• Lioness13

Barn och hund lika värda!

Då är det bevisat att barn och hund är lika värda enligt föräldrar! Genom att studera oxytocin hormonet hur man bondar mellan sin hund och sina barn så är banden lika starka mellan hund-matte/husse och barn-förälder.

• Svar på tråden Barn och hund lika värda!
  • Aniiee
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 19:32:12 följande:
    I det här tankeexperimentet finns inget annat för björnen att äta :)
    Orsaken till att jag hatar tankeexperiment. Verkligheten existerar inte i dem......
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Selfish Geene
    Aniiee skrev 2015-09-15 19:33:28 följande:

Orsaken till att jag hatar tankeexperiment. Verkligheten existerar inte i dem......

De är inte avsedda att spegla verkligheten de används för att tydliggöra ståndpunkter, för att det ska vara möjligt och för att tankeexperimentet/det moraliska dilemmat ska vara användbart måste antalet variabler begränsas
  • Speakers Corner

Jag har älskat alla mina hundar, men det kommer inte ens i närheten av den kärlek jag har för mina barn. 
    Inget gör så ont som när ens barn mår dåligt. 
    Jag tror att dom flesta skulle rädda ett barn framför en hund om det verkligen kom till det, i en krissitaution där det måste gå snabbt så står man inte och överväger vilka alternativ man har och vad man ska välja, då agerar man. 
    Jag var på förstamajbrasa för en herrans massa år sen, mina hundar var med, och det var många barn där.
    En av dom, en pojke i femårsåldern kom för nära elden och hans overall började brinna.
    Inte stod jag då och tänkte, det handlade ju om sekunder.
    Jag agerade och vräkte omkull pojken i snön och rullade honom och la mig uppepå för att kväva elden.
    Jag hade inte en tanke på mina hundar i den sitautionen och så tror jag att vi faktiskt reagerar i skarpt läge.
    Pojken klarade sig med lättare brännskador på ena benet och rena förskräckelsen. 

• Speakers Corner
    Lioness13 skrev 2015-09-12 09:28:59 följande:

Då är det bevisat att barn och hund är lika värda enligt föräldrar! Genom att studera oxytocin hormonet hur man bondar mellan sin hund och sina barn så är banden lika starka mellan hund-matte/husse och barn-förälder.

Det skulle vara intressant att få ta del av den forskningen, har du någon länk?
  • Aniiee
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 19:39:21 följande:
    De är inte avsedda att spegla verkligheten de används för att tydliggöra ståndpunkter, för att det ska vara möjligt och för att tankeexperimentet/det moraliska dilemmat ska vara användbart måste antalet variabler begränsas
    Jag vet.....
  • Aniiee
    Speakers Corner skrev 2015-09-15 19:46:55 följande:
    Det skulle vara intressant att få ta del av den forskningen, har du någon länk?
    Självklart har Ts inte någon länk till forskning som visar att barn och hundar är lika mycket värda. TS har gravt missuppfattat forskningen (om Ts över huvud taget tagit del av forskningen....)

Jag kan länka till en forskningsartikel från Azabu daigaku's anno 2012, om du vill. Det verkar vara den som tas upp igen.
  • Speakers Corner
    Aniiee skrev 2015-09-15 20:00:57 följande:
    Självklart har Ts inte någon länk till forskning som visar att barn och hundar är lika mycket värda. TS har gravt missuppfattat forskningen (om Ts över huvud taget tagit del av forskningen....)

Jag kan länka till en forskningsartikel från Azabu daigaku's anno 2012, om du vill. Det verkar vara den som tas upp igen.
    Det är det jag tror också, men jag ville läsa själv vad det är hen har missförstått. 
    Du får gärna länka så ska jag läsa nån dag när jag mår bra och inte har för ont. 
    När energin finns.
    Jag tror att du förstår hur jag menar. 
    Ta hand om dig. 
  • Aniiee
    Speakers Corner skrev 2015-09-15 20:39:34 följande:
    Det är det jag tror också, men jag ville läsa själv vad det är hen har missförstått. 
    Du får gärna länka så ska jag läsa nån dag när jag mår bra och inte har för ont. 
    När energin finns.
    Jag tror att du förstår hur jag menar. 
    Ta hand om dig. 
    Absolut: Här: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289392/

Förstår absolut vad du menar. Jag ska själv lägga mig med säsong 5 av GoT plus några lättsmälta barnfilmer på bokstaven R - Ronja, Rescuers Down under, Ratattoille, Return to Oz och Robin Hood (disneyversionen). Vaknade alldeles för tidigt idag, har ont överallt och känner mig lagom barnslig. =P

Var rädd om dig Solig
  • maaammaaa

Polisen kan bussa hunden på en människa. Och den kan bitas hårt. Lagligen. Är då hunden mer värd?

• Selfish Geene
    maaammaaa skrev 2015-09-15 20:56:48 följande:

Polisen kan bussa hunden på en människa. Och den kan bitas hårt. Lagligen. Är då hunden mer värd?

Jag förstår inte vad du menar?
  • EveBabez
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 18:34:30 följande:
    Det är som sagt inte "av eller på" normalt känner människor empati BÅDE med andra människor och (vissa) djur, exemplet med det komplicerade förhållandet mellan att både känna empati med djur och äta dom var bara ett exempel på hur våra känslor kan krocka.

Jag tror inte att man kan resonera sig fram till vad man ska empatisera med, att det mest normala är att empatisera med medlemmar av sin egen art är en evolutionär överlevnadsstrategi bland sociala djur och kan ses hos alla intelligenta flockdjur som vargar, människor och hästar, det är helt enkelt bättre för gruppens överlevnad om dess medlemmar vill ta hand om varandra.

Men saknas förmågan helt eller delvis så kan man förmodligen inte påverka det särskilt mycket

Därför ödslar jag ingen tid på att försöka förändra hur du känner, jag vill bara att du ska reflektera över varför du har de här känslorna.

Vilka kriterier använder du för att avgöra att djur är "bättre" än människor?

Och är "bättre" liktydigt med "skyddsvärd"?
    Jag är helt enkelt en riktig djurvän. Och vill rädda alla djur i hela världen... Om jag bara kunde. Sen om jag är empatistörd för det... Ja, då vet jag inte.
    Men självklart skulle jag vilja rädda både hunden och någon annans barn.
  • Selfish Geene
    EveBabez skrev 2015-09-16 01:42:20 följande:

Jag är helt enkelt en riktig djurvän. Och vill rädda alla djur i hela världen... Om jag bara kunde. Sen om jag är empatistörd för det... Ja, då vet jag inte.

Men självklart skulle jag vilja rädda både hunden och någon annans barn.

En fågel äter enorma mängder insekter under sin livstid, så du borde vilja att fåglarna dör så att flugorna kan räddas.

Att flugor dödar fåglar händer extremt sällan så med ditt resonemang är flugor "bättre" än fåglar och därför viktigare att skydda.
  • EveBabez
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 07:50:19 följande:
    En fågel äter enorma mängder insekter under sin livstid, så du borde vilja att fåglarna dör så att flugorna kan räddas.

Att flugor dödar fåglar händer extremt sällan så med ditt resonemang är flugor "bättre" än fåglar och därför viktigare att skydda.
    Varför fortsätter du? Helt otroligt.
  • Selfish Geene
    EveBabez skrev 2015-09-16 09:44:30 följande:

Varför fortsätter du? Helt otroligt.

Du är fri att välja att inte delta i samtalet
  • maaammaaa
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 21:00:16 följande:

Jag förstår inte vad du menar?

Vad jag menar är om tex en mamma som har arbete och barn i Sverige inte får bli svensk medborgare utan får besked om att hon och barnen ska skickas tillbaka till muslimlandet de kom ifrån och där blir hon dödad. För att åtminstone rädda sina barn gömmer hon dem hos bekanta och själv springer hon iväg i panik för att ordna vidare flykt. Polisen hittar henne och försöker stoppa henne men hon lyder inte så de skickar hunden efter henne. Vad jag vet kan en hund allvarligt skada en människa. Är då hunden mer värd eftersom även polisen vet att hon blir dödad och barnen föräldralösa om polisen och immigrationsverket tvingar dem tillbaka därifrån de kom.
  • Selfish Geene
    maaammaaa skrev 2015-09-16 10:43:31 följande:

Vad jag menar är om tex en mamma som har arbete och barn i Sverige inte får bli svensk medborgare utan får besked om att hon och barnen ska skickas tillbaka till muslimlandet de kom ifrån och där blir hon dödad. För att åtminstone rädda sina barn gömmer hon dem hos bekanta och själv springer hon iväg i panik för att ordna vidare flykt. Polisen hittar henne och försöker stoppa henne men hon lyder inte så de skickar hunden efter henne. Vad jag vet kan en hund allvarligt skada en människa. Är då hunden mer värd eftersom även polisen vet att hon blir dödad och barnen föräldralösa om polisen och immigrationsverket tvingar dem tillbaka därifrån de kom.

Jag vet inte om jag tycker att man ställer hundens och kvinnans värden emot varandra i den situationen..

Polisen gör ingen värdering utan utför bara arbetsuppgiften de har blivit ålagda av samhället, polishunden likaså.

Däremot skulle man kunna hävda att den utländska kvinnan värderas lägre än motsvarande svenska medborgare eftersom hon inte har rätten att stanna kvar i landet

Det är komplicerat
  • EveBabez
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 09:58:17 följande:
    Du är fri att välja att inte delta i samtalet
    Tack! :)
  • Fagerlund
    Lioness13 skrev 2015-09-12 09:28:59 följande:

Ska hundar ha rätt till förskola och sjukvård? Skolplikt?
Svar på tråden Barn och hund lika värda!