• Iskristall

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Popetot skrev 2016-01-04 16:12:46 följande:

Inte? Så har jag förstått det på de brev jag fått efter att remiss blivit skickad. Är jag helt fel på det alltså? känner mig som världens dummaste nu :'(

Inte ska du känna dig dum! Vi har också använt oss av vårdgarantin. Väntetiden var här i sthlm var 7-9 månader men vi fick vår första tid till ivf på en privatklinik inom 4-6 veckor efter att jag kontaktat vårdgarantikansliet eller vad det hette.
  • Iskristall
    Amie77 skrev 2016-01-08 16:10:24 följande:

Har nu varit i kontakt med min klinik och de tycker att jag ska göra FET i "normal" cykel trots att jag bara ha 9 dagars lutealfas (tiden mellan ÄL och mens). Känns inte så kul att investera 13 000 kronor i ett sådant försök så får väl se hur vi gör nu. Får väl dock också lugna ner mig lite och inse att de är professionella och det är inte jag...

Får du inte lutinus eller crinone alltså extra progesteron efter insättning?! Det tycker jag verkar konstigt, borde vara standard även i ostimulerade cykler. Om jag var du skulle jag kräva att få det utskrivet, speciellt om du har kort lutealfas! Det är ju inget som ska skada.
  • Iskristall
    Amie77 skrev 2016-01-08 20:13:15 följande:

Så som jag förstått det så är det långt ifrån standard att kliniker skriver ut progesteron vid ostimulerat FET. Skrev i affekt och frågade dem om det. Annars har jag iofs ett antal progesteronvaggisar kvar från ett tidigare försök som inte går ut förrän i december. Kan ju aldrig skada att ta dem om kliniken är av annan åsikt än mig.

När börjar man ta progesteron i stimulerade försök, ET/FET? Allt sånt har jag hunnit glömma -- är ju tre år sedan jag gjorde mitt senaste försök.

Jaså, det var skumt tycker ja att de inte gör.

Det finns ju också progesteronkräm/gel att köpa receptfritt på nätet, vet ej hur verksamt det är dock. En sort ProgesterAll, ska tydligen finnas nån starkare om jag förstått rätt, men vet inte vad den heter.

Jag fick börja med vaggisarna dagen före återföringen av embryot. Men det kanske också är olika på olika kliniker?
  • Iskristall
    Amie77 skrev 2016-01-09 00:44:50 följande:

Jag körde med ProgesterAll i en period i ett försök att bota mina spottings. Det hade ingen effekt alls så det ställer jag mig tveksam till. Iofs kan det ju inte skada att köpa en kräm och ta den efter att vaggisarna tagit slut. Tack för tipset!

Tog du även progesteron dagen för insättning eller är det uppehåll då? Vet någon om det är skillnad när man börjar med progesteron om det är en blasto som sätts in?

Japp, dagen innan återföringen och sen hela tiden fram till mens/negativt test. Inget uppehåll. Vet tyvärr inte om det är nån skillnad med blasto, jag har bara satt tillbaka ett 2-dagars.
  • Iskristall
    anki75 skrev 2016-01-09 10:57:38 följande:

Hejsan! Hoppar på denna tråden jag med. :)

Jag är fyllda 40 och detta är mitt första IVF-försök. Har sprayat med synarel sen 21/12 och ska börja med menopur 13/1. Sen blir det äggplock på Carl von linne v 4.

Min man steriliserade sej efter sitt 3e barn i sitt förra äktenskap. Och jag har inga barn. Jag var rädd för biverkningar innan spraystart men jag har mest känt trötthet och är disträ. Det är mkt tankar som snurrar..hur det ska gå. Så då kan det va skönt o dela sina tankar med likasinnad :)

Hej, välkommen!

Jag undrar, vad är CVL syn på att göra långa vs korta programmet? Hur kommer det sig att du gör långa nu?

Jag har gjort ett ivf försök, korta. Funderar på om långa kanske är bättre. Men min klinik verkar likställa långa och korta, därför undrar jag.
  • Iskristall
    anki75 skrev 2016-01-09 11:47:07 följande:

Tack. Jo CVL gör visst bara det långa programmet. Dom har ju en filial i Jönköping där jag går på mellankontrollerna för jag har så långt till Uppsala. O min läkare i Jkpg sa att dom långa ger bättre resultat.

Tack för svar! Jag ska i nästa vecka få reda på vår plan för nästa ivf försök. Vet inte vad jag ska tycka om ett nytt kort försök. Förra gick enligt mitt tycke dåligt, 4ägg, 2 av dem kunde gå vidare. Ett fick jag återinsatt och det andra skulle odlas vidare. Inget gick vägen med dessa ägg. Får ta det med kliniken i nästa vecka.
  • Iskristall
    Majamas skrev 2016-01-09 18:04:16 följande:

Han har tagit diverse vitaminer på eget initiativ men det har inte visat någon effekt tyvärr, heller ingenting som rekommenderas av läkare. Fick som svar att när antalet är så lågt så kan man själv inte med yttre påverkan göra det bättre. Sen är det klart så att man tänker lite mer på sånt som att inte ofta bada varmt osv. Alkohol dricker vi båda sällan. Kan tipsa om avsnitt på IVF-podden där Claes Gottlieb pratar om manlig infertilitet, tummen upp för hans kunskap.

Har någon annan här inne lyssnat på IVF-podden? Den rekommenderas varmt av mig

Jag gick promenader i somras och lyssnade på ivf-podden. Riktigt bra! Kan verkligen rekommenderas!
  • Iskristall
    Miss Emelie skrev 2016-01-09 20:52:17 följande:

Hej

Hoppar in här- Någon som har erfarenhet av IVF stockholm?

IVF stockholm, är det IVF- kliniken stockholm vid st görans sjukhus du menar?

I så fall går jag där. Har gjort ett ivf försök där, vad vill du veta?
  • Iskristall

Åh lägg gärna till mig också!

Iskristall, 39 år, IVF 2 januari/februari (har inga datum än)

Tack!

Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016