• Amie77

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Kan man få hoppa på här även om det är FET det gäller?

Har en son född -13 som blev till efter tre år av försök (slutade med p-piller i början av 2010) och på tredje IVF-försöket. Första försöket: gravid, MA, två blastisar i frysen. Andra försöket: negativt, två 2-dagars i frysen. Tredje försöket: gravid och en son som nu är strax över två år gammal (inget i frysen, men "guldägget" tog).

Planerar FET-försök till januari-mars 2016 - vi har haft en tendens att skjuta upp det hela, men då jag fyller 39 år nästa år känns det som att vi borde passa på. Har varit i kontakt med kliniken samt gjort den gynundersökning som ska göras för att kolla att livmoder och äggstockar ser okej ut. (Vilket de gör.) Har även kollat min ÄL vilket verkar vara lite så-så. Har alltid haft ÄL varje månad tidigare (men ändå inte blivit gravid), men nu efter förlossningen enbart cirka varannan. Blir kanske FET i stimulerad cykel för mig vilket inte gör mig något. Har aldrig haft symptom av nedregleringen utan mått precis som vanligt så det känns snarare tryggare, om än mycket dyrare...

• Amie77

Jag och maken pratade lite löst idag om februari för oss. Om vi ändå bara har råd med ett FET-försök, men det ganska snart, så känns februari som en gyllene medelväg. Vi vill ha försöket i början på året, men januari kändes lite snabbt inpå helt plötsligt. Sen får vi som sagt se om det blir stimulerad cykel för vårt FET-försök. Om vi hör av oss till kliniken i början på februari antar jag att stimulerad cykel tar längre tid och då kanske det blir mars av det hela. Känner att jag glömt bort så mycket av våra tre IVF-försök att jag inte ens vet hur nedregleringen funkar längre...

• Amie77

Kom precis på att det ju är dags att ta folsyra nu ifall guldägget skulle fästa igen! (Först klara upptining dock...)

Är det någon här som kör med annat? Har fått för mig att jag tog D-vitamin månaderna innan det försök som lyckades. Tror jag tog tre tabletter då man skulle ta en för att jag läst i en massa trådar att det skulle hjälpa. Har ni hört nåt om detta eller kommer jag ihåg fel?

Någon annan här som gjort eller ska göra FET? Har både blastisar och 2-dagars i frysen och funderar på att OM vi får välja och man bara har råd med ett försök vad skulle man välja då? Tänker mig att gut feeling säger blastis eftersom den överlevt längre än en 2-dagars...

• Amie77

Eftersom det inte är helt bevisat så antar jag att klinikerna inte rekommenderar det (än). Jag tog 3000IE, långt över rekommenderat dagligt intag, förra gången. Har nu köpt tabletter med 2500IE, men funderar på att ta två av dessa i alla fall ett tag... Svårt att veta, men det jag vet är att det enda försök som lyckades hela vägen för mig var efter att jag högdoserat D-vitamin i några månader innan.

Då jag var inne i svängen förra gången 2012-13 så pratade många om att ta Bisolvon för att påverka "slemmet" också. Nu ser jag att min klinik vill att man tar Bisolvon 2,5 dagar innan insättning av embryo vid FET... Så visst kan "saker man läser på diskussionsforum" senare visa sig vara något kliniker intresserar sig av också.

• Amie77
    Regnbågsdröm skrev 2015-12-28 08:14:36 följande:

I övrigt är det bara folsyra och vitamin B12 jag fått ordinerat

Jag har dock inte hört om B12... Hur mycket ska du ta? Ser att de Kvinna-vitaminer jag beställt innehåller 80% av RDI, 3,5µg.
  • Amie77
    Adalia84 skrev 2016-01-03 21:39:42 följande:

Hehe kan tänka mig det! Jag har gjort en ivf tidigare vilket resulterade i dottern så nu blir det första syskonförsöket! Körde Gonal F förra gången så ska ta samma nu men en högre dos. Dock sprayar man bara 2 ggr per dag redan från början och slutar med sprayen vid sprutstart från Uppsala. Förra gången gjorde jag som du beskrev.. Lite konstigt men får väl lita på att dom kan sin sak!

Vilka sprutor har du?

Vi ska snart inleda syskonförsök också! Om jag får fråga: Kör ni färskförsök för att det inte blev embryon till frysen då dottern blev till? Ska själv göra FET med två blastisar och två 2-dagars i frysen. Vi gör ett försök, that's it, efter det lägger vi pengarna på resor och det barn vi haft turen att få i stället. :)
  • Amie77
    Adalia84 skrev 2016-01-04 20:06:06 följande:

Vad kul att ni oxå ska försöka! Och skönt att ha i frysen! Vi fick inga till frysen förra gången så därför blir det färsk. Ska ni sätta in bägge blastisarna samtidigt?

Tror inte vi får välja det faktiskt. Tror att CvL är ganska restriktiva med sånt. Dessutom så vill jag undvika högriskgraviditet om det går och det är ju tvillingfödslar. Har inte alltid gått bra för de vänner och bekanta på håll som väntat tvillingar tyvärr. :(

Men om CvL tycker att vi borde göra det så självklart. De vet ju bäst.

Nån som vet om man får välja sådant, förresten?
  • Amie77
    Amie77 skrev 2016-01-04 20:41:22 följande:
    Tror inte vi får välja det faktiskt. Tror att CvL är ganska restriktiva med sånt. Dessutom så vill jag undvika högriskgraviditet om det går och det är ju tvillingfödslar. Har inte alltid gått bra för de vänner och bekanta på håll som väntat tvillingar tyvärr. :(

Men om CvL tycker att vi borde göra det så självklart. De vet ju bäst.

Nån som vet om man får välja sådant, förresten?
    Ska kanske betona att jag är medveten om att två embryon inte är detsamma som/lika med tvillingfödsel utan att det är till för att öka chanserna att bli gravid över huvud taget. :)

Men är som sagt väldigt rädd för att få en tvillinggraviditet. Räcker att jag är nästan 39 som högre risk för graviditeten och förlossningen.
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016