Varannan vecka - ytterkläder mm
Tänkte höra hur ni separerade föräldrar delar upp kostnader för barnens kläder och skor.
Vi har varannan vecka, barnen är lite fler dagar hos oss pga kvällsarbete hos den andre föräldern. Han bor ensam medan jag har en ny sambo. Barnen är i övre förskoleåldern. Det går åt lite nya ytterplagg till höst och vinter förstås, vilket jag som vanligt inhandlar.
Kruxet är nu: den andre föräldern har alltid dåligt med pengar. O det beror inte på taskig inkomst och höga utgifter. Han har en meddellön, billig tvåa och bostadsbidrag, halva barnbidraget. Pengar rinner iväg ändå.
Han köper sällan kläder till barnen, i så fall mest underkläder och lite begagnade plagg då och då. Det är ju jättebra. Vi skickar mycket emellan oss!
I veckan frågade han mig om ett lån på 200 tills barnbidraget kom. Barnen var hos mig och skulle lämnas först lördag. Så jag nekade honom lån.
Och jag känner mig som en skurk som funderar på att be honom om halva kostnaden för de nya ytterkläderna. Inga dyra kläder, 350kr st för regnset liksom.
Hur gör ni och vad skulle ni gjort i min situation?