• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Dirvas
    Nmg skrev 2015-12-14 13:21:48 följande:

En fråga, känner ni ökad törst som biverkning av lutinus eller så? Undra bara om det är min crinone eller nåt annat fel. Brukar inte dricka så mycket vatten annars.

Jag var jättetörstig under hela ruvartiden så tänkte att det var pga lutinus. Slutade med lutinus i fredags men än hänger törsten kvar.
  • Dirvas
    jagvillhabarn skrev 2015-12-14 15:17:13 följande:

Fy vad ja e nervös nu :(

Ska på vul på torsdag o hoppas på att få se ett hjärta slå men vad jobbigt de e att vänta.

Va spännande! men förstår dagarna går sakta till torsdag nu.
    Vilken vecka får du göra vul i?

Jag fick min vul den 10 januari, är i v. 10 då om allt går som det ska. Känns så otroligt långt bort :I

• FruGrävling
    Dirvas skrev 2015-12-14 17:28:48 följande:

Va spännande! men förstår dagarna går sakta till torsdag nu.

Vilken vecka får du göra vul i?

Jag fick min vul den 10 januari, är i v. 10 då om allt går som det ska. Känns så otroligt långt bort :I

Oj vad sent. Först räknade hon fram att jag skulle göra mitt ultraljud den 25:e men sen kom hon på att det var ju juldagen så det gick inte. Så då skulle hon boka in mig 4 januari. Jag tyckte det var så himla sent och bara tanken på att få vänta så länge gjorde att jag bröt ihop o började gråta. Så det slutade med att jag fick tid 21/12. Kommer vara vecka 6+5 då. Bara en vecka kvar nu.

Jag hade ett missfall förra året och jag det har satt sina spår. Jag tycker att tiden från plusset och framåt har varit den värsta utav hela denna processen inkl avbrutna ivf-försök, sprutor, totalfrys och sen FET och ruvartid. Sen jag plussade har jag inte känt nån glädje utan bara panik och oro.
  • Iskristall
    hagnestahill skrev 2015-12-14 10:58:10 följande:

Nej kände inga direkta symptom på just graviditet, men kände mig lite mer svullen o andfådd efter ca en veckas ruvande, och det kan man bli om man blir gravid och varit överstimulerad (hade 19 äggblåsor och var precis på gränsen till ÖS). Ökad svullnad och andfåddhet kan man få av att hcg börjar utsöndras när ägget fäst och då förvärras det man kände före ÄP. Det stämde på mig. Och nu vecka 8 (7+4) är jag fortfarande jättesvullen o andfådd, inte farligt, men jobbigt. Ser ut som jag är i 16:e veckan =(

Vid UL förra veckan var mina äggstockar ca 5 cm, vilket är mer än normalt men läkaren sa att det var ok. Hört om de som tvingats läggas in men de har haft 8-10 cm tror jag plus massor vätska i buken. Jag mår ok annars förutom svullnaden. Kan ej knäppa mina byxor.

Så mina symptom under ruvningen tror jag berodde på min milda ÖS samt att jag fick massor biverkningar av Lutinus. Biverkningarna man får av progesteron är ju tyvärr precis som vid graviditet: svulla bröst, molvärk, illamående etc.

Dock vid BIM var det mer säkert, för då hade mina bröstvårtor redan börjat bli större och mer mörklila. Det var nog Hcg snarare än Lutinus för svullna bröst får jag efter varje ÄL men inte så stora och lila bröstvårtor.

Jag fick en liten rosa blödning 2 dgr före BIM/testdag och blev rädd att det var mensen som var på G, men plusset ökade ju sen. Tror det är Lutinus för har haft små rosa spottings nån dag varje vecka nu i fyra veckor. Men nu har jag börjat trappa ner på Lutinus och slutar snart

Jag har också de typiska lutinusbiverkningarna, illamående, lite yrslig ibland som golvet gungar, och ömma bröstvårtor, men det får jag alltid efter äl.

Oj, förstår att du blev rädd av den lilla blödningen 2 dagar innan bim, inte kul! Men tur att det gick bra och inte var mensen!
  • Iskristall
    Nmg skrev 2015-12-14 13:21:48 följande:

En fråga, känner ni ökad törst som biverkning av lutinus eller så? Undra bara om det är min crinone eller nåt annat fel. Brukar inte dricka så mycket vatten annars.

Nä, inte mer än vanligt.

Hur mår du annars nu då?
  • Iskristall
    jagvillhabarn skrev 2015-12-14 15:17:13 följande:

Fy vad ja e nervös nu :(

Ska på vul på torsdag o hoppas på att få se ett hjärta slå men vad jobbigt de e att vänta.

Åh så spännande! Förstår att du är nervös! Det kommer gå bra. Håller tummarna!
  • Nmg

Aha då får vi hoppas att det är ett bra tecken för mig oxå

Dirvas skrev 2015-12-14 17:26:46 följande:

Jag var jättetörstig under hela ruvartiden så tänkte att det var pga lutinus. Slutade med lutinus i fredags men än hänger törsten kvar.

• Nmg

Jo det är br ä annars. Man vet ju inte vad som är vad längre, biverkningar, menssignal eller annat. Det jag känner nu på RD5: ökad törst och mer kissnödig vilket i och för sig borde hänga ihop, mer spänd mage, trött och seg, tycker mig ana tydligare ådror på bröstet men vet inte om det är inbillning, kanske alltid haft så men tänker på det mer nu.hur mår du?

Iskristall skrev 2015-12-14 18:35:24 följande:

Nä, inte mer än vanligt.

Hur mår du annars nu då?

• Iskristall
    Nmg skrev 2015-12-14 18:47:33 följande:

Jo det är br ä annars. Man vet ju inte vad som är vad längre, biverkningar, menssignal eller annat. Det jag känner nu på RD5: ökad törst och mer kissnödig vilket i och för sig borde hänga ihop, mer spänd mage, trött och seg, tycker mig ana tydligare ådror på bröstet men vet inte om det är inbillning, kanske alltid haft så men tänker på det mer nu.hur mår du?

Jag mår bra, samma vanliga "biverkningar" Inget nytt
  • Nmg

Haha visst går det sakta nu??

Iskristall skrev 2015-12-14 19:19:26 följande:

Jag mår bra, samma vanliga "biverkningar" Inget nytt

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november