• Anonym (LIVRÄDD för mina barns framtid)

BORDE INTE VI FÅ VARA MED OCH BESTÄMMA DET OM DET SOM NU SKER I LANDET?

Vi har ingen koll på vilka som kommer in i Sverige nu. Portarna står vidöppna för vem som helst som vill söka permanent uppehållstillstånd och/eller förstöra för europa.

">

">

Minns ni julhandeln december 2011?

">

Han (bombaren) kom hit som tioåring och kom snabbt in i det svenska samhället.Men något hände. Han blev religiös ? och arg.

Arga är redan många som bor undermåliga boenden i väntan på att deras permanenta uppehåll ska träda i kraft.
    Hur naiva är våra politiker? Hur får detta hända?? Vårat land raseras i en fart som är obeskrivlig.

Stefan Löfvén är i USA just nu på turné och leker Hjärta storhjärtad hjälteHjärta .
    Men han har INGEN ANING om hur vi ska få pengarna att räcka, och samhället att gå runt med denna massinvandring. Bostäder, sjukvård, skola, osv. osv.

Våra grannländer Danmark och Norge däremot tar sitt ansvar gentemot de som redan bor i landet (invandrare som infödda) och mot de som de ämnar ta emot.

I Norge debatteras just nu om landet ska ta emot 10 000 kvotflyktingar från Syrien under de närmaste två åren. Som ett led i detta har den norska statstelevisionen NKR tillsammans med statistiska centralbyrån tagit fram siffror på vad ett sådant beslut skulle kosta. Dessutom har man bjudit in den svenske nationalekonomen Tino Sanandaji för att kommentera frågan.

Resultatet visar att det skulle kosta runt 20 miljarder norska kronor i nettokostnader utslaget över en tioårsperiod.

Förstår ni hur många unga män som kommer bli arga, så som bombaren ovan, när det som utlovades av Sverige, av media i Syrien, inte uppfyller deras förväntningar.
    De har inget att förlora. "Ska inte jag få det bra, ska ingen annan få det bra heller". Precis så som IKEA i Västerås - mördaren tänkte dagen efter att hans uppehållstillstånd (för andra gången) inte godkändes.
    GråterGråterGråterGråterGråterGråterGråterGråter
    När ska vi vakna upp och inse att detta är något slags extremsolidariskt experiment som ej hunnits tänkas igenom, och som sätter våra barns framtid på spel?

VARFÖR FÅR INTE VI VARA MED OCH BESTÄMMA GENOM EN FOLKOMRÖSTNING?

• Svar på tråden BORDE INTE VI FÅ VARA MED OCH BESTÄMMA DET OM DET SOM NU SKER I LANDET?
  • ninasord
    Anonym (Lisa) skrev 2015-10-07 22:39:33 följande:
    om du har något att tillföra en diskussion ska du ju självklart svara - men jag frågade vad som kan hända kvinnorna?
    då svarar du att de kan bli utsatta. på frågan vad de kan bli utsatta för skriver du att du har ingen aning....... 

hänger du med på vad jag menar? att du kan ju inte skriva att kvinnorna blir utsatta när du inte har en aning om vad? 

Det tillför ju inget i en diskussion......
    Jag har ju redan skrivit om det så jag förstår inte din fråga. Hänger du med?
    Men gråt inte, Gud vare med dig! Skrattande

• Anonym (kls)
    ninasord skrev 2015-10-07 22:31:45 följande:
    Det är väl ingen som tar mig på allvar vad jag är skriver så jag begriper inte mig på ditt påstående där direkt eller alls. Jag svarar på dina kommentarer eller vad bill du att jag ska skriva?
    Håll tyst!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Tänk efter före) skrev 2015-10-07 22:41:51 följande:

Är du allvarlig?

Vi har tagit in lika många på en månad som vi normalt tar in på ett år, är det 28 000?
    Och nere i Sydeuropa står miljoner till som vill in, och i Libanon står flera miljoner som vill in.

ÄR DU ALLVARLIG??
    vad tycker du vi ska göra då? 
    ska vi stänga gränserna och inte ta emot några fler? var ska de då ta vägen? 

jag vet inte vad du vill tillföra diskussions genom att fråga om jag är allvarlig, inte en gång utan två gånger och andra gången med stora bokstäver?  är det inte bättre att lägga kraft på diskussionen? 
  • Anonym (Lisa)
    ninasord skrev 2015-10-07 22:44:05 följande:
    Jag har ju redan skrivit om det så jag förstår inte din fråga. Hänger du med?
    Men gråt inte, Gud vare med dig! Skrattande
    varför skulle jag gråta för att du inte kan föra en vettig diskussion? 
  • ninasord
    Anonym (kls) skrev 2015-10-07 22:44:31 följande:
    Håll tyst!
    Allahu... ah ah host *host*
    Det var inte vad jag menade, men att be böner kan väl aldrig vara fel när man möter svåra tider. Man måste inte be, man kan ta det som det kommer också. Hakuna matata eller vad sa dom nu i Disneyfilmen som en bra ramsa att ha med sig genom livet.
  • ninasord
    Anonym (Lisa) skrev 2015-10-07 22:46:40 följande:
    varför skulle jag gråta för att du inte kan föra en vettig diskussion? 
    Nej men du kommer att gråta irl. dock inte pga. mig då.
  • Anonym (Gammal och rädd)
    Anonym (Tänk efter före) skrev 2015-10-07 22:23:09 följande:

Det händer mycket skit i närheten av flyktingförläggningar. Idag stal en tonårig "pojke" en polismans pistol. Läs på aftonbladet.
    Det är såna här saker och många många andra saker som sker, men det finns ungefär 87% av befolkningen som blundar och vill leka den barmhärtige samariten. Som vill öppna sina hjärtan och plånböcker för tusentals och åter tusentals nykomlingar. Dessa 87% tänker inte på vad detta innebär för lilla Sverige. Ingen bryr sig om kostnaden, arbetsmarknaden, bostads förhållandet, vården......Nej det är skrämmande hur majoriteten av svenskarna vill får landet att kollapsa helt.
  • Anonym (Tänk efter före)
    Anonym (Gammal och rädd) skrev 2015-10-07 23:18:30 följande:
    Det är såna här saker och många många andra saker som sker, men det finns ungefär 87% av befolkningen som blundar och vill leka den barmhärtige samariten. Som vill öppna sina hjärtan och plånböcker för tusentals och åter tusentals nykomlingar. Dessa 87% tänker inte på vad detta innebär för lilla Sverige. Ingen bryr sig om kostnaden, arbetsmarknaden, bostads förhållandet, vården......Nej det är skrämmande hur majoriteten av svenskarna vill får landet att kollapsa helt.

Precis. Jag blir rädd, värre än vid en skräckfilm, av vissa svar här "men öh vaddå villru att vi ska stänga gränserna eller? Var ska då alla ta vägen?" Jag blir bara så provocerad! Vad fan, den skulle ha stängts för en vecka sen, minst!

Ny krönika av Henrik Alexandersson, han är nästan alltid bra:

'Verkligheten är komplicerad. Man måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Detta gäller inte minst den pågående flyktingkrisen.

Man kan vilja hjälpa människor som flyr från krig, förtryck och fattigdom. Samtidigt kan man vara oroad över att det, väldigt snart, inte kommer att finnas möjlighet att inkvartera fler flyktingar ? och att kostnaderna för mottagandet skenar iväg. Det är den verklighet vi har att förhålla oss till.

Man kan mycket väl vilja att vi tillvaratar flyktingars och invandrares kompetens. Samtidigt kan man vara bekymrad över att den svenska arbetsmarknaden dras med höga kostnader, stelbenta regler och en struktur som stänger människor ute. Samt det faktum att många som kommer till Sverige har dålig eller i princip obefintlig utbildning.

Man kan tycka att nya kulturella intryck gör vårt land rikare, öppnare, roligare och mer intressant. Samtidigt kan man vara mycket klar med att det offentliga rummet skall hållas fritt från religiösa regler; att invandrare i förekommande fall måste ge upp sin klankultur och acceptera att Sverige är en rättsstat där konflikter hänskjuts till statens våldsmonopol; att den öppna, liberala demokratins fri- och rättigheter skall gälla och gälla lika för alla.

Man kan förstå att det verkliga problem som invandringen sätter fokus på är den generella välfärdsstaten. Samtidigt är det bara att inse att varken våra politiker eller svenska folket tycks hålla med om denna analys ? och att vi i vart fall här och nu måste förhålla oss till hur systemet fungerar i dag. Tyvärr. I vart fall om man vill vara begriplig och relevant.

Men samtidigt måste man ha sina principer klara för sig, så att man vet vad man vill och hur man vill förändra samhället. Och, med risk för att upprepa mig, så vet ni redan vad jag tycker: Människor skall ha frihet att bo var de vill ? men inte på andras bekostnad. Gränsen för denna frihet går där man kränker andras frihet, säkerhet eller egendom.

/Henrik Alexandersson
  • Anonym (Gammal och rädd)
    Anonym (Tänk efter före) skrev 2015-10-07 23:30:19 följande:

Precis. Jag blir rädd, värre än vid en skräckfilm, av vissa svar här "men öh vaddå villru att vi ska stänga gränserna eller? Var ska då alla ta vägen?" smile8.gif Jag blir bara så provocerad! Vad fan, den skulle ha stängts för en vecka sen, minst!

Ny krönika av Henrik Alexandersson, han är nästan alltid bra:

'Verkligheten är komplicerad. Man måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Detta gäller inte minst den pågående flyktingkrisen.

Man kan vilja hjälpa människor som flyr från krig, förtryck och fattigdom. Samtidigt kan man vara oroad över att det, väldigt snart, inte kommer att finnas möjlighet att inkvartera fler flyktingar och att kostnaderna för mottagandet skenar iväg. Det är den verklighet vi har att förhålla oss till.

Man kan mycket väl vilja att vi tillvaratar flyktingars och invandrares kompetens. Samtidigt kan man vara bekymrad över att den svenska arbetsmarknaden dras med höga kostnader, stelbenta regler och en struktur som stänger människor ute. Samt det faktum att många som kommer till Sverige har dålig eller i princip obefintlig utbildning.

Man kan tycka att nya kulturella intryck gör vårt land rikare, öppnare, roligare och mer intressant. Samtidigt kan man vara mycket klar med att det offentliga rummet skall hållas fritt från religiösa regler; att invandrare i förekommande fall måste ge upp sin klankultur och acceptera att Sverige är en rättsstat där konflikter hänskjuts till statens våldsmonopol; att den öppna, liberala demokratins fri- och rättigheter skall gälla och gälla lika för alla.

Man kan förstå att det verkliga problem som invandringen sätter fokus på är den generella välfärdsstaten. Samtidigt är det bara att inse att varken våra politiker eller svenska folket tycks hålla med om denna analys och att vi i vart fall här och nu måste förhålla oss till hur systemet fungerar i dag. Tyvärr. I vart fall om man vill vara begriplig och relevant.

Men samtidigt måste man ha sina principer klara för sig, så att man vet vad man vill och hur man vill förändra samhället. Och, med risk för att upprepa mig, så vet ni redan vad jag tycker: Människor skall ha frihet att bo var de vill men inte på andras bekostnad. Gränsen för denna frihet går där man kränker andras frihet, säkerhet eller egendom.

/Henrik Alexandersson
    Gränserna borde ha stängts för flera år sen. Invandringen som var på 50-60-70 talet var acceptabelt då Sverige han få dem in på SFI och jobb när mängden inkomna var mindre, men som idag så är det 2000 personer in i Sverige  dagligen!!!!!!!!! Det finns ingen måtta på detta. Det är flera tusen människor som ska ha tak över huvudet och mat i magen och vem är det som får stå för kostnaden???? JO vi skattebetalare. Och inte nog med detta landet kan inte överbefolkas för det tär på allt omkring oss.
Svar på tråden BORDE INTE VI FÅ VARA MED OCH BESTÄMMA DET OM DET SOM NU SKER I LANDET?