Inlägg från: Anonym (highway) |Visa alla inlägg
  • Anonym (highway)

162 cm - Vad borde jag väga?

Anonym (160 cm) skrev 2015-11-08 07:23:33 följande:
    Men väger hon 62 kilo och har en tunn benstomme så är hon fet!
    Nej då det är hon inte alls. 

Den måttstocken är väldigt bra, sen varierar det hur man funkar och är som människa.
    Nånstans mellan 60-70 skulle jag säga är helt inom normalspektrat.

Fet blir hon när hon når tresiffrigt. 
  • Anonym (highway)
    Anonym (123456) skrev 2015-11-08 07:49:15 följande:
    Jag är 170 cm och när jag vägde 70 var jag mullig så jo väger hon 70 skulle jag tycka hon var tjock.
    Anonym (Miss) skrev 2015-11-08 08:00:40 följande:
    Nej nej nej nej. 70 kg till 162 utan att va väldigt tränad? Definitivt en tjockis isåfall.

Max 62 kg till 162. Drar man av en meter på längden så får man max-vikten.

Jag är 168, inte tränad, väger 66 som höggravid och annars så väger jag 55. Skulle jag väga 70 i vanliga fall så hade jag inte varit smal.
    Jag pratar om hälsa inte utseende. 
    Det är riktigt att man brukar prata om att dra av en meter, men det är inte maxvikten.
    Maxvikten beror helt på hur du är skapt i övrigt, man brukar kunna dra av, lägga till runt 10 kg upp å ner, därför mitt svar på upp till 70 kg.
    Det är helt omöjligt att säga något mer specifikt om ts vikt när vi inte vet mer om hur hennes kropp ser ut. 
    Längden är bara ett av många faktorer som spelar in. 

• Anonym (highway)

Alltså den här smalhetsen som man kan läsa i vissa inlägg här,
    Den är läskig. 
    Jag tror den gör människor sjuka. 

• Anonym (highway)
    K grrl skrev 2015-11-08 20:04:29 följande:
    Jag anser att folk måste få ha tolkningsföreträde till sin egen kropp. Hur ens kroppssammansättning ser ut påverkar ens utseende, och det är det som gör att två personer kan se väldigt olika ut på samma vikt. Av den anledningen är det därför ingen som kan tala om hur mycket någon annan "ska" väga baserat på hur de själva ser ut, eller tala om att någon är "fet" eller "ett skelett"/"ser sjuk ut" enbart baserat på kroppsvikt eller ett BMI som befinner sig i marginalerna av normalvikt uppåt och neråt.

Det innebär i sin tur att hela frågeställningen blir ogiltig. Man ska trivas i sin egen kropp, förutsatt att man är kapabel att tolka vad man ser i spegeln någorlunda korrekt.
    Absolut har varje människa tolkningsföreträde om sin kropp och hela sitt liv, det ska man respektera.

Men samtidigt pågår det en ständig påtryckning om att man ska vara extremt smal, till den milda grad att det är sjukligt och vi påverkas inte bara av vår självuppfattning vi påverkas även av normer, reklam och vad andra tycker.
    Vi är ju flockdjur, 
    Det driver fram en osund kultur där kvinnor nästan ska svälta sig för att duga. 
    Och då är man ganska långt bort ifrån att kunna tolka sin egen kropp korrekt. 

Det är svåra frågor tycker jag. 
  • Anonym (highway)
    K grrl skrev 2015-11-08 21:22:37 följande:
    Och samtidigt existerar en motkultur, där "äkta kvinnor" har "former" och inte är "skelett". Jag har själv aldrig känt mig så fel som när jag var som smalast. Den osundaste kulturen är den som säger att "en äkta kvinna" ser ut på ett visst sätt (stor röv, smal midja, stora bröst, thigh gap, mjuk mage, platt mage, whatever) och att en kvinnas utseende är något som ska utvärderas och recenseras till höger och vänster.
    Härligt att höra. 
    Jag tror vi är rätt överens du och jag. 
    Det finns bara äkta människor och alla har rätt att vara som dom är. 
    Jag vill bara inte ha en kultur som uppmuntrar till svält av kvinnor, och ärligt talat så är det den jag ser mest av allt. 
    Det är en enorm skam idag att väga några kilo för mycket, och då pratar jag inte om ohälsosam övervikt, utan vanliga individuella skillnader i människors kroppar. 
Svar på tråden 162 cm - Vad borde jag väga?