• Anonym (Syster M)

Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?

Hej.

Min syster avled i somras.

Hon var 26 år och dog efter att hon efter 3 års kamp förlorade mot cancern.

Jag var väldigt delaktig i hennes liv och jag vakade vid hennes sida in i det sista.

Hennes dödsfall var väldigt traumatisk för mig. Och jag drömde mardrömmar om hennes sista stund.

Ca 2 veckor efter dödsfallet kontaktade jag begravningsbyrån för att få se min syster igen. ( efter att de gjort henne i ordning med egna kläder etc).

Hon såg väldigt fridfull ut, precis som om hon sov. Och jag kände att det var väldigt skönt att få se henne på detta sätt.

Då när jag satt där, så tog jag 2 st bilder på min syster.

Dels för att kunna visa mina o hennes barn OM de i framtiden har frågor.

Men även för min egen skull då jag ibland tittar på bilderna. För att förstå.

Men också för att den hemska bilden av hennes död fastnat i mitt huvud. Och då ger dig mig tröst att kunna se bilderna och minnas henne.

Jag har lagt bilderna i ett "dolt album" i telefonen. Så det är inga bilder man kommer åt bara sådär.

Utan man måste aktivt gå in o visa dolda foton

I helgen hade min sambo "snokat " i genom min telefon. Antagligen pga svartsjuka.

Han råkade se bilderna och tog upp detta med mig

Han säger att jag är sjuk i huvudet, att jag är patetisk o äcklig och behöver söka hjälp.

Att det är onormalt och ett sjukt beteende. Och han kräven att jag raderar bilderna.

Jag känner mig väldigt sårad, då jag gjort detta för min skull. Som en del i bearbetningen.

Och jag tycker själv inte att det är så jättekonstigt.

Det är ju inte så att jag postat bilderna på Facebook eller framkallat dem.

Kanske tar jag bort dem i framtiden, men just nu känner jag att jag behöver dem.

Vad anser ni?

Är det ett sjukt beteende?

• Svar på tråden Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?
  • Utflykt i verkligheten
    Jajaja92 skrev 2015-10-13 17:19:27 följande:

Ja, sambon reagerade dumt och omoget MEN vad är det med alla på fl som skriver dumpa hela tiden? helt hysteriska, dumpar ni era män så fort ni är oense eller vill ni skapa problem hos andra? obehagligt

Tycker det är stor skillnad på att vara oense i ett förhållande och att bli kontrollerad av någon som inte visar någon som helst respekt för en. När den ena parten kräver orimliga saker, kör över den andre och utsätter den för saker som personen i fråga inte känner sig bekväm med, då har man klivit över gränsen för vad som är ok och därmed förbrukat sin möjlighet till diskussion. Särskilt om den utsatte har sagt ifrån.

Vad skulle du säga om det var din syster/mamma/dotter som var i ett förhållande som liknar ts? Skulle du be henne att fortsätta kämpa för förhållandets överlevnad trots att hon blir kontrollerad, behandlad respektlöst och övervakad?
  • prematur mor

Beklagar sorgen. Nej du är inte konstig. Har själv ett foto på väggen i mitt sovrum på min döda dotter. Ingen har nått i mitt sovrum att göra som inte blivit inbjuden. Skulle någon anse att jag var konstig över det så säger det mer om deras rädsla än hur jag är. Stötte kramar

• Jajaja92
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-10-13 17:31:05 följande:
    Tycker det är stor skillnad på att vara oense i ett förhållande och att bli kontrollerad av någon som inte visar någon som helst respekt för en. När den ena parten kräver orimliga saker, kör över den andre och utsätter den för saker som personen i fråga inte känner sig bekväm med, då har man klivit över gränsen för vad som är ok och därmed förbrukat sin möjlighet till diskussion. Särskilt om den utsatte har sagt ifrån.

Vad skulle du säga om det var din syster/mamma/dotter som var i ett förhållande som liknar ts? Skulle du be henne att fortsätta kämpa för förhållandets överlevnad trots att hon blir kontrollerad, behandlad respektlöst och övervakad?
    om det är min syster/mamma/dotter vet jag troligen mer om hur deras förhållande ser ut i helhet än vad vi vet om en främling på fl, men jag är ändå väldigt försiktig med att uttala mig om andra, även nära personer ska göra slut eller inte. Ett kärleksförhållande är inte som en arbetsplats man känner sig missnöjd med och säger upp sig från. Som sagt, vi vet ingenting om deras förhållande och personligheter förutom det här.
  • Anonym (AnonymMan)

Nope inte ett dugg konstigt, jag ser snarast att det vore konstigt om Du INTE Haft det

Min far dog i somras han med, jag har fortfarande hans telefonnummer kvar under snabbnummer, det finns bilder på honom både hemma och digitalt. Det finns för övrigt bilder på min morfar min mormor, min farmor och till och med en på min farfar här hemma, och min farfar dog långt innan jag föddes.

Jag ser endast ett enda fel, och det är ett STORT sådant. Din sambo.

Vad har stolpskottet i Din mobil att göra? Litar han inte på Dig så skall han ut genom dörren.

Din syster har varit en del av Ditt liv och kommer så vara även i framtiden hur konstigt det än kan låta då jag skriver det, men en del av Dig som var viktig för Dig så att Du har de korten ser jag inte som konstigt.

Själv satt jag och pratade ganska länge med min far direkt efter att han hade somnat in i somras, halva natten, det var inget vidare samtal, responsen var minst sagt usel från hans sida, men jag behövde prata med honom just då så jag gjorde det. Alla har olika sätt att hantera saker på och det finns inget rätt sätt att hantera en sorg på eller att minnas de fina stunderna på.

Upprepar, Din sambo är en idiot. Vad ser Du hos denne?

• Ominous

Som du förklarar det låter det otroligt fint, vackert, omsorgsfullt. Din sambo verkar vara upprörd över något annat, chockad eller bara ute efter att såra dig. Tycker du ska visa honom denna tråden, eller texten i ditt första inlägg. Förstår han inte då så förstår jag inte vad du ser hos honom. En sak att säga "jag har svårt att förstå det här" och faktiskt gå på att kränka. Du förtjänar verkligen en ursäkt.

• 77michelle

Inte alls konstigt! Beklagar sorgen.

Min bror dog i en trafikolycka för 11 år sen och jag tog aldrig kort när han var avliden. Det ångrade jag efteråt och gör fortfarande. Minnet bleknar efter så pass många år och jag hade velat ha den bilden kvar också. Mycket för att jag inte ska hitta på egna minnesbilder som är värre än det var.....om du förstår hur jag menar.

Tjej-99,tjej-01,kille -03, tjej-07, kille -13, bf 28/10 -15
  • beccagranen

Nej inget konstigt.
    Min mamma hade ett litet fotoalbum med begravningsbilder (öppen kista) på morfar. Han dog också i cancer och för henne var det så hon ville minnas honom mot slutet, fin och fridfullt liggandes. Inte som hon tidigare minns, i sjukhussäng och medtagen. Som barn smygtittade vi på bilderna, och det var inget äckligt, bara en sovande man.

Däremot tycker jag att din partner låter hemsk. Hur kan man ens säga något så vidrigt och komma med såna krav, det är ditt sätt att läka och det bör han respektera och stötta.

• EnAnonumius
    Jajaja92 skrev 2015-10-13 17:28:32 följande:
    Vi vet ju inte hur deras relation ser ut i helhet, jag skulle förklara för honom hur jag tänker och fråga varför han överreagerar, be honom att vidga perspektivet lite och prata med andra som har varit med om dödsfall. Han verkar ju inte ha sett så mycket..

Det spelar ingen roll hur relationen ser ut i övrigt och i helhet..  Då det handlar om SORG.

Din kommentar  om hur deras relation ser ut i övrigt hade kunnat vara rimligt om det hade handlat om otrohet, och TS hade varit otrogen.

Men nu handlar det inte om otrohet utan om SORG. Så att dra upp om deras relation övrigt  är verklighetsfrånvänt i detta sammanhanget..

Nej oavsett hur deras relation ser ut i övrigt så har inte killen någon rätt att ställa ett sådant krav att hon skall radera de bilderna (och han skall sitta och titta på när hon gör det) bara för att han tycker det är fel och har total nolltolerans på att folk sörjer på olika sätt än honom.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Agnescecila

Jag beklagar sorgen!
    Så länge du inte tvingar folk att titta på bilderna ser jag inget fel. Dock tycker jag att din sambo ska sluta snoka. Om sambon inte vill se bilderna mer behöver han inte titta.

• Anonym (M)

Min syster tog livet av sig för ett par år sedan. Jag vart tjatad på att följa med för ett sista farväl, och det är något jag ångrar jättemycket. Jag vill se henne och minnas henne vid liv och inte som död. Alla hanterar det på olika sätt och sålänge det inte går ut över någon annan så är det helt okej. En av mina bästa vänners mamma postade ett helt album på sin son som dog i en motorcyckel olycka på facebook och det är något jag verkligen inte förstår.

Svar på tråden Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?