Anonym (Ettan) skrev 2016-02-07 15:14:05 följande:
Nu är det många funderingar på en gång. Känner att jag måste börja fundera på en del saker nu. Jag tycker inte om att vara oförberedd. ;) v 16 nu så det är gott om tid, men en del saker berör inte bara min lilla familj utan även min arbetsgivare mfl.
1. Hur långt innan BF ska man gå hem om man har ett tungt arbete? bör man ta dom där två månaderna eller ska man satsa på att vara kvar så länge man kan och kanske bli sjukskriven när det inte går alls...?
2. Vilken barnvagn ska man satsa på om man har ett aktivt uteliv (naturen, inte stureplan ;) )? Med många ojämna vägar/stigar. Jag vet bara att jag vill ha en vagn med stora fasta hjul. Inga "kundvagnshjul". Det måste gå att köra i snö, lera, grus, gräs och på asfalt. Alla underlag med andra ord. Bra rymlig korg, bra sufflett som skyddar mot vind och annat.
3. hur länge ska man vara mammaledig? Ett år, mer eller mindre?
4. hur länge ammar man? Jag vet att det är olika, men vad ligger medeltalet på?
5. ska man gå från 100% mammaledig till 100% jobb efter ledigheten eller ska man ta det successivt?
Hur tänker ni? Jag är förvirrad ;)
1, 2månader innan kan det vara skönt att gå hem.
2, Emmaljunga city cross kanske? Bor på landet och den var toppen med dottern, ingen gå efter smalastig vagn men grusväg, breda skogsvägar och snö helt underbar!!
3, vi har varit hemma tills dottern blev 2 år.
Hade nog inte velat låta henne börja förskolan tidigare än 1,5 år helst senare, mamma och pappa är ju faktiskt bäst <3
4, tror snittet ligger på 6 månader men dom sista 2 månaderna brukar vara delammning, dvs mat och amma.
Förr sa man smakisar från 4 månader men många Bvc börjar gå ifrån det och tycker man ska amma/ersättning till 6 månader och sen börja ge smakisar.
Våran Bvc sa att man tror att ibs mage mm beror på för tung mat innan magen klarar av det.
Så jag helammade till 6 månader sen fick hon smakisar fortsatte delamma tills hon var 1,5 år, vi gav aldrig välling, eftersom man tror många som får glutenintolerans har ätit välling tidigt och mycket.
Och det finns ingen vettig förklaring till att man ska dricka välling funkar lika bra med gröt eller smörgås som kvällsmål.
5, om man är 2 som delar på föräldraledigheten så skulle jag gå upp på 100% medan den andra är ledig och när det är dags för förskola bara jobba Max 80%
Men detta är jag de :)
Alla gör som det passar dom bäst, gäller att planera dagarna så dom räcker så länge som man vill.
Det är även bra att ha dagar kvar sen när barnet börjar förskolan så man kan ta ut vid studiedagar och över jul å kanske förlänga sommarledigheten lite.