162 cm - Vad borde jag väga?
Är tjej, ca. 20 år gammal och 162 cm lång. Tränar några timmar varje dag, men skulle inte kalla mig vältränad, dock inte totalt otränad heller. Normal kroppsform. Vad borde jag väga?
Är tjej, ca. 20 år gammal och 162 cm lång. Tränar några timmar varje dag, men skulle inte kalla mig vältränad, dock inte totalt otränad heller. Normal kroppsform. Vad borde jag väga?
Borde och borde.. Men 50 kg skulle jag säga till den längden. Jag är 170 cm och väger 53 men är lite för smal. Men tränar en hel del jag också.
BMI säger inte riktigt sanningen faktiskt. Beror såå mycket på muskelmassa, vätsa i musklerna o även bentäthet o benbyggnad. Är 170 lång, tränar mycket o har en väldigt muskulös / bastant kropp. Många gissar jag väger ca 70-72 o tror mig knappt då jag säger 80. Klädstorlek 42/M-L. Min kompis väger 62 till samma längd o ser sjuk ut i jämförelse, vilket hon även är medveten om, tränar inget alls o är bara "skinn o ben".
Jag skulle gissa runt 50 kg, men svårt att svara på utan att se dig.
Är själv 1.73 och väger 58.
Nej nej nej nej. 70 kg till 162 utan att va väldigt tränad? Definitivt en tjockis isåfall.
Max 62 kg till 162. Drar man av en meter på längden så får man max-vikten.
Jag är 168, inte tränad, väger 66 som höggravid och annars så väger jag 55. Skulle jag väga 70 i vanliga fall så hade jag inte varit smal.
Bmi är bara ett statistiskt mått och kan inte i sig användas på individnivå hur som helst.
"Anorexi" betyder rätt och slätt aptitsänkning/aptitförlust och beror oftast på en kroppslig sjukdom (som exempelvis cancer).
"Anorexia nervosa" innebär självsvält och har oftare psykisk problematik som grund. Diagnoskriterierna för anorexia nervosa är självsvält, viktfobi och störd kroppsuppfattning.
Någon med undervikt kan därmed inte automatiskt klassas som anorektisk bara på grund av sin undervikt.
Men väger hon 62 kilo och har en tunn benstomme så är hon fet!