• Anonym (orolig mamma)

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Vi skildes för 3 år sedan efter 19 år tillsammans. Mina känslor var slut sedan 5 år tidigare. Båda har gått vidare. Jag har träffat en ny som jag inte introducerat för dottern ännu. Skyndar långsamt helt enkelt.

Exet har de senaste två åren träffat två kvinnor som han berättat om för mig och som han velat introducera för vår dotter efter bara ett par månader. Han hävdade att relationerna kändes helt rätt och hade allt han önskat sig. de tog slut. Nu är vi inne på tjej nr tre som han berättat om för vår dotter efter bara två månader och velat  introducera henne direkt.

Dottern är 11 år. Hon har sagt till sin pappa att hon är ledsen över situationen, sörjer skilsmässan och att det är jobbigt för henne att träffa hans nya och hennes barn (ungefär samma ålder), att hon inte känner sig redo. Lärarna har initierat samtal med henne på skolan och sagt att hon inte är koncentrerad. Dottern berättar att hon är ledsen och tankarna flyger iväg.

Det är ett bar som med all tydlighet visar att hon mår dåligt över situationen. Jag har varit tydlig med att hon inte gör mig ledsen på något vis och att jag bara vill hjälpa henne.

Hennes vilja är tydlig. Hon vill inte träffa pappans nya och hennes barn.
    Många samtal, hon mår dåligt och han lovar att han ska ge henne ro.

De åker iväg på höstlovet 5 dagar, kom hem och hon var förtvivlad över att pappan sagt att hon ska träffa hans nya och att hon med sina två barn följer med på deras skidresa. Dottern vill inte. Hon mår dåligt i det. Efter dotterns många tårar, gick han med på att de ska få göra sin resa själva.

Jag var tvungen att be honom komma så vi kan prata med henne. Hon säger tydligt att hon inte vill. Han pressar henne hårt.

Jag tycker det är fruktansvärt fel att han är så på, att han inte respekterar hennes vilja, att han försöker tvinga dottern att träffa hans nya. Ett barn som tydligt visar att hon inte vill just nu, att hon vill ta det i sin takt, behöver mer tid tycker jag man ska lyssna på.

Han har så svårt för det. Tror att jag ligger bakom hennes vilket inte alls är sant. Jag har varit tydlig mot båda om att om dottern vill så har jag inget emot att hon träffar hans nya. Han har inför mig frågat dottern om det stämmer och hon kunde bekräfta.  

Dottern är min oro. Ledsen. Pressad. Jag försöker underlätta för henne. Hon behöver tid. Jag tycker att nu när hon vet om den nya och det varit så stökigt så ska hon ska få vara i fred nu tills hon visar själv att hon vill träffa dem. Men exet vill köra sitt race och fortsätta prata med dottern.

Nånstans känner jag att hon har rätt att välja när hon ska träffa nya människor och att hon inte ska tvingas in i det. Hon måste få ro.

Hur kan jag skydda dottern?
    Hur kan jag hjälpa henne?

Jag vill undvika familjerätten, men om det blir en sista utväg, vad behöver jag tänka på för att få dotterns röst hörd? Lyssnar man på 11-åringars vilja?

• Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.
  • Anonym (orolig mamma)
    Ess skrev 2015-11-01 12:00:40 följande:
    Undrar hur dom löser det. De måste ju ha bokat stuga för x antal personer, och dessutom så ser väl hennes barn fram emot att åka..............

Jag förstår inte varför det ska blåsas upp till något så enormt stort att träffa förälderns partner. 
    Är det så viktigt med det praktiska egentligen? Det går ju alltid att lösa. Pappan och dottern har en stuga bokad från början.

Och vad är det du säger? Att han ska sätta andra barn före sitt eget? Vilken relation är viktigast? Den till egna barn eller att fint förklara för den nyas barn, att man gör en resa längre fram? Eller ska man kunna köra över dottern, men inte kunna göra hennes barn besvikna?

Någon blir besviken. Antingen ens egna barn som det betyder mycket för att pappan lyssnat på henne eller den nyas som det kan vara lättare med.

Den som blåst upp situationen är pappan. Nu handlar det inte så mycket om resan för dottern utan om pappan respekterar hennes vilja också.

Kör han över henne, tror jag att han får ångra det bittert längre fram. Då är tilliten hos dottern förbrukad. Den blir svår att reparera. Den kommer hon alltid att minnas.

Jag undrar bara hur han hade reagerat, om det var tvärtom att jag ville tvinga dottern.

Och jag ser situationen i bilen på väg till skidorten. Alla vet att dottern tvingats vara där. Bäddar inte för lyckad relationsbyggande.

• Anonym (Karin)
    Ess skrev 2015-11-01 12:00:40 följande:
    Undrar hur dom löser det. De måste ju ha bokat stuga för x antal personer, och dessutom så ser väl hennes barn fram emot att åka..............

Jag förstår inte varför det ska blåsas upp till något så enormt stort att träffa förälderns partner. 
    Du kan ju inte ens sätta din mans barn före dig själv så varför ska han helt plötsligt sätta andra barn före sitt eget. Anar vi en dubbelmoral från fröken Ess
  • Anonym (a)
    Anonym (Karin) skrev 2015-11-01 17:08:26 följande:

Du kan ju inte ens sätta din mans barn före dig själv så varför ska han helt plötsligt sätta andra barn före sitt eget. Anar vi en dubbelmoral från fröken Ess

Vad menar du med dubbelmoral? Vad har Ess relationer med Ess råd till Ts att göra?
  • BioBonus

Och varför ska hon sätta andras barn före sig själv? Det gör inte jag heller om jag själv inte vill. Och tack och lov är det heller ingen som förväntar sig att jag ska göra det. Ja annat än härinne på FL då. Och oftast av bittra mammor med snäv syn runt sina egna barn och inte heller sällan helt utan erfarenhet av hur det är att leva med andras barn. Eller om de har erfarenhet så ingen insikt i att livet levs olika av alla. Och att det är helt ok.
  • Brumma

Varför i hela friden skulle hon sätta sin mans VUXNA barn framför sig själv?

Sätter du alltid alla före dig själv eller är det så att du ibland sätter dig själv först?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-11-01 15:12:15 följande:
    Är det så viktigt med det praktiska egentligen? Det går ju alltid att lösa. Pappan och dottern har en stuga bokad från början.

Och vad är det du säger? Att han ska sätta andra barn före sitt eget? Vilken relation är viktigast? Den till egna barn eller att fint förklara för den nyas barn, att man gör en resa längre fram? Eller ska man kunna köra över dottern, men inte kunna göra hennes barn besvikna?

Någon blir besviken. Antingen ens egna barn som det betyder mycket för att pappan lyssnat på henne eller den nyas som det kan vara lättare med.

Den som blåst upp situationen är pappan. Nu handlar det inte så mycket om resan för dottern utan om pappan respekterar hennes vilja också.

Kör han över henne, tror jag att han får ångra det bittert längre fram. Då är tilliten hos dottern förbrukad. Den blir svår att reparera. Den kommer hon alltid att minnas.

Jag undrar bara hur han hade reagerat, om det var tvärtom att jag ville tvinga dottern.

Och jag ser situationen i bilen på väg till skidorten. Alla vet att dottern tvingats vara där. Bäddar inte för lyckad relationsbyggande.

För ess betyder mannens barn ingenting utan det är bara hennes ungar som betyder nått. Så lyssna inte på människan.
  • Anonym (Karin)
    Brumma skrev 2015-11-01 18:23:42 följande:
    Varför i hela friden skulle hon sätta sin mans VUXNA barn framför sig själv?

Sätter du alltid alla före dig själv eller är det så att du ibland sätter dig själv först?
    Hon tycker pappan till ts barn ska sätta den mya kvinnans barn i första rummet då de kan bli besvikna för att inte få följa med och köra över den egna dottern som han alltid åkt iväg ensam med. Är inte det att kräva att han ska sätta sin nya kvinnas barn framför sitt egna barn?
  • Brumma
    Anonym (Karin) skrev 2015-11-01 18:33:17 följande:

Hon tycker pappan till ts barn ska sätta den mya kvinnans barn i första rummet då de kan bli besvikna för att inte få följa med och köra över den egna dottern som han alltid åkt iväg ensam med. Är inte det att kräva att han ska sätta sin nya kvinnas barn framför sitt egna barn?

Nu var det inte det jag frågade om utan ditt ifrågasättande av ESS gällande att hon inte sätter sin mans barn före sig själv.

Varför skulle hon behöva sätta vuxna människor framför sig själv i varje situation?

Och sedan frågade jag om du alltid sätter andra före dig själv eller möjligen sätter sig själv före andra?

Men gällande din fråga då - ESS skriver inte att hon anser att pappan skall sätta andras barn före sitt egna. Hon frågar hur de ska lösa det och konstaterar att barnen som ser fram emot resan kommer bli besvikna. Det är väl knappast deras fel att pappan här valt att ta med dem utan att ha kollat med dottern först. Det är inte heller deras fel att dottern vägrar träffa deras mamma innan resan. Pappan har försökt få henne att träffa henne men dottern har vägrat.

Jag tycker pappan har ett ansvar mot sin dotter men även att hålla ett löfte han gjort.

Känns ju som om du läser Ess inlägg som fan läser bibeln om du får det till att Ess tycker att pappan skall sätta andras barn före sitt eget. Snarare ta ansvar för sina beslut kanske.
  • Anonym (orolig mamma)
    Brumma skrev 2015-11-01 18:56:07 följande:
    Nu var det inte det jag frågade om utan ditt ifrågasättande av ESS gällande att hon inte sätter sin mans barn före sig själv.

Varför skulle hon behöva sätta vuxna människor framför sig själv i varje situation?

Och sedan frågade jag om du alltid sätter andra före dig själv eller möjligen sätter sig själv före andra?

Men gällande din fråga då - ESS skriver inte att hon anser att pappan skall sätta andras barn före sitt egna. Hon frågar hur de ska lösa det och konstaterar att barnen som ser fram emot resan kommer bli besvikna. Det är väl knappast deras fel att pappan här valt att ta med dem utan att ha kollat med dottern först. Det är inte heller deras fel att dottern vägrar träffa deras mamma innan resan. Pappan har försökt få henne att träffa henne men dottern har vägrat.

Jag tycker pappan har ett ansvar mot sin dotter men även att hålla ett löfte han gjort.

Känns ju som om du läser Ess inlägg som fan läser bibeln om du får det till att Ess tycker att pappan skall sätta andras barn före sitt eget. Snarare ta ansvar för sina beslut kanske.
    Pappan har ett ansvar mot dottern.

Hans nya har ansvaret att trösta sina barn. Det bör inte vara några problem. Herregud. Det är ju bara en skidresa. Vad är dramatiken? De kan ju åka med sin mamma.
  • Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-11-01 19:42:35 följande:

Pappan har ett ansvar mot dottern.

Hans nya har ansvaret att trösta sina barn. Det bör inte vara några problem. Herregud. Det är ju bara en skidresa. Vad är dramatiken? De kan ju åka med sin mamma.

Ja.

Och er dotter kan träffa henne innan resan.

Vad är dramatiken?
Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.