Inlägg från: Anonym (Kluven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kluven)

Varannan vecka - ytterkläder mm

Tänkte höra hur ni separerade föräldrar delar upp kostnader för barnens kläder och skor.

Vi har varannan vecka, barnen är lite fler dagar hos oss pga kvällsarbete hos den andre föräldern. Han bor ensam medan jag har en ny sambo. Barnen är i övre förskoleåldern. Det går åt lite nya ytterplagg till höst och vinter förstås, vilket jag som vanligt inhandlar.

Kruxet är nu: den andre föräldern har alltid dåligt med pengar. O det beror inte på taskig inkomst och höga utgifter. Han har en meddellön, billig tvåa och bostadsbidrag, halva barnbidraget. Pengar rinner iväg ändå.

Han köper sällan kläder till barnen, i så fall mest underkläder och lite begagnade plagg då och då. Det är ju jättebra. Vi skickar mycket emellan oss!

I veckan frågade han mig om ett lån på 200 tills barnbidraget kom. Barnen var hos mig och skulle lämnas först lördag. Så jag nekade honom lån.

Och jag känner mig som en skurk som funderar på att be honom om halva kostnaden för de nya ytterkläderna. Inga dyra kläder, 350kr st för regnset liksom.

Hur gör ni och vad skulle ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Varannan vecka - ytterkläder mm
  • Anonym (Kluven)

Jag klarar mig utan pengarna, det är mer en principsak. Efter utgifter osv har vi ungefär lika mkt över. Jag och min sambo delar inte på inköp till barnen, men självklart mat och hygien till oss alla.

Jag anser att det är en prioriteringsfråga och dålig planering som gör att pengarna alltid är slut hos andre föräldern.

Har fått förslaget från utomstående att de ska ha varsin uppsättning kläder hos var o en av föräldrarna. Men om bra kläder inte prioriteras, då är det barnen som hamnar i kläm. Och jag är inte ute efter att uppnå millimeterrättvisa.

Men nyfiken på hur andra löser det

• Anonym (Kluven)

Tack för alla inputs!

Detta med gemensamt konto för barnbidraget vore ju rena drömmen, dock kan jag säga med 98% säkerhet att de pengarna kommer gå till vad som helst i spannet mellan tobak och öl till strumpor till barnen. Så det känns inte som en bra lösning för just oss. Visst skulle vi kunna träffas och utbyta kvitton, men då skulle jag känna mig som en ännu värre kontrollenhet.

Jag tror att vi ska ta detta samtalet om gemensamma inköp hos familjerätten, ska på uppföljning i höst. Så det blir ett bra tillfälle!

Jag har absolut utrymme i ekonomin för att stå för deras kläder, men när jag samtidigt vet att vi efter löpande kostnader har ungefär samma summa kvar att leva på kan jag inte låta bli att undra hur prioriteringarna går. Har levt ensam med barnen på samma summa och det gick bra, även med ett sparande.

Det är ju dock en annan fråga egentligen som handlar om oförmåga att handskas med ekonomin i detta fallet.

Tack alla!

• Anonym (Kluven)

Här levde visst tråden upp igen! Uppdatering är att det har blivit bättre utan ens diskussion om saken. Plötsligt hade barnen overaller och kängor! Asbra ?

Till och med ett frisörbesök gjordes som vi delade på.

Dålig attityd och annat kvarstår fortfarande, men det är ju en historia för sig.

Såg att många undrade om medelinkomst, den är lägre än 18 som visst är rikssnittet, tankefel av mig som utgick ifrån hans yrke när jag uppgav medel. Så det ska vara helt okej från försäkringskassan osv. Poängen var att vi levt på samma pengar, och medan det funkar bra för mig så gjorde det inte det för honom.

Fråga om lån har inte hänt igen, och gör det så tänker jag erbjuda att köpa mat i första hand i så fall!

• Anonym (Kluven)
    KingOfKings skrev 2015-12-16 12:39:29 följande:

Du bor alltså sambo med någon och kräver pengar från någon som bor i ensamhushåll och som tjänar under riksgenomsnittet, för att köpa nya grejor i affärer. Är det en korrekt beskrivning?

Nej, eftersom jag inte krävt någonting. Sen blir det ca 18 efter ena barnbidraget samt bostadsbidrag. Var i alla fall det jag fick ut som ensamstående med samma inkomst/år.

Tanken med den här tråden var att lufta lite tankar och höra hur andra gör och tänker. Aldrig levt separerad med barn förut så erfarenheter sitter aldrig fel!
Svar på tråden Varannan vecka - ytterkläder mm