• Seemlan

Första barnet maj/juni 2016

Hej på er!

Tänkte att det kan vara skönt med en samlad grupp för oss som är gravida för första gången och blir mammor i maj/juni 2016. Man har så mycket frågor och oro så vore skönt att kunna dela det med andra som är i samma situation

Vårt bf är 28/5, är alltså i vecka 10 (9+1)

Välkomna!

• Svar på tråden Första barnet maj/juni 2016
  • saaara

Jag hoppar också in här (som sagt så är det lite färre här och lättare att hänga med)

Är 25 år och bor i Stockholm och väntar första barnet.
    Är nu i v.12 (11+3) och BF 13 maj enligt BM på inskrivningen som jag var på den 6 oktober.

RUL är inbokat till den 11 december (längtar så)

Mitt illamående har nu gett med sig men är fortfarande sjukt trött. Men i övrigt så är det inte så mycket symtom kvar vilket kommer med lite blandade känslor då allt känns så overkligt och så är det så långt kvar till RUL tills man får se den lilla. Så man får en bekräftelse på att allt ser bra ut.

Men grattis till er alla som också upplever detta :)

• 1plus1

Märkligt att inta BM hjälper till att boka KUB redan nu?! Fast ni kanske bor i en mindre stad? Vi bor i Göteborg. Blodprovet lämnar jag in samtidigt med alla vanliga provtagningar vid nästa besök 19/11 så det resultatet är klart vid ul så ska man kunna få hela resultatet på plats. Vilket är skönt för att sitta och vänta på det ett par veckor skulle jag bli tokig av. Här är inskrivningen uppdelad i två besök (ett livstilsbesök och ett för vägning, mätning och provtagning.)

Många funderingar är det och jag har ingen att prata med riktigt då vi är först ut i vänskapskretsen och mina systrar vet ju inget ännu och de har äldre barn också. (Jag är en sladdis)

En fråga som jag undrar. Lugnar era gravidhormoner ner sig på nätterna? Jag kan vakna och känner ingenting, varken ömma bröst eller illamående visserligen är jag kissenödig :) Sen på morgonen dröjer det ca 30 minuter så är allt igång igen... Är lite nojig för vid missfallet i somras så började det med att brösten "pyste" och alla gravidsymptom bara försvann på en natt. Någon mer som känner igen detta?

• Seemlan

Ja det är lite märkligt, och det visade sig att jag hade blivit felinformerad också för när jag ringde direkt till ultraljudsmottagningen igår så fick vi en tid bokad och så skulle jag ta prover två veckor innan. Bm hade ju sagt att jag skulle ta blodprov tidigast 13/11 (v12+0) och sen få en ul-tid inom en vecka. Men nu fick jag istället ul-tiden den 13/11 och proverna ska tas två veckor innan, alltså imorgon. Så om jag hade väntat så kanske jag inte hade kunnat genomföra det för att jag skulle ja varit för långt gången! Tur att jag ringde!! Har en kompis som går hos en annan bm och fått samma info som mig, hon hade tagitbprover i förrgår och ringt mottagningen igår hon med, men fick tid den 16/11 och hon ligger någon vecka före mig så de kan inte lova att de kommer kunna genomföra testet med risk för att hon gått för långt. Trots att hon gjorde EXAKT som bm sa! Så jag tror alla bm här i Värmland har blivit felinformerade, men vet inte om jag ska bry mkg och säga något till min bm om detta.. Vi får se.

Vad gäller symptom så har mitt illamående lagt sig nästan helt nu. Skapar en stor oro, men jag försöker tänka positivt. Känner inte igen det du skriver med att det lägger sig just på nätterna men det känns ju olika för alla under olika tider på dygnet så det är säkert helt normalt

Är riktigt spänd nu inför 13/11 och hoppas även man kan få ett nytt bf (har en liten misstanke om att jag gått längre än jag tror)..

Vad kul det är att höra hur det funkar för andra! Fyll gärna på med massa information.

• Pyretsmamma82

Första barnet här. Är 33 och bor i Göteborg.
    Jag ska på provtagning 19/11 och ska göra KUB-ul den 24/11.

Har mycket symtom. Trött, illamående, ömma bröst, sömnlöshet, kissnödig och allmänt skum i kroppen. Samtidigt som det är riktigt jobbigt att må illa så tar jag det som ett gott tecken på att pyret växer och mår bra.

• Pyretsmamma82
    Pyretsmamma82 skrev 2015-10-29 14:42:39 följande:

Har mycket symtom. Trött, illamående, ömma bröst, sömnlöshet, kissnödig och allmänt skum i kroppen. Samtidigt som det är riktigt jobbigt att må illa så tar jag det som ett gott tecken på att pyret växer och mår bra.

Glömde skriva bf. BF 8/6 enligt app men tror det är mer runt 10/6.
  • 1plus1
    Pyretsmamma82 skrev 2015-10-29 14:42:39 följande:

Välkommen Pyretsmamma82! Konstigt att du skall göra KUB redan 24/11 när jag gör min den 30/11 och har BF 6/6?! Jaja, de vet väl vad de håller på med hoppas jag.

Jag mår också illa från och till under dagarna, vissa dagar värre än andra men jag vill helst undvika postefen om jag kan så hållt mig undan dem än så länge. Inga kräkningar i alla fall och lite vatten och frukt brukar lugna det mesta.
  • Pyretsmamma82
    1plus1 skrev 2015-10-29 15:51:25 följande:
    Välkommen Pyretsmamma82! Konstigt att du skall göra KUB redan 24/11 när jag gör min den 30/11 och har BF 6/6?! Jaja, de vet väl vad de håller på med hoppas jag.

Jag mår också illa från och till under dagarna, vissa dagar värre än andra men jag vill helst undvika postefen om jag kan så hållt mig undan dem än så länge. Inga kräkningar i alla fall och lite vatten och frukt brukar lugna det mesta.
    Ja det är lite konstigt. Jag går på Munkebäcks MVC och enligt henne så är jag i v 11 när jag ska ta prover och v 12 när jag ska göra kub-ul. Om jag förstått rätt ska det göras mellan v10-13 9+0-12+6.

Så det kan ju fortfarande stämma bra. Fick tid på Gibraltargatans MVC.
  • Seemlan

Tänk vad olika det kan vara mellan olika regioner.. Här i Värmland ska man (enligt ultraljudsmottagningen) ta prover runt vecka 10 så jag tog idag (v 9+6) och ul tas ca två veckor efter proverna. Konstigt att det kan vara så olika ändå..

• tessan120

Hej! Jag går gärna med här.

Jag är 30 år och väntar första barnet 31 maj. Jag bor med min man i Bålsta. Här blir vi inte erbjudna KUB så vi har bestämt oss för att vänta till RUL.
    Jag har en riktigt bra barnmorska som lugnar mig samt otroligt lätt att prata med.
    Vi har vart på hälsosamtal och ska på inskrivning på onsdag. Då ska vi även boka tid för RUL.
    Jag har mått väldigt illa men det har blivit bättre. Däremot spyr jag, främst på kvällarna. Har lite ömma bröst samt är frusen.
    Vi försökte 4 månader innan detta plus och är superglada.

• ElinB86

Hej allihopa!
    Jag blev medlem i familjeliv idag och hittade denna tråden. Hoppar gärna på! 
    Jag är 29 år och jag och min sambo väntar vårt första barn, är i v11 (10+3). Vi har försökt väldigt länge, nästan 3 år, så det här barnet är mer än välkommet!
    BF 23/5 2016. Jag tycker jag hade mer symptom förut, illamående, spända bröst, humörsvängningar bl.a. Nu är endast trötthet och att kliva upp och kissa på nätterna kvar.. Har aldrig spytt men mått lite illa på eftermiddagarna fram till kanske v.9. Sen bara försvann de flesta symptomen.. är lite orolig över detta då man läst en del om MA fast också om nåt som hette "spökveckor" där många känner sig icke gravida? Nån mer som känner av detta? Ska på KUB test 12/11 vilket är om 2 v, hoppas hoppas hoppas nåt rör sig där inne då!! 
    Kram till er alla!

Svar på tråden Första barnet maj/juni 2016