Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Fast i vår ålder rekommenderar de ju att man söker hjälp redan efter 6 månader eftersom tiden blir så knapp...iaf i mitt landsting. Har inget hänt till sommaren kommer vi iaf göra det.

Min kille är med chill, jag med eg eftersom vi har sex varje dag...nån enstaka gång har vi det inte, men det gör ju ingen skillnad i chansen att pricka äl eg. Men jag var sjukt nedstämd över att vi missade fredagen eftersom vi sov ifrån varandra...men försöker vara lite cool i det eftersom detta är första försöket...det var han som pushade oss att börja verkstaden pga min ålder (han är 11 år yngre) och verkligen vill att vi går ett gemensamt barn. Vill ju jag med! Väldigt bäbissugen nu :) så det är svårt att inte hetsa upp sig över äl :) då vill man ju få till varje chans!!

Hur länge hade ni försökt?

Galenlängtan skrev 2016-01-18 15:33:34 följande:

Jag hoppar in här, fyllde 40 i somras. Vi fick missfall i början av sommaren sedan har vi haft en liten kris i försökandet som det står om här nere någonstans. Nu började vi försöka igen i december. Jag jobbar mycket med min stress över min ålder och oro att det kanske inte kommer gå. Jag har försökt även i annan relation innan. Så har många år av försökande bakom mig. ( Visade sig vara mannens spermier som var orsaken i förra relationen) Min nuvarnade man börjar precis på sin resa i att försöka få barn med mig. Jag har stenkoll på allt om ägglossning och hur ofta och ja ni vet ALLT, han är mer chill och lugn.

Vill inte stressa honom med min egen oro. Men frustrationen växer i mig när jag snart har ägglossning och vi inte får till det i går natt heller för att han är för trött efter jobb och somnar. Sånt händer, jag förstår det. Jag ringde en barnmorska för att prata av mig och se om det finns någon chans att vi kan få något som hjälper till fertiliteten på traven. Men vi behöver försöka ett år först. Hon tyckte jag skulle lägga ned allt med ägglossningstester och bara ligga för att det är skönt när vi känner för det. Slappna av sa hon om och om igen. Det är inte så lätt!

Känns som det ändå är rätt bra och ha koll på äl och försöka pricka in tycker jag, sen vet jag att jag inte mår bra när jag stressar upp mig och oroar mig för mycket.

Ja hej här har ni mig! :)

• Nykär15
    Galenlängtan skrev 2016-01-18 17:19:35 följande:
    Ja jag hade hört någon annanstans ifrån att vi lite äldre får hjälp efter sex månader men så är det tydligen inte i detta landsting. Sedan sa hon att jag kommer få hjälp efter ett år, men efter 40 så får man bekosta den själv.

Vi har verkligen inte försökt länge egentligen. Vi blev gravida i våras, vi hade pratat då om att försöka men vi hade inte börjat än ;) Sedan fick vi missfall och efter det hade vi några tuffa månader. Där vi återgick till preventivmedel. Nu försöker vi igen från och med december.

Vi båda reser en del med jobbet och jobbar kväll. Så vi får tyvärr inte till det varje kväll. Så då känns det extra viktigt att pricka in äl. 

Jag är ju inte 40 än, så därför testar vi bara 6 månader, för då hinner vi i så fall påbörja utredning innan året är slut och då får vi fortsätta även om jag sen fyllt 40, så länge utredningen påbörjas medan jag är 39. Så det var lite avgörande för oss och gjorde att vi började nu, då hinner vi testa själva i lugn och ro ett halvår och ändå ha tryggheten kvar att vi kan få hjälp om det inte går. 

Ja förstår det känns viktigt att pricka in ÄL då. Jag har inga känningar kvar från ÄL nu och min lust har gått ner något så nu bör ÄL vart förbi och bara vänta BIM nu. 

Men hade vart fint om man kunde fått positivt på ÄL-tester så man vet att ägget släppt..men har ju inte fått det förr heller men ändå blivit gravid, så får försöka vara lite cool..och inse det kan ta några månader. Men när man väl har börjat försöka så är ju längtan så himla stor...otålig värre blir iaf jag...

• Nykär15
    Galenlängtan skrev 2016-01-19 11:53:54 följande:
    Ah så bra för er att ni får göra så med ett halvår då :) Lycka till! :) Hoppas det tar innan så behöver ni inte gå in i utredningen alls. :)

Ja jag tycker det är supersvårt med ältesterna, nu denna äl så har jag testat två gånger per dag förmiddag och kväll. Känns som jag har ägglossning nu, typ i går men än har inte ältesterna visat minsta stegring. 

Ja hoppas verkligen vi slipper utredning...skönt om det kan funka på egen hand..

Jag har gjort samma, testat fm vid 10 och sen em vid 17, får starka men inte fulla, men i söndags hade jag ÄL-sekret, som äggvita med lite blod i så gissar att ägget släppte natten mellan lördag och söndag...vid hade sex lördag natt och sen söndag kväll och även igår kväll...

Nu är jag snustorr och lusten känns svagare så är helt säker på att ÄL är förbi, men jättesvårt veta om jag släppte nåt ägg ju eftersom jag inte fått positivt...men får hoppas på det helt enkelt och gå efter de tecken kroppen gav mig och räkna BIM efter det. Nästa helg borde jag veta iaf...

• Nykär15
    Galenlängtan skrev 2016-01-19 12:16:10 följande:
    Japp då börjar den där väntan igen ;) Verkar ju som ni prickat in bra iallafall :)

Jo missat den borde vi inte gjort...men vi får se. Är ju bara första försöket med så jag är rätt lugn :) 

Men med mina andra barn har jag blivit gravid på första försöket båda gångerna, aldrig haft mf eller nåt heller och inga problem...så det är svårt att inte hoppas på första med såklart, men nu har jag ju helt andra odds, och en ny partner...så vi får se! Är ändå lugnare på ett annat sätt, kanske för att jag redan har två barn och för mig blir detta som en extra bonus (som jag såklart längtar massor efter att uppleva) men som jag inte hade räknat med heller. 

• Nykär15

Vilket datum har du?

Min är nästa fredag/lördag :)

Pluttan skrev 2016-01-19 18:23:23 följande:

Välkomna nya! Här är äl över och nu kommer den oändligt lååånga väntan på bim.

• Nykär15

Då har vi nära varandra, min borde vara 29-30/1 :)

Pluttan skrev 2016-01-19 19:35:45 följande:

Den 27:e enligt p tracker.

• Nykär15

Då ligger du med på bim som mig och Pluttan :) spännande !

Maran73 skrev 2016-01-19 21:31:26 följande:

Välkomna alla nya säger jag också! Det är helt omöjligt att inte tänka och grunna över detta, så jag har slutat försöka... Här vette sjutton vad som händer, fortfarande inget ÄL-sekret men äggstockarna har börjat "knipa" igen... Kör inte m ÄL-tester (min eftergift för att inte bli för "fixerad") så jag kan bara gå efter kalendern. Jaja, vi har iaf övat flitigt så missat ngt har vi inte gjort! BIM 31 eller 1 feb. Over and out.

• Nykär15

Spännande! Jag kör test iaf denna månad, ville se om äl ens inträffar...men pga ej fulla utslag så vet jag inte, dock hade jag ju äl-värk + sekret isf en dag, men sen torr...så vet inte heller. Så bim är beräknat på mens och blir nästa helg, exakt dag är oklart :)

Maran73 skrev 2016-01-19 21:31:26 följande:

Välkomna alla nya säger jag också! Det är helt omöjligt att inte tänka och grunna över detta, så jag har slutat försöka... Här vette sjutton vad som händer, fortfarande inget ÄL-sekret men äggstockarna har börjat "knipa" igen... Kör inte m ÄL-tester (min eftergift för att inte bli för "fixerad") så jag kan bara gå efter kalendern. Jaja, vi har iaf övat flitigt så missat ngt har vi inte gjort! BIM 31 eller 1 feb. Over and out.

• Nykär15

Kul! 4 st som har bim runt nästa helg då! :)

VeronikaK skrev 2016-01-20 10:26:28 följande:

Ungefär samma tidsspann för mig - mens nästa helg typ (eller inte).

• Nykär15

Välkommen! Satsar ni på täta barn pga åldern? Hur upplevde du denna graviditet/förlossning som lite äldre?

Miracle2015 skrev 2016-01-20 10:46:12 följande:

Hej tjejer. Jag hakar gärna på här. Blir 40 i år och har just fått mitt andra barn. Mitt första barn är 13 år. Efter jag fick honom konstaterade läkarna att mina äggledare hade sammanvuxit helt och spolning försöktes. Det gick inte och jag fick veta att IVF var enda chansen. Av olika anledningar ville/ vill jag inte gå igenom IVF så jag släppte tanken på fler barn. Så blev jag spontant gravid efter 13 år! Bebisen är 6 1/2 vecka nu och jag skulle gärna ha en till baby. Nu vet jag ju att chanserna är ganska små pga dessa sammanväxningar, men jag känner ett hopp eftersom det uppenbarligen fungerade trots allt. Så vår bebisverkstad har öppnat igen och vi hoppas.

Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016