162 cm - Vad borde jag väga?
Är tjej, ca. 20 år gammal och 162 cm lång. Tränar några timmar varje dag, men skulle inte kalla mig vältränad, dock inte totalt otränad heller. Normal kroppsform. Vad borde jag väga?
Är tjej, ca. 20 år gammal och 162 cm lång. Tränar några timmar varje dag, men skulle inte kalla mig vältränad, dock inte totalt otränad heller. Normal kroppsform. Vad borde jag väga?
42 kg ger ett bmi på 16, och även om bmi kan vara missvisande så kan jag inte tänka mig att någon skulle må bra med ett så lågt.
Med ett bmi på ca 16 så skulle jag väga 37 kg och jag tycker att jag är för smal på 45 :O
Det är högst omstritt vilka som är allra hälsosammast och jag har hittat uppgifter som går emot mot dina. Men okej, då. Vi behöver inte obsesssa om det.
Men ts skulle inte ha ett bmi på 18 utan UNDER 18 om hon vägde 47 kilo, vilket var vad jag reagerade på i ditt originalinlägg. Jo, bmi blir missvisande för mycket vältränade personer eftersom bmi inte tar hänsyn till om personens vikt består av muskler eller fett.
Ok. Men bmi 18 är undervikt.
18,5-25 anses vara ett normalt bmi.
Har man ett bmi under 18 rekommenderar Vårdguidens webb att man söker hjälp. Skulle ts väga exakt 47 kilo, skulle hon ha ett bmi på 17,9 och alltså anses vara i behov av vårdinsatser p g a undervikt.
Jag är också 162 cm och gymmade mycket innan jag fick barn. Trivdes som bäst med mig själv när jag vägde 52 kg och var ganska tight pga lite kroppsfett. Men då tyckte omgivningen jag var för smal. Har känt mig för tung för att kunna springa lätt vid 54-55 kg. Tror jag ligger någonstans där nu igen efter graviditeten men har inte tränat sen i juni så allt är mjukare än vanligt :(
Nej, det finns det inte. Bmi 16 räknas som svältstadie och direkt farligt.
Runt 60kg :)