Inlägg från: Galenlängtan |Visa alla inlägg
  • Galenlängtan

40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016

Jag hoppar in här, fyllde 40 i somras. Vi fick missfall i början av sommaren sedan har vi haft en liten kris i försökandet som det står om här nere någonstans. Nu började vi försöka igen i december. Jag jobbar mycket med min stress över min ålder och oro att det kanske inte kommer gå. Jag har försökt även i annan relation innan. Så har många år av försökande bakom mig. ( Visade sig vara mannens spermier som var orsaken i förra relationen) Min nuvarnade man börjar precis på sin resa i att försöka få barn med mig. Jag har stenkoll på allt om ägglossning och hur ofta och ja ni vet ALLT, han är mer chill och lugn.

Vill inte stressa honom med min egen oro. Men frustrationen växer i mig när jag snart har ägglossning och vi inte får till det i går natt heller för att han är för trött efter jobb och somnar. Sånt händer, jag förstår det. Jag ringde en barnmorska för att prata av mig och se om det finns någon chans att vi kan få något som hjälper till fertiliteten på traven. Men vi behöver försöka ett år först. Hon tyckte jag skulle lägga ned allt med ägglossningstester och bara ligga för att det är skönt när vi känner för det. Slappna av sa hon om och om igen. Det är inte så lätt!

Känns som det ändå är rätt bra och ha koll på äl och försöka pricka in tycker jag, sen vet jag att jag inte mår bra när jag stressar upp mig och oroar mig för mycket.

Ja hej här har ni mig! :)

• Galenlängtan
    Mammut skrev 2016-01-18 16:21:49 följande:
    Hej!

Kul att du hoppar in här. :)

Mmm... stressen. Försök ändå att tänka på att du bara är 40år, många på fl är några år äldre och ändå plussar. Jag blev gravid i höstas men fick MA, är snart 43år.

Apropå stressen så ett tips är att äta Rosenrot morgon och kväll. Tar ner stress och kickar igång ägglossning. Åt det första gången förra månaden och kände att den gav lugn vid stress. När jag skulle ha äl så blev det ingen men kroppen gav sig inte. Hade älflytningar i veckor som slutade med en liten blödning som måste varit ägglossning. Så jag är såld på Rosenrot. Kommer äta den nästa cykel också... men man ska bara äta fram till ägglossningen.

Läste på nätet att det är ett fertilitetshjälpmedel sen urminnestider. :)
    Äter faktiskt rosenrot men endast på morgonen, så du tar två tabletter om dagen, även en på kvällen? Sedan smörjer jag mig med progesterAll mellan äl och mens. och mitt val kvinna äter jag och extra D-vitamin nu på vintern. 
  • Galenlängtan
    Nykär15 skrev 2016-01-18 17:03:17 följande:

Fast i vår ålder rekommenderar de ju att man söker hjälp redan efter 6 månader eftersom tiden blir så knapp...iaf i mitt landsting. Har inget hänt till sommaren kommer vi iaf göra det.

Min kille är med chill, jag med eg eftersom vi har sex varje dag...nån enstaka gång har vi det inte, men det gör ju ingen skillnad i chansen att pricka äl eg. Men jag var sjukt nedstämd över att vi missade fredagen eftersom vi sov ifrån varandra...men försöker vara lite cool i det eftersom detta är första försöket...det var han som pushade oss att börja verkstaden pga min ålder (han är 11 år yngre) och verkligen vill att vi går ett gemensamt barn. Vill ju jag med! Väldigt bäbissugen nu :) så det är svårt att inte hetsa upp sig över äl :) då vill man ju få till varje chans!!

Hur länge hade ni försökt?

Ja jag hade hört någon annanstans ifrån att vi lite äldre får hjälp efter sex månader men så är det tydligen inte i detta landsting. Sedan sa hon att jag kommer få hjälp efter ett år, men efter 40 så får man bekosta den själv.

Vi har verkligen inte försökt länge egentligen. Vi blev gravida i våras, vi hade pratat då om att försöka men vi hade inte börjat än ;) Sedan fick vi missfall och efter det hade vi några tuffa månader. Där vi återgick till preventivmedel. Nu försöker vi igen från och med december.

Vi båda reser en del med jobbet och jobbar kväll. Så vi får tyvärr inte till det varje kväll. Så då känns det extra viktigt att pricka in äl. 
  • Galenlängtan
    Nykär15 skrev 2016-01-19 08:42:19 följande:

Jag är ju inte 40 än, så därför testar vi bara 6 månader, för då hinner vi i så fall påbörja utredning innan året är slut och då får vi fortsätta även om jag sen fyllt 40, så länge utredningen påbörjas medan jag är 39. Så det var lite avgörande för oss och gjorde att vi började nu, då hinner vi testa själva i lugn och ro ett halvår och ändå ha tryggheten kvar att vi kan få hjälp om det inte går. 

Ja förstår det känns viktigt att pricka in ÄL då. Jag har inga känningar kvar från ÄL nu och min lust har gått ner något så nu bör ÄL vart förbi och bara vänta BIM nu. 

Men hade vart fint om man kunde fått positivt på ÄL-tester så man vet att ägget släppt..men har ju inte fått det förr heller men ändå blivit gravid, så får försöka vara lite cool..och inse det kan ta några månader. Men när man väl har börjat försöka så är ju längtan så himla stor...otålig värre blir iaf jag...

Ah så bra för er att ni får göra så med ett halvår då :) Lycka till! :) Hoppas det tar innan så behöver ni inte gå in i utredningen alls. :)

Ja jag tycker det är supersvårt med ältesterna, nu denna äl så har jag testat två gånger per dag förmiddag och kväll. Känns som jag har ägglossning nu, typ i går men än har inte ältesterna visat minsta stegring. 
  • Galenlängtan
    VeronikaK skrev 2016-01-19 09:15:42 följande:
    Hej! Välkommen säger jag med. Har precis själv hittat hit. Bra me ett forum att prata av sig med och där åldersfaktorn är liknande.

Jag tycker att många barnmorskor verkar leva i sin egen värld. Många verkar heller inte riktigt uppdaterade i ny forskning. Det där med att försöka slappna av är ju viktigt för att må bra under tiden man försöker få barn, MEN det hjälper ju knappast för att bli med barn. Det är ju en myt att om man slappnar av så "tar det". Jag skulle blivit ganska irriterad på den BM som antydde ngt sådant - finns ingen forskning som stöder det på något sätt. 

Om jag ar du skulle jag fortsätta att hålla koll på ÄL. Det säger ju sig sig självt att om man ligger runt ÄL så ökar chansen. Och det där att mans ka ligga nrä man har lust låter ju fint. Men precis som ni så har vi ganska krävande jobb, barnen har aktiviteter etc, ÄL-ligg kräver lite planering, det kanske inte är romantiskt men så ser vår verklighet ut. Och är man 40 så sjunker trots allt fertiliteten. Tycker du gör helt rätt i att kolla ÄL. 
    Tack :) Välkommen hit du med! 

Jag håller med dig om barnmorskan, blev faktiskt lite irriterad, jag kommer fortsätta att testa vid äl och försöka att vi prickar in. Sedan så kanske jag samtidigt behöver stressa ner och inte tänka fullt så mycket på detta som jag gör. Så någonstans så tog jag åt mig och skall försöka slappna av lite mer också.

Min man känner sig lite stressad av mig denna månad. Då jag tycker vi inte fått till det tillräckligt och blev besviken när han somnade häromkvällen. 
  • Galenlängtan
    Nykär15 skrev 2016-01-19 12:01:59 följande:

Ja hoppas verkligen vi slipper utredning...skönt om det kan funka på egen hand..

Jag har gjort samma, testat fm vid 10 och sen em vid 17, får starka men inte fulla, men i söndags hade jag ÄL-sekret, som äggvita med lite blod i så gissar att ägget släppte natten mellan lördag och söndag...vid hade sex lördag natt och sen söndag kväll och även igår kväll...

Nu är jag snustorr och lusten känns svagare så är helt säker på att ÄL är förbi, men jättesvårt veta om jag släppte nåt ägg ju eftersom jag inte fått positivt...men får hoppas på det helt enkelt och gå efter de tecken kroppen gav mig och räkna BIM efter det. Nästa helg borde jag veta iaf...

Japp då börjar den där väntan igen ;) Verkar ju som ni prickat in bra iallafall :)
  • Galenlängtan
    annis72 skrev 2016-01-20 17:10:51 följande:

Hej,

Jag hoppar gärna in här,

Tänkte tipsa om en gynekolog som heter Stein Olsen i Stockholm som vi gick till och tog hormonprover där man bla fick svar på hur ens äggreserv ser ut,

Han är väldigt bra och tror på oss kvinner +40 att är kroppen frisk går det att få barn åldern till trots,

Plussade idag efter 1 års försök, äter nu Lutinus 100 mg 3 går per dag under graviditetens första 30 dagar för att minska missfallsrisken,

Man behöver ingen remiss till Stein :)

Ville bara tipsa

Grattis till plusset och tack att du tipsar andra :)
  • Galenlängtan
    Mammut skrev 2016-01-21 02:14:46 följande:
    Jo hoppas den hjälper. :)

Hittade lite info vad rosenroten gör... klistrar in här om någon vill läsa;

Rosenrot ökar lusten och förbättrar humöret

Rosenrot är den adaptogen med klarast effekt på den sexuella lusten. Självklart bidrar den allmänt stressdämpande effekten eftersom välmåendet ökar. Men Rosenrot har också en direkt effekt på det hormonsystem som bla styr hjärnans lustcentra. Mindre studier och många case-rapporter berättar om ökade lustkänslor, lättare att få orgasm etc.

Saratikov et al. kunde redan 1978 visa att Rosenrots aktiva komponenter rhodosin och salidrosid hade en positiv effekt både på den hormonella balansen och på nivåerna av signalsubstanser i det limbiska systemet (lustcentrat). Eftersom lustcentrat styr hormonella funktioner som glädje, lust och känslor fick man därmed en förklaring till varför Rosenrot verkade kunna stimulera den sexuella lusten, både hos män och hos kvinnor.

Studie på impotenta män

I en öppen studie från 1987 behandlades 35 män med erektionsproblem. Männen hade antingen långvariga problem med bristande erektion eller för tidig sädestömning. De fick 2 tabletter Rosenrot (Original Arctic Extract) per dag under tre månader. Resultatet var påtagligt förbättrad sexuell förmåga hos 26 av männen. Dessutom visar studien att prostatavätskan normaliserades (viktig för spermiernas livskvalitet och rörlighet) och att halten manliga könshormon påverkades positivt. (Herbalgram, vol 56, 2002, sid 47.)

Påverkar fruktsamhet och normaliserar menstruation

Studier på djur visar att Rosenrot ökar könshormonernas aktivitet. Hos hondjur visade Rosenrot en östrogenlik effekt med ökad fertilitet. Hos handjur visade Rosenrot däremot en testosteron-liknande effekt med en muskeluppbyggande effekt. (Tomsk State University 1987).

Samma forskare testade sedan Rosenrot på 40 kvinnor med utebliven mens och som inte kunnat bli gravida. Rosenrot testades under 14 dagar. 25 av de 40 kvinnorna fick normal menstruation och 11 blev gravida efter ytterliggare några månaders behandling.

I en ännu inte publicerad studie fann Patrica Eagon att Rosenrot har en bindning till östrogena receptorer. En annan amerikansk läkare, Richard Brown, vid Colombia University rapporterar om flera fall där han testat Rosenrot på kvinnor som inte reagerat på standardbehandlingen mot barnlöshet. Flera av kvinnorna har blivit gravida efter några månader med Rosenrot (Herbalgram 2002).
    Tack för all info :) Ska öka mitt intag till två tabletter om dagen och se om min man också är sugen på att ta dem :)
  • Galenlängtan

Se hit alla experter här inne :)
    Jag har testat med älstickor i tre månader, varje månad så ser jag en svag stegring och sedan så plötsligt så är det helt blankt två dagar senare och så fortsätter det så. Först provade jag en gång om dagen, denna månad har jag provat en gång på dagen och en på kvällen för att inte missa ägglossningen men med samma resultat.

Provat att börjat tidigare och tidigare med ältesten då jag trott att jag börjat testa för sent. Har en app och jag tror jag får ägglossning tidigare än appen säger. ( Den räknar ju generellt ut när vi brukar ha äl) . Känner tydlig älvärk, ömma bröst, älsekret och även nu känt på livmoderstappen och den känns som beskrivit vid äl i två dagar under dag 10 och 11 i appen.

Nu är tappen bakåtvänd och sluten och sekretet är mer torrt. Så antar äl är över. Blir rädd att jag inte ens får ägglossning när teststrecken aldrig blir lika starka. (Jag har billiga test från testlagret. ) Är det testen, sättet jag testar eller mig det är fel på?

Fler som ej fått positivt på ältest men blivit gravid ändå?

• Galenlängtan
    Pluttan skrev 2016-01-21 23:28:37 följande:
    Nu började jag att testa med äl test denna gången. Och under 11 månader så har inte jag fått positivt en enda gång heller. Denna månaden åt jag bdg och kände verkligen av äl så jag tog ett test som vart på gränsen till positivt. Dagen efter blev det gradvis svagare igen. Så nu hoppas jag naturligtvis....:)
    Vad är bdg? 
Svar på tråden 40+:are som jobbar mot en bäbis sommaren/hösten 2016