• HenryIronstead

MAMMOR & PAPPOR till barn som delar skola med asylsökande - varför så TYST från er?

Vad den här tråden löst ska handla om: asylkrisen

Vad den här tråden specifikt ska handla om: vad föräldrar* till barn som går i skola där asyl. sover i gymnastikhallen tycker om saken.

* samt nära släktingar/bekanta till barn osv.

Vad som också avhandlas: politik, främst inrikespolitiken.

Min åsikt i grund och botten: Löfven sätter hela vår framtid på spel när han tar bort en naturlig del av barnens naturliga område och byter ut den mot en totalt okänd skara människor som man inte ens kalkylerat farlighetsgrad på. Dessutom undrar man vad Folkhälsoinstitutet anser om gympalektioner som dras in eftersom de inte kan duscha efteråt. De lär bytas ut mot en rask promenad i vinterluften eller kanske fotboll på gårdsplanen. Vore de smarta skulle de förlägga alla gymnastiklektioner sist på de dagarna så ungarna kunde duscha hemma alternativt gå hem utan att få frånvaro. (Fast då lär väl barnfetman öka...)

Men detta handlar om så mycket mer. Detta handlar om att sätta en sextio sjuttio vuxna besvikna, med en helt annan kultur och annat språk, på ett område som är BARNENS. Man tar alltså barnens område och trygghet. Vad efterverkningarna blir för det här sociala experimentet kommer vi bli varse i framtiden.

Föräldrar, släktingar på orter där detta experiment redan varit igång ett tag - berätta! Det fria ordwt gäller på Familjeliv. Ni kan skriva anonymt.

• Svar på tråden MAMMOR & PAPPOR till barn som delar skola med asylsökande - varför så TYST från er?
  • Anonym (Jag tycker...)

att det är bra att våra barn får se att alla inte har det så bra och att de lär sig att de har haft ovanligt stor tur i livet. Det ökar sympati och förståelse och minskar själviska och ignoranta tendenser som att tro att man alltid kan få allt som man vill och att allt handlar om en själv. Och barnfetma tycker inte jag är skolans ansvar utan väljer man att sätta barn till världen så måste man samtidigt ta sitt ansvar för deras uppväxt och hälsa och utbildning utan att bara skyffla över barnen på andra hela tiden.

• Anonym (skrämmande)
    Anonym (Jag tycker...) skrev 2015-11-09 13:32:13 följande:

att det är bra att våra barn får se att alla inte har det så bra och att de lär sig att de har haft ovanligt stor tur i livet. Det ökar sympati och förståelse och minskar själviska och ignoranta tendenser som att tro att man alltid kan få allt som man vill och att allt handlar om en själv. Och barnfetma tycker inte jag är skolans ansvar utan väljer man att sätta barn till världen så måste man samtidigt ta sitt ansvar för deras uppväxt och hälsa och utbildning utan att bara skyffla över barnen på andra hela tiden.

Skrämmande inställning många föräldrar har till sina egna barn där de minsann ska "lära sig" saker genom att deras vardag görs otrygg.

För ingen kan väl på allvar mena att det inte blir otryggt på en skola när det plötsligt dyker upp 50-100 främmande män, alldeles oavsett deras härkomst, som ska sova och äta på skolan, som står och röker på skolgården och tar dit alkohol och festar på helger och kvällar.

INGEN hade accepterat det om det handlat om SVENSKA män som plötsligt flyttat in i skolans gymnastiksal. Men när det handlar om afghaner och en och annan IS-krigare som flytt från sina hemländer, där de kan vara efterlysta för alltifrån våldtäkt till massmord, då är det plötsligt HELT okej...
  • HenryIronstead

Bra synpunkter. Inte alkohol, dock, det är inte halal, tillåtet, utan haram, förbjudet. Däremot röker och tuggar de khat så det står härliga till (åtminstone på vissa orter i Sverige) vilket är ett starkt knark av lövsort.

"ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Anonym (Anonym)

Skolan mina barn går på består av 46% invandrare och i ärlighetens namn är jag inte överförtjust i det men inser att det inte skulle vara mycket till skola utan dom då vi bor i en liten stad.

• HenryIronstead
    Anonym (Anonym) skrev 2015-11-09 13:53:32 följande:

Skolan mina barn går på består av 46% invandrare och i ärlighetens namn är jag inte överförtjust i det men inser att det inte skulle vara mycket till skola utan dom då vi bor i en liten stad.

Så länge barnen inte kommer hem med invandrardialekt för då lär de vara körda på arbetsmarknaden... Det är när det händer som de flesta svenskar flyttar från sådana områden.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Anonym (skrämmande)
    HenryIronstead skrev 2015-11-09 13:46:16 följande:

Bra synpunkter. Inte alkohol, dock, det är inte halal, tillåtet, utan haram, förbjudet. Däremot röker och tuggar de khat så det står härliga till (åtminstone på vissa orter i Sverige) vilket är ett starkt knark av lövsort.

Japp. Jag glömde att alkohol är haram och att muslimer inte dricker det...

www.friatider.se/har-ar-asylsokarnas-spritfest-pa-farjan-till-sverige
  • Anonym (skrämmande)
    Harvester skrev 2015-11-10 09:15:53 följande:
    Tur att det finns neutrala nyhetssidor att länka till...
    Ja, visst är det tur, även om du skrev det med ett illa dolt försök till sarkasm.

Ett tips bara. Sarkasm fungerar MYCKET bättre när man själv inte är den okunnige eller oinsatte.

I annat fall riskerar man att framstå som en ignorant idiot.
  • Anonym (idiotohälsa)
    HenryIronstead skrev 2015-11-09 13:24:15 följande:
    Vad den här tråden löst ska handla om: asylkrisen

Vad den här tråden specifikt ska handla om: vad föräldrar* till barn som går i skola där asyl. sover i gymnastikhallen tycker om saken.
    * samt nära släktingar/bekanta till barn osv.

Vad som också avhandlas: politik, främst inrikespolitiken.

Min åsikt i grund och botten: Löfven sätter hela vår framtid på spel när han tar bort en naturlig del av barnens naturliga område och byter ut den mot en totalt okänd skara människor som man inte ens kalkylerat farlighetsgrad på. Dessutom undrar man vad Folkhälsoinstitutet anser om gympalektioner som dras in eftersom de inte kan duscha efteråt. De lär bytas ut mot en rask promenad i vinterluften eller kanske fotboll på gårdsplanen. Vore de smarta skulle de förlägga alla gymnastiklektioner sist på de dagarna så ungarna kunde duscha hemma alternativt gå hem utan att få frånvaro. (Fast då lär väl barnfetman öka...)

Men detta handlar om så mycket mer. Detta handlar om att sätta en sextio sjuttio vuxna besvikna, med en helt annan kultur och annat språk, på ett område som är BARNENS. Man tar alltså barnens område och trygghet. Vad efterverkningarna blir för det här sociala experimentet kommer vi bli varse i framtiden.

Föräldrar, släktingar på orter där detta experiment redan varit igång ett tag - berätta! Det fria ordwt gäller på Familjeliv. Ni kan skriva anonymt.
    Var i landet bor asylsökande i gympasalar på skolor som är i bruk, vilka skolor har inte längre idrottslektioner för att det bor flyktingar i gympasalen?
Svar på tråden MAMMOR & PAPPOR till barn som delar skola med asylsökande - varför så TYST från er?