• cissha

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Hej!

Jag antar att jag inte är ensam om att vara 40+ och planerar för en bäbis under nästa sommar/höst.
    Om du går i samma planer, hoppa in här vettja, så kan vi stötta, peppa och ge varandra goda råd Glad

Jag har en dotter på 5 år och önskar nu ett syskon. Har ju förstått att fertiliteteten inte är på topp "längre". Men skam den som ger sig. Slutade med minipiller i juni och använder mig av en app samt ägglossningstest nu och framåt.

Hur tänker ni och hur planerar ni? Berätta gärna!

Ciss

• Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016
  • vicsara
    karpas skrev 2016-03-28 21:50:03 följande:

Hej alla +40 som vill bli gravida. Jag är snart 39 år, med 4 barn födda -02, 04, 09 och -14. Den första kom till med hormon, den andra av bara farten. Sen tog det stopp, fem år senare och ett par hormonkurer så blev det äntligen + på Stickan. 2012 fick jag börja äta levaxin pga ämnesomsättnings rubbningar. Hösten 2013 höjdes dosen och feb 2014 blev jag gravid. Har inte skyddat oss på fem år och först då blev jag gravid. Har ni kollat upp sköldkörtel värden? Tsh värdet styrs från hypofysen och det är den som skickar signaler för ägglossning. Det värdet kollas upp när man blir gravid, men om den är hög redan innan så blir det svårt att bli gravid. Jag har inte riktigt funderat på en femma, men kände att jag ville komma in och be er uppmärksamma vad som kan vara boven till att det inte blir ett pluss. Det behöver inte vara åldern. Lycka till och hoppas ni får ert efterlängtade pluss under våren. ??????

Tack för tips! En fråga! Kan man göra något åt sånt lågt tsh värde?
  • vicsara
    Brinkly skrev 2016-03-28 10:22:05 följande:

Hej! Jag är gärna med här. Vi har försökt i snart 2 år, MF för 6 mån sen, jag är 44 år. Har barn sen innan. Vill så gärna hinna med en liten till! ÄL-test visar smiley nu så vi försöker vidare!

Exakt samma ålder som mig och bakgrund... mf för 7 mån sen.. Välkommen!
  • karpas
    vicsara skrev 2016-03-30 14:30:11 följande:
    Det är att få levaxin utskrivet, men tyvärr är det så olika normal värden i olika landsting. Fast fråga och ifrågasätta kan vara bra. Genom mödravården borde nu få provtagning och sen ber ni om tsh värdet, inte bara att de säger att det är normalt.

En sida att läsa:

www.fertilitetsguiden.com/immunologi/skoldkortel.php
  • Maran73

Optimalt TSH värde f graviditet är Max 2, helst 1,5. Mitt stalltips är att leta upp en bra gynekolog, gärna privat praktik... Vet en bra i Stockholm om ngn bor i närheten. Själv fick jag levaxin av min diabetesläkare just för att hon visste att jag ville bli gravid.

vicsara skrev 2016-03-30 14:30:11 följande:

• mariatheresia

Vill vara med i fb grupp, försöker hitta dig, heter Maria Lindell

Pluttan skrev 2016-03-25 20:53:16 följande:

Jag skapar gärna en facebook grupp eftersom intresset verkar för. Jag heter Malin Hansson har ritad huvudfoting som profilbild. Adda mig så lägger jag till er i gruppen.

• Pluttan
    mariatheresia skrev 2016-04-01 19:31:08 följande:

Hittar inte dig jag har en mössa med jordgubbar på mig om du letar upp mig

Skickat förfrågan nyss. Har bytt profilbild :)
    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • tovalisa

Hejsan,

antar att diskussione har flyttat över till fb? Hur gör jag för att hänga på? :)

• Nykär15
    tovalisa skrev 2016-04-04 12:57:04 följande:

Hejsan,

antar att diskussione har flyttat över till fb? Hur gör jag för att hänga på? :)

Sök efter Malin Hansson så kan hon lägga till dig. Alternativt skriv vad du heter här så kan jag be henne att söka upp dig, förklara gärna hur din profilbild ser ut isf. 
Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016