• Anonym (Vill ha barn)

Hur få bort inre stress?

Har haft flera upprepade missfall, mycket som hänt under året, mycket på jobbet, mycket på extra jobbet, planerat bröllop, sagt upp bekantskapen med "bästa vänner " som förstört mycket för mig.

Utredningen ang. missfallen gav inget, det är inget fel på mig eller maken. Jag fick röda hund vaccin, och så skulle vi skydda oss en månad och sen försöka igen.

Men jag har blivit ganska säker på att missfallen har med en inre stress å göra.

Hur gör jag? Vad kan jag göra för att minska min inre stress?

• Svar på tråden Hur få bort inre stress?
  • Ingrediensen

Minska sin stres är såklart alltid bra ifall du känner att det är för mycket. Dock tycker jag att du lägger väldigt stor skuld på dig själv om du tänker att det är orsak till missfallen! Så är det garanterat inte!

Mitt bästa råd för att minska stress är att sova mer eller i alla fall tillräckligt. Det är svårt att skära ner på sina "måsten" men att sova är något du borde prioritera för då kan kroppen återhämta sig och kortisolproduktionen bli normal.

• Anonym (S)

Försök att koppla av. Ta hand om er själva, gör saker både för er själva och tillsammans med varandra. Gör saker som får er att må bra.

Motionerar du? Om inte så har motion bra effekt på stress. Testat mindfullnes?
    Mindfullness kan vara bra att prova! Det finns appar till telefonen samt mycket på internet. Googla på det så hittar du mycket!

• Pomperipozzan

Att gå i terapi kan också vara en idé. Kanske har du många knutar du bär på? Hur ser ditt liv i övrigt ut, det verkar som att många jobbiga saker har hänt sista tiden, har du tagit hand om dina känslor inför det tillräckligt? De flesta människor mår bra av att jobba med sig själva, och de flesta har obearbetade saker som skulle bli bättre av att konfronteras.

Mindfulness är ett bra kompliment till samtal, prova! Och våga möta dina känslor. Gråt ut, skriv, prata. Det är så man bearbetar.

Kram, lycka till!

• Anonym (Länge)

Jag har aldrig hört en läkare säga att missfall beror på inre stress. Däremot ofta medicinska orsaker och mediciner finns ju ett flertal som kan hjälpa. Efter massor års försök och IVF:er och MA vet jag hur inre stress känns,tro mig. Men jag har mina knep. Framförallt prioriteringar! Det jag inte vill och inte måste gör jag inte. Sånt som får mig att må bra prioriterar jag. Allt som får mig att må dåligt skippar jag. Projekt har hjälpt mig-att fokusera på nåt som ska göras hemma, i nåt hus eller i trädgården. Måste ju vara nåt kul i grunden,men planerandet och genomförandet har hjälp mig massor. Djuren också! 

Försök hitta många små saker istället för ett enda som kan få dig att må bättre. Och kolla upp det där med mediciner.

• Anonym (Vill ha barn)

Tar till mig och laddade hem en mindfulnessapp ????

Ska försöka sova mer, lättare att få igenom när jag kan skylla på det. ????

Motion har jag tänkt på, många gånger i många år, får ta en rejäl funderare igen!

Någon att prata med, ska se om jag kan få tid hos nån terapeut genom gyn.

Men mediciner? Dom hittar ju inget fel? Vad menar du att jag ska äta för mediciner?

Jag har andra autoimmuna sjukdomar, men iom att vi försöker få barn, så har vi ändrat om min medicin, och ska jag äta mer mediciner så ska det finnas verkligt belägg för det.

• Anonym (Vill ha barn)

Va inte meningen. Med massa frågetecken överallt, jag skrev smilisar, men dom funkar tydligen inte.

• Anonym (Länge)

Kan mycket väl vara dina autonoma sjukdomar som orsakar missfallen. Dock är svensk sjukvård väldigt skeptisk till det så man måste aningen åka utomlands eller råka få tag i en generös läkare här hemma. Oftast privat då! Det finns flera mediciner som kan hjälpa-jag tar nästan alla. Levaxin,progesteron,Trombyl,Fragmin eller annat blodförtunnande,Folacin och Prednisolon. Alla som i likhet med mig gör ÄD/ED får minst några av de där. Jag är gravid just nu igen och det känns nervöst, men jag har ökat Prednisonet lite så får vi se.

• Anonym (Vill ha barn)

Men dom har ju tagit 15-20 blodprover och det är ju inte det autoimmuna som spökar. Mina värden är så bra.

Det är ju stressen jag ville ha hjälp med, inte göra min stress värre. :(

• Anonym (Länge)

Att värden är bra säger tyvärr inget om det ändå är immunförsvaret. De tror inte på det här helt enkelt. Testa progesteronkräm och barnalbyl nästa graviditet. 1/3 piller per dag. Och gud förbjude om det blir ett m.f till så fundera på privat hjälp!

• Anonym (Har inre stress ofta)

Vad som hjälpt mig med min inre stress är regelbundna promenader!

• Cyanea

TS, jag ser vad det är du vill diskutera i tråden, men jag kan bara inte hålla med i det här. 

Jag är själv ofrivilligt barnlös men väntar nu vårt första barn efter många om och men, så jag har varit inne i den här svängen länge. Jag upplever att de som inte har en aning om vad de pratar om gärna säger till mig att stressa mindre. Jag var besatt av att minska stressen för jag trodde att det var det som var felet, men det var det aldrig! Jag blev gravid (med IVF) samtidigt som jag gått in i väggen, och det ordentligt in i väggen. Jag hade ingen ägglossning, men det behövdes ju inte, så det funkade hur bra som helst. 

Det enda med stress som eventuellt hindrar en graviditet är när man slutar ägglossa, men det är allt!!! Du kan inte få missfall för att du är för stressad, du kan inte hindra embryon från att fästa på grund av stress, du kan inte hindra befruktning med stress, det är bara struntprat. Människor i krig blir gravida för sjutton gubbar, och jag tror att stressen över ens eget och sin familjs liv är värre än i stort sett någon annan stress. Människor i svältande länder blir också gravida, så varför skulle stress hindra dig? 

Vad du ska göra först och främst är inte att jobba på din "inre stress", för ärligt talat, det är klart du är stressad i din situation. Jag tror inte att du kan lätta på den stressen bara för att du vill det eller tror att den orsakar det som händer, för den är där eftersom du inte vet när situationen löser sig. Däremot tycker jag att du ska jobba med ditt psykiska mående. Du behöver må bra, men inte för att det ska bli en graviditet, utan för att du måste kunna leva. Din misstanke om att det är din "inre stress" som spökar tror jag snarare har att göra med att du skuldbelägger dig själv. Det är inte ditt fel. Du kan inte påverka det här. Du har inte orsakat missfallen. Du har bara haft ren och skär otur. Låt ingen annan säga något annat till dig. 

• Anonym (Andas)

Mindfulness hjälper dig att vara i nuet. Genom meditation och mindfulnessövningar så kan du landa i nuet. Ta hand om dig och sätt dig själv främst i ditt liv. Med affirmationer kan man komma långt, bara genom att tänka positivt. Ha roligt med din partner och ni kanske ska ägna mer tid åt varann när det är tufft. Låt vänner och arbete/fritid komma i tredje hand.

Lycka till!

• Anonym (Stressad)

Att minska sin stress överlag är väldigt bra!

Apropå detta med dina missfall tror jag inte berott på stress, det behöver du inte lasta dig själv för.

Efter sex år som ofrivillgt barnlösa blev vi spontant gravida när jag var som mest stressad. Orkar inte gå in på allt stressen berodde på, mycket hårt arbete bla.

Svar på tråden Hur få bort inre stress?