• Anonym (Kluven)

Varannan vecka - ytterkläder mm

Tänkte höra hur ni separerade föräldrar delar upp kostnader för barnens kläder och skor.

Vi har varannan vecka, barnen är lite fler dagar hos oss pga kvällsarbete hos den andre föräldern. Han bor ensam medan jag har en ny sambo. Barnen är i övre förskoleåldern. Det går åt lite nya ytterplagg till höst och vinter förstås, vilket jag som vanligt inhandlar.

Kruxet är nu: den andre föräldern har alltid dåligt med pengar. O det beror inte på taskig inkomst och höga utgifter. Han har en meddellön, billig tvåa och bostadsbidrag, halva barnbidraget. Pengar rinner iväg ändå.

Han köper sällan kläder till barnen, i så fall mest underkläder och lite begagnade plagg då och då. Det är ju jättebra. Vi skickar mycket emellan oss!

I veckan frågade han mig om ett lån på 200 tills barnbidraget kom. Barnen var hos mig och skulle lämnas först lördag. Så jag nekade honom lån.

Och jag känner mig som en skurk som funderar på att be honom om halva kostnaden för de nya ytterkläderna. Inga dyra kläder, 350kr st för regnset liksom.

Hur gör ni och vad skulle ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Varannan vecka - ytterkläder mm
  • Ms H

Kan du inte säga att exet att "till våren kommer barnen behöva nya jackor och regnkläder, ser du till att fixa det?"? Dra inte på med allt de behöver, men några av de lite dyrare inköpen.

• Brumma
    Anonym (Uppgiven) skrev 2015-12-15 20:42:10 följande:

Dyr barnförsäkring

250:- i månaden per barn.. Inte speciellt dyrt tycker jag.. Det är den mest täckande på marknaden. Min inkonstförsäkring är dyrare än mina barns försäkring...
  • Anonym (Uppgiven)
    Brumma skrev 2015-12-15 21:41:46 följande:
    250:- i månaden per barn.. Inte speciellt dyrt tycker jag.. Det är den mest täckande på marknaden. Min inkonstförsäkring är dyrare än mina barns försäkring...
    Ok. Kanske inte dyrt.. Vad vet jag.
    Betalar ungefär samma fast för två.
  • Anonym (Olika kläder)

Ha olika garderober. Det har vi. Vi har helt olika uppfattning om vad som är lämpliga kläder så. Hos den andra föräldern är det mer jaktbyxor, kamouflage, militärkängor, gröna gummistövlar till joggingbyxor.

Vi är mer för glada färger, Gore tex skor, snygga jeans och praktiska skid och skalkläder i fina färger

• Anonym (.)

Kan du inte bara säga det till honom rakt ut? Att ni borde dela på kostnaderna för kläderna. Det är ju inga konstigheter egentligen. Om han sätter sig på tvären, vilket vore konstigt, så får man hantera den diskussionen då.

• Anonym (felar)
    Anonym (aa) skrev 2015-12-15 18:52:22 följande:
    min sambos barn, 3 st från 12 år har mobilkostnad på närmare 20.000 per år! Hans ex har absolut ingen begränsning på konsumtion utan de har alla ett svindyrt abonnemang med de senaste mobilerna så fort det kommer ut en ny mobil........sinnes! 
    Fast det är ju hennes eget problem. Inte fasen behöver barnen det och vill man inte betala de summorna så låter man bli. Vilken galenskap! Hoppas han inte är med och betalar.
    Anonym (Uppgiven) skrev 2015-12-15 20:44:45 följande:
    Nej, om pengar skämtar jag aldrig

Mobilerna betalda..fortsättningsabbonemang. Lite snikabbonemang på ena..
    Det är vansinnigt dyrt och barnen borde få vara med och betala via barnbidraget så att de lär sig att saker kostar pengar.

• Brumma
    Anonym (felar) skrev 2015-12-16 09:40:47 följande:

Fast det är ju hennes eget problem. Inte fasen behöver barnen det och vill man inte betala de summorna så låter man bli. Vilken galenskap! Hoppas han inte är med och betalar.Det är vansinnigt dyrt och barnen borde få vara med och betala via barnbidraget så att de lär sig att saker kostar pengar.

Vad är dyrt?

Om försäkringarna uppgår i 5500:- som för våra två barn är det 500:- kvar till mobilerna.

Har de en billigare barnförsäkring så säg att det blir 2000:- till mobilerna. På två barn under ett år.

Jag håller inte riktugt med om att det är dyrt..
  • Anonym (Kluven)

Här levde visst tråden upp igen! Uppdatering är att det har blivit bättre utan ens diskussion om saken. Plötsligt hade barnen overaller och kängor! Asbra ?

Till och med ett frisörbesök gjordes som vi delade på.

Dålig attityd och annat kvarstår fortfarande, men det är ju en historia för sig.

Såg att många undrade om medelinkomst, den är lägre än 18 som visst är rikssnittet, tankefel av mig som utgick ifrån hans yrke när jag uppgav medel. Så det ska vara helt okej från försäkringskassan osv. Poängen var att vi levt på samma pengar, och medan det funkar bra för mig så gjorde det inte det för honom.

Fråga om lån har inte hänt igen, och gör det så tänker jag erbjuda att köpa mat i första hand i så fall!

• Anonym (felar)
    Brumma skrev 2015-12-16 12:12:49 följande:
    Vad är dyrt?

Om försäkringarna uppgår i 5500:- som för våra två barn är det 500:- kvar till mobilerna.

Har de en billigare barnförsäkring så säg att det blir 2000:- till mobilerna. På två barn under ett år.

Jag håller inte riktugt med om att det är dyrt..
    Mobiler och försäkringar för 6000 kronor per år. 

Nu kostar inte deras försäkring lika mycket som din och det vet du eftersom ni diskuterade om försäkringarna och anonym uppgiven skrev att hen betalar ca 250 kronor per månad för båda barnen...

Så det blir 3000 kronor till mobilerna och det är mycket pengar för "leksaker" till barn så nog kan de få vara med och betala så att de lär sig att saker kostar.
  • KingOfKings
    Anonym (Kluven) skrev 2015-12-16 12:26:20 följande:
    Här levde visst tråden upp igen! Uppdatering är att det har blivit bättre utan ens diskussion om saken. Plötsligt hade barnen overaller och kängor! Asbra ?
    Till och med ett frisörbesök gjordes som vi delade på.
    Dålig attityd och annat kvarstår fortfarande, men det är ju en historia för sig.

Såg att många undrade om medelinkomst, den är lägre än 18 som visst är rikssnittet, tankefel av mig som utgick ifrån hans yrke när jag uppgav medel. Så det ska vara helt okej från försäkringskassan osv. Poängen var att vi levt på samma pengar, och medan det funkar bra för mig så gjorde det inte det för honom.
    Fråga om lån har inte hänt igen, och gör det så tänker jag erbjuda att köpa mat i första hand i så fall!
    Du bor alltså sambo med någon och kräver pengar från någon som bor i ensamhushåll och som tjänar under riksgenomsnittet, för att köpa nya grejor i affärer. Är det en korrekt beskrivning?
Svar på tråden Varannan vecka - ytterkläder mm