• Anonym (Syster M)

Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?

Hej.

Min syster avled i somras.

Hon var 26 år och dog efter att hon efter 3 års kamp förlorade mot cancern.

Jag var väldigt delaktig i hennes liv och jag vakade vid hennes sida in i det sista.

Hennes dödsfall var väldigt traumatisk för mig. Och jag drömde mardrömmar om hennes sista stund.

Ca 2 veckor efter dödsfallet kontaktade jag begravningsbyrån för att få se min syster igen. ( efter att de gjort henne i ordning med egna kläder etc).

Hon såg väldigt fridfull ut, precis som om hon sov. Och jag kände att det var väldigt skönt att få se henne på detta sätt.

Då när jag satt där, så tog jag 2 st bilder på min syster.

Dels för att kunna visa mina o hennes barn OM de i framtiden har frågor.

Men även för min egen skull då jag ibland tittar på bilderna. För att förstå.

Men också för att den hemska bilden av hennes död fastnat i mitt huvud. Och då ger dig mig tröst att kunna se bilderna och minnas henne.

Jag har lagt bilderna i ett "dolt album" i telefonen. Så det är inga bilder man kommer åt bara sådär.

Utan man måste aktivt gå in o visa dolda foton

I helgen hade min sambo "snokat " i genom min telefon. Antagligen pga svartsjuka.

Han råkade se bilderna och tog upp detta med mig

Han säger att jag är sjuk i huvudet, att jag är patetisk o äcklig och behöver söka hjälp.

Att det är onormalt och ett sjukt beteende. Och han kräven att jag raderar bilderna.

Jag känner mig väldigt sårad, då jag gjort detta för min skull. Som en del i bearbetningen.

Och jag tycker själv inte att det är så jättekonstigt.

Det är ju inte så att jag postat bilderna på Facebook eller framkallat dem.

Kanske tar jag bort dem i framtiden, men just nu känner jag att jag behöver dem.

Vad anser ni?

Är det ett sjukt beteende?

• Svar på tråden Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?
  • Sjömamma

Beklagar din förlust.

Verkligen sorgligt att du har en sambo som inte förmår att stötta och förstå dig.

Det du har gjort tycker jag verkar mycket sunt och normalt. Naturligtvis vill du ha bilder av din systers död där hon ser fridfull och lugn ut och inte som du minns hennes sista tid som sjuk.

Jag förlorade min syster väldigt hastigt för sju år sen. Vi var och tittade på henne efteråt och jag önskar att jag hade haft en bild från det. Just då blev allt så kaosartat och överväldigande så jag kunde inte riktigt ta in vad som hände. Det hade varit skönt att ha en bild att kunna titta på senare när allt lugnat sig.

Många är väldigt rädda flr döden och vill gärna inte bli påmind om den. Därför kan många reagera väldigt starkt på tex bilder och minnessaker från någon som är död. Men det är väldigt sorgligt att din sambo inte kan respektera din sorg och dina känslor.

Det viktigaste du ska göra nu är att värna om dina minnessaker efter din syster. Kanske det är bra om du kan förvara dom på ett säkert ställe. Det vore förödande om du skulle känna dig tvingad att radera och kasta något för att blidka din sambo.
    Vilken relation hade han till din syster? Kan det handla om sorg från hans sida som han försöker hantera genom detta konstiga handlande? Igen jag beklagar och hoppas att du ska kunna komma vidare i din sorg.

• Anonym (Linda)

Nej det är definitivt inget konstigt i det. Förr vid 1900-talets början så stod hela begravningsföljet runt den öppna kistan och tog kort på den döde. Innan dess satte man dom i en fåtölj och fotograferade om man var rik. Men nån gång på 50-60 talet växte det fram att man skulle skona barn och känsliga från döden och man slutade med att fotografera den döde samt att barn inte fick följa med på begravningar för man ansåg att de störde. Detta har gjort att döden är tabu, inget vi talar om och känns skrämmande. Och i dagens samhälle börjar det växa fram bland dom som förlorat någon ung närstående så tar man kort på sina anhöriga när de är i ordning gjorda. Men att alla inte tycker det är socialt accepterat.

Din pojkvän har kränkt dig genom att först gå igenom din mobil och att sedan tala så pass nedvärderande om dig ang din syster och din förlust av henne som något fult och smutsigt för att du vill ha minnen. Han kommer tyvärr aldrig kunna förstå dig. Och kommer du kunna bygga upp en tillit till honom igen? För vill det sig illa kan han om han är jäkligt elak använda detta mot dig varje gång ni bråkar och han vill sänka dig.

Jag beklagar verkligen din förlust. Unga människor ska leva, inte dö

Junis 1997-2011

• Ego Lovers

Spara bilderna nån annanstans också som en säkerhet för tänk om han raderar dom utan din vetskap eller sätt lås på din mobil.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Syster M) skrev 2015-10-12 18:39:47 följande:

Han tog upp detta med bilderna nu igen efter jobbet.

Han säger att jag måste ta bort dem och att han ser det.

Han tycker att det är sjukt och vill att jag kontaktar psyk för utredning :(

Han säger också att han vill att vi tar bort allt som påminner om min syster. Eftersom hon är död och det är onormalt att ha kvar saker ifrån någon som inte lever.

Jag har tex sparar ett halsband jag gav henne när hon fyllde 20, samt lite brev hon skrivit till mig när hon var liten. Och sen en servis hon målat när hon gick på gymnasiet. Etc.

Börjar fundera på om det är han som.behöver söka hjälp.

Kicka ut den jäveln eller gå själv!

Han ställer extremt höga krav på dig och han är sjuk i huvudet som tror att man kan radera enda pass nära person i sitt liv enbart för att personen inte lever längre.

Medels honom att det är lättare att radera en psykopat till stolpskott än kärleken till sin syster så tar du dina saker och går. Vänder inte om och låter aset tro att han är så himla duktig så får vi hoppas att han nån gång kommer till insikt när någon närstående till honom dör att han har förmågan att göra sig av med precis allt efter denne.

Nä han är sjuk i huvudet och ställer orimliga krav på dig.
  • Tom Araya

Att ha bilder på avlidna personer som stått en nära i sig är inget konstigt, men att ha en bild tagen efter döden inträffat är nog en aning udda. Inte nödvändigtvis fel eller sjukt dock.

Din sambo är däremot sjukt respektlös.

• Inget konstigt

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att spara bilder och saker för att minnas en närstående som gått bort.

Vad jag tycker är riktigt konstigt - och otäckt - är folk som talar på ett så respektlöst sätt till sin partner som du beskriver att din sambo gjort. Det spelar ingen roll om han är rädd för döden eller liknande. Sådär tilltalar man inte sina medmänniskor och i synnerhet inte sin partner. Jag är inte en sån som ropar "dumpa" kors och tvärs, men det där bådar inte gott, alls. Jag har varit oense med min sambo många gånger, men ingen av oss skulle någonsin använda ett så respektlöst språk.

• yodi

tycker inte det är ett dugg konstigt eller ovanligt. särskilt inte med tanke på att du har dom i en dold mapp.

• micromat
    Jajaja92 skrev 2015-10-13 17:19:27 följande:

Ja, sambon reagerade dumt och omoget MEN vad är det med alla på fl som skriver dumpa hela tiden? helt hysteriska, dumpar ni era män så fort ni är oense eller vill ni skapa problem hos andra? obehagligt

För en sådan sak som ts har råkat ut för att jag garanterat dumpat killen. En person som visar sån bristande hänsyn till en människa i sorg är ingen jag skulle vilja ha mitt liv.
  • Anonym (En jobbig situation)

Hejsan TS.

Jag kan omöjligen förstå hur du nu mår och känner eller hur någon i din närhet mår. Jag har lite frågor till dig. Stod du och din syster varandra nära? Jag personligen tycker att man bör få sörja på det sätt som man själv tycker är bäst. Sorg är något väldigt personligt och alla reagerar olika.

Jag tar absolut inte din sambo/man i försvar, men han kanske märker att du mår väldigt dåligt och många män har en tendens att tro att saker försvinner eller går över om man bara inte låtsas om dom. Min sambo är så, tiger i tystnad och försöker glömma allt jobbigt. Prata om den eller ta upp det i ett samtal och han går därifrån eller byter samtalsämne.

Nu vet jag inget mer om din sambo än vad du skriver, men hur var han innan bortgången? Kanske du har gått och mått dåligt över detta länge och varit nere?
    Kanske han hade hoppats och trott att när din syster äntligen fick frid efter att ha mått dåligt länge, så skulle du börja må bättre och saker skulle gå tillbaka till det "vanliga".

Nu förstår jag att du känner kanske just nu att det aldrig kommer bli som förr, men jag tänker om det är det som din sambo hoppas och tror. Han kanske tror allt sånt kommer fortare om du inte har saker omkring dig som påminner dig om din syster? Fast han säger det på ett väldigt klantigt sätt, men män har en tendens att vara ganska rakt på och ha inte så väldigt genomtänkta svar på saker.

Har ni pratat igenom hur din sambo och dina barn mår i allt detta? Han kanske mår mer dåligt än vad han vill visa? Kände han din syster väl? 
    Har du berättat för honom att det är ett sätt för dig att bearbeta sorgen?
    Och har du också berättat för honom att han gör dig väldigt ledsen genom att han kollar igenom din telefon och säger dessa saker till dig? Han kanske inte förstår riktigt hur dåligt du mår... massa frågor, men allt är oftast inte svart eller vitt.

Hoppas att allt ordnar sig för er alla... styrkekram!

• KCL

Du är inte konstig på något sätt. Däremot verkar din sambo inte ha alla hästar hemma och jag skulle påstå att det är han som har ett sjukt beteende.

Svar på tråden Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?