• springa

BF juli 2016

Tänkte jag startar tråd för Bf juli 2016 då jag plussade för ett par dagar sedan på ÄL+10, och 3 gånger efter det ;).Detta är vårt 3e barn :) 

Fler som plussat med Bf juli? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 10:30
    BF
    14/7 Springa- tredje barnet
    17/7 Theta- andra barnet
    17/7 Halo83- tredje barnet
    18/7 Millan1984- andra barnet
    20/7 Karniia - tredje barnet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 18:12
    BF för Julimammor här:
    www.familjeliv.se/leave%3A//www.familjeliv.se/forum/thread/75980367-bf-lista-julibebisar-2016/1%23m1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 19:27
    BF julimammor 2016:
    www.familjeliv.se/leave%3A//www.familjeliv.se/forum/thread/75980367-bf-lista-julibebisar-2016/1%23m1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 19:40
    BF-lista julimammor 2016:
    www.familjeliv.se/forum/thread/75980367-bf-lista-julibebisar-2016/1

• Svar på tråden BF juli 2016
  • Anonym (Hodejj)
    Moorii skrev 2016-02-07 01:02:43 följande:

Senast jag vägde mig så hade jag gått upp 5,6 kg och jag är i vecka 18, så tycker också det är en del för att vara så tidigt, men börjar inse att det är väldigt olika för olika personer. Vissa säger att vikten stannar upp sen, så kanske är det det man får hoppas på!

Jag har blivit mycket hungrigare, äter en hel del mer än tidigare. Tycker själv att det mest är magen som växer och inte så mycket annat, så vet inte riktigt vart alla kilo satt sig :P men tror säkert de omkring dig är ärliga! Inte konstigt att man blir extra hungrig, finns ju någon i magen som kräver näring och behöver bilda fett :)

Förstår precis. Jag har inte bara dåligt samvete utan mår riktigt riktigt dåligt, har kraftig ångest! Har gått upp närmre 8 kilo, är i vecka 17. Jag äter nyttigt, har alltid gjort, tränar i snitt tre gånger i veckan. Innan dess tränade jag betydligt mer. Nu ser jag mig själv i spegeln och vill verkligen bara spy. Kan inte fatta att kroppen lägge på sig så mycket så tidigt?? Vad är syftet med detta? Känner att jag måste hejda utvecklingen lite nu, men var går gränsen mellan sunt ätande och bantning?
  • Moorii
    Anonym (Hodejj) skrev 2016-02-07 19:54:04 följande:

Förstår precis. Jag har inte bara dåligt samvete utan mår riktigt riktigt dåligt, har kraftig ångest! Har gått upp närmre 8 kilo, är i vecka 17. Jag äter nyttigt, har alltid gjort, tränar i snitt tre gånger i veckan. Innan dess tränade jag betydligt mer. Nu ser jag mig själv i spegeln och vill verkligen bara spy. Kan inte fatta att kroppen lägge på sig så mycket så tidigt?? Vad är syftet med detta? Känner att jag måste hejda utvecklingen lite nu, men var går gränsen mellan sunt ätande och bantning?

Jag har precis som du varit väldigt noga med träning och mat, så jag kan verkligen relatera till hur du känner just nu. Men om du vet med dig att du redan äter bra och rör på dig och ändå går upp i vikt, så är det för att din kropp antagligen behöver det. Alla går som sagt upp olika och så länge man inte äter en hel massa extra varje dag, så kan man inte göra så mycket åt viktuppgången. Jag försöker tänka att det är för att bebisen ska må bra och att det bara är att låta det hända. Jag tycker inte att du ska tänka på att äta mindre utan försöka vänja dig vid tanken på att du kommer gå upp i vikt och påminna dig själv om att du är gravid, inte på väg att bli överviktig! Hoppas du kommer över ångesten, vet att det kan vara väldigt jobbigt.
  • MalBa
    Anonym (Ettan) skrev 2016-02-07 15:14:05 följande:

Nu är det många funderingar på en gång. Känner att jag måste börja fundera på en del saker nu. Jag tycker inte om att vara oförberedd. ;) v 16 nu så det är gott om tid, men en del saker berör inte bara min lilla familj utan även min arbetsgivare mfl. 

1. Hur långt innan BF ska man gå hem om man har ett tungt arbete? bör man ta dom där två månaderna eller ska man satsa på att vara kvar så länge man kan och kanske bli sjukskriven när det inte går alls...?
    2. Vilken barnvagn ska man satsa på om man har ett aktivt uteliv (naturen, inte stureplan ;) )? Med många ojämna vägar/stigar. Jag vet bara att jag vill ha en vagn med stora fasta hjul. Inga "kundvagnshjul". Det måste gå att köra i snö, lera, grus, gräs och på asfalt. Alla underlag med andra ord. Bra rymlig korg, bra sufflett som skyddar mot vind och annat. 
    3. hur länge ska man vara mammaledig? Ett år, mer eller mindre?
    4. hur länge ammar man? Jag vet att det är olika, men vad ligger medeltalet på? 
    5. ska man gå från 100% mammaledig till 100% jobb efter ledigheten eller ska man ta det successivt? 

Hur tänker ni? Jag är förvirrad ;) 

1. Jag har inget tungt arbete, utan jobbar på kontor, så har ingen erfarenhet av situationen. Jag gick 2 veckor innan bf förra gången och dottern föddes 8 dagar innan bf, alltså ledig ca 1 vecka. Tycker att det var för lite och vill denna gång vara ledig 1-1,5 månad innan bf, särskilt som det är semestertider.

2. Länge sedan jag var inläst på det området... :) Brio Happy kanske?

3. Beror på din familjesituation och om du trivs med att vara föräldraledig. Jag började jobba efter ca 8 månader och pappan var f-ledig lika länge. Denna gång vill jag nog också börja jobba efter kanske 8-10 månader då jag förra gången började må dåligt av att gå hemma. 

4. Ingen aning om var snittet ligger på, men min känsla är att många slutar ganska tidigt. Smakisar introduceras vid ca  4 mån och mer mat vid 6 mån, så så länge brukar många amma, om inte längre. Jag slutade vid ca 7-8 månader, och då var dottern inte särskilt intresserad längre, vanlig mat var roligare :)

5. Ta det gärna successivt om du har möjlighet.
  • skogstjejen19
    Anonym (Ettan) skrev 2016-02-07 15:14:05 följande:

Nu är det många funderingar på en gång. Känner att jag måste börja fundera på en del saker nu. Jag tycker inte om att vara oförberedd. ;) v 16 nu så det är gott om tid, men en del saker berör inte bara min lilla familj utan även min arbetsgivare mfl. 

1. Hur långt innan BF ska man gå hem om man har ett tungt arbete? bör man ta dom där två månaderna eller ska man satsa på att vara kvar så länge man kan och kanske bli sjukskriven när det inte går alls...?

2. Vilken barnvagn ska man satsa på om man har ett aktivt uteliv (naturen, inte stureplan ;) )? Med många ojämna vägar/stigar. Jag vet bara att jag vill ha en vagn med stora fasta hjul. Inga "kundvagnshjul". Det måste gå att köra i snö, lera, grus, gräs och på asfalt. Alla underlag med andra ord. Bra rymlig korg, bra sufflett som skyddar mot vind och annat. 

3. hur länge ska man vara mammaledig? Ett år, mer eller mindre?

4. hur länge ammar man? Jag vet att det är olika, men vad ligger medeltalet på? 

5. ska man gå från 100% mammaledig till 100% jobb efter ledigheten eller ska man ta det successivt? 

Hur tänker ni? Jag är förvirrad ;) 

1, 2månader innan kan det vara skönt att gå hem.

2, Emmaljunga city cross kanske? Bor på landet och den var toppen med dottern, ingen gå efter smalastig vagn men grusväg, breda skogsvägar och snö helt underbar!!

3, vi har varit hemma tills dottern blev 2 år.

Hade nog inte velat låta henne börja förskolan tidigare än 1,5 år helst senare, mamma och pappa är ju faktiskt bäst <3

4, tror snittet ligger på 6 månader men dom sista 2 månaderna brukar vara delammning, dvs mat och amma.

Förr sa man smakisar från 4 månader men många Bvc börjar gå ifrån det och tycker man ska amma/ersättning till 6 månader och sen börja ge smakisar.

Våran Bvc sa att man tror att ibs mage mm beror på för tung mat innan magen klarar av det.

Så jag helammade till 6 månader sen fick hon smakisar fortsatte delamma tills hon var 1,5 år, vi gav aldrig välling, eftersom man tror många som får glutenintolerans har ätit välling tidigt och mycket.

Och det finns ingen vettig förklaring till att man ska dricka välling funkar lika bra med gröt eller smörgås som kvällsmål.

5, om man är 2 som delar på föräldraledigheten så skulle jag gå upp på 100% medan den andra är ledig och när det är dags för förskola bara jobba Max 80%

Men detta är jag de :)

Alla gör som det passar dom bäst, gäller att planera dagarna så dom räcker så länge som man vill.

Det är även bra att ha dagar kvar sen när barnet börjar förskolan så man kan ta ut vid studiedagar och över jul å kanske förlänga sommarledigheten lite.
  • Maka94

Håll tummarna alla! Idag ska vi på vårt första ultraljud, RUL. Legat vaken sen klockan 4, och vi ska inte dit förens i eftermiddag. Blir en lååång dag på jobbet idag hehe :)

• Zamira
    Maka94 skrev 2016-02-08 05:07:45 följande:

Håll tummarna alla! Idag ska vi på vårt första ultraljud, RUL. Legat vaken sen klockan 4, och vi ska inte dit förens i eftermiddag. Blir en lååång dag på jobbet idag hehe :)

Åh vad roligt :)
    Sena tider är det värsta, då blir verkligen dagarna långa haha!
    Vi har vårt 11 på onsdag, lite bättre tid tycker jag.
  • Moorii

Spännande :) lycka till! Vi har vårat nästa torsdag 9:15, så lite tidigare. Dagen kommer ju gå ändå, men förstår du är otålig! Återkom gärna med hur det gick :)
  • MålaMittHjärta

Vi var på rul i fredags och allt såg bra ut med lillebror,han beräknas komma 2 juli (även om han var 4 dagar större är rul så hoppas han kommer i juni )
    Fick även nu boka in tid till tul i början av maj.

Om två v blir det tid hos barnmorskan och då får vi äntligen lyssna på hjärtat <3

18/3- 2012 dagen då mitt liv förändrades
  • JaQ

Inte för att vara sån där men jag har faktiskt gått ner 6 kilo sedan inskrivningen 16/12.

Det var likadant förra graviditeten men då gick jag ner ca 7 kilo och gick sedan upp 2 sista månaden.

Men jag är överviktig i vanliga fall då det finns ju lite att ta av.

Denna gången är jag inte sugen på mat alls nästan. Frukt, då helst äpple, och mat med fisk och skaldjur kan jag äta, det mesta andra är bara blä...

RUL den 16:e!

Är hemma sjukskriven för depression och har problem att få tiden att gå så jag sover och tänker på hur det kommer bli sen, med två barn och väldigt lite, som det känns nu, tålamod. Hur har ni andra klarat det? För ibland så känns det bara som om nerverna sitter på utsidan...

• EmmelieHSTD

Åh vad spännande!! Vi har vårt om 2 veckor, den 22/2. Lååång väntan tills dess tycker jag!
    Hör gärna av dig hur det gick!