• Lioness13

Barn och hund lika värda!

Då är det bevisat att barn och hund är lika värda enligt föräldrar! Genom att studera oxytocin hormonet hur man bondar mellan sin hund och sina barn så är banden lika starka mellan hund-matte/husse och barn-förälder.

• Svar på tråden Barn och hund lika värda!
  • doge
    Mael08 skrev 2015-09-12 20:20:58 följande:
    Behöver det verkligen motiveras? Har du träffat någon som har förlorat ett barn? Har du även träffat någon som har förlorat sin hund? Upplever du att dessa människors sorg är lika stor? Eller har du kanske själv varit med om båda dessa förluster så att du kan jämföra?
    Men vem är det som ska bestämma vems sorg som är "värst"? Är det en tävling? Vem ska kunna bestämma vad som är mest värt för vem? 

Det finns inget objektivt svar på det utan det är helt subjektivt. 

Har du själv varit med om det? Det jag upplever när jag pratar med andra om hundar är att "det är bara en hund". För mig är en hund så mycket mer än så. Men det förstår inte de flesta.  
    "I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • EveBabez
    auster skrev 2015-09-12 16:00:57 följande:
    Personligen skulle jag välja att rädda din hund istället för dig. Sedan skulle jag sälja din hund till en kinesisk restaurang.
    Då kan du ju lika gärna rädda ingen?
  • Selfish Geene
    EveBabez skrev 2015-09-12 15:49:52 följande:

Tycker personligen att hundar är värda mer. Om jag kunde välja mellan att rädda min hund eller någons skitunge så skulle jag helt klart ta min hund.

Det visar snarare på hur du värderar dig själv kontra hur du värderar någon annans barn
  • LSalander
    EveBabez skrev 2015-09-12 15:49:52 följande:

Tycker personligen att hundar är värda mer. Om jag kunde välja mellan att rädda min hund eller någons skitunge så skulle jag helt klart ta min hund.

Hade du tyckt att det var ok om din mamma hade resonerat så när du var liten? Att hon hellre hade räddat ett djur än sin skitunge?
  • EveBabez
    Selfish Geene skrev 2015-09-14 04:53:11 följande:
    Det visar snarare på hur du värderar dig själv kontra hur du värderar någon annans barn
    Varför ska jag bry mig om någon annans unge?
  • EveBabez
    LSalander skrev 2015-09-14 06:00:41 följande:
    Hade du tyckt att det var ok om din mamma hade resonerat så när du var liten? Att hon hellre hade räddat ett djur än sin skitunge?
    Hade tyckt att det var helt ok om din mamma hade.
  • Aniiee

Bara läst TS, med geez, snacka om att inte förstå sig på forskning......

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Selfish Geene
    EveBabez skrev 2015-09-15 01:33:52 följande:

Varför ska jag bry mig om någon annans unge?

Jag säger inte att du ska det, massor av människor har empatistlrningar det är inger du själv kan påverka.

Jag belyser bara att ditt beslut att rädda DIN hund framför någon ANNANS barn inte visar hur du värderar människoliv jämfört med hundliv utan snarare hur du värderar dina egna saker jämfört med andras saker (det är här empatistörningen kommer in, normalstörda personer sätter sina egna behov åt sidan i situationen du beskriver, trots att vi gillar våra saker väljer vi att rädda någon annans barn framför vår egen hund)

Om du däremot hade hävdat att du skulle rädda HUNDENS liv framför ditt EGET skulle det vara ett exempel på hur du värderar hundliv lika högt eller högre än människoliv (hur vi verkligen agerar i extrema situationer är nästan omöjligt att förutspå men för samtalets skull kan vi anta att du gör det)

Men det kvittar egentligen för du motbevisar studien redan i rubriken (som hävdar att barn och hundar är LIKA värda för människor) när du själv verkar rätt övertygad om att din hund är MER värd än ett barn.
  • EveBabez
    Selfish Geene skrev 2015-09-15 07:19:42 följande:
    Jag säger inte att du ska det, massor av människor har empatistlrningar det är inger du själv kan påverka.

Jag belyser bara att ditt beslut att rädda DIN hund framför någon ANNANS barn inte visar hur du värderar människoliv jämfört med hundliv utan snarare hur du värderar dina egna saker jämfört med andras saker (det är här empatistörningen kommer in, normalstörda personer sätter sina egna behov åt sidan i situationen du beskriver, trots att vi gillar våra saker väljer vi att rädda någon annans barn framför vår egen hund)

Om du däremot hade hävdat att du skulle rädda HUNDENS liv framför ditt EGET skulle det vara ett exempel på hur du värderar hundliv lika högt eller högre än människoliv (hur vi verkligen agerar i extrema situationer är nästan omöjligt att förutspå men för samtalets skull kan vi anta att du gör det)

Men det kvittar egentligen för du motbevisar studien redan i rubriken (som hävdar att barn och hundar är LIKA värda för människor) när du själv verkar rätt övertygad om att din hund är MER värd än ett barn.
    Ja, det tycker jag. Förstår inte varför djur skulle betyda mindre, för mig är det inte så. Väljer djur över människor vilken dag som helst. Sen om du vill kalla mig en massa saker på grund av det, ok. Bevisar ju bara hur djur är så mycket bättre än människor.
Svar på tråden Barn och hund lika värda!