• Seemlan

Första barnet maj/juni 2016

Hej på er!

Tänkte att det kan vara skönt med en samlad grupp för oss som är gravida för första gången och blir mammor i maj/juni 2016. Man har så mycket frågor och oro så vore skönt att kunna dela det med andra som är i samma situation

Vårt bf är 28/5, är alltså i vecka 10 (9+1)

Välkomna!

• Svar på tråden Första barnet maj/juni 2016
  • birrdie

Hej, hoppar också in här! Vi väntar vårat första barn 9 juni, oplanerat men välkommet :) är i vecka 11 (10+3)

Har haft svårt att ta in att det verkligen är en liten bebis i magen, trots alla graviditetssymptom. Vågar inte riktigt "hoppas" förrän man verkligen få se att det finns nånting därinne! Känns länge att vänta ända till v.18 och få göra RUL då :/ Får ni göra UL redan i vecka 12? Har läst många som gjort det, men det är inget min BM har nämnt nånting om. 

• tessan120
    birrdie skrev 2015-11-17 18:32:02 följande:

Hej, hoppar också in här! Vi väntar vårat första barn 9 juni, oplanerat men välkommet :) är i vecka 11 (10+3)

Har haft svårt att ta in att det verkligen är en liten bebis i magen, trots alla graviditetssymptom. Vågar inte riktigt "hoppas" förrän man verkligen få se att det finns nånting därinne! Känns länge att vänta ända till v.18 och få göra RUL då :/ Får ni göra UL redan i vecka 12? Har läst många som gjort det, men det är inget min BM har nämnt nånting om. 

Många gör ju UL i samband med KUB eller bokar själva privat. Vissa får nog även göra tidiga UL efter tidigare missfall.

Vi kommer inte göra något innan RUL.
  • tessan120
    Jag har mått så himla bra den senaste veckan och det har varit så skönt men idag slog det tillbaka ggr 10. Jag har aldrig kräkts så mkt eller mått så illa under hela graviditet. Typiskt nog så hann jag ta mig till jobbet innan det slog till men fick lov att åka hem. Som tur är har jag möjlighet att jobba hemifrån. 

Hoppas det försvinner lika fort som det kom! 
  • Seemlan

Hej på er tjejer! Hur mår ni och hur har ni det?

Här är det jämna plågor, har svåra ryggproblem som troligtvis är foglossning, alt. ishias, ska träffa ny läkare på tisdag. Vi har tidigare gått på en vårdcentral med läkare där man känner sig i vägen samt en barnmorska som är väldigt opersonlig och kall. Men vi (jag) har ändå resonerat som att "hon duger" och "det är ändå så kort tid av livet", men det är ju faktiskt den viktigaste tiden i livet! Igår fick jag nog och bestämde mig för att byta både bm och vc, efter mycket tårar och telefonsamtal har jag nu äntligen hittat en vc där jag tror vi kommer trivas mycket bättre.

Fick träffa min nya bm redan idag och hon var helt fantastisk!! Frågade t.o.m om jag ville lyssna på hjärtljuden, något som jag frågat min tidigare bm om men hon har bara avfärdat mig och sagt att det inte går att höra så tidigt. Och nu när jag träffar en ny bm så är det t.o.m HON som erbjuder mig att lyssna! Och det var så himla mäktigt! Faktiskt nästan samma känsla som ultraljudet. Wow!!

Min älskade bebis

Så, jag vill bara tipsa alla om att ifall ni känner minsta tvivel eller obekvämhet med er bm eller läkare, var inte rädda för att byta! Jag känner mig pånyttfödd

Här får ni en liten bild från vårt kub förra fredagen då bebis var 12+3:

• ElinB86

Åh va skönt Seemlan! Man ska trivas med sin BM och lyckligtvis gjorde jag det redan från start med min, jag går privat. Jag har börjat få huvudvärk som inte släpper och magen kliar som bara den, annars inga problem =)

Får inte till min bild åt rätt håll, men här är våran lillis i V 13 (12+4)

• MissJ82

Hej hej!

Tänkte hoppa in här om det är okej.  :)
    Väntar vårt första barn runt 9/6-16. Har gått in i v13 nu, hoppas att illamåendet ger med sig. 

• Seemlan
    ElinB86 skrev 2015-11-26 12:04:50 följande:

Åh va skönt Seemlan! Man ska trivas med sin BM och lyckligtvis gjorde jag det redan från start med min, jag går privat. Jag har börjat få huvudvärk som inte släpper och magen kliar som bara den, annars inga problem =)

Får inte till min bild åt rätt håll, men här är våran lillis i V 13 (12+4)

Tack, det känns jätteskönt

Vad lustigt att du skriver om huvudvärk, jag har haft huvudvärk de senaste tre-fyra dagarna men trodde inte det kunde ha med graviditeten att göra? Men det kanske det har?

När har du bf?
  • Enny86

Hej!

Tänkte ge mig till känna här, har hängt med och läst en hel del här. Men det känns som en väldigt trevlig tråd de här. Vi väntar vårt första barn och är nu i 9+3.

I januari fick vi ett MA, så visst finns det en liten oro denna gång oxå. På måndag har vi ett inplanerat ul. Känns skönt att få se att pyret där inne mår bra. Vi gjorde ett vul i 7+3 och då såg allt bra ut, men dom ville göra ett till nu.

Bor i uppsals och är 29 år, har bf den 26 juni

• Tiana

Smyger in jag med, har inte sett den här tråden innan.

Första barnet, hinner fylla 35 innan det kommer lagom på midsommarveckan. Är med andra ord i v 11 nu.

• ElinB86
    Seemlan skrev 2015-11-26 17:38:31 följande:
    Tack, det känns jätteskönt

Vad lustigt att du skriver om huvudvärk, jag har haft huvudvärk de senaste tre-fyra dagarna men trodde inte det kunde ha med graviditeten att göra? Men det kanske det har?

När har du bf?
    Jo, min BM sa att det kunde bero på hormonerna och att det inte var så ovanligt, sen har man ju mer blod i kroppen också.. Alltså vi har typ identiska graviditeter känns det som :) haha. Vi har BF 21/5, får se om dom ändrar det något på RUL 22/12 eller om det förblir samma.
    Vad tror du att ni får? Pojke eller flicka? Vill ni ta reda på det?
    Jag har drömt 3 ggr att vi får en pojke så nu tror jag stenhårt på det :) Har även gjort några "hemma-tester" som ska visa på om det är en pojke eller en flicka och samtliga har blivit pojke så.. ja vi får se helt enkelt! Huvudsaken hon/han är frisk såklart! :)
    Vi går in i V16 idag.
Svar på tråden Första barnet maj/juni 2016