• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • hope88
    FörstaIVF skrev 2015-12-13 18:47:06 följande:

Hejsan!

Har inte varit särskilt aktiv här på ett tag eftersom jag har haft känslan att även detta försöket kommer avbrytas pga för låg dos. Men skam den som ger sig, efter 21 (!) sprutdagar med successivt höjt dos har vi nu fått tid för äggplock på tisdag! :) Läkaren var jättepositiv, själv är jag fortfarande försiktigt optimistisk...

Jag mår oförskämt bra i magen efter alla sprutor, inte särskilt svullen och bara öm ibland. Någon annan som också mått fram till äggplocket??

Hoppas det går bra därinne ändå.. :) Har hört att det kan bero på att PCO äggstockar vanligtvis är förstorade..??

Läkaren sa att det egentligen inte finns någon gräns för hur många dagar man sprutar, kanske kan vara bra för någon annan här att veta :)

Vad härligt att ni inte behövde avbryta och nu är det snart dags för äp ju =) Vad kul! Har också varit försiktigt optimistisk under allt detta och det lär nog sitta i. Jag mådde också bra fram till äp, öm och trött bara. Det ser nog fint ut där inne ska du se =)
  • hagnestahill
    Iskristall skrev 2015-12-12 16:18:18 följande:
    Oj, vilken grej! Skönt att att var bra med liten ändå! Nä, det är nog bäst att sluta tempa till slut efter man fått positivt. Annars oroar man sig kanske bara i onödan. Jag hoppas som du säger att det är normalt med hoppande tempar efter ET. Har försökt kika på fertilityfriend på andra kvinnors kurvor efter ivf. Men allas kurvor är olika.

Kände du några symtom innan/vid RD9 som gjorde att du testade då eller testade du bara ändå?
    Nej kände inga direkta symptom på just graviditet, men kände mig lite mer svullen o andfådd efter ca en veckas ruvande, och det kan man bli om man blir gravid och varit överstimulerad (hade 19 äggblåsor och var precis på gränsen till ÖS). Ökad svullnad och andfåddhet kan man få av att hcg börjar utsöndras när ägget fäst och då förvärras det man kände före ÄP. Det stämde på mig. Och nu vecka 8 (7+4) är jag fortfarande jättesvullen o andfådd, inte farligt, men jobbigt. Ser ut som jag är i 16:e veckan =(
    Vid UL förra veckan var mina äggstockar ca 5 cm, vilket är mer än normalt men läkaren sa att det var ok. Hört om de som tvingats läggas in men de har haft 8-10 cm tror jag plus massor vätska i buken. Jag mår ok annars förutom svullnaden. Kan ej knäppa mina byxor.

Så mina symptom under ruvningen tror jag berodde på min milda ÖS samt att jag fick massor biverkningar av Lutinus. Biverkningarna man får av progesteron är ju tyvärr precis som vid graviditet: svulla bröst, molvärk, illamående etc.

Dock vid BIM var det mer säkert, för då hade mina bröstvårtor redan börjat bli större och mer mörklila. Det var nog Hcg snarare än Lutinus för svullna bröst får jag efter varje ÄL men inte så stora och lila bröstvårtor.

Jag fick en liten rosa blödning 2 dgr före BIM/testdag och blev rädd att det var mensen som var på G, men plusset ökade ju sen. Tror det är Lutinus för har haft små rosa spottings nån dag varje vecka nu i fyra veckor. Men nu har jag börjat trappa ner på Lutinus och slutar snart
  • Tjorven1980
    FörstaIVF skrev 2015-12-13 18:47:06 följande:

Hejsan!

Har inte varit särskilt aktiv här på ett tag eftersom jag har haft känslan att även detta försöket kommer avbrytas pga för låg dos. Men skam den som ger sig, efter 21 (!) sprutdagar med successivt höjt dos har vi nu fått tid för äggplock på tisdag! :) Läkaren var jättepositiv, själv är jag fortfarande försiktigt optimistisk...

Jag mår oförskämt bra i magen efter alla sprutor, inte särskilt svullen och bara öm ibland. Någon annan som också mått fram till äggplocket??
    Hoppas det går bra därinne ändå.. :) Har hört att det kan bero på att PCO äggstockar vanligtvis är förstorade..??

Läkaren sa att det egentligen inte finns någon gräns för hur många dagar man sprutar, kanske kan vara bra för någon annan här att veta :)

Skam den som ger sig:)
    Jag har oxå mått relativt bra under sprutperioden. Nu sista dagarna har jag börja känna mig lite uppblåst. Har dock VÄLDIGT mkt flytningar som är lite jobbigt. Känns inte så fräscht.

Lycka till på äggplocket! Jag har äggplock på onsdag så vi ligger väldigt nära varandra i tidGlad
  • FörstaIVF
    Tjorven1980 skrev 2015-12-14 12:41:32 följande:
    Skam den som ger sig:)
    Jag har oxå mått relativt bra under sprutperioden. Nu sista dagarna har jag börja känna mig lite uppblåst. Har dock VÄLDIGT mkt flytningar som är lite jobbigt. Känns inte så fräscht.

Lycka till på äggplocket! Jag har äggplock på onsdag så vi ligger väldigt nära varandra i tidGlad
    Lycka till du med!! :)

Har ofta haft en del flytningar men inte så jättemycket att det har känts jobbigt.
    Har hela tiden tänkt att det ger bättre resultat och fler ägg ju mer öm man blir av sprutorna men det kanske inte stämmer.. men fasen vad nervös man är inför plocket. Tänk om det finns några mogna ägg?! Förvånad Värsta mardrömmen ju. Bara att hålla tummar och tår nu!
  • Nmg

En fråga, känner ni ökad törst som biverkning av lutinus eller så? Undra bara om det är min crinone eller nåt annat fel. Brukar inte dricka så mycket vatten annars.

• Tjorven1980
    FörstaIVF skrev 2015-12-14 12:56:13 följande:
    Lycka till du med!! :)

Har ofta haft en del flytningar men inte så jättemycket att det har känts jobbigt.
    Har hela tiden tänkt att det ger bättre resultat och fler ägg ju mer öm man blir av sprutorna men det kanske inte stämmer.. men fasen vad nervös man är inför plocket. Tänk om det finns några mogna ägg?! Förvånad Värsta mardrömmen ju. Bara att hålla tummar och tår nu!
    Tror inte att det ger bättre resultat bara för att man är öm  och svullen. Mitt första ultraljud hade jag ett 20 tal äggblåsor. Ligger på gränsen till att bli överstimulerad och fått åka till kliniken varannan dag för kontroller. Igår var jag på sista och då sa dom att jag hade 8 ägg som var bra i storlek och 19 som var på väg att utvecklas. Så jag har många ägg men inte känt av särskilt mkt. Lite spänd men inte mer än så.

Du ska se att det finns mogna ägg. Behövs ju faktiskt bara ett för att det ska kunna bli barn. Men såklart vill man ha fler, bara för att vara på säkra sidan..
  • Mizziz
    ina - äp v.44

phee - äp v.47, bim 4/12, 28 år

Daiwa 33 - sprutstart 7/11, äp v?, 34 år

pocatello - sprutstart 11/11, äp v.48, bim 7/12, 28 år

Stajlish - sprutstart 12/11, äp v.48, bim 9/12, 30 år

Emrony - sprutstart 19/11, äp v.49, bim 19/12, 28 år

FörstaIVF - sprutstart 21/11, äp v.49, bim?, 31år

Nmg - sprutstart 24/11, äp v.49 bim 22/12, 32 år

Iskristall - sprutstart 27/11, äp v.50, bim/TD 25/12, 38år

Hope88 - sprutstart 29/11, äp v.50, bim 26/12, TD 27/11 27 år 

Lotten - sprutstart 21/11, äp 4/12, TD 24/12, 27 år. 

Tjorven80- sprutstart 3/12, äp 16/12, bim? 35 år

Gravid! 

Mizziz BF 25 juli

Cutepoison BF 26 juli 

Hagnestahill BF 28 juli

Jagvillhabarn BF 1 augusti

HJohannesson BF 2 augusti

FruGrävling BF 10 augusti

Dirvas BF 10 augusti
  • hope88
    Nmg skrev 2015-12-14 13:21:48 följande:

En fråga, känner ni ökad törst som biverkning av lutinus eller så? Undra bara om det är min crinone eller nåt annat fel. Brukar inte dricka så mycket vatten annars.

Ingen ökad törst tror jag ;)
  • jagvillhabarn

Fy vad ja e nervös nu :(

Ska på vul på torsdag o hoppas på att få se ett hjärta slå men vad jobbigt de e att vänta.

• hagnestahill
    Mizziz skrev 2015-12-14 14:02:53 följande:

ina - äp v.44phee - äp v.47, bim 4/12, 28 årDaiwa 33 - sprutstart 7/11, äp v?, 34 årpocatello - sprutstart 11/11, äp v.48, bim 7/12, 28 årStajlish - sprutstart 12/11, äp v.48, bim 9/12, 30 årEmrony - sprutstart 19/11, äp v.49, bim 19/12, 28 årFörstaIVF - sprutstart 21/11, äp v.49, bim?, 31årNmg - sprutstart 24/11, äp v.49 bim 22/12, 32 årIskristall - sprutstart 27/11, äp v.50, bim/TD 25/12, 38årHope88 - sprutstart 29/11, äp v.50, bim 26/12, TD 27/11 27 år Lotten - sprutstart 21/11, äp 4/12, TD 24/12, 27 år. Tjorven80- sprutstart 3/12, äp 16/12, bim? 35 årGravid! 

Mizziz BF 25 juli

Cutepoison BF 26 juli Hagnestahill BF 28 juliJagvillhabarn BF 1 augustiHJohannesson BF 2 augustiFruGrävling BF 10 augustiDirvas BF 10 augusti

Grattis Mizziz!

Jag missade att en till hade plussat, vad kul! Läste ditt första inlägg om ÖS som påminner lite om mig men jag slapp riktig ÖS o låg på gränsen. Mina äggstockar var fortfarande o vecka 7 (förra veckan) 5 cm. Hur stora är dina nu? Jag blev jättesvullen om magen i helgen o det går inte ner. Jobbigt. Tror det är tarmarna men i och med att jag är extremt andfådd också börjar jag tänka lite på mina äggstockar.. De borde ju gå ner i storlek nu. Hur mår du nu?
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november