• HenryIronstead

MAMMOR & PAPPOR till barn som delar skola med asylsökande - varför så TYST från er?

Vad den här tråden löst ska handla om: asylkrisen

Vad den här tråden specifikt ska handla om: vad föräldrar* till barn som går i skola där asyl. sover i gymnastikhallen tycker om saken.

* samt nära släktingar/bekanta till barn osv.

Vad som också avhandlas: politik, främst inrikespolitiken.

Min åsikt i grund och botten: Löfven sätter hela vår framtid på spel när han tar bort en naturlig del av barnens naturliga område och byter ut den mot en totalt okänd skara människor som man inte ens kalkylerat farlighetsgrad på. Dessutom undrar man vad Folkhälsoinstitutet anser om gympalektioner som dras in eftersom de inte kan duscha efteråt. De lär bytas ut mot en rask promenad i vinterluften eller kanske fotboll på gårdsplanen. Vore de smarta skulle de förlägga alla gymnastiklektioner sist på de dagarna så ungarna kunde duscha hemma alternativt gå hem utan att få frånvaro. (Fast då lär väl barnfetman öka...)

Men detta handlar om så mycket mer. Detta handlar om att sätta en sextio sjuttio vuxna besvikna, med en helt annan kultur och annat språk, på ett område som är BARNENS. Man tar alltså barnens område och trygghet. Vad efterverkningarna blir för det här sociala experimentet kommer vi bli varse i framtiden.

Föräldrar, släktingar på orter där detta experiment redan varit igång ett tag - berätta! Det fria ordwt gäller på Familjeliv. Ni kan skriva anonymt.

• Svar på tråden MAMMOR & PAPPOR till barn som delar skola med asylsökande - varför så TYST från er?
  • Anonym (idiotohälsa)
    HenryIronstead skrev 2015-11-15 23:05:46 följande:
    Då söker du skitdåligt! Dessutom vet du att Migverket mörkar asylboenden sen flera veckor tillbaka! PUNKT!
    Varför skulle de mörka att barnens skolor även används som asylboende alla föräldrar, lärare, vaktmästare, skolbusschaufförer, och alla andra som är anställda på skolan lär ju märka detta.
  • MsFry
    HenryIronstead skrev 2015-11-15 19:53:27 följande:

Lyssna noga nu. Trelleborg är utsatt pga alla fårjor som anländer med tusentals asylsökande. Malmö är utsatt pga alla tusentals "ensamkommande barn" som anländer.

Trelleborgs ishall är ett flyktingboende. Det har funnits tidningsartiklar om det. Inget jag hittar på.

Trelleborgsskolor har gett upp sina gymnastiksalar. Skolor i små små orter i Kronoberg/Värmland, som jag vet ortnamn på men inte tänker delge här, har gett upp sina gymnastiksalar till Migrationsverket. Förskolor. Där man kan dra ihop förskolor har man gjort det för att få ledigt på kommunal mark! Därför startas nu asylboenden i förskolor.

Okej! Detta är fakta! Men Migverket har gått ut med att de inte tänker delge vilka exakta skolor som medverkar. Mina källor är dels de tre fyra veckor gamla nyheterna OCH FOLK SOM BOR PÅ ORTERNA. Varför ska jag nämna orter i jaktbältet för? Det ger inte mig någonting.

För övrigt, t o m i Djursholm, Danderyd, blir en förskola flyktingboende.

Det är det sista jag tänker säga till någon som är för lat för att googla.

Ja jag VET att bevisbördan ligger på mig min n jag har postat mina länkar i DIVERSE TRÅDAR FÖR TRE-FYRA VECKOR SEN!!

Du menar den förskola i Djursholm som stängde i augusti (länk till kommunens hemsida: www.danderyd.se/Forskolor/Parlans-forskola/) pga för få barn: arkiv.mitti.se:4711/2014/15/danderyd/MIDA-20140408-A-005-A.pdf

Det var ju kalasbra att Danderyd hittade en bra lösning på boendefrågan, trist bara att någon jubelåsna valde att sätta eld på byggnaden innan det hann bli klart: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6288971
  • Anonym (Mamma till fyra)

Kan vi inte få namnen på skolor som gör som i TS.
    TS du verkar ha koll, så du kan väl börja med att nämna alla skolor du känner till.
    Jag tror det kan finnas oroliga föräldrar som gärna vill kunna kontakta skolorna för frågor, som ett förberedande om det skulle bli aktullet i någon av våra skolor.. 

• HenryIronstead
    KillBill skrev 2015-11-16 17:25:31 följande:

I stället för att kritisera folk för att de inte hittar några artiklar om ämnet så kan väl du lista vilja skolor det handlar om?

Din ovilja att länka till dina källor gör att man kan misstänka att du hittat på allihopa.

Jag satt och GJORDE det - en fet jävla lista, det var skolor i Värmland, vellinge, Sundsvall, Trelleborg , osv.... Och all text försvinner pga att FL är en sida full med hål.

Så ursäkta mig för att jag inte orkar lägga ner den energin igen. Och som sagt, jag hittade själv allt genom att googla gymnastiksal + asylboende

Så jag förstår inte varför ni har svårigheter.

Ok om man inte gillar friatider, men de skriver alltid ut en länk till t ex Trelleborgs kommun, lokaltidning osv, så man behöver inte ange friatider som källa någonstans. Jag är vansinnigt förkyld och orkar inte skriva mer om det här. Är övertygad om att den som orkar göra fotarbetet kommer hitta samma som jag.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Nerfherder
    HenryIronstead skrev 2015-11-17 13:27:43 följande:

Jag satt och GJORDE det - en fet jävla lista, det var skolor i Värmland, vellinge, Sundsvall, Trelleborg , osv.... Och all text försvinner pga att FL är en sida full med hål.

Så ursäkta mig för att jag inte orkar lägga ner den energin igen. Och som sagt, jag hittade själv allt genom att googla gymnastiksal + asylboende

Ok om man inte gillar friatider, men de skriver alltid ut en länk till t ex Trelleborgs kommun, lokaltidning osv, så man behöver inte ange friatider som källa någonstans. Jag är vansinnigt förkyld och orkar inte skriva mer om det här. Är övertygad om att den som orkar göra fotarbetet kommer hitta samma som jag.

Hunden åt upp din läxa, eller? Lite samma "logik" där.

Påstå inte saker du inte kan/vill stödja är ett bra tips.
  • HenryIronstead

Neffe skrev du icke anonymt av misstag? Jaja.

Du har fel. Det handlar om att jag tappar sugen. Har du någonsin försökt länka från en platta? Jag tappade sugen när jag satt med en detaljerad post och allt försvann.

Jag tappar sugen att ha den här diskussionen öht.

Jag säger igen: google är din vän - testa förskola + asylboende och gymnastiksal +asylboende

Så hittade jag minst fem orter där det skett. Sen vet jag att det finns många fler. Ofta i de små kommunerna i landet som redan tar emot en jättestor del flyktingar.

SLUTDISKUTERAT om detta. Jag ber alla respektera detta. Det här är min tråd och jag skiter i om ni lämnar den.

"ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Nerfherder
    HenryIronstead skrev 2015-11-17 14:02:57 följande:

Neffe skrev du icke anonymt av misstag? Jaja.

Du har fel. Det handlar om att jag tappar sugen. Har du någonsin försökt länka från en platta? Jag tappade sugen när jag satt med en detaljerad post och allt försvann.

Jag tappar sugen att ha den här diskussionen öht.

Jag säger igen: google är din vän - testa förskola + asylboende och gymnastiksal +asylboende

Så hittade jag minst fem orter där det skett. Sen vet jag att det finns många fler. Ofta i de små kommunerna i landet som redan tar emot en jättestor del flyktingar.

SLUTDISKUTERAT om detta. Jag ber alla respektera detta. Det här är min tråd och jag skiter i om ni lämnar den.

Vad babblar du om, du vet mycket väl att jag aldrig skriver anonymt. Vad tråkigt att du tappar sugen, om du skulle lämna diskussionen skulle jag skita i det.
  • Anonym (idiotohälsa)
    HenryIronstead skrev 2015-11-17 13:27:43 följande:

Jag hittar fortfarande inga skolor som är i bruk för elever där de inte längre kan ha idrott för att dessa används som asylboende, det jag hittar är "gamla skolan i ort" kan komma att användas till boende eller fd. förskola.
  • Nerfherder
    Anonym (idiotohälsa) skrev 2015-11-17 14:13:21 följande:

Jag hittar fortfarande inga skolor som är i bruk för elever där de inte längre kan ha idrott för att dessa används som asylboende, det jag hittar är "gamla skolan i ort" kan komma att användas till boende eller fd. förskola.

"Kan komma att"

Vilket betyder som jag trodde att TS hittar på.
  • Anonym (Helena)

Mitt barn har länge gått i en skola där hen är i minoritet med svensk bakgrund. Och märk inte ord nu eller så, ni vet vad jag menar med svensk bakgrund.
    Men av ca 20 elever i klassen är de fyra svenska, resten har invandrarbakgrund. Och det faktumet i sak säger jag inget om. Jag gillar pedagogerna i skolan och mitt barn trivs. Så mitt mål är att försöka ha koll så att min barn lär sig det som hen behöver och det går alldeles utmärkt.

Men av det jag sett hittills:
    - de gör i princip aldrig läxor, inget är förberett, de har inte läst texterna i svenska tex. där uppgiften går ut på att ta ut svåra ord och reflektera  över dem (säg att det är 4-5 sidor text varje vecka) eftersom de inte har någon hemma som kan språket och som kan hjälpa dem
    - de barn som är bra på språket ägnar mycket tid åt att hjälpa klasskamraterna med att ens förstå vad uppgiften är när de blir givna en stencil
    - noll uppslutning på föräldramöten
    - barnen har sällan rätt kläder för säsongen eller så har de brorsans thermobrallor från förra året som tar slut vid knäna - dvs det blir sällan några bra rastaktiviteter då de hellre hänger under taket vid skolbyggnaden (med sina mobiler) än att leka
    - trist jargong, mycket svordomar och snack på annat språk än svenska som skapar trist stämning och de som inte förstår känner sig hotade
    - även mitt barn har börjat bryta och talar inte rent efter en vanlig skoldag
    -att många barn går iväg på modersmål och handledning säger jag inget om i sak, de har de absolut rätt till  (och skulle förmodligen behöva MER) men det skapar oreda i klassen när detta schemaläggs på ett så pass korkat sätt att dörrar öppnas och stängs och folk kommer och går hela tiden, under pågående lektion

Problemet för oss är att vi råkar bo i utkanten av ett väldigt hårt socialt belastat område av kommunen där vårt bostadsområde gränsar mot stora hyreskomplex, så även om vi skulle välja andra eller tredje eller till och med fjärde skolan bort geografiskt sett så skulle det se likadant ut. Och hur mycket jag än skulle vilja så har jag inte praktisk möjlighet att köra mitt barn längre bort än så. Det går inte.

Mer resurser till pedagoger i skolan, mindre klasser/grupper, fler lektioner med upplägg typ att en lärare är ämnespedagog och så har man resurser i klassen som kan tolka/förklara på modersmålet vad som är målet med skoluppgiften och så att detta inte behöver axlas av övriga elever. Några önskemål från mig.

Svar på tråden MAMMOR & PAPPOR till barn som delar skola med asylsökande - varför så TYST från er?