• Brumma

Varannan vecka - ytterkläder mm

Anonym (felar) skrev 2015-12-15 18:41:40 följande:

Mobiltelefoner och försäkringar för 6000 kronor/år? Du skämtar hoppas jag.

Jag har två barn. Deras barnförsäkring går på 5500:- tillsammans på ett år. Billig mobiltelefon ;)
  • Brumma
    Anonym (Uppgiven) skrev 2015-12-15 20:42:10 följande:

Dyr barnförsäkring

250:- i månaden per barn.. Inte speciellt dyrt tycker jag.. Det är den mest täckande på marknaden. Min inkonstförsäkring är dyrare än mina barns försäkring...
  • Brumma
    Anonym (felar) skrev 2015-12-16 09:40:47 följande:

Fast det är ju hennes eget problem. Inte fasen behöver barnen det och vill man inte betala de summorna så låter man bli. Vilken galenskap! Hoppas han inte är med och betalar.Det är vansinnigt dyrt och barnen borde få vara med och betala via barnbidraget så att de lär sig att saker kostar pengar.

Vad är dyrt?

Om försäkringarna uppgår i 5500:- som för våra två barn är det 500:- kvar till mobilerna.

Har de en billigare barnförsäkring så säg att det blir 2000:- till mobilerna. På två barn under ett år.

Jag håller inte riktugt med om att det är dyrt..
  • Brumma
    Anonym (felar) skrev 2015-12-16 12:36:18 följande:

Mobiler och försäkringar för 6000 kronor per år. 

Nu kostar inte deras försäkring lika mycket som din och det vet du eftersom ni diskuterade om försäkringarna och anonym uppgiven skrev att hen betalar ca 250 kronor per månad för båda barnen...

Så det blir 3000 kronor till mobilerna och det är mycket pengar för "leksaker" till barn så nog kan de få vara med och betala så att de lär sig att saker kostar.

Ja. Jag blandade ihop uppgiven med dig :)

Ja. Då är det 3000:- kvar till mobilerna.

Vilket alltså är 125:- i månaden per barn...

Nej. Jag tycker fortfarande inte det är dyrt med 125:- i månaden för mobil...

Den summan hade jag nog betalat själv (så länge barnen inte hade egna pengar). Hade de däremot misskött och det blev en dyrare summa hade de fått bidra.
  • Brumma
    Anonym (felar) skrev 2015-12-16 12:47:37 följande:

Okej. :) Det är ändå mycket pengar. Lägg ihop alla "småsummor" som de flesta ungdomar har som mobil + abonnemang, spotify, netflix, busskort osv så är du uppe i många tusenlappar på ett år. Att lära barnen att inte ta saker för givet, utan att de får vara med och betala för dem, är ett bra sätt att lära dem att man måste jobba/dra in på annat för att ha råd med såna saker. Men vi tänker nog helt olika om det.

Jo jag vet :)

Men antingen får man ju som förälder välja att betala eller att barnen inte skall ha dessa saker.

Ett bra sätt är ju att ge tonåringarna barnbidraget, eller iallafall en del av det, och låta dem stå själva för detta. Jag fick barnbidraget från 15 års ålder men då skulle jag stå för allt utom ytterkläder, skor, husrum o mat typ..

Jag vet inte om vi tänker så himla olika. Jag tycker absolut att barnen skall lära sig pengars värde. Men då måste de ha några pengar att bidra med. Eller att de hjälper till hemma extra tex.

Jag bara påpekade att 125:- per månad i mobilräkning inte är "vansinnigt dyrt" ;)
  • Brumma
    Anonym (aa) skrev 2015-12-16 13:25:42 följande:

20.000 var enbart för mobilkostnaden, ingen barnförsäkring i det...

Jag har inte svarat inlägget om 20 000. Utan inlägget om 6000 - med försäkring.
  • Brumma
    Anonym (aa) skrev 2015-12-17 07:31:53 följande:

Men den du hade svarat var ju ett svar på mitt inlägg....

Nja. Den som jag svarade hade svarat på ditt inlägg OCH ett inlägg om 6000. Jag svarade på åsikten att 6000 om året flr mobil och försäkring för två barn var "vansinnigt dyrt".

Men jag förstår hur det går att misstolka eftersom inlägget som sagt svarat två personer - ditt och "uppgiven".
Svar på tråden Varannan vecka - ytterkläder mm