• Snorkfraken91

BF juni/juli

Hej!

Här är en tråd för oss som har BF i juni och juli. Vi är några från tråden "Just slutat med p-piller någon fler?" som följs åt här, men andra är självklart också varmt välkomna! Glad 

Presentera er och skriv BF så kommer jag eftersom att fylla på en lista! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF juni/juli
  • Luttiis
    Piwi skrev 2015-11-02 18:53:58 följande:

Tycker din situation låter så hemsk! Är det en större butikskedja du jobbar hos?

Är du med i facket? Annars skulle du nog tjäna på att gå med så du kan få lite hjälp av dem.

Även om man får avsluta en provanställning utan någon specifik anledning så får man definitivt inte göra det pga en graviditet!

Förstår att du inte vill jobba kvar på ett sånt ställe men de förtjänar att du gör det lite svårt för dem. Butiksbranschen är tyvärr kända för att missbruka provanställningar, vikariat m.m.

Ja ibland ångrar man att man började jobba där! Det är ett litet familjeföretag så man är inte mycket värd tyvärr! Jag är med i facket sen flera år tillbaka men dom har inget kollektivavtal så vet inte om dom ens kan hjälpa till!

Nej jag vet! Men för mig kommer det vara självklart att det är pga graviditeten som jag ryker men det är svårt att bevisa det i en stämning till Diskrimineringsombudsmannen liksom!

Jag har jobbat i butik tidigare med kollektivavtal och det har varit bättre än det här så jag försöker söka mig vidare, men ändå svårt eftersom jag om någon månad kommer behöva berätta om graviditeten! Annars får jag gå tillbaka till kontorsarbete men det är jag inte så sugen på :/
  • Y o L o

Någon mer som har en man som säger "jag kan inte fatta att du är gravid" var och varannan dag :)

Ibland glömmer jag att han inte känner lika mycket som jag gör. För oss gravida slås ju hormoner o allt på direkt, men för partnern är det nog inte lika självklart såhär tidigt i graviditeten.

• Piwi
    Luttiis skrev 2015-11-02 20:00:52 följande:

Ja ibland ångrar man att man började jobba där! Det är ett litet familjeföretag så man är inte mycket värd tyvärr! Jag är med i facket sen flera år tillbaka men dom har inget kollektivavtal så vet inte om dom ens kan hjälpa till!

Nej jag vet! Men för mig kommer det vara självklart att det är pga graviditeten som jag ryker men det är svårt att bevisa det i en stämning till Diskrimineringsombudsmannen liksom!

Jag har jobbat i butik tidigare med kollektivavtal och det har varit bättre än det här så jag försöker söka mig vidare, men ändå svårt eftersom jag om någon månad kommer behöva berätta om graviditeten! Annars får jag gå tillbaka till kontorsarbete men det är jag inte så sugen på :/

Det finns flera fall där arbetsgivare åkt dit för att de diskriminerat gravida men jag förstår om du inte orkar ta en sån fight.

Men du kan alltid höra med facket om de kan hjälpa till!

Annars kan du säkert få tidsbestämda vikariat, det är ofta få sökande och svåra att rekrytera till

Hoppas det löser sig på bästa sätt i alla fall!
  • Luttiis
    Piwi skrev 2015-11-02 20:38:39 följande:

Det finns flera fall där arbetsgivare åkt dit för att de diskriminerat gravida men jag förstår om du inte orkar ta en sån fight.

Men du kan alltid höra med facket om de kan hjälpa till!

Annars kan du säkert få tidsbestämda vikariat, det är ofta få sökande och svåra att rekrytera till

Hoppas det löser sig på bästa sätt i alla fall!

Jo men vet inte hur jag kan bevisa det liksom. Ja jag ska ringa både facket och försäkringskassan innan jag berättar så jag vet vad som händer om jag blir arbetslös!

Ja jag har tänkt kolla med bemanningsföretag om det är så att jag blir uppsagd, dom brukar ju ha tidsbestämda uppdrag! :) tack för tips och råd!
  • Donna85

Guuuud vad jag har ont i brösten! Vaknar till och med på nätterna när jag rullar över på sidan och råkar stöta till dom! Har en klängig 4 åring som är på mig som en igel just nu och han slår till dom hela tiden när jag klättrar på mig och det gör ju så grymt ont :/

Usch hoppas att det släpper lite snart....

Flyttade i helgen och när min bror bar ut bebissakerna från våra andra barn frågade han om vi inte skulle lämna kvar dom till de nya ägarna ifall de skaffar barn snart, visste inte vad jag skulle säga!

• Donna85
    DLR skrev 2015-11-02 12:27:19 följande:

Vi vill berätta för storebror och föräldrar till jul. Har någon tips på hur? Vi vill självklart slå in något. Vår första tanke var ifall vi skulle få gå på KUB innan jul, skulle då kunna slå in ultraljudsbilden. Utöver det kommer vi inte på något fiffigt. Såg att någon nämnde något om en napp. Det var iofs gulligt det med :)

Ringde MVC idag. Och de vill göra ett ultraljud på torsdag. Och det pga min historia och gener. sjukdomar kring äggstockar, äggledare samt mensen. Vet inte riktigt hur jag ska känna eller tänka. Pirrigt och nervöst på samma gång!

Jag hade även räknat helt fel när det kommer till BF. Iallafall om man räknar efter sista första mensen. Så det blir 1 Juli 2016 istället för 5 Juli. Tänker dock att jag ändrar på det efter torsdag. Vet mer då :)

Funderar på att slå in en varsin tröja till barnen med Storebror tryckt på, se hur lång tid det tar tills alla fattar ;)
  • DLR
    Donna85 skrev 2015-11-02 20:58:23 följande:
    Funderar på att slå in en varsin tröja till barnen med Storebror tryckt på, se hur lång tid det tar tills alla fattar ;)
    Funderade på det. Min son har dock precis börjat läsa, så det går lite långsamt. Tror att alla andra kommer hinna reagera före honom och förstöra hela grejen för honom. Typ som att få en överraskning avslöjad. Hade han varit lite äldre hade det varit en toppen ide! Hjärta
  • Rosen5824
    Y o L o skrev 2015-11-02 20:25:35 följande:

Någon mer som har en man som säger "jag kan inte fatta att du är gravid" var och varannan dag :)

Ibland glömmer jag att han inte känner lika mycket som jag gör. För oss gravida slås ju hormoner o allt på direkt, men för partnern är det nog inte lika självklart såhär tidigt i graviditeten.

Min man tog faktiskt fram de positiva testet idag, bara för att kolla igen Skrattande 

Har fattar nog, men att det redan är i vecka 7 har han nog svårare att förstå. 

Donna85 skrev 2015-11-02 20:54:17 följande:

Guuuud vad jag har ont i brösten! Vaknar till och med på nätterna när jag rullar över på sidan och råkar stöta till dom! Har en klängig 4 åring som är på mig som en igel just nu och han slår till dom hela tiden när jag klättrar på mig och det gör ju så grymt ont :/

Usch hoppas att det släpper lite snart....

Flyttade i helgen och när min bror bar ut bebissakerna från våra andra barn frågade han om vi inte skulle lämna kvar dom till de nya ägarna ifall de skaffar barn snart, visste inte vad jag skulle säga!

Förstår vad du menar, mina bröst ömmar också men inte lika svårt som du har det. 

Ja det är så svårt att inte försäga sig! Min man var nära idag, då han var tvungen att komma på en anledning till att han inte kan hänga med som ledare på en utlandsresa i juni. De andra ledarna tittade tydligen konstigt på honom, han brukar nämligen hänga med Tungan ute
    Själv var jag nära igår när jag pratade med mamma, som sa att hon behöver något roligt att se framemot. Ville sååååå gärna berätta men vill vänta till jul, även för dem. 

• Enamorada

Vilken jobbig situation du är i Luuttiis. Hoppas det löser sig! Jag har lyckligtvis en tillsvidareanställning. Berättar nog för kollegor och chef efter julledigheten. Om det går att dölja så länge, tveksamt...

Vi skulle ju också berätta till jul tänkte vi, är ju en perfekt julklapp... Men vi kunde såklart inte hålla oss.. Så i helgen fick mannens föräldrar och bror med familj veta. De bor i samma stad som oss och vi ses rätt ofta. Min svärfar sa att det hade han redan gissat, vi hade setts dagen innan och han tyckte jag såg något större ut än vanligt, haha. Det är v 5, ska inre synas nu!!!

Igår ringde jag bm här i stan och jag fick tid för hälsosamtal redan på måndag!

Ser att ni är många med ömma bröst, tänk att det har jag aldrig haft med nån av graviditeterna, lite konstigt. Känns ju som nåt som alla får Mina symptom är fortf trötthet och att jag är hungrig! Är jättehungrig på morgonen och förmiddagen men på eftermiddagen har jag däremot inte alls varit sugen på middag. Har ätit yoghurt eller smörgås istället de senaste dagarna. Nån som känner igen sig?

När jag nyser eller hostar drar det till i magen, är väl ligamenten. Det är rätt skönt att ha varit gravid tidigare och känna igen vad det är man känner. blir spännande att se om den här graviditeten liknar mina tidigare.

Svar på tråden BF juni/juli