• Anonym (orolig mamma)

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Vi skildes för 3 år sedan efter 19 år tillsammans. Mina känslor var slut sedan 5 år tidigare. Båda har gått vidare. Jag har träffat en ny som jag inte introducerat för dottern ännu. Skyndar långsamt helt enkelt.

Exet har de senaste två åren träffat två kvinnor som han berättat om för mig och som han velat introducera för vår dotter efter bara ett par månader. Han hävdade att relationerna kändes helt rätt och hade allt han önskat sig. de tog slut. Nu är vi inne på tjej nr tre som han berättat om för vår dotter efter bara två månader och velat  introducera henne direkt.

Dottern är 11 år. Hon har sagt till sin pappa att hon är ledsen över situationen, sörjer skilsmässan och att det är jobbigt för henne att träffa hans nya och hennes barn (ungefär samma ålder), att hon inte känner sig redo. Lärarna har initierat samtal med henne på skolan och sagt att hon inte är koncentrerad. Dottern berättar att hon är ledsen och tankarna flyger iväg.

Det är ett bar som med all tydlighet visar att hon mår dåligt över situationen. Jag har varit tydlig med att hon inte gör mig ledsen på något vis och att jag bara vill hjälpa henne.

Hennes vilja är tydlig. Hon vill inte träffa pappans nya och hennes barn.
    Många samtal, hon mår dåligt och han lovar att han ska ge henne ro.

De åker iväg på höstlovet 5 dagar, kom hem och hon var förtvivlad över att pappan sagt att hon ska träffa hans nya och att hon med sina två barn följer med på deras skidresa. Dottern vill inte. Hon mår dåligt i det. Efter dotterns många tårar, gick han med på att de ska få göra sin resa själva.

Jag var tvungen att be honom komma så vi kan prata med henne. Hon säger tydligt att hon inte vill. Han pressar henne hårt.

Jag tycker det är fruktansvärt fel att han är så på, att han inte respekterar hennes vilja, att han försöker tvinga dottern att träffa hans nya. Ett barn som tydligt visar att hon inte vill just nu, att hon vill ta det i sin takt, behöver mer tid tycker jag man ska lyssna på.

Han har så svårt för det. Tror att jag ligger bakom hennes vilket inte alls är sant. Jag har varit tydlig mot båda om att om dottern vill så har jag inget emot att hon träffar hans nya. Han har inför mig frågat dottern om det stämmer och hon kunde bekräfta.  

Dottern är min oro. Ledsen. Pressad. Jag försöker underlätta för henne. Hon behöver tid. Jag tycker att nu när hon vet om den nya och det varit så stökigt så ska hon ska få vara i fred nu tills hon visar själv att hon vill träffa dem. Men exet vill köra sitt race och fortsätta prata med dottern.

Nånstans känner jag att hon har rätt att välja när hon ska träffa nya människor och att hon inte ska tvingas in i det. Hon måste få ro.

Hur kan jag skydda dottern?
    Hur kan jag hjälpa henne?

Jag vill undvika familjerätten, men om det blir en sista utväg, vad behöver jag tänka på för att få dotterns röst hörd? Lyssnar man på 11-åringars vilja?

• Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.
  • Sillen71
    Sillen71 skrev 2015-10-31 08:57:56 följande:

Hej, Jag tycker att pappan borde agera utefter sitt barns önskan, ta det lugnt och vänta in henne tills hon känner sig redo. Själv har jag nyss separerat efter 17 år, min fd träffade en ny, vår son fick redan efter 2 träffar med henne vakna uaknade pp med en för honom okänd person?? Hur tänker man där? Jag fick inte lov att lägga mig i..det känns inte ok.......barnen i första hand!!

Alltså pappan stack till sitt jobb och vår son vaknade ensam upp med henne...
  • Gung Ho
    Anonym (Y) skrev 2015-10-31 08:07:41 följande:
    Nu känns det ännu tydligare att du lägger in dina egna känslor i detta o på dottern. Det är din besvikelse o dina sårade känslor som får tillfälle att komma fram nu.

Om han nu är en så kass person, är det då inte en fördel för er dotter att få in fler vuxna i sitt liv?

Barn mår dåligt i en skilsmässa, hur man än gör. De sörjer och de får en ändrad bild. Detta blir inte värre för att föräldrarna efter flera år går vidare. Tvärtom är det snarare till hjälp för barnet om denna fastnat i utvecklingen som din dotter verkar ha gjort. Ditt sätt håller henne kvar i limbo. Att du ska hållanupp en fasad att ingen av er träffar nya partners är så väldigt märklig, och hålla den tills hon flyttar hemifrån är absurd. Varför inte låta henne få se härliga relationer istället? Hon har bara sett er, där du var kär i en annan? Hon lär få en knasig bild av hur kärleksrelationer är.
    Detta var nog bland det dummaste jag hört!

Självklart kan man ha olika idéer om hur länge man skall vänta med att introducera en ny, det finns inget självklart rätt eller fel. Däremot måste man anpassa sig efter situationen. Vill dottern inte träffa den nya måste ju pappan respektera detta.

Det är inte som att gå över till grannen för en kopp kaffe, det är tredje potentiella bonusmamman på relativt kort tid!

Jag introducerade själv min nya tjej väldigt fort till min son, och vi flyttade även ihop efter bara ett halvår. Med facit i handen kanske för fort och det resulterade i en del gränsdragningsreaktioner speciellt mot hennes dotter. Å andra sidan är jag bra på att prata om känslor och jag och min son lotsade oss igenom den snabba förändringen. Drygt två år senare är vi nygifta och min son och min bonusdotter är som syskon.

Det sagt menar jag att snabb förändring kan vara jobbigt för barn men hur påverkas mkt av hur föräldrarna agerar och har förmågan att göra sina barn trygga i förändringen, vilket TS ex definitivt inte verkar kunna! Hade dottern känt att hon kom först hos sin pappa, att de tillsammans skulle ha en framtid och ett liv med en ny familj (till skillnad mot 'kom och träffa min nya!') skulle hon kanske vara mer positiv..
  • Gung Ho
    Anonym (H) skrev 2015-10-31 08:51:49 följande:

Jag tycker att det här är himla svårt. Jag tycker definitivt inte att det är rätt plats eller situation att introducera ytterligare en flickvän under en skidsemester, som dessutom var tänkt för endast dottern och pappan om jag förstår det rätt?

Jag kan förstå flickans känslor, speciellt när det är tredje relationen på ganska kort tid.

Mitt ex är inne på sin tredje sambo på nästan lika många år och vår dotter har tagit det bra, tills nu. Det ligger en hel del andra situationer bakom det faktum att hon verkar slå bakut nu. En tidigare frånvarande pappa, många separationer, nya syskon etc. Hon verkar inte vara trygg hemma hos dem och beter sig väldigt annorlunda där än vad hon gör här hemma.

Hennes bonusmamma är en grymt bra tjej och jag försöker hjälpa dem så gott jag kan. Jag har ensam vårdnad om dottern så de hör med mig innan de tar kontakt med diverse utomstående personer (även om de kanske inte måste prata med mig om det). Jag vill att det ska fungera hemma hos dom också men jag kan inte klandra dottern för hennes känslor. Det ansvaret får faktiskt hennes pappa ta. Jag är iaf glad över att han har träffat en bra tjej och jag hoppas för allas skull att hon stannar kvar och att vår dotter kan få en bra relation till dom båda.

Det är inte lätt för mig att veta att dottern har bekymmer med det här men jag hoppas att det kommer att ändras. Och att mitt ex och hans sambo hittar ett sätt för att få det att fungera med dottern hos dem och jag står bakom dem till 100% Det viktigast är att vår dotter mår bra och har en bra relation med sin pappa också.

Jag hoppas att det slutar bra för er dotter och att denna tjej är där för att stanna.

Bra att du är öppen med att det är en bra tjej vilket är en trygghet för din dotter (om pappans val känns osäkra och lite vingliga).

Mitt ex motarbetade oss inte aktivt men var väldigt avståndstagande och ignorerade min nya vilket sonen ju märkte och hamnade i en lojalitetskonflikt där han kände att han inte 'fick' gilla min nya eller hennes dotter. Det gjorde processen långsammare, och det försvann inte helt förrän i början av det här året då exet verkar ha släppt ryggsäcken hon bar med sig..
  • Brumma
    Fishpond skrev 2015-10-31 09:02:19 följande:

När jag arbetade inom rättsväsendet på 80- och 90-talen, så fanns där en "12-årsgräns".

Det har man ändrat nu, vilket gör att vi numera lyssnar även till vad yngre barn har att säga om sina situationer.

Jag har själv varit med och dömt efter en 9-årings egna önskemål gällande boende. Numera har vi inte den sk "tolvårsgränsen" att förhålla oss till.

Som sagt så är det mkt konstigt då det inte finns ngt i lagen som säger att man skulle gå efter tolv år. Att man däremot lyssnade mer på barn i den åldern ungefär för att de börjar uppnå en högre mognadsgrad är en annan sak.

Ja, det är bra att det numera står i lagen att barns vilja skall tas hänsyn till oavsett ålder.

Men som jag skrivit tidigare i tråden är ju inte det liktydigt med att barnet får bestämma om det inte är förenligt med barnets bästa samtidigt.
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2015-10-31 09:09:38 följande:

Detta var nog bland det dummaste jag hört!

Självklart kan man ha olika idéer om hur länge man skall vänta med att introducera en ny, det finns inget självklart rätt eller fel. Däremot måste man anpassa sig efter situationen. Vill dottern inte träffa den nya måste ju pappan respektera detta.

Det är inte som att gå över till grannen för en kopp kaffe, det är tredje potentiella bonusmamman på relativt kort tid!

Jag introducerade själv min nya tjej väldigt fort till min son, och vi flyttade även ihop efter bara ett halvår. Med facit i handen kanske för fort och det resulterade i en del gränsdragningsreaktioner speciellt mot hennes dotter. Å andra sidan är jag bra på att prata om känslor och jag och min son lotsade oss igenom den snabba förändringen. Drygt två år senare är vi nygifta och min son och min bonusdotter är som syskon.

Det sagt menar jag att snabb förändring kan vara jobbigt för barn men hur påverkas mkt av hur föräldrarna agerar och har förmågan att göra sina barn trygga i förändringen, vilket TS ex definitivt inte verkar kunna! Hade dottern känt att hon kom först hos sin pappa, att de tillsammans skulle ha en framtid och ett liv med en ny familj (till skillnad mot 'kom och träffa min nya!') skulle hon kanske vara mer positiv..

Är inte riktugt säker på VAD i inlägget som var det dummaste du hört?

Att det är bra för barn att se att föräldrarna kan vara lyckliga i en relation?

När jag läser inlägget su svarade på och ditt svar får jag inte ihop det - känns som om du svarade på ngt annat än vad som står?
  • Fishpond
    Brumma skrev 2015-10-31 09:22:34 följande:
    Som sagt så är det mkt konstigt då det inte finns ngt i lagen som säger att man skulle gå efter tolv år. Att man däremot lyssnade mer på barn i den åldern ungefär för att de börjar uppnå en högre mognadsgrad är en annan sak.

Ja, det är bra att det numera står i lagen att barns vilja skall tas hänsyn till oavsett ålder.

Men som jag skrivit tidigare i tråden är ju inte det liktydigt med att barnet får bestämma om det inte är förenligt med barnets bästa samtidigt.
    Jag minns inte hur det var då, om det stod i lagskrift eller enbart i våra stadgar.
    Jag hade tjänstledigt i början av 00 och fram till för snart tre år sedan. Ändringen skedde någonstans under min tjänstledighet.
    Men att säga att det aldrig funnits någon "tolvårsgräns", är felaktigt.

Jag håller med! Det är jättebra att man numera ser till barnets egna individ, situation och mognad.
  • Fishpond
    Brumma skrev 2015-10-31 09:22:34 följande:

Jag missade det sista du skrev.

I de fall vi haft uppe så har vi lyssnat till barnet. Antingen direkt i salen, eller via videolänk, eller ibland via inspelning.

Om ett barn som är kring 12-års ålder bestämd hävdar att hen vill flytta från mamma till pappa (eller tvärtom), så är det i de allra flesta fall så det blir. Oavsett om flytten är på tiotals mil och oavsett om flytten innebär byte av såväl skola, som  kamrater.
    Ett så pass gammalt barn har väldigt mycket att säga till om gällande barnets egna situation.
    Det behöver inte finnas missförhållanden i den nuvarande situationen. Vill barnet flytta till sin andra förälder "bara för att", och vi i salen är överens om att detta är barnets egna ord och vilja, så blir det som sagt i de allra flesta fall så som barnet själv vill.
  • Anonym (H)
    Gung Ho skrev 2015-10-31 09:18:20 följande:
    Bra att du är öppen med att det är en bra tjej vilket är en trygghet för din dotter (om pappans val känns osäkra och lite vingliga).

Mitt ex motarbetade oss inte aktivt men var väldigt avståndstagande och ignorerade min nya vilket sonen ju märkte och hamnade i en lojalitetskonflikt där han kände att han inte 'fick' gilla min nya eller hennes dotter. Det gjorde processen långsammare, och det försvann inte helt förrän i början av det här året då exet verkar ha släppt ryggsäcken hon bar med sig..
    Vad jag vet så har väl alla tre tjejer varit bra tjejer men jag har inte direkt hunnit få någon uppfattning av de två första, den första träffade jag aldrig ens. Det finns ingen anledning för mig att motarbeta mitt ex, även om jag absolut inte tycker att hans beslut har varit speciellt bra. Det viktigaste för mig är vår dotter och att hon känner sig trygg, så kan jag hjälpa så gör jag det.

Ja det har varit samma här, med min mans ex. Hon har inte varit speciellt trevlig mot varken mig, mitt barn eller min man, vilket min mans barn har märkt såklart. Jag kan inte påstå att jag och bonusen fick en speciellt bra start men nu, 4 år senare så har vi tack och lov kommit en bra bit på vägen :)
    Det är så trist i såna här fall att föräldrar inte uppmuntrar sina barn utan istället får dem att bli negativt inställda till en ny partner tex. Jag har aldrig gjort något mot min mans ex men hon har tyckt illa om mig från dag ett. Hon kunde väl inte, och verkar fortfarande inte kunna acceptera fullt ut, att min man har gått vidare tyvärr.
  • Brumma
    Fishpond skrev 2015-10-31 09:34:57 följande:

Jag missade det sista du skrev.

I de fall vi haft uppe så har vi lyssnat till barnet. Antingen direkt i salen, eller via videolänk, eller ibland via inspelning.

Om ett barn som är kring 12-års ålder bestämd hävdar att hen vill flytta från mamma till pappa (eller tvärtom), så är det i de allra flesta fall så det blir. Oavsett om flytten är på tiotals mil och oavsett om flytten innebär byte av såväl skola, som  kamrater.

Ett så pass gammalt barn har väldigt mycket att säga till om gällande barnets egna situation.

Det behöver inte finnas missförhållanden i den nuvarande situationen. Vill barnet flytta till sin andra förälder "bara för att", och vi i salen är överens om att detta är barnets egna ord och vilja, så blir det som sagt i de allra flesta fall så som barnet själv vill.

Men då är det väl förenligt med barnets bästa - eller hur ;)
  • Brumma
    Fishpond skrev 2015-10-31 09:29:32 följande:

Jag minns inte hur det var då, om det stod i lagskrift eller enbart i våra stadgar.

Jag hade tjänstledigt i början av 00 och fram till för snart tre år sedan. Ändringen skedde någonstans under min tjänstledighet.

Men att säga att det aldrig funnits någon "tolvårsgräns", är felaktigt.

Jag håller med! Det är jättebra att man numera ser till barnets egna individ, situation och mognad.

Fast det är ju sant. Eller hur.

Hur kan det då vara felaktigt?
Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.