• Anonym (Kluven)

Varannan vecka - ytterkläder mm

Tänkte höra hur ni separerade föräldrar delar upp kostnader för barnens kläder och skor.

Vi har varannan vecka, barnen är lite fler dagar hos oss pga kvällsarbete hos den andre föräldern. Han bor ensam medan jag har en ny sambo. Barnen är i övre förskoleåldern. Det går åt lite nya ytterplagg till höst och vinter förstås, vilket jag som vanligt inhandlar.

Kruxet är nu: den andre föräldern har alltid dåligt med pengar. O det beror inte på taskig inkomst och höga utgifter. Han har en meddellön, billig tvåa och bostadsbidrag, halva barnbidraget. Pengar rinner iväg ändå.

Han köper sällan kläder till barnen, i så fall mest underkläder och lite begagnade plagg då och då. Det är ju jättebra. Vi skickar mycket emellan oss!

I veckan frågade han mig om ett lån på 200 tills barnbidraget kom. Barnen var hos mig och skulle lämnas först lördag. Så jag nekade honom lån.

Och jag känner mig som en skurk som funderar på att be honom om halva kostnaden för de nya ytterkläderna. Inga dyra kläder, 350kr st för regnset liksom.

Hur gör ni och vad skulle ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Varannan vecka - ytterkläder mm
  • Brumma
    Anonym (felar) skrev 2015-12-16 12:36:18 följande:

Mobiler och försäkringar för 6000 kronor per år. 

Nu kostar inte deras försäkring lika mycket som din och det vet du eftersom ni diskuterade om försäkringarna och anonym uppgiven skrev att hen betalar ca 250 kronor per månad för båda barnen...

Så det blir 3000 kronor till mobilerna och det är mycket pengar för "leksaker" till barn så nog kan de få vara med och betala så att de lär sig att saker kostar.

Ja. Jag blandade ihop uppgiven med dig :)

Ja. Då är det 3000:- kvar till mobilerna.

Vilket alltså är 125:- i månaden per barn...

Nej. Jag tycker fortfarande inte det är dyrt med 125:- i månaden för mobil...

Den summan hade jag nog betalat själv (så länge barnen inte hade egna pengar). Hade de däremot misskött och det blev en dyrare summa hade de fått bidra.
  • Anonym (Kluven)
    KingOfKings skrev 2015-12-16 12:39:29 följande:

Du bor alltså sambo med någon och kräver pengar från någon som bor i ensamhushåll och som tjänar under riksgenomsnittet, för att köpa nya grejor i affärer. Är det en korrekt beskrivning?

Nej, eftersom jag inte krävt någonting. Sen blir det ca 18 efter ena barnbidraget samt bostadsbidrag. Var i alla fall det jag fick ut som ensamstående med samma inkomst/år.

Tanken med den här tråden var att lufta lite tankar och höra hur andra gör och tänker. Aldrig levt separerad med barn förut så erfarenheter sitter aldrig fel!
  • Anonym (felar)
    Brumma skrev 2015-12-16 12:42:40 följande:
    Ja. Jag blandade ihop uppgiven med dig :)

Ja. Då är det 3000:- kvar till mobilerna.

Vilket alltså är 125:- i månaden per barn...

Nej. Jag tycker fortfarande inte det är dyrt med 125:- i månaden för mobil...

Den summan hade jag nog betalat själv (så länge barnen inte hade egna pengar). Hade de däremot misskött och det blev en dyrare summa hade de fått bidra.
    Okej. :) Det är ändå mycket pengar. Lägg ihop alla "småsummor" som de flesta ungdomar har som mobil + abonnemang, spotify, netflix, busskort osv så är du uppe i många tusenlappar på ett år. Att lära barnen att inte ta saker för givet, utan att de får vara med och betala för dem, är ett bra sätt att lära dem att man måste jobba/dra in på annat för att ha råd med såna saker. Men vi tänker nog helt olika om det.
  • Anonym (duffy)

Jag skulle INTE tagit ansvar för en annan vuxen människas ekonomi. Särskilt inte om det rörde sig om ett ex. Och inte ens om det rörde sig om barnens pappa.

Jag skulle istället pratat med barnens pappa om hur omvårdnaden ska ske på bästa sätt TROTS de ekonomiska problemen (för det kvittar ju egentligen om föräldern har ekonomiska problem på grund av låga inkomster eller bara dåligt sinne för pengar, konsekvensen blir ju den samma för barnen) och så att barnen inte behöver lida av det mer än nödvändigt.

Kanske du kan förvalta hela barnbidraget (eftersom du är bättre på att förvalta pengar) och ta större ansvar för barnens klädinköp? Kanske att han betalar ett "underhåll" till dig (direkt när han får lön då han fortfarande har kvar pengar eftersom han har råd att betala) så ansvarar du för alla barnens omkostnader (kläder, hobbys, glasögon etc).

I värsta fall får ni ställa in umgänget/boendet hos honom de perioder han är så fattig att han inte har råd att köpa mat till barnen. Men förhoppningsvis behöver det inte gå så långt utan att han lånar pengar av någon (inte dig) eller lyckas ta sig själv i kragen gällande sin ekonomi inför den hårda verkligheten att inga pengar = inga barn.

• Brumma
    Anonym (felar) skrev 2015-12-16 12:47:37 följande:

Okej. :) Det är ändå mycket pengar. Lägg ihop alla "småsummor" som de flesta ungdomar har som mobil + abonnemang, spotify, netflix, busskort osv så är du uppe i många tusenlappar på ett år. Att lära barnen att inte ta saker för givet, utan att de får vara med och betala för dem, är ett bra sätt att lära dem att man måste jobba/dra in på annat för att ha råd med såna saker. Men vi tänker nog helt olika om det.

Jo jag vet :)

Men antingen får man ju som förälder välja att betala eller att barnen inte skall ha dessa saker.

Ett bra sätt är ju att ge tonåringarna barnbidraget, eller iallafall en del av det, och låta dem stå själva för detta. Jag fick barnbidraget från 15 års ålder men då skulle jag stå för allt utom ytterkläder, skor, husrum o mat typ..

Jag vet inte om vi tänker så himla olika. Jag tycker absolut att barnen skall lära sig pengars värde. Men då måste de ha några pengar att bidra med. Eller att de hjälper till hemma extra tex.

Jag bara påpekade att 125:- per månad i mobilräkning inte är "vansinnigt dyrt" ;)
  • Anonym (duffy)

Du bor alltså sambo med någon och kräver pengar från någon som bor i ensamhushåll och som tjänar under riksgenomsnittet, för att köpa nya grejor i affärer. Är det en korrekt beskrivning?

Ts ansvarar inte för exets ekonomi.

Om de vill göra det helt rättvist kan de jämföra sina respektive överskott (nettoinkomst efter avdrag för levnadsomkostnader, det finns siffror på nätet som säger hur stora avdragen får vara). Sedan kan de fördela alla större kostnader för barnen relativt till överskotten.
  • Anonym (aa)
    Brumma skrev 2015-12-16 12:12:49 följande:
    Vad är dyrt?

Om försäkringarna uppgår i 5500:- som för våra två barn är det 500:- kvar till mobilerna.

Har de en billigare barnförsäkring så säg att det blir 2000:- till mobilerna. På två barn under ett år.

Jag håller inte riktugt med om att det är dyrt..
    20.000 var enbart för mobilkostnaden, ingen barnförsäkring i det...
  • Anonym (C)
    TS tjänar lika lite som pappan och får inget bostadsbidrag. Varför ska hon betala allt för barnen medan pappan slipper??? Eller tycker du att ts sambo ska betala så att pappan slipper???
  • Brumma
    Anonym (aa) skrev 2015-12-16 13:25:42 följande:

20.000 var enbart för mobilkostnaden, ingen barnförsäkring i det...

Jag har inte svarat inlägget om 20 000. Utan inlägget om 6000 - med försäkring.
  • Anonym (aa)
    Brumma skrev 2015-12-16 21:42:54 följande:

Jag har inte svarat inlägget om 20 000. Utan inlägget om 6000 - med försäkring.

Men den du hade svarat var ju ett svar på mitt inlägg....
  • Brumma
    Anonym (aa) skrev 2015-12-17 07:31:53 följande:

Men den du hade svarat var ju ett svar på mitt inlägg....

Nja. Den som jag svarade hade svarat på ditt inlägg OCH ett inlägg om 6000. Jag svarade på åsikten att 6000 om året flr mobil och försäkring för två barn var "vansinnigt dyrt".

Men jag förstår hur det går att misstolka eftersom inlägget som sagt svarat två personer - ditt och "uppgiven".
Svar på tråden Varannan vecka - ytterkläder mm