• Anonym (Kluven)

Varannan vecka - ytterkläder mm

Tänkte höra hur ni separerade föräldrar delar upp kostnader för barnens kläder och skor.

Vi har varannan vecka, barnen är lite fler dagar hos oss pga kvällsarbete hos den andre föräldern. Han bor ensam medan jag har en ny sambo. Barnen är i övre förskoleåldern. Det går åt lite nya ytterplagg till höst och vinter förstås, vilket jag som vanligt inhandlar.

Kruxet är nu: den andre föräldern har alltid dåligt med pengar. O det beror inte på taskig inkomst och höga utgifter. Han har en meddellön, billig tvåa och bostadsbidrag, halva barnbidraget. Pengar rinner iväg ändå.

Han köper sällan kläder till barnen, i så fall mest underkläder och lite begagnade plagg då och då. Det är ju jättebra. Vi skickar mycket emellan oss!

I veckan frågade han mig om ett lån på 200 tills barnbidraget kom. Barnen var hos mig och skulle lämnas först lördag. Så jag nekade honom lån.

Och jag känner mig som en skurk som funderar på att be honom om halva kostnaden för de nya ytterkläderna. Inga dyra kläder, 350kr st för regnset liksom.

Hur gör ni och vad skulle ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Varannan vecka - ytterkläder mm
  • Maac

Vi sätter varje månad in 700 på ett gemensamt konto. De pengarna ska räcka till kläder och medlemsavgifter, tex simskola. Funkar fint. Tycker jag att det är dags för ny jacka ringer jag mitt ex och säger det och förvarnar om att jag tar ut pengar. Ibland när det är många inköp, typ inför vintern, tar vi en runda tillsammans på stan och fixar allt på en gång. Försöker köpa begagnat så långt det går, det är bäst för miljön och plånboken.

• Tittij

Kan du inte ha barnbidraget själv så köper du det som behövs?

• Anonym (****)
    Anonym (Kluven) skrev 2015-09-19 12:54:29 följande:

Har fått förslaget från utomstående att de ska ha varsin uppsättning kläder hos var o en av föräldrarna. Men om bra kläder inte prioriteras, då är det barnen som hamnar i kläm. 

Och fast barnen hamnar i kläm vill du driva detta av ren princip?

Hur tänker du, att det gör inget om barnen kommer i kläm?
  • Anonym (n)

vi har ett gemensamt konto där barnbidragen går in. Ska man köpa något som barnen tar mellan hemmet, typ ytterkläder, betalas det från det kontot, oavsett vem av oss det är som ordnar inköpet. Då skriver vi "stövlar till Malin" eller nåt och man ser ju alltid vilka summor som dragit när man går in på internetbanken Ingen kan fuska eller sno pengar eftersom de bara får gå till saker barnen behöver hos båda.  Skulle man av någon anledning vara misstänksam måste den andre kunna visa upp ett kvitto

Om ni kan ha ett sånt systems blir mycket enkelt. 

• LaLola

Jag o exet delar på barnbidraget för vår 6-åring men den summan är nog en fis i rymden för honom som har en bra lön och sambo.
    Han har sagt att han är så dålig på att köpa vanliga kläder o att han gärna står för lite dyrare inköp (typ vinterskor o ytterkläder). Så då får han göra det o jag köper vanliga kläder.

• Aniiee

Helt ärligt, om han har medellön (18-20000 efter skatt? mer?) En billig tvåa, (4000?), halva barnbidraget och bostadsbidrag så kan jag inte hjälpa annat än att undra var pengarna tar vägen. Men det är ju jag....

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Anonym (VV2)

Prata med honom, har han råd måste han givetvis ta sitt ansvar han också.

Har barnen dyra hobbies?

Börja med att prata med honom om detta men undvik anklagelser. Föreslå hur ni kan göra men har du det klart bättre (vilket det verkar som) kanske du inte behöver ta med linjalen till samtalet.

• Anonym (VV2)
    Aniiee skrev 2015-09-20 19:00:46 följande:

Helt ärligt, om han har medellön (18-20000 efter skatt? mer?) En billig tvåa, (4000?), halva barnbidraget och bostadsbidrag så kan jag inte hjälpa annat än att undra var pengarna tar vägen. Men det är ju jag....

Om din uträkning stämmer håller jag med.....men har svårt att se att han skulle få bostadsbidrag om han hade den lönen i kombination med den låga hyran.

Men ser det ut som i ditt exempel borde pengarna räcka, absolut.
  • Anonym (Kluven)

Tack för alla inputs!

Detta med gemensamt konto för barnbidraget vore ju rena drömmen, dock kan jag säga med 98% säkerhet att de pengarna kommer gå till vad som helst i spannet mellan tobak och öl till strumpor till barnen. Så det känns inte som en bra lösning för just oss. Visst skulle vi kunna träffas och utbyta kvitton, men då skulle jag känna mig som en ännu värre kontrollenhet.

Jag tror att vi ska ta detta samtalet om gemensamma inköp hos familjerätten, ska på uppföljning i höst. Så det blir ett bra tillfälle!

Jag har absolut utrymme i ekonomin för att stå för deras kläder, men när jag samtidigt vet att vi efter löpande kostnader har ungefär samma summa kvar att leva på kan jag inte låta bli att undra hur prioriteringarna går. Har levt ensam med barnen på samma summa och det gick bra, även med ett sparande.

Det är ju dock en annan fråga egentligen som handlar om oförmåga att handskas med ekonomin i detta fallet.

Tack alla!

• Anonym (VV2)
    Anonym (Kluven) skrev 2015-09-21 06:33:03 följande:

Tack för alla inputs!

Detta med gemensamt konto för barnbidraget vore ju rena drömmen, dock kan jag säga med 98% säkerhet att de pengarna kommer gå till vad som helst i spannet mellan tobak och öl till strumpor till barnen. Så det känns inte som en bra lösning för just oss. Visst skulle vi kunna träffas och utbyta kvitton, men då skulle jag känna mig som en ännu värre kontrollenhet.

Jag tror att vi ska ta detta samtalet om gemensamma inköp hos familjerätten, ska på uppföljning i höst. Så det blir ett bra tillfälle!

Jag har absolut utrymme i ekonomin för att stå för deras kläder, men när jag samtidigt vet att vi efter löpande kostnader har ungefär samma summa kvar att leva på kan jag inte låta bli att undra hur prioriteringarna går. Har levt ensam med barnen på samma summa och det gick bra, även med ett sparande.

Det är ju dock en annan fråga egentligen som handlar om oförmåga att handskas med ekonomin i detta fallet.

Tack alla!

Låter som en jättebra idé!

Som sagt, har han råd ska han givetvis stå för sin del av kostnaderna.

Lycka till!
Svar på tråden Varannan vecka - ytterkläder mm