• Anonym (Syster M)

Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?

Hej.

Min syster avled i somras.

Hon var 26 år och dog efter att hon efter 3 års kamp förlorade mot cancern.

Jag var väldigt delaktig i hennes liv och jag vakade vid hennes sida in i det sista.

Hennes dödsfall var väldigt traumatisk för mig. Och jag drömde mardrömmar om hennes sista stund.

Ca 2 veckor efter dödsfallet kontaktade jag begravningsbyrån för att få se min syster igen. ( efter att de gjort henne i ordning med egna kläder etc).

Hon såg väldigt fridfull ut, precis som om hon sov. Och jag kände att det var väldigt skönt att få se henne på detta sätt.

Då när jag satt där, så tog jag 2 st bilder på min syster.

Dels för att kunna visa mina o hennes barn OM de i framtiden har frågor.

Men även för min egen skull då jag ibland tittar på bilderna. För att förstå.

Men också för att den hemska bilden av hennes död fastnat i mitt huvud. Och då ger dig mig tröst att kunna se bilderna och minnas henne.

Jag har lagt bilderna i ett "dolt album" i telefonen. Så det är inga bilder man kommer åt bara sådär.

Utan man måste aktivt gå in o visa dolda foton

I helgen hade min sambo "snokat " i genom min telefon. Antagligen pga svartsjuka.

Han råkade se bilderna och tog upp detta med mig

Han säger att jag är sjuk i huvudet, att jag är patetisk o äcklig och behöver söka hjälp.

Att det är onormalt och ett sjukt beteende. Och han kräven att jag raderar bilderna.

Jag känner mig väldigt sårad, då jag gjort detta för min skull. Som en del i bearbetningen.

Och jag tycker själv inte att det är så jättekonstigt.

Det är ju inte så att jag postat bilderna på Facebook eller framkallat dem.

Kanske tar jag bort dem i framtiden, men just nu känner jag att jag behöver dem.

Vad anser ni?

Är det ett sjukt beteende?

• Svar på tråden Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?
  • Anonym (Görav)
    Anonym (En jobbig situation) skrev 2015-10-14 10:07:49 följande:

Hejsan TS.

Jag kan omöjligen förstå hur du nu mår och känner eller hur någon i din närhet mår. Jag har lite frågor till dig. Stod du och din syster varandra nära? Jag personligen tycker att man bör få sörja på det sätt som man själv tycker är bäst. Sorg är något väldigt personligt och alla reagerar olika.

Jag tar absolut inte din sambo/man i försvar, men han kanske märker att du mår väldigt dåligt och många män har en tendens att tro att saker försvinner eller går över om man bara inte låtsas om dom. Min sambo är så, tiger i tystnad och försöker glömma allt jobbigt. Prata om den eller ta upp det i ett samtal och han går därifrån eller byter samtalsämne.

Nu vet jag inget mer om din sambo än vad du skriver, men hur var han innan bortgången? Kanske du har gått och mått dåligt över detta länge och varit nere?

Kanske han hade hoppats och trott att när din syster äntligen fick frid efter att ha mått dåligt länge, så skulle du börja må bättre och saker skulle gå tillbaka till det "vanliga".

Nu förstår jag att du känner kanske just nu att det aldrig kommer bli som förr, men jag tänker om det är det som din sambo hoppas och tror. Han kanske tror allt sånt kommer fortare om du inte har saker omkring dig som påminner dig om din syster? Fast han säger det på ett väldigt klantigt sätt, men män har en tendens att vara ganska rakt på och ha inte så väldigt genomtänkta svar på saker.

Har ni pratat igenom hur din sambo och dina barn mår i allt detta? Han kanske mår mer dåligt än vad han vill visa? Kände han din syster väl? 

Har du berättat för honom att det är ett sätt för dig att bearbeta sorgen?

Och har du också berättat för honom att han gör dig väldigt ledsen genom att han kollar igenom din telefon och säger dessa saker till dig? Han kanske inte förstår riktigt hur dåligt du mår... massa frågor, men allt är oftast inte svart eller vitt.

Hoppas att allt ordnar sig för er alla... styrkekram!

Vi kan inte gå runt och ha lika låga krav på mäns respektnivå och sunda förnuft som vi har på småbarn. Såvida han inte är retarderad bör han inte få komma undan med att bete sig så.
  • molly50
    Jajaja92 skrev 2015-10-13 17:19:27 följande:

Ja, sambon reagerade dumt och omoget MEN vad är det med alla på fl som skriver dumpa hela tiden? helt hysteriska, dumpar ni era män så fort ni är oense eller vill ni skapa problem hos andra? obehagligt

Men tycker du verkligen att det är ok att komma med sådana krav och försöka kontrollera TS som han gör?
    Om TS vill ha bilderna på sin döda syster i sin telefon för att bearbeta sin sorg så måste hon få ha det. Vi är alla olika.
    Jajaja92 skrev 2015-10-13 17:28:32 följande:
    Vi vet ju inte hur deras relation ser ut i helhet, jag skulle förklara för honom hur jag tänker och fråga varför han överreagerar, be honom att vidga perspektivet lite och prata med andra som har varit med om dödsfall. Han verkar ju inte ha sett så mycket..
    Om han är en person som är svartsjuk och kontrollerande så lär det inte hjälpa hur mycket man än förösker förklara för honom.
    Jag har själv levt med en sådan person.
    Han var sjukligt svartsjuk och kunde inte acceptera att jag fortfarande sörjde min pappa 2 veckor efter att han dog. Han ansåg att jag då skulle fokusera på honom och vårt förhållande istället.
    Han kunde inte heller acceptera att jag ville fira min första jul utan min pappa tillsammans med min familj.
    Då blev han svartsjuk och ringde och rabblade långa svordomsramsor på telefonsvararen.
    Tror du att det hjälpte att försöka förklara för honom hur jag kände och varför?
    Det finns orsaker till att han är ett ex idag.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Syster M) skrev 2015-10-12 15:06:57 följande:

Hej.

Min syster avled i somras.

Hon var 26 år och dog efter att hon efter 3 års kamp förlorade mot cancern.

Jag var väldigt delaktig i hennes liv och jag vakade vid hennes sida in i det sista.

Hennes dödsfall var väldigt traumatisk för mig. Och jag drömde mardrömmar om hennes sista stund.

Ca 2 veckor efter dödsfallet kontaktade jag begravningsbyrån för att få se min syster igen. ( efter att de gjort henne i ordning med egna kläder etc).

Hon såg väldigt fridfull ut, precis som om hon sov. Och jag kände att det var väldigt skönt att få se henne på detta sätt.

Då när jag satt där, så tog jag 2 st bilder på min syster.

Dels för att kunna visa mina o hennes barn OM de i framtiden har frågor.

Men även för min egen skull då jag ibland tittar på bilderna. För att förstå.

Men också för att den hemska bilden av hennes död fastnat i mitt huvud. Och då ger dig mig tröst att kunna se bilderna och minnas henne.

Jag har lagt bilderna i ett "dolt album" i telefonen. Så det är inga bilder man kommer åt bara sådär.

Utan man måste aktivt gå in o visa dolda foton

I helgen hade min sambo "snokat " i genom min telefon. Antagligen pga svartsjuka.

Han råkade se bilderna och tog upp detta med mig

Han säger att jag är sjuk i huvudet, att jag är patetisk o äcklig och behöver söka hjälp.

Att det är onormalt och ett sjukt beteende. Och han kräven att jag raderar bilderna.

Jag känner mig väldigt sårad, då jag gjort detta för min skull. Som en del i bearbetningen.

Och jag tycker själv inte att det är så jättekonstigt.

Det är ju inte så att jag postat bilderna på Facebook eller framkallat dem.

Kanske tar jag bort dem i framtiden, men just nu känner jag att jag behöver dem.

Vad anser ni?

Är det ett sjukt beteende?

Först och främst så vill jag beklaga sorgen.
    Jag vet vad du går igenom.

Och nej,jag tycker inte att du är det minsta konstig.
    Om din sambo inte kan acceptera att du måste bearbeta din sorg efter din syster så tycker jag att du kan be honom fara och flyga rent ut sagt.
    Vi är alla olika och hanterar sorg på olika sätt.
    Han har ingen som helst rätt att försöka bestämma hur du ska hantera din!

Styrkekramar till dig! {#emotions_dlg.flower}
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Syster M) skrev 2015-10-12 18:39:47 följande:

Han tog upp detta med bilderna nu igen efter jobbet.

Han säger att jag måste ta bort dem och att han ser det.

Han tycker att det är sjukt och vill att jag kontaktar psyk för utredning :(

Han säger också att han vill att vi tar bort allt som påminner om min syster. Eftersom hon är död och det är onormalt att ha kvar saker ifrån någon som inte lever.

Jag har tex sparar ett halsband jag gav henne när hon fyllde 20, samt lite brev hon skrivit till mig när hon var liten. Och sen en servis hon målat när hon gick på gymnasiet. Etc.

Börjar fundera på om det är han som.behöver söka hjälp.

Han verkar absolut vara i behov av hjälp. Eller i alla fall att få prata med någon som kan förklara för honom hur sorg kan te sig. Någon professionell.
    För det är något han överhuvudtaget inte verkar begripa.

Jag tycker du ska sätta dig ner och försöka prata allvar med honom,om det går.
    Vägrar han lyssna och fortsätter ställa krav så tycker jag,ärligt talat,att du ska lämna honom.
    För din egen skull.
    Annars lär du aldrig få bearbeta din sorg ordentligt.

Mattias och Hannah.
  • MissNastrax

Är karln dum i huvudet? (Ursäkta språket)....

Hon dog nyss mer eller mindre, jag har en mortel en man i vår släkt gav mig för 21 år sedan... Jag har den mer som affektion för honom än för att mortla med, jag sörjer honom fortfarande fast jag bara var 7 år när han dog. Bästa människan jag m.fl någonsin känts vid.

Många sparar saker, bilder mm i år eller hela livet.

• Anonym (Hev)

Du är inte konstigt. Du ska inte ens behöva dölja bilderna i din egna mobil. Beklagar din sorg.

• Utflykt i verkligheten
    Jajaja92 skrev 2015-10-13 17:42:06 följande:
    om det är min syster/mamma/dotter vet jag troligen mer om hur deras förhållande ser ut i helhet än vad vi vet om en främling på fl, men jag är ändå väldigt försiktig med att uttala mig om andra, även nära personer ska göra slut eller inte. Ett kärleksförhållande är inte som en arbetsplats man känner sig missnöjd med och säger upp sig från. Som sagt, vi vet ingenting om deras förhållande och personligheter förutom det här.
    Precis. Alltså kan vi enbart ge råd utifrån det vi får veta, och i det här fallet så får vi veta att ts blir överkörd och domderad med - vilket inte under några som helst omständigheter är ok.

Om ts hade blivit slagen, hade du varit lika diplomatisk? Det här är psykisk misshandel ts beskriver, och dessutom i en situation när hon egentligen behöver stöttning och tröst.
  • Charlotte73

Jag har bilder på min döda mamma i mobilen! Tog bilder på sjukhuset efter hon hade gått bort o dom hade fixat iordning henne och när vi fick se henne ligga i kistan!!

Dom bilderna har jag tittat på jätte mycket! Dom har hjälpt mig o fatta att hon är borta!

• molly50
    Jajaja92 skrev 2015-10-13 17:42:06 följande:
    om det är min syster/mamma/dotter vet jag troligen mer om hur deras förhållande ser ut i helhet än vad vi vet om en främling på fl, men jag är ändå väldigt försiktig med att uttala mig om andra, även nära personer ska göra slut eller inte. Ett kärleksförhållande är inte som en arbetsplats man känner sig missnöjd med och säger upp sig från. Som sagt, vi vet ingenting om deras förhållande och personligheter förutom det här.
    Men det spelar väl ingen roll hur deras relation ser ut i helhet.
    Det här handlar om att han försöker diktera villkoren för hur TS ska hantera sin sorg.
    Och det är under inga som helst omständigheter ok!

Vi är alla olika och hanterar sorg på olika sätt.
    Om TS sambo inte begriper något om hur sorg fungerar så borde han kanske få prata med någon som kan förklara det för honom.
    Innan dess så har han ingen som helst rätt att tala om för TS hur hon ska göra.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?