • Anonym (idiotohälsa)
    Anonym (...) skrev 2015-11-17 15:24:14 följande:
    Gick faktiskt in och googlade gymnastiksal+asylboende. Det kommer upp massor av olika artiklar om vilka skolor det gäller i många olika städer. Dock är ju dom flesta länkarna från "friatider" men ändock, det måste ju ligga någon sanning i det ju? I en artikel står det ju om olika politiker och föräldrar som protesterat osv
    Du kommer alltså till information som visar att skolor inte längre kan följa läroplanen eftersom de måste ta bort idrottslektioner för att gymnastiksalen används som asylboenden?
  • Anonym (...)

Läste lite fler länkar av när man googlar dom orden.

Alltså helt galet hur folk uttrycker sig!! "Tar mig för pannan"
    Kom in på flashback... Hjälp! Hoppas inte ts håller med dom galna skribenterna

• Anonym (idiotohälsa)
    Anonym (...) skrev 2015-11-17 15:36:01 följande:
    Vet inte riktigt hur man gör men provar att länka en då... www.friatider.se/idrottsaktiviteter-for-barn-...
    Ts vill veta hur föräldrar upplever att det bor asylsökande i deras barns gymnastiksalar, ingenstans finns information att aktiva skolor faktiskt har upplåtit platser där flyktingar sover. Den skola som det länkas till har inte gjort asylboende av idrottshallen.
    Nödlösningar i gymnastiksalar för några nätter som evakueringsbostäder vid akuta situationer har alltid använts  exempelvis vid svåra väderförhållanden, bränder i flerbostadshus, skogsbränder, sanering efter olyckor, när tåg blir stående någonstans osv.
  • cosinus
    HenryIronstead skrev 2015-11-09 13:24:15 följande:

Min åsikt i grund och botten: Löfven sätter hela vår framtid på spel när han tar bort en naturlig del av barnens naturliga område och byter ut den mot en totalt okänd skara människor som man inte ens kalkylerat farlighetsgrad på. Dessutom undrar man vad Folkhälsoinstitutet anser om gympalektioner som dras in eftersom de inte kan duscha efteråt. De lär bytas ut mot en rask promenad i vinterluften eller kanske fotboll på gårdsplanen. Vore de smarta skulle de förlägga alla gymnastiklektioner sist på de dagarna så ungarna kunde duscha hemma alternativt gå hem utan att få frånvaro. (Fast då lär väl barnfetman öka...)

Inte flyktingar i gymnastikhall men däremot går min dotter på en skola som delar lokaler med SFI. Så ja det är många relativt nyanlända vuxna i farten både på bussen till själva skolan och även inne på skolan. 

Verkar dock inte vara något problem ö h t. Vet inte riktigt varför det skulle vara det heller. Om en gymnastiksal behöver tas i bruk som boende så antar jag att det är djäkligt kritiskt med boplatser för så kul är det ju inte att sova i såna (tro mig jag har spenderat ett antal idrottscuper i gymnastiksalar). Det är inte en optimal lösning för någon och blir då skolbarnet utan skolidrott inomhus en tid så måste jag nog ändå anse att det är det minsta problemet med den här lösningen sett till alla inblandade.
  • Tow2Mater
    Nerfherder skrev 2015-11-17 15:21:14 följande:
    Inressant, följer man din länk kommer man till en googlesökning som inte funkar...
    Konstigt, jag läste den linken igår kväll.
  • Flash Gordon
    HenryIronstead skrev 2015-11-09 13:24:15 följande:
    Vad den här tråden löst ska handla om: asylkrisen

Vad den här tråden specifikt ska handla om: vad föräldrar* till barn som går i skola där asyl. sover i gymnastikhallen tycker om saken.
    * samt nära släktingar/bekanta till barn osv.

Vad som också avhandlas: politik, främst inrikespolitiken.

Men detta handlar om så mycket mer. Detta handlar om att sätta en sextio sjuttio vuxna besvikna, med en helt annan kultur och annat språk, på ett område som är BARNENS. Man tar alltså barnens område och trygghet. Vad efterverkningarna blir för det här sociala experimentet kommer vi bli varse i framtiden.

Föräldrar, släktingar på orter där detta experiment redan varit igång ett tag - berätta! Det fria ordwt gäller på Familjeliv. Ni kan skriva anonymt.
    Tyst?

Jag tycker det har varit ett väldigt liv om saken i ett antal sådana fall där invandrare inkvarterats på skolgården, i skolans gymnastiksal.

Det kanske är så att det inte är så vanligt att det förekommer? Kommunerna kanske i normalfallet har bättre omdöme än att inkvartera invandrarna på fungerade skolor?
  • Anonym (sök och du ska finna)

Det står på migrationsverkets hemsida att gymnastiksalar och tält kan användas. Inte på avpixlat eller exponerat.

• KillBill
    Anonym (sök och du ska finna) skrev 2015-11-21 12:32:41 följande:

Det står på migrationsverkets hemsida att gymnastiksalar och tält kan användas. Inte på avpixlat eller exponerat.

Det stämmer att en kommuns lokaler, exempelvis en gymnastiksal, kan komma att tas i anspråk i en krissituation. Detta kan ske när många människor plötsligt står utan tak över huvudet exempelvis om det har brunnit i ett bostadshus eller om många flyktingar med kort varsel har kommit till en kommun. Att skolor används för den typen av ändamål är dock mycket ovanligt och sker i så fall under en kort period.
  • Anonym (mamma65)

Farlighetsgrad???? vad betyder det? skrattar ihjäl mig!

Svar på tråden MAMMOR & PAPPOR till barn som delar skola med asylsökande - varför så TYST från er?